Het betreft een volvo V70 uit '97 2.5T AWD (B5254T blokcode als ik mij niet vergis :? ? )
De carterbout bleek tijdens een olie wissel erg vast te zitten, ook zat er een soort grijze kit rondom de bout, geval is dat ik de boutkop kapot gedraaid heb en ook boutverwijderaars boden geen uitkomst (mede dankzij de lastige toegang tot de bout).
Hierop heb ik de knoop doorgehakt en besloten de carterpan te verwijderen om zo de bout te kunnen verwijderen (in het ergste geval doorboren en opnieuw tappen). Nu heb ik:
1. de carterpan los
2. de stuurbekrachtigingsleidingen vanaf het reservoir verwijderd (ik krijg ze alleen rondom het stuurhuis niet los omdat er simpelweg geen ruimte is om een steeksleutel of ratel tussen te krijgen) de leidingen hangen nu los onder de auto
3. 2 olieleidingen en het "bevestigingstuk" richting oliekoeler zijn ook los.
Wat moet ik verder doen om die carterpan vrij te krijgen van de auto?
Snelle reactie wordt op prijs gesteld ik hoop het klusje morgen af te ronden.
Carter verwijderen?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Aan de voorkant zit nog een bracket die verwijderd moet worden. Dan de baksteun verwijderen.
Draai alle boutjes los van de pan, maar laat die op de hoeken zitten. Dan als laatste de hoekboutjes wat lossen en de pan loswrikken in de speciale openingen daarvoor (er zit vloeibare pakking tussen). De pan kan er dan uit.
Draai alle boutjes los van de pan, maar laat die op de hoeken zitten. Dan als laatste de hoekboutjes wat lossen en de pan loswrikken in de speciale openingen daarvoor (er zit vloeibare pakking tussen). De pan kan er dan uit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 24.08.2010 - 20:51
- Locatie: Arnhem
Ik heb uiteindelijk deze http://volvospeed.com/vs_forum/index.php/topic/8072-noisy-lifters-replacing-oil-pan-o-rings/ uitleg als basis gevolgd.
Er onderuit:
Ik heb de stuurbekrachtigingsleidingen overal los gemaakt behalve aan het stuurhuis (daar heb je namelijk geen ruimte, tenzij je de stabilisatorstang verwijderd, maar dat is een hoop extra werk en betekent opnieuw uitlijnen!)
Dit geeft net genoeg speling om de leidingen aan de kant te drukken, niet leuk om te doen maar ze zijn heel gebleven.
Dan oliekoeler aansluiting en leidingen(ophanging) los gemaakt.
En aan de kant van de oliekoeler (passagierszijde) de ijzeren "flap" die aan het subframe hangt weg gebogen (was idd erg zacht): KIJK UIT voor de leiding die er achterlangs loopt, eerst die uit de weg voordat je deze beschadigd met een tang)
De baksteun heb ik laten zitten en tijdens het loshalen van het carter met een grote platkopschroevendraaier in de speling van de rubbers naar buiten gedrukt.
Op deze manier lukte het net om het carter er onderuit te krijgen.
Boutverwijderen:
Gasbrander, boutverwijderaars, pijptang, etc. had geen zin.
Vervolgens de haakseslijper erop gezet en met enig beleid een vierkant van de kop gemaakt en de koperenring doorgeslepen. (Goede controle is belangrijk want je mag je carter NIET raken, is toch een onderdeel van een paar honderd euro. Als je jezelf niet vertrouwd denk ik dat doorboren de beste oplossing is)
Toen de kopere ring door was hoorde ik een lichte tik en kon ik de bout er zo met de hand uit draaien! Schroefdraad is dus nog prima en met de haakse slijper heb ik het carter slechts op 2 punten geschrapt (enkel oppervlakkig ik verwacht geen problemen met de sluiting)
Terug er onder:
Gezien er op een carter geen/nauwelijks druk komt te staan en ik geen mogelijkheid zag om een pakking op het carter te "rollen" zonder deze vies te maken tijdens het terugplaatsen (vanwege het krappe heen-en-weer terugplaatsen en de "vuile" auto). Heb ik besloten om gewone pakking aan te brengen op de onderkant van het blok.
Ik weet bijna zeker dat er nu geen vuil tussen is gekomen (misschien nog 1 of 2 druppels olie vanuit het blok?) en heb er vertrouwen in dat dit prima zal sluiten. Een "normale" vloeibare pakking is olie, benzine, etc. bestendig. Kan hoge druk aan (in mijn 2T crossmotor houd het ook prima en dat is met een compressie verhouding van 1:12 ofzo misschien hoger?). Het nultolerantie verhaal wat ik overal lees (waarom de speciale volvo pakking nodig zou zijn) lijkt mij ook onzin wat een cilinderkop-cilinder aansluiten is gewoonlijk ook nultolerantie!
