Koude start slecht bij '99 2.5d (tdi)

Voor kenners: de "Roffel"
kazV70tdi
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07.04.2010 - 12:26

Hoi collega VolvorijderTs,

Vorige probleempje met de rem RV is opgelost. Nu wordt het wat koeler en merk ik dat de wagen 's morgens wat slechter start. Er gaat GEEN lampje branden voor de gloeibougies/gloeispiraal......! als ik wil starten. bij mij weten hoor je dan toch bij deze temperaturen in de ochtend een spiraaltje te zien?

Is het duur dit euvel te verhelpen? veel werk? zijn het nou gloeibougie(s) of een gloeispiraal?
Wie kan me helpen? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Staat de wagen s'nachts buiten?
Het kan ook aan de accu liggen die bijna ten einde is.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
kazV70tdi
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07.04.2010 - 12:26

Tnx Tourist, ;-)

Daar zal ik eens naar kijken. Dienen de accupolen beide afgedekt te zijn met een kapje? maakt dit verschil?(1 pool afgedekt, andere niet)

Zal eens de accu door laten meten,...
Bedankt voor de misschien wel heel simpele oplossing.
Kaz
Gebruikersavatar
240estate
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 04.11.2006 - 22:10

Gloeipluggen zijn zo duur niet en als je niet weet hoe oud ze zijn zou je die kunnen vervangen. Dan weet je zeker dat die goed zijn.

klik hier

Dat kapje op je accu polen zit alleen op de plus pool en heeft geen invloed op het starten. Is alleen tegen kortsluiting bescherming
Vriendelijke groet,

Bareld



V70N diesel´01
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Even testen die gloeipluggen,is simpel te doen met een proeflampje.
De gloeitijd is inderdaad heel erg kort en bij temperaturen tussen de 15 en 20 graden zie je het gloeilampje niet branden in de meeste gevallen.
Het meest voor de hand liggend is de pomptiming die niet goed is.
Is de distributieriem of pompriem vervangen?
Gebruikersavatar
Fredtref
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 13.10.2009 - 10:01
Locatie: Huizen
Contacteer:

Langs gaan bij een dieselspecialist, die hebben meer kennis en ervaring dan de dealer of volvospecialist.
Ik vond mijn TDI ook slecht starten na een distrubutie wissel en nieuwe gloeistiften.
Ik weet niet waar je woont maar op Urk zit Jaap Pul, die heeft mijn TDI ook perfect afgesteld alle problemen waren in 1 keer verholpen.
Ik heb geen 9 tot 5
mentaliteit, eerder
van 10 tot 3
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Fredtref schreef:Langs gaan bij een dieselspecialist, die hebben meer kennis en ervaring dan de dealer of volvospecialist.
Ik vond mijn TDI ook slecht starten na een distrubutie wissel en nieuwe gloeistiften.
Ik weet niet waar je woont maar op Urk zit Jaap Pul, die heeft mijn TDI ook perfect afgesteld alle problemen waren in 1 keer verholpen.
Ook de dealer heeft er de nodige kennis en ervaring mee ,beetje kort door de bocht deze veronderstelling.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het komt ook meestal voor na een distributie wissel,de afstellingen worden dan niet goed gedaan,meestal komt dat voor bij de universele garage of de zogenaamde Volvo Specialist.
Er wordt vaak maar wat raak gerommeld.
Gebruikersavatar
Fredtref
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 13.10.2009 - 10:01
Locatie: Huizen
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:
Fredtref schreef:Langs gaan bij een dieselspecialist, die hebben meer kennis en ervaring dan de dealer of volvospecialist.
Ik vond mijn TDI ook slecht starten na een distrubutie wissel en nieuwe gloeistiften.
Ik weet niet waar je woont maar op Urk zit Jaap Pul, die heeft mijn TDI ook perfect afgesteld alle problemen waren in 1 keer verholpen.
Ook de dealer heeft er de nodige kennis en ervaring mee ,beetje kort door de bocht deze veronderstelling.
Ramon als je op het 850 forum een beetje door leest kom je heel wat topics tegen van verkeerd afgestelde pompen door dealers en volvospecialisten. En uiteindelijk zijn de meeste dan naar een dieselspecialist gegaan en de problemen zijn opgelost.
Ik heb geen 9 tot 5
mentaliteit, eerder
van 10 tot 3
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Afstellen is met Vadis toch niet verkeerd te doen? Hij moet op de af te lezen waarde komen, en dan is het goed. Zo niet nog een keer verstellen tot het goed is.
Ik heb het vanmorgen laten doen bij de dealer. Uitlezen in Vadis gad een afwijking van 1 graad. Dit is veranderd naar 0,1 graad afwijking. Ik hoop dat het starten nu beter zal gaan. Tevens hebben we ook de gloeibougies gedemonteerd en getest. De originele stiften waren allemaal na 370000 km nog gewoon goed.

