S40 loopt slecht op lpg

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
440td
2nd Gear member

Ik heb een 2.0 S40 van '96 met een Vialle lpi installatie.
Nu merkte ik een aantal dagen dat hij nogal eens inhield, stotteren ( lijkt wel of hij loopt op 3 cylinders ) op lpg.
Sinds vanochtend begon hij direct beroerd te lopen op lpg, geen vermogen lijkt het wel ( die 3 cylinders?)
Stationair loopt de auto netjes op lpg en het maakt geen verschil of ik rustig of wat forser accelereer, hij blijft op 3 pitten lopen.
Om te proberen heb ik bij 110 km/h op de snelweg, teruggeschakeld naar de 4e versnelling en toen leek hij goed te lopen, maar dat kan niet de bedoeling zijn van autorijden, ik hou de techniek graag heel.
Maar hoe kan ik testen bij stationair toerental, of een injector of het relais de oorzaak is?

Ik heb op dit forum wel eens gelezen over een 0-ring bij de injectoren en over een schakelrelais tussen benzine en lpg.
Bougies zijn wel een keer aan de beurt inmiddels, de bougiekabels zijn nog goed.
Mijn auto heeft inmiddels 360.000 km gelopen.
Bedankt alvast voor de info!
440td
2nd Gear member

Overigens, op benzine is er niets aan de hand
caputtski
2nd Gear member

- bougies eerst vervangen, LPG is erg gevoelig voor goede/slechte vonk.
- probeer uit te vinden welke injector defect is - als je de stekker eraf kan halen en het maakt geen verschil, dan is dat de troublemaker.
- wissel de defecte injector uit met eentje die nog wel goed liep, doe nogmaals de stekker test. Doet nu de andere cylinder niet meer mee dan is de injector defect: vervangen (ik heb evt. nog wel een liggen voor weinig).
- Doet ondanks het wisselen van de injectoren nog steeds de zelfde cylinder niet mee, dan zit het probleem in de electriek. Alle stekkers langslopen en schoonmaken met schuurpaper etc., zeker stellen dat je goed contact hebt. (Ik had een soortgelijk probleem, bij mij was een grote, half verborgen stekker ter hoogte van de radiator het probleem. Schoongemaakt, 1 draad die er te slecht aan toe was met een apparte stekker weer doorverbonden: hey presto.)
Succes!
Bart Giesen
5th Gear member

440td
2nd Gear member

Gaan we mee aan de gang, wat wel opviel is dat de motor bijna uitviel als we de buitenste injectoren van de LPG loshaalden.
Het lijkt wel of hij deels op benzine blijft lopen.
Gasfilter, bougies, bobines zijn vervangen, dat was ook wel nodig.
Kabels leken nog goed, dus nu maar hopen dat het de injectoren zijn.
Bart Giesen
5th Gear member

Als die op LPG loopt, brandstofinjectoren ontkoppelen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”