(anti-)roestbeurtje

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
willemvanleeuwen
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 22.06.2009 - 23:16
Locatie: Delft

Na de zomer, als de 245 helemaal droog is, ben ik van plan deze een flinke (anti-)roestbeurt te geven.

Het liefst laat ik de hele onderkant bewerken tot ongeveer een (halve) meter boven de grond. Omdat ik het zelf nog nooit eerder heb gedaan wil ik het laten doen of samen met iemand doen.

Heeft iemand goede ervaringen met bedrijfjes die hierin gespecialiseerd zijn?

Verder ben ik benieuwd wat de kosten hiervan zijn, ik ben bereid er best wat geld voor uit te trekken, de 245 blijft er immers goed door rijden!
Grijze Volvo 440 AUT Estate '92 [150k] (2009)
Antraciet zwart/grijze Volvo 440 1.8i '97 [240k] (2010-2011)
Roomwitte Volvo 245 GL 2.1 OD '79 [216k] (2009-heden)
Bordeaux rode Volvo s40 1.8i 16v '96 [123k] (2011-heden)
Overzicht van auto's + fotos: http://www.willemvanleeuwen.nl/autos/
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Ik heb gekozen voor Dinitrol. Google dat maar eens. Je kunt het laten
doen bij Sjaak van Aalst in Alphen a/d Rijn. Auto moet roestvrij zijn, anders
doet hij dat maar dan betaal je flink. Kijk maar's hier.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Wat is flink betalen? 1000euro voor een behandeling excl laswerk?
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Verschilt per auto. een Citroen DS kost snel zo'n 1500,-. Die zitten
nogal ingewikki inelkaar en kun je lastig bij met endoscopen. Een
240 is rechtoe-rechtaan en als hij netjes is dan kost het zeker niet
meer dan 1000,-.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

OK, wil eigenlijk ook wel graag zo'n dinitrol behandeling laten doen, maar er kan bijna geen laswerk meer aan mijn auto zitten;)
Madman
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
Locatie: Scharnegoutum
Contacteer:

Hoi,

Zelf een paar keer het resultaat gezien van werk van bedrijven, nou daar werd ik niet echt vrolijk van. Meestal was er te weinig dinitrol ingespoten, dat kwam pas aan het licht tijdens reparatie van schade door een aanrijding. Je kunt het maar het best zelf doen, dan weet je dat het goed gebeurd. Overigens net op het citroenforum gelezen dat Mike Sander’s Fett erg goed is.

Groet,

Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Ik heb ook mijn bedenkingen bij het anti-roest gepruttel met teer, was en vet. Wat ik er van zie tijdens sloopprojecten is veel prut op makkelijke plekken en niks op de moeilijke.
De 240 is van zichzelf al best goed bestand tegen roest, en als-ie nu nog geen roest heeft zou ik er gewoon niet aan beginnen.
De parafan en de dorpels zijn één geheel wat effectief gedroogd wordt door de rijwind, ik denk niet dat het nodig is daar iets in te spuiten. Blad en compost eruit halen, uitstroomopeningen doorprikken, moet genoeg zijn.

Misschien iets onderin de B en C stijlen spuiten, en onderin de deuren lichtjes. Veel 240's hebben daar al van die typische Tectyl-dopjes zitten, maar dat kan ook zonder boren als je op je gemakkie wat interieurdelen weghaalt. De achterwielkasten van buitenaf goed schoonmaken en alle naden weer dichtsmeren. Zelfde voor de dwarsbalkjes onder de voorstoelen.

Leuker, leerzamer en beter om zelf te doen.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Voor 1000euro kan je inderdaad een hoop bussen ml spuiten...
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

De oude fabrieks tectyllaag zul je wel eerst eraf moeten halen en
dat is heel geen pretje. Dinitrollen kun je niet zelf, dat is een
beschermde merknaam. Na elke twee jaar mag je weer langs voor
een inspectie beurt. Ik ben toevallig morgen weer aan de beurt.
Ik ben er meer dan tevreden over en raad het iedereen aan.
willemvanleeuwen
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 22.06.2009 - 23:16
Locatie: Delft

Gisteren bij Sjaak (alphen ad rijn) geweest voor de dinitrol inspectie.
Voorlopige prijsopgaaf; 1172,50 exclusief eventueel las-/verbeter-werk.

Lijkt me toch wel een hoop geld. Zeker omdat er aan de achterkant en wielkastranden wel een beetje werk zit.

