Beste Volvo kenners,
Volgend onderdeel. Mijn Volvo slaat het knipperlicht niet automatisch af na een bocht. Soms wel maar dat is dan alleen bij een linkerbocht. Het is niet een must om te maken, maar als ik het zelf kan fixen dan zou uet mooi zijn. Weet iemand waar ik dan moet zijn en wat te vervangen of te fixen?
Knipperlicht automatisch afslaan na bocht
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
De complete knipperlichtunit vervangen, mechanisme zit intern is is bijna niet te fixen (valt uit mekaar). Stuur eraf, kolomcover eraf, unit eruit klikken en connector loshalen.
Het kan bijna niet zo zijn dat het terugslagpinnetje van het stuur is afgebroken, maar voor de sekerheid controleer het even.
Als je de knipper aan zet, zie je vanzelf dat er een pinnetje naar binnen geduwd wordt, als je dit terugduwd moet de knipperhendel terug springen. Je ziet het vanzelf
Op sloop of nieuwe erin, omgekeerde volgorde.
Het kan bijna niet zo zijn dat het terugslagpinnetje van het stuur is afgebroken, maar voor de sekerheid controleer het even.
Als je de knipper aan zet, zie je vanzelf dat er een pinnetje naar binnen geduwd wordt, als je dit terugduwd moet de knipperhendel terug springen. Je ziet het vanzelf
Op sloop of nieuwe erin, omgekeerde volgorde.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41
Hier kan ik nog wel aankomen, heb een volvotje in de buurt bij de sloop zien staan die er nog wel ok van binnen uit zag, denk dat die knipperlichtunit het nog wel doet.
MAAR: hoe haal je een stuur eraf? Denk dat bij deze 2.0 een airbag in het stuur zit maar moet ik hier nog voor oppassen? Hoor graag van jullie. Kijk het monteren van deze unit is blijkbaar niet zo'n probleem, vind het belangrijker dat het stuur er netjes af en er weer op kan.
MAAR: hoe haal je een stuur eraf? Denk dat bij deze 2.0 een airbag in het stuur zit maar moet ik hier nog voor oppassen? Hoor graag van jullie. Kijk het monteren van deze unit is blijkbaar niet zo'n probleem, vind het belangrijker dat het stuur er netjes af en er weer op kan.

-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 17.02.2010 - 12:33
Beste m,
Het is idd het beste om je hele schakelaar te wisselen aan de achterkant vd schakelaar zit een palletje die er voor zorgt dat je knipperlicht weer in neutraal stand komt en die is dan waarschijnlijk lam.
Nu heb ik laatst zelf ook die schakelaar vervangen maar dat was wel zonder het stuur er af te halen.
Ik heb de lijst van het dashboard er af gehaald en de kappen op en onder de stuurkolom en toen kreeg ik hem er met een beetje priegelen tussen uit dat scheelt je weer een demontage en daar na montage van een stuur
greetz
ace 440
Het is idd het beste om je hele schakelaar te wisselen aan de achterkant vd schakelaar zit een palletje die er voor zorgt dat je knipperlicht weer in neutraal stand komt en die is dan waarschijnlijk lam.
Nu heb ik laatst zelf ook die schakelaar vervangen maar dat was wel zonder het stuur er af te halen.
Ik heb de lijst van het dashboard er af gehaald en de kappen op en onder de stuurkolom en toen kreeg ik hem er met een beetje priegelen tussen uit dat scheelt je weer een demontage en daar na montage van een stuur
greetz
ace 440
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Je kunt het stuur 90 graden draaien en de schermpjes er even af halen. moet wel lukken denk ik.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41
Het stuur kan ik wel 90 graden draaien maar ik heb een groot SRS stuur bij deze 2.0 auto waardoos je net niet bij de schroevjes kan, hierdoor kan je geen schroevendraaier insteken. Ik denk toch dat het beste het stuur erafgehaald kan worden want ik zie niet het nut om het dashboard los te draaien. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit stuur kan verwijderen? Ben een beetje bang voor een ontploffing van een airbag. Schakelaar heb ik inmiddels.
Foto's hieronder:
link 1
link 2
link 3
link 4
link 5
Foto's hieronder:
link 1
link 2
link 3
link 4
link 5
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
heb het stuur met airbag er nu een stuk of 8 keer afgehad
om ontploffing te voorkomen effe de min accu pool los halen. dan kan hij niet zomaar af gaan.
nu moet je met een torx schroevendraaier (weet de maat effe niet)achter het stuur 2 schroeven los schroeven. hier mee zit de airbag vast. daarna kan je de airbag loshalen en zoals een normaal stuur het stuur eruit halen. dan kan je makkelijker bij de unit
suc6
om ontploffing te voorkomen effe de min accu pool los halen. dan kan hij niet zomaar af gaan.
nu moet je met een torx schroevendraaier (weet de maat effe niet)achter het stuur 2 schroeven los schroeven. hier mee zit de airbag vast. daarna kan je de airbag loshalen en zoals een normaal stuur het stuur eruit halen. dan kan je makkelijker bij de unit
suc6
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41
Hmz ik weet niet of ik een airbag heb, het staat verder nergens, heb ook geen boekje bij de auto, hoe kan ik hier dan weer achter komen? Ik dacht dat ik een airbag had vanwege het srs verhaal maar dat weet ikniet zeker, weet eigenlijk ook niet wat srs is, maar dacht iets met veiligheid.
