(Buiten)Temperatuurmeter stuk...?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
MikeV50
Starter

Dag mede Volvo-mensen,

Nu ook maar eens een topic van mij. Sinds enige tijd rijd ik een V50 1.6D uit april 2006. Op dit moment werkt de buitentemperatuurmeter niet naar behoren, zoals ik al eens meer heb gelezen hier. Temperatuur schommelt en is eigenlijk continu in beweging. In maart 2008 is de kabelboom reeds vervangen. Al eens geprobeerd de sensor (linkerspiegel) schoon te maken. Zonder resultaat. Gisteren ben ik naar de garage geweest, binnen 10 minuten zat ik weer in mijn auto. Stekkerverbinding ingespoten met contactspray t.w.v. € 20,-. Dure grap of drie bussen leeggespoten? Probleem opgelost? Nee, na 3 kilometer begon het weer opnieuw. Terug naar de garage. Nu blijkt dat, wanneer hij een juiste temperatuur aangeeft (beetje wrikken op de stekker) en de bestuurdersportier wordt dichtgetrokken, de meter dan alles aangeeft, behalve de juiste temperatuur. Temperatuur loopt meteen terug en stopt bij -1 of -3. Ik vermoed daarom een kabelbreuk of iets dergelijks. "Mijn" garage waarschuwt met "Poeh, dan moet de portier eruit, vervolgens moeten alle kabels worden doorgemeten en dat duurt wel even". Kortom een dikke factuur zou een logisch gevolg zijn...

Weinig zin in, zeker gelet op de belachelijke factuur voor een beetje contactspray (die ik overigens niet heb voldaan).

Kortom... iemand tips??????? Wat kan en moet ik doen om dit probleem te tackelen? Volgende week naar Italië en het zou leuk zijn als de airco naar behoren functioneerde.
RoelsT5
2nd Gear member

Ik zit met exact zelfde probleem; heeft ook de Volvo Servicebeurt gehad (kabelboom vervangen) maar heb nog steeds dezelfde problemen.

29 Juni gaat ie voor een grote beurt naar de dealer maar telefonisch had ik de discussie al 'wie dat zou gaan betalen, want wrsch niet goed uitgevoerde service-beurt). Afwachten dus de 29e wat ze gaan doen/vinden.

Keep you posted.

Roel.
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
MikeV50
Starter

Hoi Roel,

Hoe staat het met "ons" probleem?

Mijn temperatuurmeter heeft niet voor problemen gezorgd in Italië maar een juiste weergave van de buitentemperatuur was ver te zoeken.

Gr. Mike
RoelsT5
2nd Gear member

Ha,

'ons' probleem is verholpen door de dealer; ze hebben de aansluitingen van de temperatuur-sensor opnieuw gesoldeerd en ook op een andere lokatie (?!). De kosten zijn gedeeld; ik betaal 28 euro en 'zij' de andere helft... Probleem is inderdaad verholpen, ik zie netjes de temperatuur zoals hij daadwerkelijk is en niet -18C terwijl het buiten +30 is :-)

Roel.
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
Albs
1st Gear member

Sinds een paar week heb ik ook het zelfde probleem.

Ik heb inmiddels een nieuwe sensor besteld, weet iemand of het moeilijk/ingewikkeld is die te vervangen ?
Volvo V50 1.6D Kinetic (2005) zwart - Kenwood KOS-A200
koos
2nd Gear member

Er is een vervangingsprogramma (voor geweest) om deze problemen te tackelen. Mijn vorige V50 had er ook last van, af en toe gecombineerd met een niet goed werkend linker portierraam, soms weigerde het linker slot met de automatische vergrendeling mee te gaan. 9 van de 10 keer op te lossen door de deur te openen en weer te sluiten. Temperatuur probleem was dan ook opgelost, moest daar wel even de sleutel voor verwijderen en opnieuw starten. Daarna liep de temperatuur weer op naar de werkelijke waarde.

Tot twee keer toe is de multi-connector gereinigd en opnieuw ingespoten, hielp meestal maar even... Uiteindelijk onder verlengde garantie de complete connectoren in de voorportieren vervangen door verbeterde modellen, probleem nooit meer teruggezien.

Even zeuren bij de dealer! Ze moeten er vanaf weten...

Koos
360Degreez
5th Gear member

Inderdaad een heel bekend probleem...

Ik heb een paar dagen geleden op de camping voor de tweede keer de befaamde connector hersteld. Dit keer met grof geweld, punt-tangen, ty-wraps en isolatietape.

Afbeelding

Bij mij veroorzaakte het veel fouten waaronder een alarm wat op willekeurige momenten afging, airco die niet juist werkte, deuren die niet op slot wilden en ramen die niet meer open gingen (leuk bij een tolpoortje!!)

Als je dealer niet mee wil werken, en je enigszins technisch bent kan je met een Torx20 bitje of schroevendraaier zelf je deur even openhalen en de stekker goed vast zetten.

Druk, nadat je de stekker opnieuw hebt vastgezet alle pinnen nog even aan met een kleine, platte schroevendraaier en verzegel deze dan met tape. Doe hierna een ty-wrap om het kabelboompje wat uit de stekker komt om onderling schuiven van de kabels te voorkomen.

Hier kan je een handleiding downloaden voor demontage van de deur.

Het is de blauwe stekker, van Ford... ;-)
RobbertP
2nd Gear member

Had exact hetzelfde. Mijn V kwam niet in aanmerking voor de upgrade (...) maar de connector is volgezet met "traag vet" wat volgens mij gewoon vaseline met n kleurtje was,maar het probleem is wel volledig opgelost!

