460 met problemen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
flyingmp3
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.05.2006 - 21:51

Beste mede Volvo eigenaren,

Ruim een jaar geleden heb ik een 460 op LPG gekocht.
Maar bij de APK kwamen de problemen, hij werd op 5 punten afgekeurd, 4 dingentjes heb ik zelf kunnen repareren.
Alleen de Co2 uitstoot uit de uitlaat was niet goed, na een afspraakje met de Gas specialist kwam ik er achter dat de gas computer defect was waardoor de motor verzoop in z'n eigen gas.
Nieuwe computer er in en hij reed weer als vanouds, alleen de Co2 waarde was beter geworden, maar was nog niet optimaal.
Na 5 keer terug te zijn geweest heb ik de keurmeester een beetje onder druk gezet en was ie eindelijk goed gekeurd.


Nu heb ik het voegende probleem

De auto rijd goed tot z'n 3e versnelling, ga ik echter naar z'n 4 of 5e versnelling dan begint de auto te schokken onder de 2800 toeren, kom ik echter boven de 2800 toeren dan rijd ie gewoon goed zoals het hoort.

Ook komt er uit de uitlaat een vreemd geluid, het is te vergelijken met een boot.
Ook is m'n verbruik gestegen en doet dit probleem zich ook voor op benzine.
Vaak als ik ongeveer 50 km heb gereden en ik schakel over naar benzine doet ie het helemaal niet, als ik de auto dan opnieuw start dan is het probleem weer voorbij.

Heb onlangs vervangen,

gas computer
Benzine filter
Bougies
luchtfilter.

Ik weet alleen niet waar ik de motor code kan vinden maar het gaat om een 460 1.6 uit augustus 1995, de auto heeft nu 255.000 km gelopen.
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Maakt het verschil of de motor warm of koud is, en start ie wel of niet goed? Hoe loopt ie stationair, onregelmatig of normaal?

Je zegt dat hij het probleem alleen vertoont onder 2800 toeren, in 4 of 5? Doet hij het ook niet als je in 1,2 of 3 heel laagtoerig gaat rijden, bijvoorbeeld onder de 1500 toeren?

Je zegt dat hij een geluid maakt als een boot, meer een plof plof plof geluid? Loopt de motor niet op 3 cilinders? Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gecontroleerd, of gesteld (moet op gas volgens mij om de 15000 km nagekeken worden)?

Ik ben geen expert, maar ik vraag maar wat dingen, misschien dat er bij iemand een belletje gaat rinkelen...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
flyingmp3
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.05.2006 - 21:51

Het maakt niet uit of de motor warm of koud is, het is starten en lopen, stationair loopt ie vrij normaal.

In z'n 1,2 en 3 heeft ie er een heel klein beetje last van, maar voornamelijk in z'n 4 en 5e versnelling
Ook als ik de parkeer garage uit wil dan heeft ie amper de kracht om omhoog te komen, op gas en benziene het toerental zakt dan ook in elkaar

Hij maakt inderdaad een plof plof plof geluid, dus het kan best zijn dat ie op 3 cilinders loopt.
Ik dacht dat je je kleppen pas hoeft te stellen als je de kleppen hoort tikken.

Weet iemand misschien de juiste klepspeling? dan kan ik ze even stellen.

Groeten Robin
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Die klepspeling kan ik straks wel even voor je nakijken, ff in Haynes kijken... Dacht iets van 0.25mm voor de inlaatkleppen en 0.45 mm voor de uitlaatkleppen, met een maximale speling van 0.05 naar boven en naar onder?

Ik zal het straks even de precieze maten opzoeken, of iemand moet dit kunnen bevestigen.

Omdat je zegt dat je relatief weinig vermogen hebt, zit ik wel te denken aan het lopen op 3 cilinders. Wanneer de motor dan hoogtoeriger loopt heeft hij misschien wel voldoende vermogen om de ontbrekende cilinder op te kunnen vangen?

Heb je je bougiekabels, rotor en verdeelkap al eens nagekeken? Die zijn over het algemeen vrij eenvoudig te vervangen en niet te duur. Wellicht dat de kabels slecht zijn of je verdeelkap erg veel aanslag op de contactpunten heeft?

De monteurs Micheal440sports of Ramon & Ramon weten wellicht raad?
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Gijs_volvo
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.05.2006 - 00:33
Locatie: Vught
Contacteer:

Heb ook wel eens gehoord dat de stappenmotor wel eens gaar kon zijn.. Volgens mij kan dat er ook wel iets mee te maken hebben. :)
Heeft een Kever en is op zoek naar een Volvo :)
flyingmp3
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.05.2006 - 21:51

Stappenmotor en gasklephuis heb ik helemaal schoon gemaakt, het probleem is hier helaas nog niet mee opgelost.
Wel loop de motor idd iets beter stationair.
Nu nog even de kleppen stellen.
Klopt het dat de inlaat klepspeling 0.25 mm is
En de uitlaatkleppen 0.45 mm?

Ik wil dit graag weten dan kan ik namelijk weer verder rommelen, als ik de oplossing heb gevonden dan laat ik het jullie natuurlijk meteen weten.
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Ik heb even in mijn bijbeltje van de 340 gekeken voor de B172 heeft de zelfde kop als de 440 blokken hebben.

Klepspeling bij koude motor!
Bij controleren
inlaat 0,15-0,25mm
uitlaat 0,35-0,45mm
Bij stellen
inlaat 0,20mm
uitlaat 0,40mm

Het stellen geeft echter wel een probleem.... je hebt een speciale fork nodig en klepplaatjes in de juiste dikte :?
Dit is ook vaak een van de dingen die ik uitbesteed.
Als je dit laat doen laat dan meteen een compressie test uitvoeren om er zeker van te zijn dat de kleppen nog goed zijn.

@Gijs_volvo: het geen waar jij het over hebt geeft alleen problemen bij stationair draaien :wink:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Ik heb het ook even na gekeken, en de waarden kloppen inderdaad. Stellen is idd niet echt een klusje voor iemand zonder ervaring, ik zou er niet aan beginnen als je het nog nooit gedaan hebt.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
flyingmp3
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.05.2006 - 21:51

Ik weet het, gelukkig is het voor een collega van me een fluitje van een cent. vandaar.
Iedereen bedankt voor jullie tijd.

Robin
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”