S60 D3 Summum in vergelijkingstest

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1613
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

In de AMS (AutoMotorSport dld) staat in het huidige nummer 20 een vergelijkingstest tussen de MB C 220 CDI, BMW 320d eff.dyn.ed. en de S60 D3 Summum.
Uiteraard wint vandaag één van de duitse medespelers, maar zelfs voor dit blad moet er veel lof gesproken worden over de S60.De kofferbak en de draaicirkel zijn zware spelbrekers, maar voor de 'Qualitätsanmutung' ontvangt de S60 de meeste punten van het trio. Het hoofdstukje 'fahrkomfort' wint de S60.
Bij de conclusie staat dat wij ons over het verwaarloosbare puntenverschil zullen verheugen, want de S60 speelt mee in de top van de competitie en is daarbij een echte VOLVO gebleven. Ik vind dat van een Duits autoblad een mooier compliment dan de 1e plaats en krampachtige beweringen waarom het BMW en MB deze keer net niet lukt.
Gebruikersavatar
RobBob
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 24.03.2008 - 17:21

Spijtig genoeg komt ook autobild met een vergelijkingstest aanzetten. S60, C5, Insignia en een A4. A4 wint (wat dacht je anders) maar de S60 is slechts 3de (op enkele punten slechts van de laatste, de C5). Hier wordt er niet zoveel goeds vermeld over de S60 .... zéér spijtig want ze pakken de Volvo hier op 2 van mijn favoriete-Volvo sterke punten.
Veiligheid: "leistet sich aber ausgerechnet Schwächen in der Sicherheit (zum Beispiel keine Seitenairbags hinten)."
Zitcomfort: Overal wordt Volvo gelauwerd omwille van zijn sublieme zetels (zéér goed voor mensen met rugklachten, en eerlijk waar, ik heb nog nooit in betere zetels gezeten dan in die van een Volvo. Wat zegt die uil van autobild ? "... wenn doch nur die Sitze besser wären. Ohne Seitenführung rutschen die Insassen in Kurven haltlos hin und her." Schandalig hoe Volvo hier wordt aangepakt ... de harde planken van Audi ... daar wordt niets over gezegd.
Wat ik wel méér en méér lees over de D3 (ook in de autogids bijvoorbeeld) is dat de specs op papier (163pk en 400Nm koppel) er niet echt uitkomen, precies of deze motor 'bewust' wat dicht is geknepen om toch een deftig verschil met de D5 te bewaren.
" Im Sprint auf Tempo 100 reicht er aber nur zum letzten Platz mit 9,9 Sekunden" ... spijtig !

En de conclusie van de redakteur wil ik jullie ook niet onthouden: ""Ein Traumstart sieht anders aus: Der Volvo S60 will sich gern als A4-Alternative etablieren. Unterm Strich zieht er aber nur beim Preis gleich."

Véél stof voor discussie gezien het aantal reacties op dit artikel.
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4298
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Heb je een link?
XC70 D5 2009 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zo zie je maar, alles liegt im auge des betrachters.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Ook deze rangorde voorspelling had ik weer goed voordat ik die test las.
Gewoon laten voor wat het is, ze kunnen niet anders.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19587
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Autobild? wat is dat voor blad?
Dat is dus de duitse uitvoering van Autoweek en dus altijd voor Duits product ook al is het ondermaats (zoals de Insignia.) 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
runnuh
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 10.08.2008 - 23:59
Locatie: Alblasserdam

zoals ik het lees in het bovenstaande stuk, gaat het bij de stoelen over de zijdelingse steun.
nu weet ik niet wat voor stoelen er in de nieuwe s60 zitten (of dat er verschillende zijn)
zat net in de autoweek te lezen over te weinig zijdelingse steun bij de S80
(werd laatste in de test)
maar in het stukje dat ze over de v60 schrijven, zijn ze zeer te spreken over de stoelen

quote uit autoweek

we zijn wildenthousiast over de (dunne) stoelen die qua thuiskom-gevoel doen denken aan de optionele comfortzetels van bmw in de 5 en 7 serie

dit is toch vol lof? (op het dunne gedeelte na dan) of lees ik dit verkeerd?
groeten René

V70 T5 geartronic Summum Bj2005
V40 1.8i tragomaat tussendoorbak Bj1996
VW Lupo 1.4 16v kantelende zuiger editie Bj1999
S80 2.5T aut. Summum Bj2004
S80 2.4 170pk Bj2000
S40 phase I 2.0 16v 136pk Bj1996
VW golf III 1.8GL 75pk Bj1992
Gebruikersavatar
Fransosowitz
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
Locatie: Drenthe

Dat de stoelen van Volvo's vaak erg goed zijn vinden veel mensen. Maar er zijn er ook genoeg die dit niet vinden. Dat blijft gewoon persoonlijk en o.a. afhankelijk van je postuur.
Mijn ervaringen met de Volvo stoelen zijn ook niet alleen maar positief: in de C30/S40/V50 zijn ze heerlijk. In de S80/V70 bieden ze te weinig zijdelings steun voor mij en voor met name mijn vrouw. In (normaal bereden) rotondes schoof mijn vrouw van de stoel af als ze zichzelf niet vast hield... De stoelen van de XC60 kunnen mij ook niet bekoren. Die van de nieuwe S60 weer wel.

