Algemene vragen volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Horten en stoten is een kwestie van hoe je hem omschakel van benzine naar lpg(mijn ervaring)
Ik weet alleen dat mijn benzine pomp stilstaat op lpg en de injecties door blijven gaan.
Korte vraag : Is dat goed of niet goed of kan het beter?

Verder een update met foto's :

De accu is 12,49 en bij draaiende motor 13,49.
De koelvloestof was clean. (dat is dat blauwe vloeistof toch :P?)
plaatje 1 met dat rode rondje wat voor vloeistof moet daar in zitten?
Want die is leeg.

Wat ik wel heb "ondekt" maar moet ik nog verder uitzoeken. Als ik mijn licht aan heb en de ventilatie dan knipper het amp lampje heel zacht. zonder lampen nog steeds, zonder fan's aan niet.
Alle kabels nagekeken die leken goed.
Dus ga nu een proefrit maken met fan aan en zonder fan's aan :).
(meestal doe ik lichten en fan automatische aan)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 164E 1972
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

volvo013 schreef:Horten en stoten is een kwestie van hoe je hem omschakel van benzine naar lpg(mijn ervaring)
Ik weet alleen dat mijn benzine pomp stilstaat op lpg en de injecties door blijven gaan.
Korte vraag : Is dat goed of niet goed of kan het beter?
Koelvloeistof, kijk maar eens waar dat slangetje naar toe loopt

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
psychonautlib
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
Contacteer:

volvo013 schreef: De accu is 12,49 en bij draaiende motor 13,49
Dat betekend dat de accu oké (redelijk) is en dat er wordt geladen. Maar ik dacht te menen dat de laadstroom onbelast rond de 14,4v moet zitten.

Even nagekeken in de vraagbaak voor mijn 244. Moet inderdaad minimaal 14V zijn. De dynamo moet ongeveer 35 tot 55 ampère laden. Zo niet, dan defect.

Een accu heeft namelijk 6 cellen van elk 2,2 volt. 6 x 2,2 is 13,6 wat de accuspanning is (in de volksmond 12v). Om de accu te kunnen laden moet de dynamo meer dan 13,6V leveren. De 14,4V

volvo013 schreef:De koelvloestof was clean. (dat is dat blauwe vloeistof toch :P?)
.
Kan ook een andere kleur hebben. Als er antivries is gebruik zal het groen zijn. Vul even je expansie vat tot het tussen min en max niveau en kijk vervolgens met draaiende motor of er bellen zijn te zien in het expansie vat.
volvo013 schreef:Wat ik wel heb "ondekt" maar moet ik nog verder uitzoeken. Als ik mijn licht aan heb en de ventilatie dan knipper het amp lampje heel zacht. zonder lampen nog steeds, zonder fan's aan niet.
Alle kabels nagekeken die leken goed.
Dus ga nu een proefrit maken met fan aan en zonder fan's aan :).
(meestal doe ik lichten en fan automatische aan)
Dat duidt meestal op een probleem met je dynamo. Zie hierboven.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

De blauwe vloeistof op de foto in het tankje met de rode dop is de ruitenwisservloeistof hoor. De rode dop is van het motortje, er lopen ook twee draden naartoe! De tank die je omcirkeld hebt is de koelvloeistof, en die is onder peil begrijp ik?

Ik zou eens kijken of iemand in je buurt wil meekijken?

Het kan ook nog zijn dat je massakabel slecht contact maakt, dan krijg je ook allerelei vreemde verschijnselen. Die zit onder je auto, waarschijnlijk aan de linkerkant tussen de achterkant van de startmotor en het chassis.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Bedankt voor jullie reply.
Ik heb weer test rit gemaakt.
Zonder fan's en zonder fan's en lichten.
2 verschillende ritten.
En hij blijft uitvallen. Na de snelweg dan gebeurd het 1 keer en dan blijf zich het probleem voordoen. Dan laat ik hem tijdje stilstaan en dan gaat het goed.

Ruitervisservloeistof kan ik toch niet hebben? want ik heb geen sproeiertjes en bediening om dat aan te sturen.
De omcircelde bus is leeg btw. heel erg leeg.