Ik ben 1 van de schroefjes vd oliekoeler aansluiting verloren, dus die ga ik vandaag even halen (zodra het droog wordt de laatste aansluitingen fixen) olie in het blok en de stuurbekrachtiging en lopen! Ik zal even laten horen of alles lekvrij blijft, maar daar heb ik goed vertrouwen in!
@ edraket: bedankt voor de reactie, ijzeren "flap" ombuigen bood in mijn geval uitkomst! Loshalen van carter ging goed, ik zat alleen wel onder de olie omdat ik deze niet eerst kon aftappen!
Er onderuit:
Ik heb de stuurbekrachtigingsleidingen overal los gemaakt behalve aan het stuurhuis (daar heb je namelijk geen ruimte, tenzij je de stabilisatorstang verwijderd, maar dat is een hoop extra werk en betekent opnieuw uitlijnen!)
Dit geeft net genoeg speling om de leidingen aan de kant te drukken, niet leuk om te doen maar ze zijn heel gebleven.
Dan oliekoeler aansluiting en leidingen(ophanging) los gemaakt.
En aan de kant van de oliekoeler (passagierszijde) de ijzeren "flap" die aan het subframe hangt weg gebogen (was idd erg zacht): KIJK UIT voor de leiding die er achterlangs loopt, eerst die uit de weg voordat je deze beschadigd met een tang)
De baksteun heb ik laten zitten en tijdens het loshalen van het carter met een grote platkopschroevendraaier in de speling van de rubbers naar buiten gedrukt.
Op deze manier lukte het net om het carter er onderuit te krijgen.
Boutverwijderen:
Gasbrander, boutverwijderaars, pijptang, etc. had geen zin.
Vervolgens de haakseslijper erop gezet en met enig beleid een vierkant van de kop gemaakt en de koperenring doorgeslepen. (Goede controle is belangrijk want je mag je carter NIET raken, is toch een onderdeel van een paar honderd euro. Als je jezelf niet vertrouwd denk ik dat doorboren de beste oplossing is)
Toen de kopere ring door was hoorde ik een lichte tik en kon ik de bout er zo met de hand uit draaien! Schroefdraad is dus nog prima en met de haakse slijper heb ik het carter slechts op 2 punten geschrapt (enkel oppervlakkig ik verwacht geen problemen met de sluiting)
Terug er onder:
Gezien er op een carter geen/nauwelijks druk komt te staan en ik geen mogelijkheid zag om een pakking op het carter te "rollen" zonder deze vies te maken tijdens het terugplaatsen (vanwege het krappe heen-en-weer terugplaatsen en de "vuile" auto). Heb ik besloten om gewone pakking aan te brengen op de onderkant van het blok.
Ik weet bijna zeker dat er nu geen vuil tussen is gekomen (misschien nog 1 of 2 druppels olie vanuit het blok?) en heb er vertrouwen in dat dit prima zal sluiten. Een "normale" vloeibare pakking is olie, benzine, etc. bestendig. Kan hoge druk aan (in mijn 2T crossmotor houd het ook prima en dat is met een compressie verhouding van 1:12 ofzo misschien hoger?). Het nultolerantie verhaal wat ik overal lees (waarom de speciale volvo pakking nodig zou zijn) lijkt mij ook onzin wat een cilinderkop-cilinder aansluiten is gewoonlijk ook nultolerantie!
Ik ben 1 van de schroefjes vd oliekoeler aansluiting verloren, dus die ga ik vandaag even halen (zodra het droog wordt de laatste aansluitingen fixen) olie in het blok en de stuurbekrachtiging en lopen! Ik zal even laten horen of alles lekvrij blijft, maar daar heb ik goed vertrouwen in!
@ edraket: bedankt voor de reactie, ijzeren "flap" ombuigen bood in mijn geval uitkomst! Loshalen van carter ging goed, ik zat alleen wel onder de olie omdat ik deze niet eerst kon aftappen!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 24.08.2010 - 20:51
- Locatie: Arnhem
Alles zit weer in elkaar, 'normale' pakking houdt zonder problemen (had ik al gedacht).
Lekt nog wel (heel licht) bij de peilstok(houder), maar dat is makkelijk opgelost en heeft geen directe prioriteit (de auto had hier ook al last van voor de demontage van het carter).
Als de motor eenmaal warm is 'danst' de olie over de nokkenassen, dus alle keringen zitten op hun plaats (schijnen nog wel eens te willen verschieten tijdens montage, met slechte olie circulatie tot gevolg).
PFFF ...
blij dat dit klusje gedaan is, het was niet makkelijk om dit onderhoud uit te voeren op straat! 
Lekt nog wel (heel licht) bij de peilstok(houder), maar dat is makkelijk opgelost en heeft geen directe prioriteit (de auto had hier ook al last van voor de demontage van het carter).
Als de motor eenmaal warm is 'danst' de olie over de nokkenassen, dus alle keringen zitten op hun plaats (schijnen nog wel eens te willen verschieten tijdens montage, met slechte olie circulatie tot gevolg).
PFFF ...

