Als de drukregelaar lekt door een versleten of gescheurd membraam, laat ie benzine door naar het inlaatspruitstuk.
Dit heb je zelfs, als een benzinepomp nog maar 1 bar druk levert.
Motoren die op lpg draaien, draaien dan op dubbele brandstof.
LPi op 4 poten (UPDATE)
-
- 1st Gear member
Ik kan het laten meten, maar hij loopt goed op benzine en ook op gas, alleen bij het overschakelen van benz naar gas loopt ie ff slecht, maar alleen als ie warm is (of als het flink vriest). Hoe warmer het buiten is en de motor is, hoe slechter hij overschakelt.
Ook de melding emmissie/service spoed treedt af en toe op, maar niet in combinatie met het slechte overschakelen.
Bij op benzine rijden nooit melding gehad.
Ook de melding emmissie/service spoed treedt af en toe op, maar niet in combinatie met het slechte overschakelen.
Bij op benzine rijden nooit melding gehad.
- Johan s60
- 6th Gear member
Een verklaring van het wat slecht overgaan op gas zou kunnen zijn dat de volvo's nogal met een rijk mengsel starten op benzine, en de LPi computer dit overneemt en dan ook met een te rijk mengsel verder gaat.
Dit was althans de verklaring van mijn LPG inbouw station, want ik had in het begin ook overschakel problemen als het wat kouder (minder dan 5 grd) werd.
Nu geen problemen meer, ik ken verder de details van het systeem ook niet dus ik kan ook niet zeggen of deze verklaring terecht is, wellicht kan Ludo hier meer over vertellen.
Dit was althans de verklaring van mijn LPG inbouw station, want ik had in het begin ook overschakel problemen als het wat kouder (minder dan 5 grd) werd.
Nu geen problemen meer, ik ken verder de details van het systeem ook niet dus ik kan ook niet zeggen of deze verklaring terecht is, wellicht kan Ludo hier meer over vertellen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 6th Gear member
Een drukregelaar is makkelijk te controleren.
Maar zo te lezen is dat het probleem niet.
Als de overschakeling naar lpg te vlug gebeurt, zit je inderdaad nog in de mengselverrijking fase.
Lpg heeft geen mengselverrijking nodig, omdat het kookpunt van lpg lager ligt.
Als het overschakelen toch te vlug gebeurt, zal inhouden/afslaan van de motor voorkomen.
Maar dit is niet temperatuur gevoelig.
Dat gebeurt dan na iedere start, ongeacht de motor of buitentemperatuur.
De overschakeltijd kan je eventueel wel laten aanpassen, als dat het euvel veroorzaakt.
Maar zo te lezen is dat het probleem niet.
Als de overschakeling naar lpg te vlug gebeurt, zit je inderdaad nog in de mengselverrijking fase.
Lpg heeft geen mengselverrijking nodig, omdat het kookpunt van lpg lager ligt.
Als het overschakelen toch te vlug gebeurt, zal inhouden/afslaan van de motor voorkomen.
Maar dit is niet temperatuur gevoelig.
Dat gebeurt dan na iedere start, ongeacht de motor of buitentemperatuur.
De overschakeltijd kan je eventueel wel laten aanpassen, als dat het euvel veroorzaakt.
-
- 3rd Gear member
De gasleidingen kun je wel van het koppelblok losmaken, je moet alleen heel goed in de gaten houden dat er dan dus vloeibaar gas uit leidingen gaat stromen en als een gek gaat verdampen! Gevolgen: bevriezingsgevaar en brandgevaar! Het koppelblok mag je niet uit elkaar halen....Kun je de gasleidingen van het koppelblok (vialle) zelf losmaken? Zit eraan te denken om blok schoon te maken; misschien is de oorzaak dat er iets blijft hangen. Alvast bedankt.
Er lopen intussen 2 symptomen door elkaar heen:
1) op 4 poten lopen na afremmen op de motor
2) afslaan/stotteren kort na overschakelen op gas na "koude" start
Beide komen bij mij voor, enorm vervelend is het niet, maar wel wat irritant. Probleem 2) heb ik al eens eerder in dit forum gemeld, maar de tips uit die posting hebben niet geholpen. Het uit zich ook door stotteren bij gasgeven bij zeer lage toeren (onder 1000 toeren)
Met enige fantasie zouden beide problemen te maken kunnen hebben met een lekkende benzinedrukregelaar.
@Ludo, hoe doe je dat dan?Een drukregelaar is makkelijk te controleren.
Groet,
Jan
-
- 1st Gear member
Ik ga eerst compressiemeting en lektest uit laten voeren om defecte klep uit te sluiten.
Zit daarna toch te denken aan lekkende gasinjector(en). Ook omdat de opgeslagen codes bij het uitlezen oa aangeven iets met de brandstofvoorziening in cil 2.
