Rijimpressies nieuwe S60

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Twee weken gelden heb ik de nieuwe S60 mogen ervaren op het circuit van Lelystad. Een mooie manier om kennis te maken met de veiligheidssystemen van de nieuwe auto, maar een proefrit kon je dat natuurlijk niet noemen. Daarom voor vandaag een echte proefrit bij de dealer afgesproken. Gedurende drie uur door Nederland mogen rijden met een S60 2.0T Geatronic Powershift.

Dat laatste is voor mij nieuw, ik rijd nu handgeschakeld. Even wennen dus, maar niet aan de gretigheid van de auto. Dat trekt best lekker op in stand D. En als je denkt dat je het beter kan dan kan je in de manual stand ook lekker je gang gaan. Maar dat is natuurlijk niet nieuw.

Volvo gaat er prat op dat ze ontzettend bezig geweest zijn met het design. Eerlijk gezegd viel ons de binnenkant wat tegen. Het is hier vaker gezegd (en bestreden): het komt wat kitscheriger over dan de huidige S60. Het ziet er allemaal net wat goedkoper uit. Ook de drukte op het middenconsole valt op. De auto heeft veel systemen, dus die moeten ergens een plaatsje krijgen, maar toch...

Ook de drukte op de klokken is wat overdreven. Het zou handig zijn (en misschien kan dat ook wel) als je alleen dat zou kunnen zien wat relevant is. De benzinemeter neemt bijvoorbeeld bijna een kwart van het binnengebied van de linkerklok in bezit. Die zou uit kunnen en op verzoek, of bij beperkte brandstofvoorraad zichtbaar kunnen worden.

Het mediasysteem kan nog wel een update-je gebruiken. De navigatie gaat dwars door alles heen - wat op zich goed is, maar wel jammer dat het scherm daardoor gecorrumpeerd wordt en met moeite te herstellen is. De stemgestuurde navigatie werkt goed, maar navigeren naar een plaats (zonder straat) werkt niet: zodra de navigatie start, valt de route weg. Evenzo irritant is dat de besturing naijlt. Draai aan de volume knop en het duurt een tel voordat je op het scherm ziet dat het volume ook toe of afneemt. De volumeknop op het stuur hapert soms en het volume (ik probeer zo vaak mogelijk volume in deze alinea te krijgen...) van de navigatie gaat niet mee met de radio. Dus als mevrouw iets zegt dan gaat de radio wel zachter, maar je hoort haar toch niet.
Over die mevrouw gesproken: een P+R terrein is geen "Parkeer en Rij" terrein...

Dan gaan we naar het rijden zelf. Zoals gezegd: hij zit aardig op het gas. Rijdt lekker door, maar de wegligging valt, verrassend genoeg, mij wat tegen. De auto stuitert nogal bij hobbels en dan verlies je het contact snel. Neem een rotonde met snelheid en de auto breekt toch een beetje uit, waarbij ik gelijk toegeef dat dat wel een testje was en dat je normaal wat netter door de bocht gaat.

Het rijden met ACC is een verademing. Zowel in de file als in de stad geeft dat ontzettend veel rust in het rijden. De auto remt zonodig af tot 0 en trekt weer op als dat kan. Bij verkeerslichten is het overigens wel zaak om bij te gassen, want uit zichzelf is het een slome duikelaar...

Voorlopig eindoordeel: ik moet nog goed nadenken... De huidige S60 mag vervangen worden, maar het was wel weer fijn om in die auto te stappen na de proefrit. Dat kan gewenning zijn...

Ongetwijfeld zijn er meer proefritten gemaakt! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Even over die 2.0T met Powershift..
Heb dan in een V70 gereden maar kon mooi vergelijken met de kreupele 2.5T 5 cylinder die ook 200 PK had. Blokje doet het lekker en gebruikt echt een heel breed toerenbereik in tegenstelling tot de 2.5T waarbij eigenlijk boven de 4000 toeren niets meer thuis is.

Moest heel erg wennen aan de felheid van het gaspedaal. Iets pedaal slag gaf gelijk een reaktie alsof je een race te rijden hebt. Was even wennen maar bijvoorbeel bij parkeren een beetje teveel van het goede.

Powershift deed het in de automaat stand wel lekker. In de manuele stand bekroop mij het gevoel dat de heren van de GearTronic afdeling er een zegje in hebben gehad. De pook, geen flippers dus, voelt gewoon heel erg dood aan. In plaats van schakelen ben je aan het fliffen of aaien of wiebelen of weet ik veel wat niets met schakelen te maken heeft maar er zal in elk gevaal helemaal geen gevoel in. Daarbij duurde het ook hier te lang voordat het volgende verzet er in kwam. Beetje jammer. Had de dag ervoor nog met een Mercedes C63 gereden met flippers, waar ik echt helemaal niet van hou, maar die reageerde wel gewoon gelijk op de input.

