Laadstroomcontrolelampje

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Omdat ik niet weet of het volgende S80 gerelateerd is stel ik mijn vraag in dit sub-forum.

Tijdens mijn recente verblijf in Nederland kwam ik 's nachts om 3 uur stil te staan langs de N319 (Ruurlo-Vorden).

Na enig 'gestotter' van de motor en een bijzonder 'lichtspel' van alle controlelampjes en de binnenverlichting kwam de auto tot stilstand. Daarna helemaal niets meer. Accu nog leger dan leeg. Naar later bleek: dynamo defect.

Nu ben ik echter iemand die geregeld tijdens het rijden een blik op het instumentenpaneel werpt en ik weet één ding voor 100% zeker: het laadstroomcontroleampje is niet gaan branden tijdens het rijden.
Ook bij 'contact aan' vonden normaal alle systeemcontroles plaats en doofden de controlelampjes na deze controle. Uitsluitend de controlelampjes die pas uitgaan na het starten van de motor brandden dan nog.

Ik heb dit ook aan de wegenwacht verteld en deze wist mij te vertellen dat 'er auto's zijn waarbij niet in alle gevallen het laadstroomcontrolelampje gaat branden bij een defect'

Mijn vragen:

1. is dit juist ?
2. indien ja geldt dit dan ook voor Volvo of specifiek voor de S80 ?
3. indien neen, waar moet ik dan naar een fout in het systeem gaan zoeken ?

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

1. Vreemd verhaal, Bij één van mijn 440s en mijn V40 ging het laadstroomlampje op zeker branden bij de kapotte dynamo
2. Dus het geldt niet voor alle Volvos
3. Doen alle!! lampjes het echt? Zoek dan bij de contactpunten a.d Dynamo.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Mijn vragen:

1. is dit juist ?
2. indien ja geldt dit dan ook voor Volvo of specifiek voor de S80 ?
3. indien neen, waar moet ik dan naar een fout in het systeem gaan zoeken ?
Een kort verhaaltje wat het lampje in feite doet: Het meet de ohmse weerstand door de koolborstels van de rotorwikkelingen van de dynamo. Mocht de dynamo spanning opwekken, kan deze geen weerstand meten, (oneindig groot) dus is het goed. Geeft de dynamo geen spanning, meet het systeem 0 ohm, en de dynamo laadt de accu niet bij. Het lampje gaat branden. Het lampje brandt ook als het contact aan is, en de motor loopt niet. De dynamo wekt geen spanning op, en je meet gewoon door de koolborstels nagenoeg nul ohm.....het laadlampje brandt dus.
Nu zijn de koolborstels versleten, of de koperen ring, in ieder geval raken de koolborstels de koperen ring niet meer (goed) en kan de dynamo geen stroom leveren. Het systeem meet nog steeds een oneindige weerstand, dus het lampje gaat niet branden, ondanks dat de accu niet bijgeladen wordt!

Bij zo'n geval ontlaadt de accu, en gaat voordat de motor stopt het hele dashboard als een kerstverlichting branden, knipperen etc.
Hetzelfde had ik jaren geleden ook met de V70 classic......ook een defecte dynamo.
Gereviseerde koolborstels en sleepring was voldoende om hem weer te laten werken.


Dus nu de antwoorden, en als je bovenstaande goed begrepen hebt, is het makkelijk:
1. Juist !
2. niet alleen alle volvo's, alle auto's met een versleten koolborstelset is dit het geval.
3. De fout is een versleten koolborstelset, meestal icm te veel slijtage aan de koperen rotor ring waarover de koolborstels slepen. Revisie setje is voor de meeste dynamo's wel te krijgen bij een dynamo/startmotor-boertje. Kostte toen voor mij V70 classic bijna €100 ongeveer 2 jaar terug
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

@ Wim de Jong

Helemaal duidelijk. De technische uitleg is geen probleem voor me maar ............ ik wist niet dat de werking is zoals jij beschrijft. Weer wat geleerd ! :P

De verschijnselen ('kerstboom') die je omschrijft komen ook volledig overeen.

De kosten vielen helaas 'iets' hoger uit n.l. € 426 ex. voor een ruildynamo + € 129,75 ex. arbeidsloon. Alles bij Volvo dealer Harrie Arendsen; vestiging Ruurlo. Voortreffelijke service overigens !
Reviseren was helaas geen optie voor mij i.v.m. tijdgebrek. Doordat ik met pech kwam te staan in de nacht van vr op za, kon er pas 's maandags iets besteld worden. Dinsdag is de reparatie als eerste uitgevoerd en kon ik alsnog, zij het tweeënhalve dag later, de terugreis aanvaarden.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”