Ongeveer een half jaar geleden heeft mijn zoon een VOLVO 940 gekocht die aangedreven wordt door een B230FB motor op benzine.
Na een paar maanden begon hij steeds slechter te starten.
Het vervangen van de bougie's, de verdelerkap e.d. leverde geen verbetering op.
Nu is het zelfs zo dat hij alleen wil starten middels aanslepen met een andere auto. Als hij warm is start hij wel weer goed.
Ik heb besloten om de compressie te meten en die is van alle cilinders ongeveer 6,5 bar.
Als ik wat olie boven de zuigers spuit dan loopt de compressie op tot ongeveer 8 bar.
Mijn vraag is: Komt het slechte starten alleen door de slechte compressie of kan er nog heel wat anders aan de hand zijn.
VOLVO van zoon start koud alleen nog maar middels aanslepen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 24.03.2008 - 22:40
- Locatie: HEERHUGOWAARD
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Je kan deze vraag ook stellen bij de V700 club, daar zit heel veel kennis rond dit problemen.
6,5 bar lijkt mij ook wel weinig, heeft de volvo al veel gelopen?
6,5 bar lijkt mij ook wel weinig, heeft de volvo al veel gelopen?
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
6,5 Bar is veel te weining, dat moet minstens 10 Bar zijn.
Is de klepspeling al gecontroleerd?
Het zou ook nog kunnen dat de distributie niet goed staat omdat alle cilinders die lage compressie hebben.
http://www.timensmit.nl/
Is de klepspeling al gecontroleerd?
Het zou ook nog kunnen dat de distributie niet goed staat omdat alle cilinders die lage compressie hebben.
http://www.timensmit.nl/
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21419
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Loek, als jouw zoon ook in Heerhugowaard woont, kan hij wellicht even langs aan de Galileistraat 2 (Nordicar).
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Zoals Timen weet (want heeft ontdekt bij mijn auto) kan het nokkenas tandwiel zijn verdraaid doordat iemand de moer niet goed heeft vastgedraaid. Ik had 6 bar op alle cilinders en startproblemen, maar de auto was ook zeer traag!
6,5 Bar op alle cilinders is wel een héél toevallig gelijkmatige slijtage, meestal is cilinder 3 de laagste. Misschien de moeite waard om eens te checken? Als de auto niet ook heel traag is, zal er een andere oorzaak zijn!
Oh, ja, mijn 940 2,3 LPT heeft nu 10,5 bar compressiedruk en is nu met een MBC op 0,6 Bar afgesteld zeer snel en start als een.....
6,5 Bar op alle cilinders is wel een héél toevallig gelijkmatige slijtage, meestal is cilinder 3 de laagste. Misschien de moeite waard om eens te checken? Als de auto niet ook heel traag is, zal er een andere oorzaak zijn!
Oh, ja, mijn 940 2,3 LPT heeft nu 10,5 bar compressiedruk en is nu met een MBC op 0,6 Bar afgesteld zeer snel en start als een.....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 24.03.2008 - 22:40
- Locatie: HEERHUGOWAARD
Hier even wat antwoorden op de gestelde vragen,
Aan volvorider:
De Volvo heeft 442800 km gelopen, dus eigenlijk nog niet zo erg veel !!!
Aan Timen:
De klepspeling is nog niet gecontroleerd omdat ik de ervaring heb dat een motor met een te ruime klepspeling altijd wel start.
Aan jgvdv:
Kan wel doen wat Timen aangeeft, maar ik kan me niet voorstellen dat de distributie niet goed staat. (ongeveer 45.000km geleden vervangen)
Aan Msuidgeest:
Woont ongeveer 20 km van Heerhugowaard en zal doorgeven dat hij bij Nordicar langs kan gaan. (komt er regelmatig al voor onderdelen)
Aan whitehorsekart:
Ik kan me niet voorstellen dat een moer na 45.000 km los gaat zitten waardoor het nokkenas tandwiel verdraaid. Wel na een paar duizend km. Auto is voor mijn gevoel niet traag, maar weet dat niet zeker omdat ik er niet mee gereden heb toen hij nog goed was. Heb zelf een turbo met wat meer vermogen, dus daar kan ik het ook niet mee vergelijken.
Iedereen bedankt voor de reactie's en als het probleem opgelost is zal ik doorgeven wat er aan de hand was !!!
Aan volvorider:
De Volvo heeft 442800 km gelopen, dus eigenlijk nog niet zo erg veel !!!
Aan Timen:
De klepspeling is nog niet gecontroleerd omdat ik de ervaring heb dat een motor met een te ruime klepspeling altijd wel start.
Aan jgvdv:
Kan wel doen wat Timen aangeeft, maar ik kan me niet voorstellen dat de distributie niet goed staat. (ongeveer 45.000km geleden vervangen)
Aan Msuidgeest:
Woont ongeveer 20 km van Heerhugowaard en zal doorgeven dat hij bij Nordicar langs kan gaan. (komt er regelmatig al voor onderdelen)
Aan whitehorsekart:
Ik kan me niet voorstellen dat een moer na 45.000 km los gaat zitten waardoor het nokkenas tandwiel verdraaid. Wel na een paar duizend km. Auto is voor mijn gevoel niet traag, maar weet dat niet zeker omdat ik er niet mee gereden heb toen hij nog goed was. Heb zelf een turbo met wat meer vermogen, dus daar kan ik het ook niet mee vergelijken.
