Algemene vragen volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
volvo013
2nd Gear member

Ik heb google gebruikt voor achterwiel aan drijving, en voor wiel aandrijving. Ik weet er nu ook wat vanaf :P

Pimsam, thanks voor je reply.
Toevallig naar de garage geweest. Heel de dag van alles afgesteld. dingen getest. Die mensen hebben echt hun best er voor gedaan.

De motor maakte hogere toeren dan zou moeten, de uitval was eerst met lpg, maar ook op benzine heb ik nu als ervaring.
Het uitvallen gebeurd bij volgende :
Voor de bocht koppeling in.
bocht insturen en tegelijk beetje remmen enzo.
koppeling nog steeds (volledig in)
Dan einde van de bocht val hij uit. Dat gebeurd ook bij snelweg afslag. Dan richting kruising einde afslag van hij uit.

Eerst was het probleem dat de motor niet in rustige toerental ging, maar hoog bleef staan, dat is opgelost.
Tijdens de proefrit toen ik hem kocht is dit niet voorgekomen. En eigenlijk 2 dagen dat ik hem gebruikt heb ook niet.
Pas daarna begon het probleem, en eigenlijk steeds erger te worden.
Ik had het 2 dagen bv ook ineens niet.

Ik hoop dat ik probleem beetje duidelijk heb omschreven.

Pimsam, je tekst is duidelijk, maar mijn kennis duidelijk niet.
Ik weet waar de lpg regeling zit. de luchtfilter, ook toevallig.
De stang in de rijwind hoe bedoel je dat?

Overigens is het probleem ook met benzine.
Volvo 164E 1972
biadman
4th Gear member

hmmm zou niet weten wat het probleem kan zijn, al moet ik je wel vertellen dat ik de koppeling absoluut niet in zou houden in een bocht! (heb je als het goed is ook geleerd met lessen)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo013
2nd Gear member

Ja daar heb je wel gelijk in. Ehm hoe heb ik dat mezelf aangeleerd eigenlijk.
Komt omdat ik altijd nieuwe auto reed en als je op stoplicht (daar is ook het probleem btw) dan trap ik de koppeling in om uit te laten rollen.
En met de bocht heb ik dat zelfde. 10 meter voor bocht uit laten rollen, rem in trappen, koppeling inhouden om ja je hoef geen gas te geven. beetje op de rem trappen, en na de bocht laat ik hem ook nog "uitrollen" dan pas geef ik weer gas.
Benzine besparing ? weet het niet, had toch tank pas maarja misschien mijzelf fout aangeleerd. Zal eens rondje rijden en dan koppeling niet in trappen zoals het hoord ;).
thanks ga eens aan werken aan mijn rijstijl :).
Volvo 164E 1972
v700r
5th Gear member

whitehorsekart schreef: Wél goede olie erin, want de nokkenas vindt mindere olie niet fijn!

Wat is tegenwoordig mindere olie? En denk je ècht dat de nokkenas het erg vindt alstie in de Lidl olie draait?

@Weesje, die sleutel, te verkrijgen bij V44, is die van goud? Aardig wat geld voor een sleuteltje of moet je dat altijd betalen als je een autosleutel laat maken?
Groeten van Frans.
Iroll
6th Gear member

Wat is tegenwoordig mindere olie? En denk je ècht dat de nokkenas het erg vindt alstie in de Lidl olie draait?
Ja, dat vinden de redblocken met onderliggende nokkenas echt niet fijn. In modernere olie zit geen ZDDP (zink additief) meer, wat essentieel is voor de levensduur van de onderliggende nokkenas en volgers. Dit systeem staat aan veel hogere druk en wrijvingsweerstanden bloot als een bovenliggende nokkenas en ZDDP voorkomt vroegtijdige slijtage van de nokken. In een Volvo redblock moet daarom een klassiekerolie, waar wel de juiste hoeveelheid ZDDP in zit. Dat spul mag niet meer in modernere olie zitten omdat het de katalysator vervuild.
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

volvo013 schreef: Pimsam, je tekst is duidelijk, maar mijn kennis duidelijk niet.
Ik weet waar de lpg regeling zit. de luchtfilter, ook toevallig.
De stang in de rijwind hoe bedoel je dat?

