hallo,
Ik reed 130 toen ik opeens heel hard geratel onder de kap hoorde. gelijk motor uit en naar de kant uitgerold. gebeurde in zuid frankrijk dus naar nederland laten slepen.
thuis kwam ik er achter dat de riem slap stond bij verder onderzoek kwam ik erachter dat op de een of andere manier mijn distributie riem is versprongen vermoedelijk omdat de spanrol niet goed vast heeft gezeten.
De motor maakt nu een ratelend geluid als ik hem start.
Ik heb even de oude riem erop gelaten en de spanrol weer goed gedaan, gelijk de motor op tijd gezet dit om te kijken(luisteren) of het geluid weg ging daarna wou ik de komplete distri set vervangen.
Helaas blijft het geluid wel iets zachter maar toch, nu heb ik mijn kleppendeksel er af gehaald om de kleppen te controleren en zag dat de klepstoters aan de inlaatzijde onder de olie stonden.
mijn vragen zijn nu
1. klopt het dat er zoveel olie onder het klependeksel blijft staan zo nee wat kan het probleem dan zijn.
2. hoe controleer je of de kleppen krom zijn zonder de kop te demonteren nokken assen zien er nog goed uit met het blote oog niet krom en ook geen slijt plekken.
3. wat kan nog meer de rede zijn dat de riem is versprongen riem ziet er nog goed uit
de riem zat er nog geen 20000 km op volgens zeggen dan en volgens papieren
olie pijl was ook goed.
olie lamoje ging niet branden werkt wel.
motor probleem
-
- 1st Gear member
-
- 1st Gear member
Dit gaat natuurlijk om een volvo s40 1.8 (b4184s2 motercode)
een liebherr kent deze problemen niet zijn beter dan welk merk ook ::D :BIG:
een liebherr kent deze problemen niet zijn beter dan welk merk ook ::D :BIG:
-
- 8th Gear member
Er is dus een spanrol losgekomen.... Dat heeft waarschijnlijk de riem doen verspringen en die heeft weer schade in de kop veroorzaakt.
Een plausibel scenario.
Er ligt altijd wel wat olie onder het deksel. En die kop moet er echt even af om te zien of en wat de schade is ben ik bang... (of het moet echt erg zijn)
Een plausibel scenario.
Er ligt altijd wel wat olie onder het deksel. En die kop moet er echt even af om te zien of en wat de schade is ben ik bang... (of het moet echt erg zijn)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 1st Gear member
Een geluk heb ik motor liep nog wel (hetzij met veel geklepper onder de kap,
maar ik ga maar de kop eraf halen volgend weekend als er een klep krom is moet ik ze dan allemaal vervangen of niet??
maar ik ga maar de kop eraf halen volgend weekend als er een klep krom is moet ik ze dan allemaal vervangen of niet??
-
- 1st Gear member
Nou ik heb vandaag de kop eraf gehaald, heerlijk als je een werkweek hebt van 70 uur dan heb je alleen op zondag tijd .
Op het eerste gezicht zien alle kleppen er goed uit , heb ze er nog niet uitgehaald beschik nog niet over het juiste gereedschap moet maandag maar even gaan zoeken .
ben van plan om ze gewoon te vervangen ook al zijn ze nog goed (mag wel na 200000 km) nu heb ik een automatische kleppen verstel apperaat op mijn inlaat nokken as zitten kan die ook schade hebben of hoef ik daar niet naar te kijken (heb zo'n ding in ieder geval nog nooit gezien!)
Op het eerste gezicht zien alle kleppen er goed uit , heb ze er nog niet uitgehaald beschik nog niet over het juiste gereedschap moet maandag maar even gaan zoeken .
ben van plan om ze gewoon te vervangen ook al zijn ze nog goed (mag wel na 200000 km) nu heb ik een automatische kleppen verstel apperaat op mijn inlaat nokken as zitten kan die ook schade hebben of hoef ik daar niet naar te kijken (heb zo'n ding in ieder geval nog nooit gezien!)
-
- 7th Gear member
En vergeet de kleppen niet te stellen doormiddel van nieuwe stoterbussen met de goede maat!
Niet de oude bussen gebruiken dus,want dan klopt je kleppspeling niet meer!
Over het speciale gereedschap ga ik het maar niet hebben,maar dat zou wel een stuk makkelijker zijn als je dat hebt.
Om een ellenlange discussie te vermijden.
Niet de oude bussen gebruiken dus,want dan klopt je kleppspeling niet meer!
Over het speciale gereedschap ga ik het maar niet hebben,maar dat zou wel een stuk makkelijker zijn als je dat hebt.
Om een ellenlange discussie te vermijden.