Ik ben bereid om naar andere kant van land te rijden als iemand mee wil kijken :). wwon in gorinchem.
Volvo 164E 1972
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Stel de vraag ook eens op het forum van de Volvo Klassieker Vereniging: daar zitten ook een aantal 140 en 164 rijders, en misschien zit iemand bij je in de buurt? Ik zit in Twente, en da's een eind rijden met een auto die uitvalt!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Nomen Nescio
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.09.2010 - 18:11

volvo013 schreef:Bedankt voor jullie reply.

Ruitervisservloeistof kan ik toch niet hebben? want ik heb geen sproeiertjes en bediening om dat aan te sturen.
De omcircelde bus is leeg btw. heel erg leeg.
Die omcirkelde is het koelwater expansievat.
Volg even die buisjes van die blauwe, volgens mij is dat idd ruitenwisservloeistof.

Weet je zeker dat je geen ruitensproeiers hebt? als eens aan het knopje van je ruitenwissers gedraaid (ipv alleen trekken) ;-)

Kijk ook ff in de handleiding (blz 26):
http://www.164club.se/service/876.pdf
Gebruikersavatar
psychonautlib
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
Contacteer:

volvo013 schreef:Bedankt voor jullie reply.
Ik heb weer test rit gemaakt.
Zonder fan's en zonder fan's en lichten.
2 verschillende ritten.
En hij blijft uitvallen. Na de snelweg dan gebeurd het 1 keer en dan blijf zich het probleem voordoen. Dan laat ik hem tijdje stilstaan en dan gaat het goed.

Ruitervisservloeistof kan ik toch niet hebben? want ik heb geen sproeiertjes en bediening om dat aan te sturen.
De omcircelde bus is leeg btw. heel erg leeg.

Ik ben bereid om naar andere kant van land te rijden als iemand mee wil kijken :). wwon in gorinchem.
Begint erg verdacht op een koeling probleem te lijken. Met name omdat het probleem van uitvallen na even stilstaan (= afkoelen) afneemt / verdwijnt.

Kun je wel een heel stuk over 80km wegen rijden zonder dat het probleem zich voordoet? Als dat wel kan dan lijkt het mij dat je motor op de snelweg door een hoger toerental heter wordt en onvoldoende koeling heeft. Heb je het koelvloeistof niveau gecontroleerd?

BTW: Je mag rustig langskomen.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

expansievat hoef niet gevuld te zijn?
Ik zie ook nergens gaatjes voor ruiterwissergebeuren...maar zal morgen even testen.

Morgen ga ik 12 km met 2 stoplichten 80 rijden en kijken of hij uitval.
Is dat voldoende 12 km?
Zal gelijk nivo van koelvloeistof checken.
Volvo 164E 1972
Nomen Nescio
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.09.2010 - 18:11

Ik lees nu dat je net aangaf dat je expansievat (datgeen wat je omcirkelde )leeg is, dat lijkt me het probleem.

Ik zou hem even helemaal leeg laten lopen, spoelen en vervolgens nieuwe koelvloeistof erin doen. Let op met bijvullen, want het kan natuurlijk zijn dat er ergens koelvloeistof lekt. (Zie de handleiding die ik 2 berichten hierboven heb gelinkt)
volvo013 schreef:expansievat hoef niet gevuld te zijn?
Ik zie ook nergens gaatjes voor ruiterwissergebeuren...maar zal morgen even testen.

Morgen ga ik 12 km met 2 stoplichten 80 rijden en kijken of hij uitval.
Is dat voldoende 12 km?
Zal gelijk nivo van koelvloeistof checken.
Jawel, op het expansievat staat ook min en max..
Ik zou er eerlijkgezegd geen meter in rijden, voordat je weet of er wel of geen koelvloeistof aanwezig is.
Afbeelding
Volvo 164, 1973
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

woeps :D.
Ik ga even voor de zekerheid even alles na checken want bij de garage hebben ze het nog gecheckt volgensmij.
En de temp staat wel ietsjes voor de rood maar komt niet in het rood.
Nog even alles na checken morgen en de rest van lijstje. 80 km/u rijden 12 km lang. komt goed.
Volvo 164E 1972
Gebruikersavatar
psychonautlib
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
Contacteer:

Nomen Nescio schreef:Ik zou er eerlijk gezegd geen meter in rijden, voordat je weet of er wel of geen koelvloeistof aanwezig is.
Absoluut mee eens. Eerst koelvloeistof checken en bijvullen indien nodig. Mag desnoods zelfs met water. Niet handig voor de winter i.v.m. bevriezen.

