XC 70 2002.
Sinds 3 dagen, na bezoek aan de wasstraat (ik was doorgaans altijd met de hand), loopt iedere nacht de accu helemaal leeg.
Na 3 dagen iedere morgen opstarten met accu-kabels had ik gisteren tijd om naar de Volvo garage te gaan voor een diagnose.
Volvo kan niets vinden, dynamo werkt naar verwachting, garage heeft wel de accu vervangen voor de zekerheid (accu was 4 maanden oud).
Dit heeft het probleem helaas niet opgelost!
Bestaat er een verband tussen de wasbeurt in de wasstraat en de klacht welke ik hierboven beschrijf?
Heeft iemand op het forum een oplossing voor mijn probleem?
Op voorhand hartelijk dank voor een reactie, Michel
accu loopt `s nachts leeg
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20783
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Mods edit
Om geen topic vervuiling te krijgen heb ik je ander post weggehaald.
Hier kan iedereen die iets weet/ denkt te weten antwoord geven.
Om geen topic vervuiling te krijgen heb ik je ander post weggehaald.
Hier kan iedereen die iets weet/ denkt te weten antwoord geven.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
enige oplossing is bepalen waar de lekstroom vandaan komt.
(meten) ik heb bij mij de lekstroom op weten te speuren door een ampere meter aan te sluiten en de zekeringen 1 voor 1 te verwijderen, zo kan je doeltreffend bepalen waar je de lekstroom moet zoeken.
Amperemeter aansluiten, deuren open laten, zodat je overal goed bij kan, deursloten dicht drukken (twee klikjes diep doordrukken) kofferklep idem. vervolgens de auto op slot doen en 20 minuten wachten. (auto moet in rust komen, er blijft vrij lang een spanning aanwezig welke je kan meten als lekstroom)
vervolgens het amperage op je meter uitlezen en zekeringen gaan trekken totdat de lekstroom weg is.
Voor zover ik de auto ken lijken de deursloten me een verdachte, weet niet iets wat verder direct in verband kan staan met je wasstraatbezoek. (maar dit kan toeval zijn)
(meten) ik heb bij mij de lekstroom op weten te speuren door een ampere meter aan te sluiten en de zekeringen 1 voor 1 te verwijderen, zo kan je doeltreffend bepalen waar je de lekstroom moet zoeken.
Amperemeter aansluiten, deuren open laten, zodat je overal goed bij kan, deursloten dicht drukken (twee klikjes diep doordrukken) kofferklep idem. vervolgens de auto op slot doen en 20 minuten wachten. (auto moet in rust komen, er blijft vrij lang een spanning aanwezig welke je kan meten als lekstroom)
vervolgens het amperage op je meter uitlezen en zekeringen gaan trekken totdat de lekstroom weg is.
Voor zover ik de auto ken lijken de deursloten me een verdachte, weet niet iets wat verder direct in verband kan staan met je wasstraatbezoek. (maar dit kan toeval zijn)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18.05.2010 - 07:27
- Locatie: Loenen a/d Vecht
Dank je voor je advies.
Echter deze wagen heeft welgeteld 80 zekeringen en ik heb geen amperemeter, laat staan dat ik weet waar ik deze moet aansluiten.
Ik hoop dat er nog een tip langs komt welke wel door mijzelf uit te voeren is, anders moet ik jouw advies doorgeven aan de garage en die zal dan flink uren declareren.
Michel
Echter deze wagen heeft welgeteld 80 zekeringen en ik heb geen amperemeter, laat staan dat ik weet waar ik deze moet aansluiten.
Ik hoop dat er nog een tip langs komt welke wel door mijzelf uit te voeren is, anders moet ik jouw advies doorgeven aan de garage en die zal dan flink uren declareren.
Michel
XC rules!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Loop als de auto een poosje stil heeft gestaan eens langs de portieren, voel eens of je warmte van 1 van de sloten voelt komen. Bij dergelijk grote lekstromen moet de warmte bijna te voelen zijn.
Ik had mazzel, bij mij sneeuwde het, waardoor ik de lekstroom makkelijker kon traceren..
Ik had mazzel, bij mij sneeuwde het, waardoor ik de lekstroom makkelijker kon traceren..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18.05.2010 - 07:27
- Locatie: Loenen a/d Vecht
Heb ik direct even gedaan, het is al behoorlijk koel buiten zo`n 13 graden in Loenen.
Ik voel geen verschil onderling, ga het over een paar uur nogmaals uitvoeren.
Betrof het bij jou ook een V70 met deze storing ?