-
- 1st Gear member
Mensen tot mijn verbazing heb ik mechanische klepstoters in mijn motor zitten, dit terwijl op diverse autoonderdelen sites staat dat volgens het kenteken hydraulische stoters geleverd worden het gaat om een 1.8 16v motor code b4184s2 .
weet iemand hier meer over????
weet iemand hier meer over????
-
- 7th Gear member
Die heeft geen hydraulische klepstoters ,zie mijn vorige opmerking over het geheel,alle benzine motoren van af modeljaar 2000 hebben vaste stoterbussen in verschillende maten.
-
- 7th Gear member
Als je er niet uitkomt,rij dan maar keer langs met die losse kop en de nokkenassen om de kleppen te stellen!
-
- 1st Gear member
heren heb mijn cilinderkop na laten kijken, en daar kwam uit dat er drie kleppen krom waren en de rest zwaar verkoold. het bedrijf heeft drie nieuwe kleppen gemonteerd en de rest schoongemaakt. kosten vielen mee alleen door een miscommunicatie, we vroegen hoe duur de lagerschalen en zuigerveren waren (aangezien de kop er toch af ligt had ik het idee om deze ook maar gelijk te vervangen kan geen kwaad na 2 ton op de teller) hebben ze die krengen er bij geleverd moet ik het dus op zeker gaan doen maar goed kosten waren 1400 euro dit voor de
cilinderkop nakijken en maken
complete pakking set
drijfstanglagers
hoofdlagers
bougies
kopbouten
zuigerveren
waterpomp
distributiee set
al met al veel geld maar als hij in mekaar zit kan ik er wel weer even mee vooruit denk ik
cilinderkop nakijken en maken
complete pakking set
drijfstanglagers
hoofdlagers
bougies
kopbouten
zuigerveren
waterpomp
distributiee set
al met al veel geld maar als hij in mekaar zit kan ik er wel weer even mee vooruit denk ik
- Garfield
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Als dan alles weer goed is lijkt me dat welbesteed geld.
Groet,
Arvid
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Arvid
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
-
- 1st Gear member
Hallo daar ben ik weer na veel gesleutel zit de motor weer in elkaar, alleen nu het volgende als ik de motor wil starten draait hij wel rond maar komt hij niet tot leven het enig wat ik hoor is het ronddraaien van de onderdelen. Ik heb het idee dat er geen brandstof inkomt of iets dergelijks, de bougies vonken wel dit heb ik gestest wie o wie weet waar ik nog meer naar kan kijken. de distributie riem draait ook rond en voor zover ik weet staat hij ok op tijd.
-
- 7th Gear member
Zijn de kleppen ook gesteld of heb je de oude stoterbussen weer gemonteerd,als dit het geval is heeft hij dus geen compressie vrees ik.
Als alles op tijd staat en goed is afgesteld moet hij lopen toch?
Zou even compressie meten,heeft hij dat niet of te weinig,kun je hem dus weer uit elkaar halen.
Pas op met starten dat hij weer niet de kleppen krom tikt!
Als alles op tijd staat en goed is afgesteld moet hij lopen toch?
Zou even compressie meten,heeft hij dat niet of te weinig,kun je hem dus weer uit elkaar halen.
Pas op met starten dat hij weer niet de kleppen krom tikt!
-
- 7th Gear member
Ramon&Ramon schreef:Als je er niet uitkomt,rij dan maar keer langs met die losse kop en de nokkenassen om de kleppen te stellen!
Deze optie was beter geweest denk ik..
-
- 1st Gear member
kop is gereviseerd en de kleppen zijn gesteld dus daar ligt het niet aan, maar ik heb vandaag de tip gehad van onze monteur om de motor even te helpen met starten.
Het schijnt vaker voor te komen dat als je alles los hebt gehaald hij niet in een keer wil starten.
Het schijnt vaker voor te komen dat als je alles los hebt gehaald hij niet in een keer wil starten.
-
- 7th Gear member
Heb je de nokkenassen erbij geleverd bij die kop toen de kleppen werden vervangen,of per ongeluk de stoterbussen gewisseld,dat kan ook nog,verwisseld met de boel monteren dus.
Als je alles goed gemonteerd hebt ,moet het starten en lopen zijn zonder hulpmiddelen.
Hoe heb je de nokkenassen gezet bij het monteren van de nokkenastandwielen?
Als je alles goed gemonteerd hebt ,moet het starten en lopen zijn zonder hulpmiddelen.
Hoe heb je de nokkenassen gezet bij het monteren van de nokkenastandwielen?
-
- 1st Gear member
die heb ik met behulp van de inkepingen aan de achterkant op tijd gezet.
en volgens mijn info moeten die onder het midden horizontaal staan.
en volgens mijn info moeten die onder het midden horizontaal staan.
-
- 7th Gear member
Horizontaal klopt wel,maar de inkepingen zitten uit het midden,als je ze allebei op de zelfde manier gemonteerd hebt,dan klopt het dus niet.