Zoals velen hier weten heeft het 2.4 140/170 pk blok de vervelende eigenschap om bij een koude start een tikkend geluid te maken. Dit schijnt veroorzaakt te worden door het spruitstuk dat niet 100% aanhecht. Binnen een minuut wordt de boel warm (zet uit) en stopt het tikken.
Nu las ik over het product Leak Lock. Dit additief zorgt ervoor dat alle afdichtingen soepel worden en bv pakkingen langer meegaan.
Heeft iemand ervaring met dit product en zou het effect hebben op bovenstaand probleem?
Leak Lock
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
volgens mij heeft het tikken meer te maken met de olie die naar de kleppen toe moet. Als dat geregeld is, stopt het tikken.
Er zitten twee spruitstukken op een motorblok, bedoel het het in- of uitlaatspruitstuk die niet helemaal aan zou hechten? In beide gevallen zit er een droge pakking tussen van papier of metaal (blik). Zou dat soepeler worden met een vloeibaar goedje? En dat goedje, slinger je dat in de tank of de olie? Sorry, ken het spul niet. Probeer alleen een inschatting te maken of het iets uit zou kunnen halen
Er zitten twee spruitstukken op een motorblok, bedoel het het in- of uitlaatspruitstuk die niet helemaal aan zou hechten? In beide gevallen zit er een droge pakking tussen van papier of metaal (blik). Zou dat soepeler worden met een vloeibaar goedje? En dat goedje, slinger je dat in de tank of de olie? Sorry, ken het spul niet. Probeer alleen een inschatting te maken of het iets uit zou kunnen halen
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Carfreak
- 7th Gear member
Leak Lock voeg je aan de olie toe. Ik moet bekennen dat ik geen flauw idee he om welk spruitstuk het gaat. De 2.3 T5 bijvoorbeeld heeft helemaal geen last van het getik bij een koude start. Het lijkt dus echt voorbehouden aan de 2.4 turboloze blokken.
Ik ken het verhaal van de olie die naar de kleppen moet. Maar waarom alleen bij deze blokken en niet bij de andere? Ik las op dit forum het verhaal over het spruitstuk. De persoon in kwestie heeft eea laten repareren en was enige tijd van het geluid af. Helaas voor hem kwam het gewoon weer terug.
Ik ken het verhaal van de olie die naar de kleppen moet. Maar waarom alleen bij deze blokken en niet bij de andere? Ik las op dit forum het verhaal over het spruitstuk. De persoon in kwestie heeft eea laten repareren en was enige tijd van het geluid af. Helaas voor hem kwam het gewoon weer terug.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
dat kan een constructiekwestie zijn. Maar ze doen het allemaal en worden er allemaal oud mee dus ik zou me er geen zorgen om maken.
door je inlaatspruitstuk loopt aangezogen lucht waar brandstof bij gespoten wordt. Door je uitlaatspsruitstuk loopt het uitlaatgas na de ontbranding in de cilinder. Lijkt heel kinderlijk en betweterig maar probeer je inzichtelijk te maken dat Leak Lock niet de oplossing is voor de pakkingen van beide spruitstukken. Want daar loopt dus geen olie doorheen. En als dat wel zo is dan helpt LeakLock ook niet meer, dan is er iets ergers aan de hand met de motor.
Dus kort: er loopt geen olie langs de pakkingen van de spruitstukken dus zal leaklock in de olie gieten daar geen effect hebben
door je inlaatspruitstuk loopt aangezogen lucht waar brandstof bij gespoten wordt. Door je uitlaatspsruitstuk loopt het uitlaatgas na de ontbranding in de cilinder. Lijkt heel kinderlijk en betweterig maar probeer je inzichtelijk te maken dat Leak Lock niet de oplossing is voor de pakkingen van beide spruitstukken. Want daar loopt dus geen olie doorheen. En als dat wel zo is dan helpt LeakLock ook niet meer, dan is er iets ergers aan de hand met de motor.
Dus kort: er loopt geen olie langs de pakkingen van de spruitstukken dus zal leaklock in de olie gieten daar geen effect hebben
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
-
- 8th Gear member
Dat spul wordt ook weleens in een versnellingsbak gebruikt.. Heb het ook wel de andere kant op zien gaan, rubbers werden dusdanig slap dat het nog harder ging lekken.
Lekker laten staan die flesjes.

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
in mijn optiek zijn het meestal lapmiddeltjes...
Mijn blog
- EVV
- 5th Gear member
De mijne tikt ook bij het starten, volgens mijn dealer komt dit door een scheur(tje) in het uitlaat spruitstuk. Oorzaak: Te lang doorrijden met een gescheurd bovenste motorsteun door de vorige eigenaar. Reparatie: nieuw uitlaat spruitstuk a 750 euro. Advies: zolang die nog door de APK komt, gewoon doorrijden. Het klinkt alleen niet zo mooi. Leak Lock helpt hier echt niet tegen (waar wel tegen...).
Misschien dat een turbo versie hier minder last van heeft doordat het uitlaat spruitstuk duidelijk anders is, het gaat immers gelijk de turbo in. Als erna een scheur optreed heb je nog altijd de geluidsdempende werking van de turbo die het minder laat lijken.
Misschien dat een turbo versie hier minder last van heeft doordat het uitlaat spruitstuk duidelijk anders is, het gaat immers gelijk de turbo in. Als erna een scheur optreed heb je nog altijd de geluidsdempende werking van de turbo die het minder laat lijken.