Ik voel geen verschil onderling, ga het over een paar uur nogmaals uitvoeren.
Betrof het bij jou ook een V70 met deze storing ?
XC rules!
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Heb je je lampje in je dashboarkastje al gecontroleerd?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Rippie V70, je bent me een slag voor. Bij mijn vorige auto was dat inderdaad het geval. (Kwamen ze pas achter nadat er een nieuwe accu was geplaatst en de auto een paar keer weg was geweest.
Oorzaak: een doosje vloeipapiertjes tussen klep en dashboard waardoor het kastje niet goed sloot en dus het lampje bleef branden)
Oorzaak: een doosje vloeipapiertjes tussen klep en dashboard waardoor het kastje niet goed sloot en dus het lampje bleef branden)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Afgelopen weekend belt mijn buurman mij op: "De Volvo ratelt dat het een lieve lust is, maar starten, ho maar." Wij de auto starten met startkabels, bleek dat de leeslampjes van de achterbank waren ingedrukt, en zo de accu leegtrokken. Ach ja, kinderen en knopjes...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Garfield
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
In mijn vorige V70 zoiets gehad met de sluiting van de achterklep en de binnenverlichting in de laadruimte.
Klep sloot niet goed waardoor lampje aan bleef.
Vrijdagmiddag in daglicht parkeren en niet goed kijken of auto op alarm gaat bij afsluiten, maandagochtend lege accu
Echter, dit had ik zelf makkelijk kunnen opmerken door goed in de gaten te houden of de auto wel op alarm ging bij afsluiten, want dat doet 'ie niet als de klep niet goed dicht zit.
(Na dat ene weekend keek ik voortaan altijd goed bij het afsluiten).
Klep sloot niet goed waardoor lampje aan bleef.
Vrijdagmiddag in daglicht parkeren en niet goed kijken of auto op alarm gaat bij afsluiten, maandagochtend lege accu

Echter, dit had ik zelf makkelijk kunnen opmerken door goed in de gaten te houden of de auto wel op alarm ging bij afsluiten, want dat doet 'ie niet als de klep niet goed dicht zit.
(Na dat ene weekend keek ik voortaan altijd goed bij het afsluiten).
Groet,
Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25.02.2010 - 10:48
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn D5 uit 2002. Als ik de auto zaterdagmiddag weg zet geeft hij maandag ochtend aan dat de accuspanning laag is. Ik heb een 100 Ah accu.
De verdenking viel ook bij mij op de deursloten. Laatst de amperemeter er tussen gehangen en alles op slot gedaan. Van buiten is dan te zien dat er eerst een paar minuten 0,7 ampere blijft lopen maar dan gaat hij naar 0,01 A. We hebben ca 10 tot 15 minuten gemeten. Een aantal keer achter elkaar hetzelfde beeld.
Toch raakt de accu langzaam leeg. Bij mijn schoonouders heeft hij dit voorjaar 10 dagen van het slot gestaan tijdens onze vakantie. Toen was er niks aan de hand. Geen melding van een lage accuspanning.
De accu geeft al heel snel nog maar 12,3 V, dat is volgens mij te weinig, maar de garage heeft de tester er aan gehad en die geeft aan dat de accu goed is, maar geladen moet worden. Ik had echter net 15 km gereden voor ze hem testten.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de accu niet jofel is en intern ontlaadt.
Het enige wat ik heb vervangen sinds de 10-daagse vakantie is de RTI dvd speler, maar dan zou die voor die tijd mijn accu hebben leeg getrokken.
Heeft iemand nog ideeën?
Alvast bedankt,
Martijn
De verdenking viel ook bij mij op de deursloten. Laatst de amperemeter er tussen gehangen en alles op slot gedaan. Van buiten is dan te zien dat er eerst een paar minuten 0,7 ampere blijft lopen maar dan gaat hij naar 0,01 A. We hebben ca 10 tot 15 minuten gemeten. Een aantal keer achter elkaar hetzelfde beeld.
Toch raakt de accu langzaam leeg. Bij mijn schoonouders heeft hij dit voorjaar 10 dagen van het slot gestaan tijdens onze vakantie. Toen was er niks aan de hand. Geen melding van een lage accuspanning.
De accu geeft al heel snel nog maar 12,3 V, dat is volgens mij te weinig, maar de garage heeft de tester er aan gehad en die geeft aan dat de accu goed is, maar geladen moet worden. Ik had echter net 15 km gereden voor ze hem testten.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de accu niet jofel is en intern ontlaadt.
