Distributieriem
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Ben jij vanuit een Omega in een Volvo gegaan? Ik wel... grappig. Omega was groot! Reed best goed. Maar deze Volvo wint op alle terreinen.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Dat blok is toevallig een vrijloper. Die Omega was idd. een fijne auto. (als hij het deed...)
De Omega was in 1991, daarvoor had ik al eens een 340 gehad, en later nog een aantal andere type's.
De Omega was in 1991, daarvoor had ik al eens een 340 gehad, en later nog een aantal andere type's.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
945i schreef:Als de riem er goed uitziet zo ik niet weten welk "risico" ik loop.
Riembreuk is meestal het gevolg van een defecte spanrol of waterpomp,dus de riem kan er goed uitzien,maar de toestand van de spanrollen en waterpomp kun je dus niet zien zonder de complete boel te demonteren.
Ik denk dat de kosten van vervanging niet opwegen tegen de eventuele schade van een paar duizend euro als het mis gaat,verkeerd bezuinigen is dat dan.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ik, en jij ook denk ik, heb waterpompen ook eerder zien sneuvelen, voordeel bij rollen en pomp is dat je het hoort.
We kunnen een heleboel uitzonderingen verzinnen,maar als hij breekt, breekt hij. Dat kan ook bij 80.000km.
We kunnen een heleboel uitzonderingen verzinnen,maar als hij breekt, breekt hij. Dat kan ook bij 80.000km.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als die ervaring er dan al is,waarom dan wachten tot hij breekt,verstandiger is om het spul 10000km voordat te termijn verstrijkt te vervangen!
- Donic
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
- Locatie: Deventer
Ik heb recent bij 150.000km de distrubutieriem laten vervangen. Leeftijd auto 9 jaar. Wel een goed gevoel dat het allemaal weer up-to-dat is.flipjebetuwe23 schreef:Ik heb begrepen van de dealer 10 jaar of 160.000
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Mijn privé mening, niemand die zegt dat het geen goed gevoel geeft, de aboslute noodzaak mist alleen wat en het verhoogt de kosten van je reguliere onderhoud nodeloos.
Mijn zakelijke mening, doen!!!! voor mijn part elke 3 jaar!
Mijn zakelijke mening, doen!!!! voor mijn part elke 3 jaar!
Volvo for life
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
- vrolijkje
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 18:01
- Locatie: Den Haag
Geldt die 160k overigens onafhankelijk van motortype en brandstofsoort? Ik kan me voorstellen dat een T5 een andere 'gebruiks'vorm en-belastingen heeft als een 2.0 D en idem voor automaat en handbak...
C30 Sport 2009 full ops
V70 D5 2001 Generation II
V70 D5 2001 Generation II
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Het lijkt mij juist dat de belastingsvorm voor een D5 en een T5 op misschien een kleinigheidje na, precies gelijk zijn?
Immers, het vermogen wat opgewekt wordt en op de krukas staat, wordt toch doorgegeven via de bak aan de wielen.
Het vermogen om de nokkenassen te laten ronddraaien is voor beide motoren nagenoeg gelijk. Het zijn 20 klepjes openen en dat is dat.
Of je dan een 300 PK motor hebt of een 160 PK, de klepjes kosten net zoveel energie plus een beetje voor de waterpomp.
Misschien ligt eea voor een diesel (ivm andere toeren bereik) ietsjes anders.
Kan misschien een expert dit uitleggen?
Immers, het vermogen wat opgewekt wordt en op de krukas staat, wordt toch doorgegeven via de bak aan de wielen.
Het vermogen om de nokkenassen te laten ronddraaien is voor beide motoren nagenoeg gelijk. Het zijn 20 klepjes openen en dat is dat.
Of je dan een 300 PK motor hebt of een 160 PK, de klepjes kosten net zoveel energie plus een beetje voor de waterpomp.
Misschien ligt eea voor een diesel (ivm andere toeren bereik) ietsjes anders.
