Door de montage van andere velgen is het nog meer beginnen opvallen maar de remklauwen zijn na 2,5 jaar zo roest geworden dat het afbreuk doet aan het premium niveau waarin Volvo zich positioneert.
Bij andere premium merken is er geen sprake van roest, in het slechtste geval zijn deze mat geworden of wit bij alu onderdelen.
De nieuwe modellen zijn nu voorzien van verzinkte remklauwen, waardoor ik vermoed niet de enige te zijn met dit probleem en mijn vraag is dan ook wie dit ook heeft vastgesteld en welke oplossing is geboden of zelf gevonden ?
Onze dealer melde dat dit niet te vermijden is (leer ermee leven maw), maar na aandringen hebben ze dan een rapport opgemaakt en gaan ze navraag doen bij Volvo wat mogelijk is ?
Roestvorming remklauwen
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als ex-treinmachinist doen jouw remklauwen mij aan onderstaande foto denken. Toegegeven, het ziet er werkelijk niet uit, maar ik denk dat er niet veel aan gedaan gaat worden. Het werkt, en daar gaat het om...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Nou, dat ziet er volgens mij uit dat de zaak een keer goed heet is geweest. Heb ik ook een keer gehad met dit beeld als gevolg. Remzuigers zaten vast.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 08.12.2008 - 23:42
- Locatie: Apeldoorn
net even gechecked bij mijn c30, 2 jaar oud bijna en toch echt nog geen spoortje van roest .
Het zal ongetwijfeld de werking niet beinvloeden, dus je dealer zal er niet veel mee doen ben ik bang (is ie ook niet verplicht zolang het mechanisch geen probleem is), maar het is inderdaad niet echt mooi (lees foeilelijk
)
Misschien een dealtje maken en kijken of hij 50/50 wil doen anders toch de klauwen een kleurtje geven.
my 2 cents
Hans
Het zal ongetwijfeld de werking niet beinvloeden, dus je dealer zal er niet veel mee doen ben ik bang (is ie ook niet verplicht zolang het mechanisch geen probleem is), maar het is inderdaad niet echt mooi (lees foeilelijk