Het enige wat ik heb vervangen sinds de 10-daagse vakantie is de RTI dvd speler, maar dan zou die voor die tijd mijn accu hebben leeg getrokken.
Heeft iemand nog ideeën?
Alvast bedankt,
Martijn
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Nu is 15 km errug weinig om de accu weer op peil te brengen, hoor.
Een beetje dynamo kan pas een redelijke stroom leveren boven de 1000 rpm, en zijn maximale rond de 1500 rpm of meer.
Deze 15 km zullen waarschijnlijk allemaal binnendoor weggetjes zijn in de bebouwde kom met stoplichten, veel afslagen.......dan rijdt je meestal niet echt lekker door en behoorlijke snelheid.
Voor de rekenaars onder jullie een kort rekensommetje qua laad- en verbruiksstroom tijdens rijden :
- verbruik auto elektronica, BC en regeleenheden: ....... 25 A
- verbruik verlichting voor en achter, dash etc ............. 25 A
- verbruik radio, versterker etc.................................... 9 A
- brandstof pomp:...................................................... 15 A
Totaal ongeveer rond de 75 A
Een dynamo moet dit allemaal leveren. Om dan de accu op te laden, blijft er over voor een 100 A dynamo rond de 25 A.
Stel, bij een diesel heb je een 100 Ah accu, dus een volledig ontladen accu moet dan 4 uur opgeladen worden om weer helemaal vol te zijn.
Let wel........snelwegkilometers, boven de 1500 rpm dus.
bij slecht en koud weer komen de ruitenwissers er nog bij, de achterruitverwarming (een echte slurper!) de stoelverwarming (nog zo'n slurper). En als je een liefhebber bent van rampestamp muziek, lekker hard aanzetten die hoempa-troep, met veel bassen, dan moet je niet raar opkijken dat er zomaar het dubbele verbruikt wordt voor de radio.
Dan moet je nog veel langer rijden om een lege accu weer op peil te brengen.
Meestal hoeft een accu niet helemaal vol te zijn om te kunnen starten.
De startstroom van een diesel in de zomer is ongeveer 350 A, maar in de winter en steenkoude temp kan dit zomaar 500 A zijn.
Deze stroom kan alleen geleverd worden als de accu meer dan 75% vol zit....lager is ook, net als bij een normale batterij in je zaklampje, de max stroom beperkter, en geeft de BC al gauw aan: "accuspanning laag".
Kortom.........een 15 km rijden is bij lange na niet genoeg om je accu weer goed op te laden, en his niet eens lang genoeg om de startstroom weer bij te laden.
Als je echt elke dag alleen woonwerk verkeer rijd van 10 km, is na een week of 2 ook je accu leeg! Niet genoeg tijd om hem weer op te laden.
Een beetje dynamo kan pas een redelijke stroom leveren boven de 1000 rpm, en zijn maximale rond de 1500 rpm of meer.
Deze 15 km zullen waarschijnlijk allemaal binnendoor weggetjes zijn in de bebouwde kom met stoplichten, veel afslagen.......dan rijdt je meestal niet echt lekker door en behoorlijke snelheid.
Voor de rekenaars onder jullie een kort rekensommetje qua laad- en verbruiksstroom tijdens rijden :
- verbruik auto elektronica, BC en regeleenheden: ....... 25 A
- verbruik verlichting voor en achter, dash etc ............. 25 A
- verbruik radio, versterker etc.................................... 9 A
- brandstof pomp:...................................................... 15 A
Totaal ongeveer rond de 75 A
Een dynamo moet dit allemaal leveren. Om dan de accu op te laden, blijft er over voor een 100 A dynamo rond de 25 A.
Stel, bij een diesel heb je een 100 Ah accu, dus een volledig ontladen accu moet dan 4 uur opgeladen worden om weer helemaal vol te zijn.
Let wel........snelwegkilometers, boven de 1500 rpm dus.
bij slecht en koud weer komen de ruitenwissers er nog bij, de achterruitverwarming (een echte slurper!) de stoelverwarming (nog zo'n slurper). En als je een liefhebber bent van rampestamp muziek, lekker hard aanzetten die hoempa-troep, met veel bassen, dan moet je niet raar opkijken dat er zomaar het dubbele verbruikt wordt voor de radio.
Dan moet je nog veel langer rijden om een lege accu weer op peil te brengen.
Meestal hoeft een accu niet helemaal vol te zijn om te kunnen starten.
De startstroom van een diesel in de zomer is ongeveer 350 A, maar in de winter en steenkoude temp kan dit zomaar 500 A zijn.