Een temperatuurmeter die tegen het rode aanstaat. -> of je spanningregelaar is niet goed (als dat op dezelfde wijze is geschakeld als bij 240) of je motor wordt te heet. Bij mijn 244 staat de temperatuurmeter altijd horizontaal zodra de motor warm is.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

thanks voor advies en meedenken. Ik laat morgen weten wat resultaat is van test rit 4 :).
Volvo 164E 1972
Gebruikersavatar
psychonautlib
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
Contacteer:

Schiet mij net het volgende te binnen: Je hebt een injectie motor. Bij een injectie motor wordt de koude start (choke) geregeld d.m.v. temperatuur sensor in de koelvloeistof. Bij onvoldoende koelvloeistof geeft de sensor verkeerde waarden aan met alle gevolgen van dien.

Dit probleem heb ik eens gehad met een 440. Koud wel willen starten, maar warm zeer moeilijk aan de praat te krijgen en af en toe uitvallen. Ook dit was met lpg en benzine.

Ik weet niet of dit bij een 164 injectie ook zo werkt, maar er is hier dacht ik voldoende kennis om hierover meer te vertellen.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

ja werkt op deze manier.

gooi desnoods het tankje vol met water, maar zorg voor voldoende vloeistof!
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Update : Ik heb inmiddels bij de gamma geweest voor koelvloeistof.
Een liter gehaald. Bijgevuld. 5 km gereden toen was die leeg.
Weer bijgevuld.
De volgende ochtend (voor dat ik gereden had) was die weer stukje leger, geen plas of iets onder de auto.
Nu weer bijgevuld. En gereden.
Ben benieuwd de terugweg.
Ik ga zo wel eieren kopen ;).
Volvo 164E 1972
Gebruikersavatar
Rubicon
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 16.01.2007 - 16:32
Locatie: Gent

Heb je het hele koelsysteem wel volledig afgevuld? Daar is wel meer dan een litertje voor nodig. Best dat je het systeem helemaal vult (is wel een paar liter, weet ook niet uit het hoofd hoeveel erin gaat..) en ontlucht, zodat je radiator en expansievat goed gevuld zijn en op een normaal peil zitten.

Verdwijnt hierna nog steeds zo snel je koelvloeistof, dan zou ik er even NIET meer mee rijden. Mogelijk heb je dan een lekke koppakking! Je koelvloeistof lekt in at geval ergens weg. Al dan niet zoekt het dan zijn weg ergens naar buiten (sporen van koelvloeistof in de motorruimte, of onder de auto?), dan wel naar BINNEN (cilinderkop).

Maar zorg eerst dat het hele systeem naar behoren is gevuld, dan zal je een beter idee hebben of er ergens een lek zit of niet. Als je er te weinig vloeistof ingiet, is het normaal dat het peil zal zakken. De koelvloeistof stroomt nl. dieper het systeem in en vult de radiator.
Volvo 240 GLE 2.3 estate 1992 - verkocht
Volvo 242 DL 1.9 1979
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Vullen via de radiator wil ook wel helpen :-)

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
psychonautlib
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
Contacteer:

Rubicon schreef:Heb je het hele koelsysteem wel volledig afgevuld? Daar is wel meer dan een litertje voor nodig. Best dat je het systeem helemaal vult (is wel een paar liter, weet ook niet uit het hoofd hoeveel erin gaat..) en ontlucht, zodat je radiator en expansievat goed gevuld zijn en op een normaal peil zitten.

Verdwijnt hierna nog steeds zo snel je koelvloeistof, dan zou ik er even NIET meer mee rijden. Mogelijk heb je dan een lekke koppakking! Je koelvloeistof lekt in at geval ergens weg.
Bij mijn 244 gaat er bijna 10 liter in als ik het systeem volledig heb afgetapt. Een liter is erg weinig. En inderdaad, als er koelvloeistof verdwijnt, maar je ziet geen lekkage, dan er niet mee rijden. Je hebt dan een grote kans dat je de motor serieus beschadigd.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Ik hoorde dat mijn koppakking goed en netjes was omdat het motor block "droog" eruit zag.
Hoorde wel bubbels naar boven komen dus denk dat de koelvloeistof echt geheel geheel op was. Ik blijf iig voorlopig vullen.
Als het lek was dan had ik het na nacht echt wel gezien onder de auto lijk me. En was niet echt veel gezakt.
morgen weer een update, thanks so far voor jullie hulp!
Volvo 164E 1972
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”