Overigens is het probleem ook met benzine.
Origineel loopt er een zwarte geribbelde kunststof slang (geen stang...) van de voorkant van de auto naar het luchtfilterhuis. Als het goed is moet deze slang verwijderd zijn en moet het luchtfilterhuis lucht uit de motorruimte krijgen. Als deze slang reeds verwijderd is, prima. Indien deze nog aanwezig is, verwijderen.
Omdat ie het probleem ook op benzine doet is er (nog) iets anders aan de hand. Ik ga er vanuit dat je carburateurs hebt en de stationair afstelling is dan eerste verdachte. Afstellen is niet echt moeilijk maar je moet wel weten wat je doet. In de Haynes manual staat dit stap voor stap uitgelegd. Zomaar wat aan schroeven gaan draaien maakt het probleem alleen maar erger.
Tevens is het niet onbelangrijk dat de carbs gelijk afgesteld staan (dus allebei evenveel mengsel leveren. Heeft de garage ervaring met de 164?
Weesje
3rd Gear member

v700r schreef: @Weesje, die sleutel, te verkrijgen bij V44, is die van goud? Aardig wat geld voor een sleuteltje of moet je dat altijd betalen als je een autosleutel laat maken?
Die sleutels zijn opnieuw gemaakt door de leverancier en dan gaan idd de prijzen flink omhoog helaas.
Zag trouwens dat Scandcar hem iets goedkoper heeft staan rond de €13,-
Er komen dan nog wel kosten bij om het profiel er in te maken.
proud owner of a:
- 1969 Amazon B20B - 1986 240 GL B23 - 2001 V40 1.8
volvo013
2nd Gear member

pimsam, de garage heeft verstand van de 164. Zit in barneveld.
Ik heb een injectie. Anders was het probleem al verholpen.(zeiden ze :) )

Sleutel heb ik ook nog verder gezocht :
http://cgi.ebay.co.uk/VOLVO-key-blank-O ... dZViewItem
Volvo 164E 1972
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

Bij een injectie (en verdamper voor het gas) moet die slang ook verwijderd zijn.
Ik heb jaren geleden een 164E op gas gehad. Ik heb nooit problemen gehad met afslaan. Bij een E kun je ook niet zoveel afstellen.
Als ik me goed herinner staat er in Hayner en/of het werkplaatshandboek een schema hoe bepaalde injectieproblemen stapsgewijs aan te pakken. Zal een dezer dagen eens kijken.
Iroll
6th Gear member

Hier kan je het Djet faulttracing manual vinden. Die bedoel je toch?
retsok
2nd Gear member

De volvo 240 die we hadden eerst was het zo : benzine starten. Dan knop neutraal, wachten tot stotteren en dan omzetten.
Nice, maar als ik hem bij mij neutraal zet kan ik heel de A2 uitrijden...
Het lijkt erop dat je benzine afsluiter niet [goed] werkt.
Dat zou kunnen betekenen dat hij naast lpg ook nog benzine toegevoerd krijgt. Dit kun je controleren door de benzineslang los te maken en te gaan proefrijden. Let op!!! Als de afsluiter niet goed werkt blijft hij benzine leveren. dit loopt dan weg. Pas op dat het niet op de uitlaat terechtkomt. Anders is je probleem wel heel erg definitief opgelost.
volvo013
2nd Gear member

Verzuipt hij dan niet ?
Bij de garage zeiden ze dat de schakelaar verkeerd was aangesloten.
Is er ergens een schema bekend of niet altijd zelfde ?
Dat ik dat kan controleren :)
Volvo 164E 1972
B-lennium
4th Gear member

Probeer idd de rijwind uit de slang te houden, (met een touwtje aan de accubak binden).

als jouw auto een injectie is dan heb je geen benzine afsluiter. als het goed is wordt de brandstofpomp uitgeschakeld als je op gas rijd. bij een auto met injectie zit er geen middenstand in de schakelaar. omschakelen van gas naar benzine of andersom gaat direct. (geen vlotterkamers die leeg gereden hoeven te worden)

kun je controleren of de benzine pomp stopt met draaien als de schakelaar op gas staat? (meestal hoor je de pomp duidelijk brommen rechtsachter)
psychonautlib
2nd Gear member
Contacteer:

Het uitvallen in de bocht (op lpg) kan komen door een verdamper die niet helemaal goed meer is. Had mijn buurman laatst met zijn oldtimer. Elke bocht naar rechts viel zijn motor uit. Een andere verdamper was de oplossing.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
volvo013
2nd Gear member

Thanks voor je uitleg b-lennium. Volgens de garage zat de knop verkeerd aangesloten omdat de injectie bleef werken. De pomp word stil gezet ja.

Kan iemand mij aanwijzen waar de slang zit die weg moet zijn En waar de verdamper zit :).