Deze stroom kan alleen geleverd worden als de accu meer dan 75% vol zit....lager is ook, net als bij een normale batterij in je zaklampje, de max stroom beperkter, en geeft de BC al gauw aan: "accuspanning laag".
Kortom.........een 15 km rijden is bij lange na niet genoeg om je accu weer goed op te laden, en his niet eens lang genoeg om de startstroom weer bij te laden.
Als je echt elke dag alleen woonwerk verkeer rijd van 10 km, is na een week of 2 ook je accu leeg! Niet genoeg tijd om hem weer op te laden.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
MvB_V70, is behalve je auto zelf de accu ook van 2002?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 17:20
- Locatie: Ermelo
Let wel op, nieuwe accu's worden door de dynamo niet goed opgeladen. het is verstandig deze accu's eerst eens goed door te laden met een acculader. Lekstroom speelt in dit geval geen rol.
Heb dit in mijn eigen wagenpark, al tenminste drie maal meegemaakt dat een nieuwe accu niet voldoende opslagcapaciteit heeft. Dit is ALLEEN op te lossen door een acculader. De dynamo levert niet voldoende vermogen om dit te doen. Na het opladen waren alle problemen verdwenen.
Nee, het maakt niet uit waar de accu's vandaan komen, dealer, handelaar, bandenboer, ik heb ze allemaal gehad.
Voorgeladen accu's zijn net inktcartridges, nauwelijks capaciteit tot je ze een keer gevuld hebt.
Heb dit in mijn eigen wagenpark, al tenminste drie maal meegemaakt dat een nieuwe accu niet voldoende opslagcapaciteit heeft. Dit is ALLEEN op te lossen door een acculader. De dynamo levert niet voldoende vermogen om dit te doen. Na het opladen waren alle problemen verdwenen.
Nee, het maakt niet uit waar de accu's vandaan komen, dealer, handelaar, bandenboer, ik heb ze allemaal gehad.
Voorgeladen accu's zijn net inktcartridges, nauwelijks capaciteit tot je ze een keer gevuld hebt.
Volvo V70, D5, geartronic, bouwjaar 2004
- wim998nl
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 21:02
- Locatie: Purmerend
Het is zeker verstandig om je accu 1 a 2 keer per jaar te laden met een goeie acculader, deze krijgt je accu 100% vol en gaat dan weer vanuit dat punt weer werken.
Test bij ons wagenpark bleek de accu's ook veel langer mee te gaan.
Test bij ons wagenpark bleek de accu's ook veel langer mee te gaan.
v70 ---november 2002 automaat 310000km
mvg Wim Butter
mvg Wim Butter
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een nieuwe accu is tegenwoordig gelijk gebruiksklaar en niet zoals jij het aangeeft!peentje schreef:Let wel op, nieuwe accu's worden door de dynamo niet goed opgeladen. het is verstandig deze accu's eerst eens goed door te laden met een acculader. Lekstroom speelt in dit geval geen rol.
Heb dit in mijn eigen wagenpark, al tenminste drie maal meegemaakt dat een nieuwe accu niet voldoende opslagcapaciteit heeft. Dit is ALLEEN op te lossen door een acculader. De dynamo levert niet voldoende vermogen om dit te doen. Na het opladen waren alle problemen verdwenen.
Nee, het maakt niet uit waar de accu's vandaan komen, dealer, handelaar, bandenboer, ik heb ze allemaal gehad.
Voorgeladen accu's zijn net inktcartridges, nauwelijks capaciteit tot je ze een keer gevuld hebt.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een accu van 8 jaar oud is dus simpelweg aan zijn eind met zulke problemen
Wat ook regelmatig voorkomt is dat de dynamo de boosdoener is van het ongewild stroomgebruik,een defecte diode in de dynamo veroorzaakt leeglopen.
Wat ook regelmatig voorkomt is dat de dynamo de boosdoener is van het ongewild stroomgebruik,een defecte diode in de dynamo veroorzaakt leeglopen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Geen idee of het probleem van Sumes is opgelost.
Maar zoniet: heeft de auto een trekhaak ?
Ikzelf heb een keer soortgelijke problemen gehad door een verrotte stekkerdoos van de trekhaak. Dat zou de link met de wasstraat kunnen verklaren.
Maar zoniet: heeft de auto een trekhaak ?
Ikzelf heb een keer soortgelijke problemen gehad door een verrotte stekkerdoos van de trekhaak. Dat zou de link met de wasstraat kunnen verklaren.