Hoe haal je een normaal stuur los? Moet ik die kap aan de voorkant van het stuur verwijderen en waar begin ik zonder dat ik iets sloop?
Hoe haal je een normaal stuur los? Moet ik die kap aan de voorkant van het stuur verwijderen en waar begin ik zonder dat ik iets sloop?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41
Daarnaast hoe kom ik achter het stuur als ik die kappen achter het stuur al niet eens kan verwijderen.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
het is een airbag. als je die niet hebt staat er geen srs op. een stuur zonder airbag trek je gewoon die kap eraf. dat is alleen een schakelaar voor je toeter.
je moet eerst de airbag eruit halen zoals ik net verteld heb. dit is goed te doen zonder wat te slopen. je hebt alleen die goede maat torx nodig.
nadat je die eraf gehaald heb. moet je met een doppenset de moer eruit halen die op het stuurkolom zit. zorg dat hij op stuurslot staat, scheelt heel veel gezeik met het stuur terug zetten dat hij scheef staat.
nadat je het stuur eruit gehaald heb kan je die kapjes losschroeven. schroeven zijn dan zichtbaar. let wel effe op. onder het dashboard en net boven de kap. zit nog een stuk stof. kijk hoe deze zit. zodat je hem weer goed terug kan plaatsen. had ik niet gedaan en ik blijf er gezeik mee houden.
suc6
edit.
bij de torx schroeven kan je zo bij. kijk maar effe aan de zijkanten van het stuur zie je 2 gaten zitten. die meot je hebben
je moet eerst de airbag eruit halen zoals ik net verteld heb. dit is goed te doen zonder wat te slopen. je hebt alleen die goede maat torx nodig.
nadat je die eraf gehaald heb. moet je met een doppenset de moer eruit halen die op het stuurkolom zit. zorg dat hij op stuurslot staat, scheelt heel veel gezeik met het stuur terug zetten dat hij scheef staat.
nadat je het stuur eruit gehaald heb kan je die kapjes losschroeven. schroeven zijn dan zichtbaar. let wel effe op. onder het dashboard en net boven de kap. zit nog een stuk stof. kijk hoe deze zit. zodat je hem weer goed terug kan plaatsen. had ik niet gedaan en ik blijf er gezeik mee houden.
suc6
edit.
bij de torx schroeven kan je zo bij. kijk maar effe aan de zijkanten van het stuur zie je 2 gaten zitten. die meot je hebben
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41
Bedankt leip11 voor je hulp alvast. Maar moet ik niet beginnen om de kap op de voorkant van het stuur los te maken? De airbag zit dus vast met 2 schroeven aan de zijkant van het stuur? Aan de zijkant van het stuur zie ik niks namelijk zie foto's, of moet de kap van het stuur er eerst af?
Je zegt namelijk met een torx 2 schroeven achter het stuur verwijderen, wat bedoel je met achter het stuur? Ik werk namelijk overal achter.
Is het ook handig om de + pool los te maken van de accu? hier staat toch elektriciteit op?
Sorry dat ik zo lastig ben wil het even goed in orde hebben voordat ik begin.
Je zegt namelijk met een torx 2 schroeven achter het stuur verwijderen, wat bedoel je met achter het stuur? Ik werk namelijk overal achter.

Is het ook handig om de + pool los te maken van de accu? hier staat toch elektriciteit op?
Sorry dat ik zo lastig ben wil het even goed in orde hebben voordat ik begin.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
de plus pool kan je er ook af halen maar is niet nodig. zolang er geen gelosten kring rond gaat in de auto is dat niet erg. haal wel altijd eerst de min pool los. dit inverband kortsluiting.
de schroeven zie je ook niet zitten. zitten in het stuur verwerkt. maar je ziet wel de gaten waar ze zitten.
de kap op de voorkant die jij bedoelt is als ik het goed is waar de srs opstaat. dit zit vast met die schroeven.
op link 3 die jij hebt zie je in het stuur een gleuf zitten. als je verkijkt zie je dat dit overgaat in een gat. daar zitten die schroeven
de schroeven zie je ook niet zitten. zitten in het stuur verwerkt. maar je ziet wel de gaten waar ze zitten.
de kap op de voorkant die jij bedoelt is als ik het goed is waar de srs opstaat. dit zit vast met die schroeven.
op link 3 die jij hebt zie je in het stuur een gleuf zitten. als je verkijkt zie je dat dit overgaat in een gat. daar zitten die schroeven
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41
Ik zie in het stuur geen gleuf of foto 3 of ik ben echt blind. Of bedoel je de stuurkolom, die plastic covers achter het stuur?. Met het stuur bedoel ik alleen het deel wat draait als ik stuur.
