
Even voorstellen en gelijk een paar vragen, 245 GL(E) od
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:37
Zoals de titel zegt, even voorstellen, Marc, sinds vrijdag heb ik officieel de sleutels overgenomen van de puddinggele 245 van mijn broertje die hier al een paar jaar achter de schuur staat. Voor zover ik weet is het een 2300 injectie uit 1981. Al de rest moet ik nog uitzoeken. Het apparaat start prima, loopt ook wel aardig, remmen hebben zeker een beurt nodig, ik weet dat ie ook wat haperingen had met de overdrive, maar verder moet ik dus nog aan de bak. Als het allemaal wat meevalt wil ik de auto op korte termijn weer op de weg zetten. Zijn er specifieke punten bij deze auto's waar ik zeer zeker op moet letten?


-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
hehe de standaard plekken, zo zie ik al wat plekken roest op de wagen. Maar ach, dat wil niet zeggen dat die binnen nu en 10 jaar uitelkaar valt. Toch zou ik er een keer naar kijken als je zin en tijd hebt, echt duur hoeft zo'n las opknap klus niet eens te worden.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:37
Voor een beetje laswerk ben ik ook niet bang. Net even snel rond de auto gekropen. De bodem lijkt hard en onbeschadigt. De rechterdorpel heeft een klein plekje boven de sierstrip en een grotere op de overgang naar het achterscherm. De linkerdorpel heeft verschillende grotere plekken, dus dat is even afwachten wat er overblijft als ik begin te krabben. Het linkervoorscherm is slecht, maar volgens mij ook dichtgeplamuurd. (Valt dat een beetje simpel te vervangen, zo'n voorscherm?) De achterschermen hebben allebei te lijden aan roest aan de randen. Verder is de kofferbodem helemaal achteraan langs onderen niet smetvrij, maar zo te zien niets ernstigs. De reservewielbak kon ik zo niet goed zien, daarvoor moet ik mijn overall maar eens aantrekken. Deuren en vooral de achterklep zien er zeer behoorlijk uit. Eerst maar eens kijken wat de remmen voor plaatje geven, ik denk dat daar op dit moment de grootste kosten zitten. Zijn remonderdelen nog een beetje courant, of wordt dat al snel een groot kostenplaatje?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:37
Even een korte update. Beide reservewielbakken zijn doorgeroest ter hoogte van de spatlapbevestiging. Eigenlijk voornamelijk de naad die over de breedte van de bak is doorgeroest. Aan beide kanten zit er wat werk aan de spatbordranden, vooral rechts vraagt het om vervangend plaatwerk. Ook aan beide zijden is de kopse kant van de dorpel in het achterscherm weggerot. Op de linkerdorpel zitten nog een paar plekjes, waarvan er in eentje een gaatje is gevallen. Het linkervoorscherm is verloren. Daar is vroeger duidelijk al eens flink aan geplamuurd en daar waar het aansluit op de dorpel is het nagenoeg volledig weggeroest. Drie van de vier deuren vertonen beginnende roest in de voorste hoeken, maar lijken nog wel te redden. De vijfde deur is gaaf. De rest van de carrosserie is gewoon netjes en de bodem lijkt hard en goed geconserveerd.
De remmen zijn door het lange stilstaan wel aan een revisiebeurtje toe, misschien dat ik ze wel gewoon vervang. Al met al niet slecht voor zes jaar stilstaan (waarvan de laatste tweeenhalf buiten).
De remmen zijn door het lange stilstaan wel aan een revisiebeurtje toe, misschien dat ik ze wel gewoon vervang. Al met al niet slecht voor zes jaar stilstaan (waarvan de laatste tweeenhalf buiten).