Goedkoper kun je het niet oplossen zou ik zeggen.
V50 2.0D Summum
360Degreez
5th Gear member

Dat is het welbekende groene Volvo-Vet. Dit is een dik soort vet die (denk ik) de geleiding verbeterd.

Dit vet zat ook op mijn stekker waardoor ik vermoed dat de vorige eigenaar van mijn auto al eens met dit euvel bij zijn dealer (Hooftman Waddinxveen) geweest is.

Dit was dus geen permanente oplossing voor het probleem ;-)
RobbertP
2nd Gear member

360Degreez schreef:Dat is het welbekende groene Volvo-Vet. Dit is een dik soort vet die (denk ik) de geleiding verbeterd.

Dit vet zat ook op mijn stekker waardoor ik vermoed dat de vorige eigenaar van mijn auto al eens met dit euvel bij zijn dealer (Hooftman Waddinxveen) geweest is.

Dit was dus geen permanente oplossing voor het probleem ;-)
Was idd een witte Volvo tube met groen vet erin.
Voorlopig is mijn probleem weg en mocht het terugkomen ga ik alsnog over tot vervangen van de kabelboom incl stekker.
V50 2.0D Summum
Albs
1st Gear member

Ik heb afgelopen weekend even mijn deur gedemonteerd, zoals in de omschrijving hierboven.
De blauwe stekker bekeken en daar bleken de draadjes van de sensor nogal los in te zitten. Ik heb er een stukje plastic (ik meen een haakje van een gordijn of zo) bij in gedrukt, zodat het vast zit.
En voila ......... ik zie weer de juiste temperatuur :D
Volvo V50 1.6D Kinetic (2005) zwart - Kenwood KOS-A200
mvdschaar
2nd Gear member

Mijn buitentempratuurmeter is ook van slag. Nu wil zelfs het slot van mijn passagierdeur voor en achter niet meer open.

Ik lees op internet berichten dat Volvo Nederland voor S40/V50 uit 2006 een coulance regeling heeft mbt het vervangen van de kabelboom. Is dit bij iemand bekend en zoja. Is deze regeling nog steeds van kracht?

Mijn garage zei mij namelijk dat ik een breuk in de kabelboom heb.
360Degreez
5th Gear member

Waarschijnlijk is het gewoon "De stekker" maar er is inderdaad een coulance regeling. Echter de berichten hieromtrent zijn nogal tegenstrijdig.

Ik weet in ieder geval dat het voor mijn model '05 niet van toepassing was...
RobbertP
2nd Gear member

360Degreez schreef:Waarschijnlijk is het gewoon "De stekker" maar er is inderdaad een coulance regeling. Echter de berichten hieromtrent zijn nogal tegenstrijdig.

Ik weet in ieder geval dat het voor mijn model '05 niet van toepassing was...
Bij mij helaas ook niet... Op chassisnummer na laten kijken.

Nou kunnen ze zeggen wat ze willen,ik kan het toch niet controleren.
V50 2.0D Summum
mvdschaar
2nd Gear member

Heb net de Volvo dealer gemaild met de vraag of hij het wil gaan voorleggen bij Volvo Nederland. Mijn Volvo komt uit 2006.
mvdschaar
2nd Gear member

Reactie van Volvo Dealer is dat de termijn voor de coulanceregeling verlopen is. Helaas voor mij.

Heeft iemand een idee wat het kost om een kabelbreuk te herstellen of wanneer de kabelboom vervangen dient te worden?
Fredhead
Geartronic member

360Degreez schreef:Inderdaad een heel bekend probleem...

Ik heb een paar dagen geleden op de camping voor de tweede keer de befaamde connector hersteld. Dit keer met grof geweld, punt-tangen, ty-wraps en isolatietape.

Afbeelding

Bij mij veroorzaakte het veel fouten waaronder een alarm wat op willekeurige momenten afging, airco die niet juist werkte, deuren die niet op slot wilden en ramen die niet meer open gingen (leuk bij een tolpoortje!!)

Als je dealer niet mee wil werken, en je enigszins technisch bent kan je met een Torx20 bitje of schroevendraaier zelf je deur even openhalen en de stekker goed vast zetten.

Druk, nadat je de stekker opnieuw hebt vastgezet alle pinnen nog even aan met een kleine, platte schroevendraaier en verzegel deze dan met tape. Doe hierna een ty-wrap om het kabelboompje wat uit de stekker komt om onderling schuiven van de kabels te voorkomen.

Hier kan je een handleiding downloaden voor demontage van de deur.

Het is de blauwe stekker, van Ford... ;-)
Aankomende dinsdag ga ik hetzelfde trucje uithalen bij mijn auto.
De buitentemperatuurmeter kreeg laatst ook weer kuren, toen ging het over en nu is het weer gewoon k*t....

Heb het ook al eens eerder gehad 2 jaar terug en nadat het toen spontaan was verdwenen er nooit meer naar gekeken.

Nu ben ik het flink zat om in een af en toe te warme of te koude auto te zitten en ga ik het ook proberen.
Hopelijk met hetzelfde effect
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fredhead
Geartronic member

Zojuist de daad bij het woord gevoegd.

Met Torx 25, dus geen 20 de 3 schroefjes in de deur los gemaakt en de bewuste stekker losgemaakt, ingespoten met contactspray en de kabelbomen aan elkaar vast gemaakt zodat de boel steviger zit.

Terugplaatsen van de deur ging net zo makkelijk als het losmaken.

Gebruikt gereedschap: 1 platte schroevendraaier en een torx 25 bitje op bijpassende schroevendraaier.

De buitentemperatuurmeter gaf ineens een goed kloppende waarde aan :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”