De schroeven zie ik niet zitten maar de gaten zie ik wel zitten? Ik zie echt geen gaten of kijk helemaal verkeerd. Wat is nu stap 1? Het klinkt echt dom wat ik nu zeg maar vaak heb ik wel snel door waar te kijken maar nu snap ik niet meer waar ik moet kijken.
Misschien kan je bij dit stuur even elke stap vertellen.
Stap 1:
Stap 2:
Stap 3:
Stap 4:
Zag trouwens dat je de vierdaagse hebt gelopen, dan kom je door Valburg langs mn huis op
.
De schroeven zie ik niet zitten maar de gaten zie ik wel zitten? Ik zie echt geen gaten of kijk helemaal verkeerd. Wat is nu stap 1? Het klinkt echt dom wat ik nu zeg maar vaak heb ik wel snel door waar te kijken maar nu snap ik niet meer waar ik moet kijken.
Misschien kan je bij dit stuur even elke stap vertellen.
Stap 1:
Stap 2:
Stap 3:
Stap 4:
Zag trouwens dat je de vierdaagse hebt gelopen, dan kom je door Valburg langs mn huis op

- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
ja klopt heb hem nu 6 keer gelopen. volgend jaar weer.
on topic
ik bedoel inderdaad alleen het gedeelte wat draait.
nu zit er aan de achterkant van dit gedeelte aan de bijde zijkanten een soort van gleuf. als je dan verder richting de airbag kijkt zie je dat dit overgaat in een gat. hierin zitten de schroeven. je ziet ze niet zitten. maar ze zitten er wel.
als je dit losgedraaid hebt kan je de airbag eraf halen.
dan kan je verder met de stappen die ik uitgelegd heb
on topic
ik bedoel inderdaad alleen het gedeelte wat draait.
nu zit er aan de achterkant van dit gedeelte aan de bijde zijkanten een soort van gleuf. als je dan verder richting de airbag kijkt zie je dat dit overgaat in een gat. hierin zitten de schroeven. je ziet ze niet zitten. maar ze zitten er wel.
als je dit losgedraaid hebt kan je de airbag eraf halen.
dan kan je verder met de stappen die ik uitgelegd heb
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41
Jah maar nogmaals ik kom niet achter het stuur. Ik kan die schroeven van de stuurkolom links en rechts niet verwijderen. Dus hoe kom ik achter het stuur.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
die hoef je nog niet te verwijderen.
kijk op link 2. daar zie je de hendel voor de ruitenwissers.
aan de linkerkant van de foto zie je een gleuf zitten. daarna moet er een gat zitten waar je die torx schroeven draaier insteeks en die losdraait. die je dit aan de andere kant ook dan kan je de airbag met het srs logo eraf halen. hierna kan je de bout loshalen waar de stuur mee vast zit.
hoop dat het nu wel begrijpelijk is.
kijk op link 2. daar zie je de hendel voor de ruitenwissers.
aan de linkerkant van de foto zie je een gleuf zitten. daarna moet er een gat zitten waar je die torx schroeven draaier insteeks en die losdraait. die je dit aan de andere kant ook dan kan je de airbag met het srs logo eraf halen. hierna kan je de bout loshalen waar de stuur mee vast zit.
hoop dat het nu wel begrijpelijk is.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41
Ik heb nu inderdaad even in de auto zelf gekeken en zie het volgende:
link 5 net gemaakt.
Nu moet ik even kijken van zon Torx inhoud. Die 2 moeten er dus eerst uit.
link 5 net gemaakt.
Nu moet ik even kijken van zon Torx inhoud. Die 2 moeten er dus eerst uit.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41
Weet je ook welke maat torx? Het is geen inbus dus?
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 8/Torx.jpg
zo ziet torx eruit.
geloof maat 20. weet het niet 100% zeker. heb het ergens gevonden in de skydrive.
dat is inderdaad de plek. hier moet je de torx schroevendraaier insteken.
zo ziet torx eruit.
geloof maat 20. weet het niet 100% zeker. heb het ergens gevonden in de skydrive.
dat is inderdaad de plek. hier moet je de torx schroevendraaier insteken.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41
Ik heb de kap met SRS erop nu los. Nu zie ik de airbag zitten maar er loopt ook een snoertje in het midden met een groen dopje wat op het metalen deel vast zit op de achterkant van dat SRS deel. Kan ik dit zo verwijderen? Is dit van de toeter of van de airbag? Heb de min pool inmiddels als eerste los gehaald. De plus pool heb ik maar lekker laten zitten.