Wat mij betreft is niets persoonlijker dan zitcomfort...

Volgende week komt er overigens een test in Autoweek met de nieuwe S60 2.0T contra de BMW 325i en de Audi A5 sportback 2.0TFSI.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

Ik ga de Autoweek, na 18 jaar, opzeggen, blad wordt steeds slechter
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
Gebruikersavatar
RobBob
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 24.03.2008 - 17:21

@Fransosowitz
Dus, liever van die harde, oncomfortabele stoelen, als er maar genoeg zijdelingse steun is dan een luxe-zetel zoals die van Volvo, die voor menig rugpatiënt een verademing is om in te zitten ... maar met wat te weinig zijdelingse steun ? Mja, ... geef mij toch maar dat 2de dan ! Maar zoals je zelf al aangaf ... dat is allemaal zo persoonlijk hé ?
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Gebruikersavatar
RobBob
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 24.03.2008 - 17:21

@Mad, ...

www.autobild.de en als je nog geluk hebt staat de test linksbovenaan, anders kan je nog altijd zoeken op S60. Hopelijk heb je er wat aan !
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Het gaat er om dat je in een stoel goed zit, voor de een kan dat beter een stevige stoel zijn en voor de ander een zachtere variant.
Belangrijk is dat je hele bovenbeen steun heeft, tot een centimeter of 2-3 voor de knieholte.
Zelf zit ik het liefst in een stevige stoel met lange zit en goede zijdelingse steun. (als rugpatient..)
Toen ik nog heel veel kilometers maakte, had ik een op maat gemaakte ASS stoel, die zijn kneiterhard, geven de juiste steun, en zitten perfect.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
volvo
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51

Nou, ik vind de negatieve kritiek nog wel meevallen, en het is dezelfde kritiek die ook door andere bladen etc. geuit is. En dat de Duitser zegt dat de A4 de te kloppen klasse is. Ja natuurlijk, in dit segment is die technisch gezien domweg de beste. Sowhat?
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Afgelopen weekend, de s60 D3 gereden. Heerlijke auto. Voor mij prima zit. Ook achterin.
Daarna een uitstapje gemaakt naar Mercedes C-klasse. Dramatische zit. Zat met scheenbeen tegen dashboard en met knie tegen middenconsole. Niet eens en testrit waard.
Tot slot de Audi A4. Perfecte afwerking. De zit voelde stevig. Door de hoge middencolsole voel je je toch wat "opgesloten". Proefrit volgt.

Volgens mij is dit de enige methode om erachter te komen welke auto (bij)je "past". Grote kofferbak heb ik niet nodig. Zal dan ook geen spelbreker zijn.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Gebruikersavatar
kmser
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
Locatie: de westhoek

RobBob schreef: Wat ik wel méér en méér lees over de D3 (ook in de autogids bijvoorbeeld) is dat de specs op papier (163pk en 400Nm koppel) er niet echt uitkomen, precies of deze motor 'bewust' wat dicht is geknepen om toch een deftig verschil met de D5 te bewaren.
In de autogids heb ik het toch anders te lezen. En de vermogenskurve van deze motor verklaart veel.

In zijn optimale werkingsgebied is de D3 een hele goede motor die de D5 weinig te benijden heeft. Dit is ongeveer van 1500 tot 2800 tpm. Dus voor dagelijks gebruik is dit een goede motor. De D5 heeft door zijn sequentiele turbo's echter wel het voordeel dat deze vanaf 1200 tpm actief is en doorgaat tot de 4000tpm waar het verschil gemaakt wordt. (Stond in de Autogids bij de test van de D5)

Mij lijkt het dat de D3 en D4 versies in het zelfde bedje ziek zijn en heel snel buiten adem geraken. Vanaf 3300 lijkt het beste er uit te zijn.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Gebruikersavatar
kmser
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
Locatie: de westhoek

RobBob schreef:@Fransosowitz
Dus, liever van die harde, oncomfortabele stoelen, als er maar genoeg zijdelingse steun is dan een luxe-zetel zoals die van Volvo, die voor menig rugpatiënt een verademing is om in te zitten ... maar met wat te weinig zijdelingse steun ? Mja, ... geef mij toch maar dat 2de dan ! Maar zoals je zelf al aangaf ... dat is allemaal zo persoonlijk hé ?
Je zou eens vanachter in onze X3 moeten zitten. Standaard ophanging, maar die zetels bieden niet van comforten ook niet veel steun. Vanvoor is het wel iets beter gesteld.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

kmser schreef:Mij lijkt het dat de D3 en D4 versies in het zelfde bedje ziek zijn en heel snel buiten adem geraken. Vanaf 3300 lijkt het beste er uit te zijn.
Ik meen ooit op dit forum gelezen te hebben dat de D3 zijn maximale vermogen reeds bereikt bij 3000rpm. Op zich heel mooi om zo vroeg zoveel power te hebben, maar het haalt inderdaad weinig uit dan om nog hoger te gaan in toeren. Moet je gewoon leren dan om in de sprintjes niet tot het rood te gaan, maar zo rond de 3300 te verleggen, dan haal je waarschijnlijk het beste eruit.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”