Misschien een dealtje maken en kijken of hij 50/50 wil doen anders toch de klauwen een kleurtje geven.
my 2 cents
Hans
- Big Blue
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
- Locatie: West Vlaanderen
Zo zien ze er alle 4 uit, het is dan ook onwaarschijnlijk dat deze te warm zijn gekomen.Tarman T schreef:Nou, dat ziet er volgens mij uit dat de zaak een keer goed heet is geweest. Heb ik ook een keer gehad met dit beeld als gevolg. Remzuigers zaten vast.
Volgens mij gewoon onbehandeld staal, dat scheelt mogelijk 4 euro in het verzinken.
- Big Blue
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
- Locatie: West Vlaanderen
Op treinstellen is er niet echt een visueel aspect die belangrijk is en het is zo voorzien dat er roest kan optreden door remstof die inbrand en metaalstof afkomstig van de wielen en de rails , maar pas na 300000Km.Oceanracer schreef:Als ex-treinmachinist doen jouw remklauwen mij aan onderstaande foto denken. Toegegeven, het ziet er werkelijk niet uit, maar ik denk dat er niet veel aan gedaan gaat worden. Het werkt, en daar gaat het om...
- Big Blue
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
- Locatie: West Vlaanderen
Na een jaartje of 8 gebruik zou ik daar niet mee zitten, maar niet na 2,5 jaar, dit is het gevolg van onvoldoende kwaliteitscontrole.gdesmet schreef:Gewoon even het wiel eraf halen, opschuren met boormachine met staalborsteltje erop en een likje hammerite. Mooi resultaat!
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Ik ga ze ook in de gaten houden. Dit is echt geen smoel... :evil:Big Blue schreef:Zo zien ze er alle 4 uit, het is dan ook onwaarschijnlijk dat deze te warm zijn gekomen.Tarman T schreef:Nou, dat ziet er volgens mij uit dat de zaak een keer goed heet is geweest. Heb ik ook een keer gehad met dit beeld als gevolg. Remzuigers zaten vast.
Volgens mij gewoon onbehandeld staal, dat scheelt mogelijk 4 euro in het verzinken.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Staalwol en WD40 om even lekker de remklauw te poetsen.....iemand al geprobeerd?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Skollie
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 09.01.2010 - 13:18
- Locatie: Middelstum
Hammerite op een klauw die toch wel warm wordt is volgens mij een slecht idee. Volgens mij heb je gewoon een erg slechte set. Dit heb ik bij zo'n jonge auto (laat staan een volvo) nog niet eerder gezien.
Ben benieuwd of uwe Belgische verdeler hier een nette oplossing voor heeft.
Groet S.
Ben benieuwd of uwe Belgische verdeler hier een nette oplossing voor heeft.
Groet S.
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Ze zien er m.i. voor 2,5 jaar oud inderdaad behoorlijk verroest uit. Zou bij jou die beschermlaag niet goed zijn aangebracht? Dat de glans na een jaar weg is, herken ik, maar dat ze daarna rood uitslaan, dat herken ik niet. Je hebt dan meestal te maken met een soort grijzig, enigszins poederachtig oppervlak (zink oxide?).
Ik kan helaas niet helemaal goed oordelen over wat normaal is of niet. Zelf behandel ik mijn nieuwe auto's kort na afleveren rondom (en dan zowel naaf als klauw) met primer en (grijs) metallic. (zie ook het topic van mijn xc70) Elk jaar bij het wisselen van winter naar zomerbanden werk ik de evt. plekjes even bij. Kleine moeite, groot plezier.
Ik kan helaas niet helemaal goed oordelen over wat normaal is of niet. Zelf behandel ik mijn nieuwe auto's kort na afleveren rondom (en dan zowel naaf als klauw) met primer en (grijs) metallic. (zie ook het topic van mijn xc70) Elk jaar bij het wisselen van winter naar zomerbanden werk ik de evt. plekjes even bij. Kleine moeite, groot plezier.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ze zijn wel degelijk een keer te heet geweest. Zie mijn schijf. Je ziet presies waar hij te heet is geweest:

Daar is de (zwarte) verf gewoon verbrand en zie je een oranjeachtige roest ontstaan. Ook aan de omtrek zie je deze kleur. Typisch voor te heet geworden metalen aan weer onderhevig!
Je ziet op de plaats waar de velg tegen de schijf aanzit een kring met een iets andere kleur oxide, daar was net een randje onbehandeld geweest.

Daar is de (zwarte) verf gewoon verbrand en zie je een oranjeachtige roest ontstaan. Ook aan de omtrek zie je deze kleur. Typisch voor te heet geworden metalen aan weer onderhevig!
Je ziet op de plaats waar de velg tegen de schijf aanzit een kring met een iets andere kleur oxide, daar was net een randje onbehandeld geweest.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ontroesten met een roestborstel.
Ontvetten met remreiniger.
Vervolgens 2 of 3 lagen hittebestendige lak (ik heb antraciet genomen) en daarna 2 of 3 lagen hittebestendige blanke lak.
Houdt nu al een hele poos.
Persoonlijk vind ik rood of geel wat te schreeuwerig.
Ontvetten met remreiniger.
Vervolgens 2 of 3 lagen hittebestendige lak (ik heb antraciet genomen) en daarna 2 of 3 lagen hittebestendige blanke lak.
Houdt nu al een hele poos.
Persoonlijk vind ik rood of geel wat te schreeuwerig.
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Ik heb net de auto effe goed schoon gemaakt en zie geen roest plekjes op mijn remmen. Ik zou gewoon terug gaan naar de dealer, Volvo geeft toch 5 jaar of meer jaren roest garantie?
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die roest komt meestal na het gebruik van velgenreiniger,dus garantie op roestige remklauwen kun je wel vergeten!
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Ja en het zout in de winter, gewoon proberen toch dit is niet normaal.
Ik heb de zelfde wagen en bij mijn zijn zien ze er nog nieuw uit.
Ik heb de zelfde wagen en bij mijn zijn zien ze er nog nieuw uit.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options