Min hustru har en ny bil
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
plaatwerk onder de bitumenmaten wil ook weleens rot zijn, vooral rechts achter. En linksvoor onder de pedalen is ook vaak gevoelig.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:37
Bedoel je dan van binnenuit, terwijl het er van buitenaf nog perfect uitziet?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
ja juist
Waar je voeten op staan, daaronder zit bekleding daaronder een dempende mat en daaronder zit op t carosserie een mat geplakt. Zijn de welbekende bitumenmatten. Maar helaas houden die vocht op, iig deze ouderwetse variant.
Dus als je die makkelijk lostrekt kun je beter heel de mat lostrekken en kijken hoe het plaatwerk is. Als oppervlakkig roest is, opschuren en weer in de primer zetten.
Waar je voeten op staan, daaronder zit bekleding daaronder een dempende mat en daaronder zit op t carosserie een mat geplakt. Zijn de welbekende bitumenmatten. Maar helaas houden die vocht op, iig deze ouderwetse variant.
Dus als je die makkelijk lostrekt kun je beter heel de mat lostrekken en kijken hoe het plaatwerk is. Als oppervlakkig roest is, opschuren en weer in de primer zetten.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:37
Weet er iemand toevallig ook waar ik de motorcode kan vinden (nee, er zit geen stickertje op mijn distributiedeksel)
Min hustru har en ny bil
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Je kan adhv het chassisno. de motorcode vinden, en nog een heleboel andere nuttige zaken:
http://www.volvo200.org/modellen/chassisnummer.htm
http://www.volvo200.org/modellen/chassisnummer.htm
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:37
OK, dank je, dan is het een 245 met B21e motor.
Min hustru har en ny bil
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:37
Vandaag de achterremmen weer in elkaar gebeund en de papkoek weer van de steunen gehaald. De bandjes opgepompt en een stukje gereden. Helemaal soepel gaat dat overigens niet, het lijkt er op dat ook de voorremmen wat blijven hangen.
Min hustru har en ny bil
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Is deze Volvo 245 GL(E) een oorspronkelijk voor Nederland bedoelde auto geweest? Zo ja, dan is het eigenlijk een 245 GLI, en die heeft inderdaad een B21E met 123 pk aan boord.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 10:43
- Locatie: Leiden
Wat een prachtige kleur is dat lichtgeel toch voor een Volvo oldtimer!Maurice Pierik schreef:Is deze Volvo 245 GL(E) een oorspronkelijk voor Nederland bedoelde auto geweest? Zo ja, dan is het eigenlijk een 245 GLI, en die heeft inderdaad een B21E met 123 pk aan boord.
Mijn vader had een 245 GL fuel injection overdrive uit 1982.
Fuel injection stond voluit geschreven boven het 245 GL. Hij was lichtblauw metallic
De overdrive scheen wel hard te slijten wegens wrijving, dus er is een keer een gereviseerde bak in gekomen.
Bij 629.000 km bleek de auto in no time volledig te zijn doorgerot.
Jammer, anders had ik hem nu graag erbij gehad!
V70 2.4t Elegance mei 2000, dark green metalic, zwart leer,
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:37
Nu we weer zijn toegetreden tot de Volvorijders zie ik dat ik mijn topic hier de vorige keer niet netjes heb afgesloten. Uiteindelijk bleek het redden van de papkoek toch wat te hoog gegrepen voor de tijd en energie die ik er in wilde steken. Het apparaat is verkocht aan een grotere liefhebber en volgens de gegevens van de RDW intussen ook al weer lang en breed terug op de weg. Omdat het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan heeft 'die van ons' sinds gisteren toch een 240, een superpolar uit 1992.
Min hustru har en ny bil
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Hoeveel KW is dat en heeft een B21E 123 PK ik heb ook een B21E maar ik voel die 123 PK niet hoor. Compressie is zit tussen de 10 en de 11 bar.Maurice Pierik schreef:Is deze Volvo 245 GL(E) een oorspronkelijk voor Nederland bedoelde auto geweest? Zo ja, dan is het eigenlijk een 245 GLI, en die heeft inderdaad een B21E met 123 pk aan boord.
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
1,36 pk = 1 kW