Mensen,
Aantal weken terug heeft m'n vader m'n koppelingsplaat en drukgroep vervangen. Was allemaal goed verlopen, echter de volgende dag werd m'n motor in rust heel warm. Warmte meter kwam in het rood en het lampje begon te knipperen. Wat bleek, de koelventilator sloeg niet meer aan. Waarschijnlijk tijdens het verwijderen / terugplaatsen van onderdelen was de warmte sensor / schakelaar defect geraakt.
Warmte schakelaar vervangen en de ventilator ging weer perfect aan, warmte meter bleef weer netjes iets over de helft staan. Na een aantal dagen kwam de warmte meter sporadisch weer in het rood. Ik dacht, waarschijnlijk te weinig koelvloeistof omdat deze afgetapt was geweest tijdens het vervangen van de schakelaar. Gekeken, en het bleek inderdaad dat het peil zeer laag was. Bijgevuld en alles leek in orde. Peil zakte wel wat snel de dagen erna, maar zag nergens iets lekker. Dus gewoon aangevuld tot dat deze stabiel bleef. Wat het daarna ook bleef. Die dag waren de warmte problemen voorbij en sloeg de ventilator steeds mooi op tijd aan.
Na een paar ritten werd de motor echter weer in rust heet (bij het stoplicht e.d.). Het vreemde is echter, dat de ventilator wel aanslaat, maar veel te laat nu! Hij slaat pas aan zodra het lampje al knippert en de meter in het rood staat. Na een tijdje zakt de meter weer, omdat de ventilator dan is aangesloten, maar normaal slaat deze veel eerder aan. Tijdens het rijden op de (grote) weg heb ik nergens last van, alleen in rust.
Sensor / schakelaar is vervangen, koelvloeistof peil in orde, ventilator slaat te laat aan. Iemand enig idee waar dit zit?
440 - Warme motor in rust
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
heb je al de foutcodes uitgelezen. staat hier http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem.shtml uitgelegd hoe het moet.
verder welkom hier op het forum. geef eens wat meer info over je auto, en foto's zijn welkom
verder welkom hier op het forum. geef eens wat meer info over je auto, en foto's zijn welkom
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik zou eerst eens heel goed het koelsysteem ontluchten. Misschien is er toch ergens een luchtbel blijven hangen. Ik neem tenminste aan dat je de koelvloeistof hebt afgetapt toen je de sensor in de radiateur verving? Ik zou ook even heel goed naar de bedrading en stekkers van het koelcircuit kijken. Wie weet is er tijdens het sleutelen een draad beschadigt of een stekker zit niet lekker. En vermeld even over welke motor we het hebben.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Ontluchten lijkt mij idd de eerste controle.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 04.09.2010 - 13:34
- Locatie: Sneek
De foutcode's heb ik nog niet uitgelezen! Laatste keer dat ik dat gedaan heb, voor een ander probleem, bevatte het namelijk weinig toegevoegde waarde. Wel bedankt voor de link! Foto's ga ik zeker posten wanneer alle problemen weer achter de rug zijn 
Het gaat om een 1.8 uit '94. Ontluchten zou dus een oplossing kunnen zijn? Hoe ontlucht ik het koelsysteem als ik vragen mag?

Het gaat om een 1.8 uit '94. Ontluchten zou dus een oplossing kunnen zijn? Hoe ontlucht ik het koelsysteem als ik vragen mag?
Volvo 440 1.8i '94
Volvo 440 1.8i '96
Volvo 440 1.8i '96
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Bij de 1.8i zit er een ontluchtingsnippel in de koelslang bij het gasklephuis als ik me goed herinner. Die met een lopende motor opendraaien totdat er geen luchtbellen meer uitkomen. Af en toe flink in de dikke slang bovenop de radiateur knijpen tijdens het warmdraaien en de dop van het expansievat openlaten. Als er luchtbellen zijn zie je die opborrelen in het expansievat en via de ontluchtingsnippel.