Mijn probleem is dus ook het slechte starten onder nul. Er zijn na deze afstellingen en controle niet veel dingen die over blijven. Wellicht toch de verstuivers?...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Over de verstuivers gesproken, wat kost het bij de 2.5D (tdi) om deze op te laten lappen/vervangen? Ik lees er veel over bij de D5's en aanverwanten, maar kan op het forum nergens prijzen voor de verstuivers van de 2.5D vinden...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Fredtref
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 13.10.2009 - 10:01
Locatie: Huizen
Contacteer:

Tarman T schreef:Over de verstuivers gesproken, wat kost het bij de 2.5D (tdi) om deze op te laten lappen/vervangen? Ik lees er veel over bij de D5's en aanverwanten, maar kan op het forum nergens prijzen voor de verstuivers van de 2.5D vinden...
Bel eens met Jaap Pul Motor revisie op Urk, zij kunnen het je zo vertellen.
Ik heb geen 9 tot 5
mentaliteit, eerder
van 10 tot 3
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Tarman T schreef: Bel eens met Jaap Pul Motor revisie op Urk, zij kunnen het je zo vertellen.
Idd. als zij het niet weten/ kunnen oplossen, weet/kan niemand het.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Mij ervaring leert dat het inderdaad wel de verstuivers kunnen zijn. Had het slechte starten ook, nieuwe gloeibougies erin maakt niets uit, accu is nog redelijk. Maar had wel een zeer slechte inspuiter. Die heb ik afgelopen week vervangen en sindsdien geen enkel probleem meer met starten.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Fredtref schreef:
Tarman T schreef:Over de verstuivers gesproken, wat kost het bij de 2.5D (tdi) om deze op te laten lappen/vervangen? Ik lees er veel over bij de D5's en aanverwanten, maar kan op het forum nergens prijzen voor de verstuivers van de 2.5D vinden...
Bel eens met Jaap Pul Motor revisie op Urk, zij kunnen het je zo vertellen.
Ik zal Jaap Pul eens de vraag stellen wat het kost ze te testen en te reviseren/vervangen. Bedankt voor de naam!

Maar niemand heeft dit al eens moeten laten doen bij de 2.5D?? Van de D5 weet ik wel wat het moet kosten, daar is hier op het forum genoeg geschreven!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Tarman T schreef:
Fredtref schreef:
Tarman T schreef:Over de verstuivers gesproken, wat kost het bij de 2.5D (tdi) om deze op te laten lappen/vervangen? Ik lees er veel over bij de D5's en aanverwanten, maar kan op het forum nergens prijzen voor de verstuivers van de 2.5D vinden...
Bel eens met Jaap Pul Motor revisie op Urk, zij kunnen het je zo vertellen.
Ik zal Jaap Pul eens de vraag stellen wat het kost ze te testen en te reviseren/vervangen. Bedankt voor de naam!

Maar niemand heeft dit al eens moeten laten doen bij de 2.5D?? Van de D5 weet ik wel wat het moet kosten, daar is hier op het forum genoeg geschreven!

Die verstuivers gaan in de regel zeer lang mee voor dat ze aan vervanging toe zijn,in de meeste gevallen van slecht starten is de pomp of nokkenas afstelling niet goed.
Vaak na een distributiewissel komt dit voor,maar daar is al zeer veel over geschreven hier.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ramon, wat bedoel je met nokkenasafstelling? Toch niet de pomptiming? Want die heb ik afgelopen week goed laten zetten.

En de pomp? Opbrengst niet voldoende meer?

Hoe kan ik beiden na (laten) zien?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Vraag ook maar aan Jaap Pul, die ziet dat in 1 minuut. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

945i schreef:Vraag ook maar aan Jaap Pul, die ziet dat in 1 minuut. ;)
Is hij de enige in nederland die dat weet?Of heb je aandelen daar.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”