Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Dat is de vraag, het liefst 198pk maar lees berichten dat de koppeling defect kan gaan en andere mankementen op kunnen treden bij tuning van 130pk naar 198pk.
Ik ga voor RICA tuning, is dicht bij huis en heeft bij mijn weten een goede naam, heeft hier iemand ervaring met het tunen van en naar bovenstaande pk's bij een S60 met 200.000km op de teller maar verder in een topconditie.
Ik denk dat 198pk wel een lekker vermogen is, met 163pk mag je ook niet klagen alleen vroeg mezelf af of meerdere mensen hier deze RICA ECU upgrade hebben laten uitvoeren.
Vertel 's wat meer over je auto...
- Automaat of handgeschakeld?
- Dealer onderhouden?
- Ga je sleurhut trekken of heb je die 198pk ergens anders voornodig?
Ik heb zelf goede ervaringen bij fasttech. Mijn s60 (my'05) is daar recentelijk gechipt van 130 naar 200 pk, bij een km-stand van maar liefst 280.000. Ze hebben een speciaal programma geschreven voor de 130pk variant rekening houdende met een hoge kilometerstand (koppel max 400nm). Hoe het op de langere termijn gaat uitpakken kan ik natuurlijk nog niks over zeggen, maar vooralsnog tovert het stukje extra vermogen een grote lach op mijn gezicht
Check wel ff of je reminstallatie op het vermogen is berekend. Bij mij zaten er al grotere schijven op.
Van 130pk naar 198pk moet je hem formeel door de RDW laten herkeuren, de vermogenstoename is meer dan 25%, daardoor vervalt je typegoedkeuring (en de geldigheid van je kenteken)
Maar dat zul je met de zoekfunctie vast al gelezen hebben
Ik trek met een standaard 130 PK een caravan van 1600 kg en de nodige spullen in de auto. Totaalgewicht van de combi laat zich raden maar ik heb niet het idee, nog het gevoel, dat ik op enig moment vermogen te kort kom. Het verbuik is ok acceptabel dus.....
Van 130pk naar 198pk moet je hem formeel door de RDW laten herkeuren, de vermogenstoename is meer dan 25%, daardoor vervalt je typegoedkeuring (en de geldigheid van je kenteken)
Maar dat zul je met de zoekfunctie vast al gelezen hebben
Dat gaat pas op bij meer als 40% vermogenstoename volgens het RDW.
Ik vind trouwens de nm's een stuk belangrijker in de praktijk dan de pk's. De pk's geven je vnl een hogere topsnelheid en daar heb je weinig aan, of je moet veel in Duitsland rijden. Beter meer nm's om sneller in te halen en om soepeler met caravan of aanhanger te rijden.
Dit gaat vast en zeker weer een eindeloze discussie worden over het welles of nietes softwarematig opkrikken van het motorvermogen. Laat de man/vrouw het lekker zelf uitzoeken maar we spreken wel van te voren af dat we niet gaan lopen janken als de zaak kapot gaat.
(Dat waren de wijze woorden van mijn vader toen de ploffiets zo nodig opgevoerd moest worden. Het enige voordeel was dat je dan snel bij school was, de rest laat zich raden)