Of de 2.5T nu echt zo om zeep geholpen was in 2009 of dat de 2.0T nu meer doet dan op papier durf ik niet te zeggen maar het torretje op zich is niets mis mee en heel erg bij de les. Het geluid had wel iets zwaarder gemogen. De V70 klonk "hol". Past niet bij de auto. Hoorde van een kennis dat een 2.0T handbak er ook nog een soort van tringeltrangel bij heeft en hem bekroop een beetje het Wartburg/Trabant gevoel.

Denk dus dat het met de 4 cylinder turbo qua vermogen wel snor zit maar blijkbaar laat het Premium 't nu een beetje afweten.
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Johann schreef:Even over die 2.0T met Powershift..
Heb dan in een V70 gereden maar kon mooi vergelijken met de kreupele 2.5T 5 cylinder die ook 200 PK had. Blokje doet het lekker en gebruikt echt een heel breed toerenbereik in tegenstelling tot de 2.5T waarbij eigenlijk boven de 4000 toeren niets meer thuis is. [knip]
Dat zal dan wel te maken hebben met het feit dat de 2.5T motor waar jij ervaring mee hebt geknepen is want die van mij geeft ook boven de 4000 rpm nog genoeg "push".

Ik vind het dan ook jammer dat ze niet de 2.5T gehouden hebben in bijv. een 240 pk variant i.p.v. de aankomende 2.0 ltr T5 met dit vermogen.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Mijn ervaringen met een nieuwe V70 2.5T zijn hetzelfde: er mist gewoon iets... en hij klinkt ook niet mooi ofzo. Viel me flink tegen.

En bij de nieuwe S60 viel mij het enorm gretig reageren op gas ook op. De handgeschakelde versies reden wel lekker. Kan misschien liggen aan de manier waarop hij is ingereden? (zelflerende automaat) Had ook een vermoeden dat met name de D3 misschien gechiptuned was, want het voelde wel heel snel voor 163 pk hoor...
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Een gechiptunede proefrit-S60? Dat lijkt me nou niet... volgens mij verlies je officieel nog steeds je garantie als je tuned...

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Volvo-ehv
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.07.2010 - 12:35

Zojuist heb ik een S60 D3 handbak gereden. Wat een fijne auto en wat voelt die auto strak.

Het nieuwe "infotainment" systeem heb ik niet echt goed kunnen proberen, maar wel de telefoon aangesloten en de navigatie gebruikt. Dat werkte allemaal goed.

Ik merkte ook iets met de ACC. Deze werkt door ook als je schakelt. Ik dacht altijd dat je hem pas kon aanzetten als je de constante snelheid had bereikt, maar hij blijft dus actief tijdens het opschakelen of terugschakelen. Daar zal vast wel een grens aan zitten, maar het is toch een mooie verassing.

Remy
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Vanmoregn even een klein stukje gereden met de S60 D3 handbak.
Zoals verwacht stuurt hij leuk. Meest sportieve Volvo is het niet maar gewoon lekker. Redelijk vlot mee gereden maar zeker niet plankgas. Was goed en precies door een nare bocht te halen met ruime marge in de wielophanging voor correctie zonder bokkesprongen.

Motor was ook wel stil.

Qua zit doet hij niet onder voor de conculega's maar wel voor z'n voorganger. Ik ervaar de zit als smal. Wel voldoende lengte.

Datail,

T.o.v. de dagelijkse sleur van een V70NN komt de sleutel cq AB wel heel erg onpremium over.

Leuke is, wat is er nu eigenlijk mis met een sleutel? In het slot steken en omdraaien is met de paplepel ingegoten. Het ligt al bijna vast in ons DNA en dan komen autofabrikanten met een startknop en een "pleur daar maar in" gat voor de AB. Duurde best wel even voor ik er aan kon wennen bij de V70.

Twee handelingen rechts en een links voor de handrem maar zoals bij alles ga je er wel aan wennen en dan stap je in de S60 om dezelfde handelingen te verrichten en dan blijkt dat je de AB "uit het dash moet roppen" ipv even op de AB drukken om deze luxe en electrisch uit het dash te laten komen.

Al met al leuk karretje. In Zwart mooier dan in Prins Willem van Oranje met goedkope Zilveren accenten. Ook een koppendraaier op de snelweg of het kwam omdat ik zo aan het zigzaggen was.. :mrgreen:

Handbak 6 maakt de hele auto.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33095
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mooi Johann!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Vanmorgen een mooi lovend bericht over de S60 D3 in het Eindhovens Dagblad.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
dewae
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47

Vooral voor de belgen onder ons (nederlanders niet uitgesloten uiteraard):

In de laatste 2 edities van "De Autogids" werden zowel de S60 met D3 als D5 onderworpen aan een gedetailleerde wegtest.