Misschien doe ik ook nog een prijsopgaaf bij gosliga in leeuwarden, is alleen zo'n eind rijden ;-)
Grijze Volvo 440 AUT Estate '92 [150k] (2009)
Antraciet zwart/grijze Volvo 440 1.8i '97 [240k] (2010-2011)
Roomwitte Volvo 245 GL 2.1 OD '79 [216k] (2009-heden)
Bordeaux rode Volvo s40 1.8i 16v '96 [123k] (2011-heden)
Overzicht van auto's + fotos: http://www.willemvanleeuwen.nl/autos/
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Dat is inderdaad veel geld. Exclusief lassen en spuiten? Merkwaardig. Een
245 is rechtoe-rechtaan. Een Citroen DS zit heel ingewikki in elkaar en die
zou zo rond de 1500,- kosten. Een Volvo zou niet meer dan 800,- moeten
kosten om te dinitrollen. Als ze in Leeuwarden goedkoper zijn heb je de
kosten van het ritje er zo uit. Maar je bent je auto natuurlijk wel een week
kwijt. Lastig.
willemvanleeuwen
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 22.06.2009 - 23:16
Locatie: Delft

met gosliga over de telefoon een beetje besproken hoe en wat. En zij doen het hele setje (incl de alkalische reiniging) voor 700 euro.
Als er dan nog las/verbeter werk bij komt (wat waarschijnlijk wel voor kleine dingetjes het geval is) kan dat niet gigantisch stijgen.

Dus over een paar weekjes maar een ritje naar Leeuwarden, scheelt behoorlijk in de prijs!
Grijze Volvo 440 AUT Estate '92 [150k] (2009)
Antraciet zwart/grijze Volvo 440 1.8i '97 [240k] (2010-2011)
Roomwitte Volvo 245 GL 2.1 OD '79 [216k] (2009-heden)
Bordeaux rode Volvo s40 1.8i 16v '96 [123k] (2011-heden)
Overzicht van auto's + fotos: http://www.willemvanleeuwen.nl/autos/
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

willemvanleeuwen schreef:met gosliga over de telefoon een beetje besproken hoe en wat. En zij doen het hele setje (incl de alkalische reiniging) voor 700 euro.
Als er dan nog las/verbeter werk bij komt (wat waarschijnlijk wel voor kleine dingetjes het geval is) kan dat niet gigantisch stijgen.

Dus over een paar weekjes maar een ritje naar Leeuwarden, scheelt behoorlijk in de prijs!
Doen ze dan ook de balken van binnen tectyleren?

Hou ons op de hoogte! Ben zelf ook van plan dit te laten doen namelijk. Scheelt in het maken van de afweging.

Groeten, Boele
Madman
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
Locatie: Scharnegoutum
Contacteer:

Hoi,

Ik wil niet negatief overkomen, maar ik heb dus eens het werk gezien van die club. Daar werd ik niet echt vrolijk van. Kan natuurlijk een uitzondering zijn, maar ik heb zelf net zelf mijn eigen auto helemaal gedaan en als ik zie hoeveel werk dat is vind ik 700 euro een verdacht laag bedrag er vanuit gaande dat ze ook alle balken van binnen doen.

Groet,

Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Madman schreef:Hoi,

Ik wil niet negatief overkomen, maar ik heb dus eens het werk gezien van die club. Daar werd ik niet echt vrolijk van. Kan natuurlijk een uitzondering zijn, maar ik heb zelf net zelf mijn eigen auto helemaal gedaan en als ik zie hoeveel werk dat is vind ik 700 euro een verdacht laag bedrag er vanuit gaande dat ze ook alle balken van binnen doen.

Groet,

Mathieu.
In 2005 zijn we met de V44 club regio NW bij Molenaar in Alkmaar geweest, dit is een BMW garage en van oorsprong een tectyl bedrijf en ik heb daar toen mijn Opel Admiral daar laten behandelen.

Daar valt onder:

Bodem, wilekasten, dorpels, langsdragers en deuren checken op vervuiling en roest en indien nodig schoonamken en oude tectyl welke los zat werd verwijdert. roest had ik niet ik weet niet wat ze doen met oppervlakte roest. Rottigheid moet je vervangen natuurlijk.

De holle ruimtes is behandeld met een doorzichtige tectyl (ML of Dinitrol) en de boedem is opnieuw in de tectyl gezet. Ik was 500 euro kwijt (2006) en had een mogelijkheid om één jaar later terug te komen om hem gratis na te laten kijken en waar nodig bij te werken.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”