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 164E 1972
retsok
2nd Gear member

Op foto 1 zit je verdamper midden onderin.
Er zitten 3 plastic flessen en daartussen een rond aluminium ding met zwarte slangen. Dat is de verdamper.
De luchtslang waar b-lennium het over heeft zit op foto 2. Daar zie je nog net een heel klein hoekje van. Die grote zilveren koekepan is je luchtfilter. Links onderaan op de foto, net naast de accu zit een dikke geribbelde slang. Om deze slang gaat het. Het is de bedoeling dat je voorkomt dat de inlaatlucht direkt in het luchtfilter blaast. Dit gebeurt bij jouw auto als het luchtfilter op "zomerstand" staat. In deze slang zit waarschijnlijk een klep die je kunt omzetten naar "winterstand", deze klep is niet te zien op de foto, maar zou zich naast de accu moeten bevinden. Als hij er niet tussen zit, dan moet je die geribbelde slang uit het gat van het voorpaneel halen en aan de binnenkant ergens vastmaken. Er voor zorgen dat er geen rijwind direkt in de slang kan blazen. Maar wel ervoor zorgen dat er lucht vrij kan worden aangezogen. De ingang van de slang dus niet in een hoekje stoppen.
Als er een winterstand op zit kun je waarschijnlijk volstaan met het instellen van de winterstand en deze vastzetten, zodat hij niet weer terug kan op zomerstand.
volvo013
2nd Gear member

Bedankt.
Ik heb net even gereden 40 km. Heen op benzine. Dat ging in begin goed. Na stukje snelweg. afslag genomen en toen viel hij uit.
En dat aantal keer. Op benzine btw.
En die verdamper is toch alleen voor gas of niet ?
Verder op gas viel hij ook aantal keren uit.
Normaal inparkeren ging niet. 3 keer uitgevallen.
Heeft iemand er veel verstand van en kan iemand mij helpen door er naar te kijken?(samen kijken en wat er aan doen :D)
Ik had contact met Madman , die kende iemand die me wel wouden helpen.
Alleen Madman reageerd niet meer op p.m's en het nummer word niet opgenomen...
Volvo 164E 1972
Grijze144
2nd Gear member

De gangbare redenatie is dat als-ie op beide brandstoffen even vlot afslaat, het probleem dus niet aan de brandstofsystemen ligt maar aan iets anders, meest de ontsteking.
Vooral als het in de bocht gebeurt denk ik aan waggelende stroomdraadjes, losse stekkers, kortsluiting. Ik heb wel eens een bougiekabel rond de stuurstang gedraaid, toen sloeg-ie ook af en daar snapte ik in eerste instantie niks van.
B-lennium
4th Gear member

Ik heb in het verleden vaak geholpen bij wim in de garage, elk probleem is weer een ander probleem maar ik zal proberen of we er samen uit kunnen komen.

De verdamper zit goed gemonteerd (altijd positief beginnen toch?)

een zomer/winterstand zul je niet vinden op een injectie motor, het beste kun je de slang uit het gat bij de koplamp halen en met een touwtje naar beneden afbinden. de slang helemaal verwijderen zou ik niet doen.

kun je vertellen wat er gebeurt tijdens het afslaan? want ik krijg het vermoeden dat het idd aan de onsteking ligt. gaat de motor van keurig draaien in eens uit of zijn er andere tekenen? (horten stoten) als je er tijdens inparkeren ook last van hebt dan zijn het waarschijnlijk geen losse draden.

Het is het proberen waard om het stationair toerental van de motor iets hoger te zetten (afstelschroef op de verdamper verstopt achter een rubberdop)

kun je iets vertellen over de staat van de ontsteking (bougies, bougiekabels afstelling enz) vaak werkt het verversen/afstellen van deze onderdelen alsof je een nieuwe motor hebt!

stomme vraag, Werkt je koppeling naar behoren? (niet extreem zwaar).
volvo013
2nd Gear member

Bedankt voor jullie berichten.Fijn dat jullie meedenken.

Bij Wim ben ik goed geholpen. Aardige mensen, lekkere koffie :)
Alleen ze konden het probleem niet vinden so far. Dat is geen probleem. Alleen nu rijden met de auto vind ik minder prettig als hij elke keer afslaat.(en ook de veiligheid begin een probleem te worden dan)

Ik ga de slang met touwtje naar beneden krommen.

Wat gebeurd er tijdens afslaan:
Gisteren, lang stuk 100 a 120 gereden. Afrit van 200 meter lang ongeveer. Koppeling ingedrukt om uit te laten rollen. Rem erop af en toe. (koppeling gaat niet zwaar na mijn idee btw). Dan zie ik ineens de lampjes branden. Alle 3 en is de motor uit.
Als ik hem stationair laat draaien na starten val hij ook gelijk uit. Met beetje gas is geen probleem als ik dat zo af en toe doe.

Ik zal de stationair toerental iets hoger zetten. Dat knopje weet ik inmiddels te vinden.

Ontsteking kan ik weinig vertellen. helaas.

Ook reed ik op benzine heen en gas terug om te proberen. Mijn tank zag ik leeglopen. 15 euro erin. Die stond op de helft vol tank.
Na 20 a 30 km stond hij op de helft van de helft...
Maar laten we ons eerst concentreren op het afslaan :P.
thanks.
Volvo 164E 1972
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”