Hoi allemaal,
Ik ben net in het bezit van een S80 2.5 D met automaat. Nu lijkt het alleen alsof de automaat niet altijd genoeg terugschakelt.
Een voorbeeld. Ik rijd op een rotonde af en ga een beetje op de rem zodat ik de rotonde normaal kan nemen. Vervolgens wil ik weer optrekken en dan lijkt het alsof de automaat een versnelling te hoog blijft staan. Ook als ik vervolgens het kick-down principe doorvoer.
De toeren zitten dan rond de 1500 en deze lopen dan heel langzaam op.
Nu laat ik woensdag de automaat resetten om te kijken of dat helpt, anders wil ik hem misschien laten tunen zodat hij wel uit die hogere versnelling wegkomt.
Kennen misschien meer mensen dit probleem?
Heeft
Automatische bak schakelt niet altijd genoeg terug lijkt het
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Tunen lijkt me voor dit probleem niet de juiste oplossing. Bij 1500 toeren zou die motor voldoende trekkracht moeten hebben om vlot vooruit te komen.
Trekt de motor bij hogere snelheden wel goed, en heb je misschien nog andere symptomen? Anders zou je eens naar de LMM kunnen laten kijken.
Trekt de motor bij hogere snelheden wel goed, en heb je misschien nog andere symptomen? Anders zou je eens naar de LMM kunnen laten kijken.
2.5D's hadden nog geen Geartronic maar een AW-bak; geen van beiden vind ik persoonlijk echt traag. Heb zelf eens op 1 dag met een S80 gereden die enorm sloom was (defecte LMM) en vrij kort daarna met eentje die het wel goed deed en eigenlijk bij alle snelheden een vlotte indruk achterliet.AlexV70 schreef:Bakken van Volvo zijn een beetje traag.
Welke bouwjaar en is het een geartronic?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Die van ons schakelen allebei (S80 Geartronic en de C70 5-speed auto) vlotjes terug wanneer nodig. Alleen in de bergen moet je nog wel eens wat extra gas geven om een lagere versnelling te krijgen, maar da's normaal en de kickdown is daarvoor niet nodig.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18.06.2010 - 23:04
- Locatie: Nieuwegein
Ik zal de LMM ook even laten checken als ze hem toch gaan resetten. Wellicht lost dat het hele probleem meteen op.
Hoort het optrekken in zijn eventueel 3e versnelling ook nog goed te gaan met een 2.5D? Ik heb er verder geen verstand van
Hoort het optrekken in zijn eventueel 3e versnelling ook nog goed te gaan met een 2.5D? Ik heb er verder geen verstand van

- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Waarom denk je dat ie in zijn 3 staat? Schakelt hij daarna bij hogere snelheden niet meer over dan (of hooguit 1x, naar 4 dus)?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18.06.2010 - 23:04
- Locatie: Nieuwegein
Het voelt als zijn 3, zeker weten doe ik het niet. Vergelijk het gevoel maar met een handbak. Als je voor een rotonde remt en je schakelt met de handbak naar zijn drie en je gaat dan weer optrekken naar 50 of 80. Dan komt hij erg langzaam op gang. Net als dat je dat zou hebben als je met een handbak vanuit zijn 3 probeert op te trekken.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Met mijn V50 neem ik vaak rotondes in z'n 3... Lijkt me dat een 2.5D zich dan zeker moet kunnen redden (tenzij de verhoudingen van de versnellingsbak extreem verschillen of de 2.5D pas hoger in toeren wakker wordt)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Begin eens met onderzoeken of de bak daadwerkelijk in zijn 3 blijft staan (bijv. door te tellen hoevaak hij daarna nog overschakelt naar de hoogste versnelling).rolfio schreef:Het voelt als zijn 3, zeker weten doe ik het niet. Vergelijk het gevoel maar met een handbak. Als je voor een rotonde remt en je schakelt met de handbak naar zijn drie en je gaat dan weer optrekken naar 50 of 80. Dan komt hij erg langzaam op gang. Net als dat je dat zou hebben als je met een handbak vanuit zijn 3 probeert op te trekken.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18.06.2010 - 23:04
- Locatie: Nieuwegein
Even een update. De automatische bak is gereset en hij gaat nu als een malle. Bij iets meer gas schakelt hij al terug om als een speer er van door te gaan.
Ik denk dat mijn voorganger, een opatje naar ik begreep, hem zeer langzaam heeft ingereden.
Nu de bak gereset is gaat hij zich naar mijn rijstijl inregelen.
Probleem gelukkig verholpen!
Ik denk dat mijn voorganger, een opatje naar ik begreep, hem zeer langzaam heeft ingereden.
Nu de bak gereset is gaat hij zich naar mijn rijstijl inregelen.
Probleem gelukkig verholpen!
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18.06.2010 - 23:04
- Locatie: Nieuwegein
Nog een update.
Het probleem keerde na een 1000km weer terug. Vriend van me is gaan zoeken en kwam een bekneld vacuumslangetje tegen. Deze was heel smal geworden en hoort gewoon rond te zijn. Slangetje vervangen en probleem over!
Het probleem keerde na een 1000km weer terug. Vriend van me is gaan zoeken en kwam een bekneld vacuumslangetje tegen. Deze was heel smal geworden en hoort gewoon rond te zijn. Slangetje vervangen en probleem over!
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 12.08.2010 - 17:46
same here.
Opel Kadett C 1.2
Ford Granada2.8i V6
Alfa Sud 1.5 Tii QV
Alfa 33 1.5 QV
Alfa Giulietta 2.0
Alfa 33 1.7e
Alfa 156 1.8
Audi A4 1.9 TDi
Ford Focus Wagon 1.3
Volvo V70 D5
Audi A4 Avant 1.9 TDI
Volvo V70 2.4d
Volvo V70 D4 R-Design
Volvo V70 D4 Polar+
Volvo V60 T5 Inscirption
Ford Granada2.8i V6
Alfa Sud 1.5 Tii QV
Alfa 33 1.5 QV
Alfa Giulietta 2.0
Alfa 33 1.7e
Alfa 156 1.8
Audi A4 1.9 TDi
Ford Focus Wagon 1.3
Volvo V70 D5
Audi A4 Avant 1.9 TDI
Volvo V70 2.4d
Volvo V70 D4 R-Design
Volvo V70 D4 Polar+
Volvo V60 T5 Inscirption