Als abonnee van dit tijdschrift (en anderen) kan ik best wel verlijken met uitslagen van andere testen van diverse konstructeurs.

Ik moet zeggen : beiden komen hier meer dan uitstekend voor de dag! en de Heren testers zijn echt wel kristisch hoor!

Dat de koffer te klein is weet je al in de showroom en volgens hen, kies dan voor de V60.

Voor het overige, motor, rijkomfort, veiligheid, zuinigheid,... noem maar op : een bijzonder degelijk ontwerp, net zoals vorige S60 overigens.

En dit voor een meer dan concurrentiele prijs!

Voor meer info : www. autogids.be

Mvg

Dirk
Gebruikersavatar
John Vermeulen
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Ik heb de Volvo S60 2.0T sinds zaterdag. Ik ben super enthousiast. Het klinkt misschien wat overdreven, maar de wagen nadert heel dicht het idee van "totale perfectie", in rijgedrag, prestaties, comfort, veiligheidsbeleving, kwaliteitsbeleving en design/uitstraling.
De wagen is verbluffend om mee te rijden. Het sturen is superscherp. Dit is echt een "rijdersauto". De 2.0T is heel prettig: stil, stabiel en dynamisch met een vlotte acceleratie.
De premium audio-installatie is super, echt een rijdende thuisbioscoop. Ik denk echt dat het in geluidskwaliteit en beleving niet veel onderdoet voor een surround systeem uit de woonkamer.
De Xenon verlichting is top. Heel erg prettig dat de koplampen meedraaien met de bocht. In feite lijken de lampen al de bocht om te draaien, nog voor jezelf met de wagen de bocht om bent. Heel erg ver zicht ook.
Veel bekijks onderweg vanuit andere auto's. Ook van rijders van de "oude" Volvo S60 viel mij op, met blikken van "hey, dat is hem nou, de nieuwe...".
Een aantal technische voorzieningen/hulpfuncties is zeer kritisch afgesteld, zoals Park Assist, BLIS, de achtergordels, etc. Je krijgt al snel een melding in het display.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33095
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mooi gefeliciteerd!! Ben benieuwd naar de foto's inderdaad!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Bleu_volvo
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 30.06.2008 - 18:39
Locatie: Oost-Vlaanderen - Laarne

Zijn er hier eigenaars van de nieuwe S60 welke hun verbruik cijfers zouden kunnen melden? Kwestie van eens verschillende type motoren en verbruik te kunnen vergelijken. De vraag van vandaag is steeds houden we vol aan de Diesel als zuinige wagen of zijn de nieuwe benzinemotoren nu zuiniger of de diesel varianten.
Greets,

BLEU_VOLVO

FORD ESCORT 1.8 GT 16V (1998)
Opel Corsa 1.0 (1985)
VOLVO S60 D5 (2001)
VOLVO V50 1.6D (2005)
FORD KA 1.3 (2002)
VOLVO V50 2.0D Powershift R-line (2008)
VOLVO V60 D3(4) AUT. 2014
Afbeelding
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

De diesel zal altijd zuiniger blijven, een liter diesel heeft een hoger rendement (energiewaarde) dan benzine.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Johann schreef:VLeuke is, wat is er nu eigenlijk mis met een sleutel? In het slot steken en omdraaien is met de paplepel ingegoten. Het ligt al bijna vast in ons DNA en dan komen autofabrikanten met een startknop en een "pleur daar maar in" gat voor de AB.
Alle nieuwe S60's zijn voorbereid voor keyless drive. Dat kan alleen als je geen normaal contactslot meer hebt. De auto's waar geen KD op zit gebruiken dat "gat" om contact te maken met de AB om zeker te weten dat je wel mag starten. Heb je KD dan gaat dat... draadloos. Dat gat heb je dan ook niet meer nodig (tenzij het draadloze niet werkt)

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Mooi hoor!! Veel plezier ermee :)
Gebruikersavatar
nossy
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 16.01.2008 - 23:05

Mooi!
de kleur past ook heel goed bij de wagen vind ik persoonlijk :!:

veel succes ermee :D
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

De premium audio-installatie is super, echt een rijdende thuisbioscoop
Neem aan dat je dan het geluid bedoeld ;-)
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Ja het geluid ziet er goed uit.. :drinking:
Gebruikersavatar
trimitie
4th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: 25.07.2010 - 19:36
Locatie: Oostende

proficiat met je nieuwe S60 !!! prachtig in dat kleur.
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010

XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”