Iedereen bedankt voor de reactie's en als het probleem opgelost is zal ik doorgeven wat er aan de hand was !!!
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Ik kan me, voordat ik ga zoeken, ook een heleboel dingen niet voorstellen, maar heb geleerd dat vaak mijn voorstellingsvermogen wordt overtroffen.
En als een motor zó weinig compressie heeft, zal hij als de kleppen niet goed staan (niet te wijd maar juist te strak!!) slecht starten. Maar succes ermee verder.
En als een motor zó weinig compressie heeft, zal hij als de kleppen niet goed staan (niet te wijd maar juist te strak!!) slecht starten. Maar succes ermee verder.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het nokkenas tandwiel kan niet verdraaien,die zit op een spie,mocht de bout toch zijn losgelopen,verdraait het tandwiel zodanig dat de timing niet meer klopt,dus met risico op klepschade.
Wat er denk ik aan de hand is,dat de kleppen dus te strak staan.
Kwestie van stellen en het is opgelost het probleem,uurtje werk!
Wat er denk ik aan de hand is,dat de kleppen dus te strak staan.
Kwestie van stellen en het is opgelost het probleem,uurtje werk!
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Dat bedoel ik nou met voorstellingsvermogen: wij hebben heel lang gezocht omdat we hetzelfde dachten maar het tandwiel was tóch verdraaid door de losse moer. Dat merk je niet meteen omdat het lang duurt voordat het tandwiel door de spie heen is geslagen. Wat bij mij dus gebeurd was. En dan verdraait hij dus wel degelijk.
Maar ik denk hetzelfde als jij: te krappe kleppen en daardoor lage compressie.
ps ik kan je vertellen dat het nog een hele toer is om die afgebroken spie uit de nokkenas te krijgen!
Maar ik denk hetzelfde als jij: te krappe kleppen en daardoor lage compressie.
ps ik kan je vertellen dat het nog een hele toer is om die afgebroken spie uit de nokkenas te krijgen!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het kon ook eigenlijk niet missen,de compressie is van alle cilinders even laag,dus de timing is van slag met als geluk dat de kleppen de zuigers nog net niet geraakt hebben.
Als men de bout vergeten heeft vast te zetten,tja,dat is niet echt slim dan!
Als men de bout vergeten heeft vast te zetten,tja,dat is niet echt slim dan!
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Nee, precies, de reden dat we het vonden was dat de distributie op de punten stond, terwijl de eerste nokken tóch verkeerd stonden, dus niet in het V-tje omhoog! Lekker hè, zo'n monteur!
(Trouwens, de Volvo specialist waar de auto twee keer was geweest met de klachten hebben het ook twee keer gemist!)
(Trouwens, de Volvo specialist waar de auto twee keer was geweest met de klachten hebben het ook twee keer gemist!)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 24.03.2008 - 22:40
- Locatie: HEERHUGOWAARD
Na ongeveer 8 weken denken, zoeken, meten en sleutelen uiteindelijk toch de storing gevonden. Ja, ik wilde het eerst niet aannemen, maar whitehorsekart had tóch voor 100% gelijk dat het tandwiel verdraaid kon zijn door een losse moer. Precies zoals whitehorsekart het omschreef was er bij de Volvo van mijn zoon ook aan de hand.whitehorsekart schreef:Dat bedoel ik nou met voorstellingsvermogen: wij hebben heel lang gezocht omdat we hetzelfde dachten maar het tandwiel was tóch verdraaid door de losse moer. Dat merk je niet meteen omdat het lang duurt voordat het tandwiel door de spie heen is geslagen. Wat bij mij dus gebeurd was. En dan verdraait hij dus wel degelijk.
Maar ik denk hetzelfde als jij: te krappe kleppen en daardoor lage compressie.
ps ik kan je vertellen dat het nog een hele toer is om die afgebroken spie uit de nokkenas te krijgen!
Na het goed vastzetten van alles en het op de juiste stand zetten van de distributiesnaar starte en draaide de motor weer als een zonnetje.
Nogmaals iedereen bedankt voor alle reactie's en vooral whitehorsekart want anders stond de Volvo nog steeds stil voor het huis.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Nou, hardstikke fijn dat je het gevonden hebt!
Zoals al eerder gezegd: onwaarschijnlijke oorzaken moet je het langst naar zoeken!
Veel plezier met de auto, want het is in mijn ogen de allerbeste Volvo ooit gemaakt! (Mijn soort 940 2,3 LPT met 0,6 bar is de aller, aller beste???)
Zoals al eerder gezegd: onwaarschijnlijke oorzaken moet je het langst naar zoeken!
Veel plezier met de auto, want het is in mijn ogen de allerbeste Volvo ooit gemaakt! (Mijn soort 940 2,3 LPT met 0,6 bar is de aller, aller beste???)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/