gloeibougies v70 vervangen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Beste allemaal,

de v70 2.5tds uit 2000 van mijn vader start niet lekker. Hij rijdt er al een tijdje mee rond en met name in de koudere maanden was het drama. Na een paar keer gloeien en doorstarten sloeg ie eindelijk aan, met een flinke roetwolk als gevolg. Momenteel valt het nog mee.

Uitlezen bij de dealer gaf geen resultaten, in ieder geval geen melding dat de bougies op waren. Toch ben ik er van overtuigd dat het de bougies zijn, helemaal omdat die de laatste 1,5 ton niet zijn vervangen (huidige km stand is 399d km). Natuurlijk kan het nog de pomptiming zijn, of verstopte injectoren, maar voorlopig hou ik het bij de bougies.

Zoeken op internet en fora heeft weinig resultaat opgeleverd over hoe het moet. Ik ben wel min of meer bang gemaakt door verhalen over afbreken en doldraaien met dure reparaties als gevolg.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de gloeibougies? Volgens mij moeten er wat dieselleidingen aan de kant, maar verder zou het toch te doen moeten zijn? Heb ik speciaal gereedschap nodig buiten een goeie doppenset, ringsleutels en een hamer ;) ?

Alvast bedankt voor iedere ervaring of tip!
groet Frank
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

iemand?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Ik heb het al een aantal keren gedaan, maar kan mij niet meer voor de geest halen dat er bijzonderheden waren.
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Hmm, in jouw ervaring kon je de bougies dus goed los krijgen? Enkel wat dieselleidingen of een stuurbekrachtigingshuis aan de kant halen lijkt me geen probleem, maar een afbrekende of doldraaiende bougie is best een kleine ramp.
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
draadloos
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 19.12.2007 - 12:44
Locatie: Zundert
Contacteer:

Ik heb het laten doen vorig jaar, was 120 euro kwijt, incl. de gloeibougie's...
Huidig:
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Kijk aan! Dat is een mooie beschrijving! Toch ook hier de verwijzing naar het muurvast zitten van de bougies. Normaal gezien geen probleem, maar hier in de diepe spelonken van de motor is het wel lastig om die er uit te krijgen.

Woensdag gaat ie naar de garage met de auto voor wat foutmeldingen en nieuwe olie. Even afwachten met welke prijs ze komen. Voor 140euro ga ik niet zelf 3,5 staan zweten of het wel goed lukt. Maar voor 400 wel! De bougies heb ik overigens al dus dat scheelt.

Dank voor de tips en de beschrijving!
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”