eerste panne

Plaats reactie
Wim J
4th Gear member

Gisteren kwam m'n vrouw thuis na het boodschappen doen met de mededeling dat de airco het niet meer deed.
Ik dan maar op onderzoek gegaan, en het probleem was al snel te herleiden naar een niet werkende ventilatie. Dan maar op zoek naar de zekering! Hoe Volvo in godsnaam op het idee gekomen is om de zekeringen in twee niveaus boven elkaar te bouwen, waarbij het onmogelijk is het bovenste deel op een enigsinds normale wijze te verwijderen, zal ik nooit snappen.
Zelfs met tussenkomst van Volvo assistance kwamen we niet tot bij de zekeringen! F11 voor degenen die zelf eens willen proberen.
Dan maar de pc eraan gehangen en zo kunnen vaststellen dat er toch niks mis was met de zekering. Geen meldingen vd de boordcomputer, maar ook geen ventilatie,...
Dan maar handschoenkastje uitgebouwd en de motor voor de ventilatie kunnen localiseren midden onder dashbord. Het ding draaide helemaal niet. De ventilatiekleppen deden het perfect, ook de knop vd bediening werkte evenals de weergave in de display. De handige kerel van Volvo Assistance heeft dan met een lange schroevendraaier een tik kunnen geven tegen de schoepen van de ventilatormotor, en het ding sloeg warempel weer aan. Tot nu toe werkt het weer. 1 probleem opgelost.

probleem 2: soms onregelmatig draaien tot zelfs stilvallen. Daarvoor toch maar even naar de garage gereden ( superservice! ) Na een testrit toch een paar foutcodes op het enginemanagement. Van wat ik me nog kan herinneren: Swirlmotor, reference Voltage B,... Na was zoekwerk bleek een connector van één van de sensors vol met olie te zitten waardoor foute waardes uitlezen werden. De olie was daargekomen door een lekje (waar ooit een recall voor geweest zou zijn) Het lekje was al lang opgelost, maar blijkbaar had de olie toch ongemerkt een weg gevonden in de sensor, en dat begon nu problemen te geven. Alles proper gemaakt met ontvetter, en (hout vasthouden) tot nu toe geen problemen meer.
Voor de freaks kan ik de foutcodes nog wel eens opzoeken, heb ze ergens op een papiertje staan. De bewuste sensor zit aan de kleine aftakking halfweg de grote luchtpijp na het luchtfilter die voorlangs de motor loopt (D5, 185pk)
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
mad
6th Gear member

Absoluut waardevolle informatie! Bedankt voor de melding!
XC70 D5 2009 Ocean Race
Wim J
4th Gear member

Helaas is het probleem niet volledig opgelost. Deze namiddag kon ik vaststellen dat de auto soms hevig 'bokt' tijdens het rijden. Misschien moet de sensor maar helemal vervangen worden ipv gewoon reinigen,...
Wim J
4th Gear member

Uiteindelijk bleken er twee zaken defect. Enerzijds de reeds genoemde sensor, en anderzijds de electronisch gestuurde motor voor de bediening van de wervelkleppen. Niet het afbreken van het palletjes dus wat vele al gehad hebben, maar het motortje zelf dus. De wervelkleppen zelf worden door mijn garage preventief vervangen bij het plaatsen van een nieuwe distrubutieriem. In het kort kwam het erop neer dat de motor telkens zeer kortstodig in noodloop ging, echter zonder enige melding op de boordcomputer.
Het motortje is vervangen en sindsdien loopt hij weer normaal.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”