los vacuumslangetje

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
wim72
1st Gear member

Ik heb nu bijna een jaar mijn V70 2.5 tdi uit '97. Gekocht met 413k, nu op 432. Helemaal blij mee, wat een oerdegelijke superauto!
Sinds een week of twee rookt de auto echter ook bij constante snelheid (bij optrekken altijd al, maar dat is normaal).
Het treedt op vanaf 100km/u in V, maar bijvoorbeeld niet bij 80 in IV met hetzelfde toerental.
Ik heb gisteren de EGR-klep afgedopt en dat lijkt te helpen (had alleen geen tijd voor lange testrit). De aansluiting aan de andere kant was trouwens erg poreus en kan bijna niet luchtdicht geweest zijn.

MAAR: vanaf de EGR-klep vertrekt ook een slangetje aan de rechterkant (op de foto links). Deze bleek nog wel vast te zitten aan de EGR klep, maar hing aan de andere kant (na ca 50cm) los en ik kon niet ontdekken waaraan hij vast hoort te zitten.
Iemand een idee waar dit slangetje voor is en of dit misschien het plotselinge roken heeft kunnen veroorzaken?
En heeft dit slangetje nog een functie nu de EGR buitenspel is gezet?

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

deze vraag moet je even op www.volvo850forum.nl stellen, daar heb ik al meer gehoord over modificatie van de EGR
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
wim72
1st Gear member

Oke, ga ik proberen. Ik had daar inderdaad al veel bruikbare info gevonden over de EGR, maar niets over dit slangetje.
den toerist
5th Gear member

achterzijde van het motorblok. post seffens een foto.
den toerist
5th Gear member

Voila!
den toerist
5th Gear member

Oeps een foutje, dit is de EGR -klep waar de afgeknelde slang naar toe loopt.

De EGR-omvormer krijgt vacuüm uit de mechanisch aangedreven vacuümpomp van de motor.
wim72
1st Gear member

Ah, duidelijk schema, bedankt. Het zou dan moeten gaan om de slang vanaf de regeleenheid naar de EGR omvormer. Waar zit die regeleenheid eigenlijk ongeveer en hoe ziet hij er uit?
Heb vandaag trouwens een wat langer stuk snelweg gereden en het lijkt echt opgelost door de EGR af te sluiten.
Dan kan als ik het zo inschat dat slangetje ook wel los blijven hangen, maar toch.
Hier zijn inmiddels wat foto's, voor wat het waard is. Het gaat dus om de grijze met het bruine vlekje aan het eind.
Afbeelding
Afbeelding
wim72
1st Gear member

Hoewel..
Nu ik de foto's en schema beter bekijk lijkt het alsof die van de regeleenheid onderaan moet zitten. De grijze zit meer bovenop, min of meer tegenover de gele die naar de EGR-klep gaat.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”