Kan misschien een expert dit uitleggen?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37
Volgens mij maakt dat niks uit. Rij zelf in een V70n T5 bj 2000en ik kreeg dus te horen bij de dealer 10 jaar of 160.000 zat nog niet aan de km maar dus wel aan de tien jaarvrolijkje schreef:Geldt die 160k overigens onafhankelijk van motortype en brandstofsoort? Ik kan me voorstellen dat een T5 een andere 'gebruiks'vorm en-belastingen heeft als een 2.0 D en idem voor automaat en handbak...
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Ik denk dat je verhaal correct is al zal dit verschil uitmaken dan zal de constructeur er wel voorkzien om in die gevallen een riem toe te passen die ook berekend is op een hogere belasting zodat het interval gelijk blijft.wim de jong schreef:Het lijkt mij juist dat de belastingsvorm voor een D5 en een T5 op misschien een kleinigheidje na, precies gelijk zijn?
Immers, het vermogen wat opgewekt wordt en op de krukas staat, wordt toch doorgegeven via de bak aan de wielen.
Het vermogen om de nokkenassen te laten ronddraaien is voor beide motoren nagenoeg gelijk. Het zijn 20 klepjes openen en dat is dat.
Of je dan een 300 PK motor hebt of een 160 PK, de klepjes kosten net zoveel energie plus een beetje voor de waterpomp.
Misschien ligt eea voor een diesel (ivm andere toeren bereik) ietsjes anders.
Kan misschien een expert dit uitleggen?
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3215
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Er zijn vele boeken geschreven over onderhoud. Er zijn verschillende filosofieen over. De ene pleit voor preventief onderhoud (dus op intervallen tijd/gebruiksduur en MTBF ( =~ statistische levensduur) gebaseerd, de andere juist op toestands-afhankelijke vervanging. Dus iedereen heeft hier gelijk. In de industrie kiest men vaak voor het laatste - de achtergrond is dat men van mening is dat de kans dat een nieuw onderdeel een ingebakken fout heeft groter is dan dat een'oud onderdeel plotseling de geest geeft. De voorwaarde is dan uiteraard wel dat er zeer intensief gecontroleerd tegen objectieve criteria. Dat is bij een distributieriem, rollen en pomp niet erg praktisch, dus zou ik ook zeggen: bij twijfel of onrust doen. Kost een paar centen, maar vroeger of later komt het toch aan de beurt. Vergeleken met andere merken auto's is 160.000 km trouwens al erg ruimhartig viel me op
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
heel verstandig,bij vroegtijdige breuk heb je een berg ellende en kosten en dat komt helaas steeds vaker voor.RVF schreef:ik heb het net bij de beurt van 160.000 laten doen. achteraf kreeg ik de melding dat het echt wel tijd was, daar had ik geen 5000 meer mee kunnen bollen :s
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Hoi,
Ik heb 2x een distributieriem vervangen, een keer bij een Volvo 240 en bij een Opel Corsa 1.5TD. Bij de Opel moest zelfs een hele motorsteun verwijderd worden om erbij te kunenn....
Heeft iemand enig idee of het bij een Volvo v70 2.4, 140 PK, bouwjaar 2002, goed te doen is?
Ik heb 2x een distributieriem vervangen, een keer bij een Volvo 240 en bij een Opel Corsa 1.5TD. Bij de Opel moest zelfs een hele motorsteun verwijderd worden om erbij te kunenn....
Heeft iemand enig idee of het bij een Volvo v70 2.4, 140 PK, bouwjaar 2002, goed te doen is?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat is toch andere koek dan bij een Opeltje,denk om de variabele nokkenassen en de afstelling van de riemspanner,als het mis gaat,gaat het goed mis namelijk.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
flipjebetuwe23 schreef:Volgens mij maakt dat niks uit. Rij zelf in een V70n T5 bj 2000en ik kreeg dus te horen bij de dealer 10 jaar of 160.000 zat nog niet aan de km maar dus wel aan de tien jaarvrolijkje schreef:Geldt die 160k overigens onafhankelijk van motortype en brandstofsoort? Ik kan me voorstellen dat een T5 een andere 'gebruiks'vorm en-belastingen heeft als een 2.0 D en idem voor automaat en handbak...
Als de riem er na 10 jaar nog omheen zit zonder problemen,heb je dus geluk gehad,maar daar is al zeer veel over geschreven,ze breken ook vroegtijdig,zelfs al bij 130000km en na 6 jaar...