Laat t nog weten.
R
Zit daarna toch te denken aan lekkende gasinjector(en). Ook omdat de opgeslagen codes bij het uitlezen oa aangeven iets met de brandstofvoorziening in cil 2.
Laat t nog weten.
R
-
- 3rd Gear member
Ik heb gezocht, maar ik kan geen benzinedrukregelaar ontdekken! Er is zelfs geen enkele verbinding tussen injectierail en inlaatspruitstuk.....
Het probleem is misschien gerelateerd aan een ander probleempje: bij koude start kort na overschakelen op gas sputtert bij bij gas geven bij zeer lage toeren; alsof hij te rijk staat.
Ik ben nu maar wat aan het experimenteren geslagen:
1) ik heb de stekker van de MAP-sensor (meet de druk in het inlaatspruitstuk en is bevestigd op de frontplaat boven de radiateur) losgemaakt en heb gemerkt dat dat sowieso helemaal geen effect heeft...... Zou het ding lek zijn of kapot?
2) Na de koude start heb ik meteen na het overschakelen op gas de stekkers van de benzine-injectoren losgenomen, dat maakt niets uit: koude motor sputtert nog steeds bij gas geven bij lage toeren.
3) losnemen van de druksensor op het LPi-koppelblok maakt ook geen verschil.
Groet,
Jan
Het probleem is misschien gerelateerd aan een ander probleempje: bij koude start kort na overschakelen op gas sputtert bij bij gas geven bij zeer lage toeren; alsof hij te rijk staat.
Ik ben nu maar wat aan het experimenteren geslagen:
1) ik heb de stekker van de MAP-sensor (meet de druk in het inlaatspruitstuk en is bevestigd op de frontplaat boven de radiateur) losgemaakt en heb gemerkt dat dat sowieso helemaal geen effect heeft...... Zou het ding lek zijn of kapot?
2) Na de koude start heb ik meteen na het overschakelen op gas de stekkers van de benzine-injectoren losgenomen, dat maakt niets uit: koude motor sputtert nog steeds bij gas geven bij lage toeren.
3) losnemen van de druksensor op het LPi-koppelblok maakt ook geen verschil.
Groet,
Jan
-
- 6th Gear member
Ik vermoed dat het NCT weerstandje in de LPE stuk is.Pikantje schreef:bij koude start kort na overschakelen op gas sputtert bij bij gas geven bij zeer lage toeren; alsof hij te rijk staat.
De overschakeling gebeurt te snel, zoals ik op de vorige pagina schreef.
- Meeus
- 2nd Gear member
Dit gedoe had ik ook toen ik de 60 kocht, bleek achteraf een probleem te zijn van een elektronische beveiliging op de eerste injector van de benzine.
Tevens was de injector al vervangen geweest door de vorige eigenaar.
Was een prul van 50 cent om te repareren maar daardoor heeft de vorige eigenaar de wagen verkocht voor weinig met het idee dat het blok om zeep was.
Mijn melding op de BC was emissie storing en service spoed, rij traag.
Ook het lampje van de motor dat aanging op het dashbord.
Tijdens het rijden op lpg hevig schokken
Tevens was de injector al vervangen geweest door de vorige eigenaar.
Was een prul van 50 cent om te repareren maar daardoor heeft de vorige eigenaar de wagen verkocht voor weinig met het idee dat het blok om zeep was.
Mijn melding op de BC was emissie storing en service spoed, rij traag.
Ook het lampje van de motor dat aanging op het dashbord.
Tijdens het rijden op lpg hevig schokken
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";

- Johan s60
- 6th Gear member
Je hebt me "aangestoken" Pikantje
Hetzelfde probleem treedt nu af en toe bij mij ook op, na afremmen op de motor loopt ie soms op 4 cil. met de bij behorende melding.
Als ik overschakel op benzine dan loopt ie meteen weer goed en als ik dan terug naar LPG ga dan loopt ie ook weer goed, denk zelf een van de LPi injectors die niet meer open gaat, maar welke?
Ik zal proberen wanneer de storing opkomt, de stekkers vd injectors een voor een los temaken en kijken of ik de schuldige kan vinden.
Hetzelfde probleem treedt nu af en toe bij mij ook op, na afremmen op de motor loopt ie soms op 4 cil. met de bij behorende melding.
Als ik overschakel op benzine dan loopt ie meteen weer goed en als ik dan terug naar LPG ga dan loopt ie ook weer goed, denk zelf een van de LPi injectors die niet meer open gaat, maar welke?
Ik zal proberen wanneer de storing opkomt, de stekkers vd injectors een voor een los temaken en kijken of ik de schuldige kan vinden.
- zijdo
- 1st Gear member
Al aan een van de twee lambda sonde's gedacht ?, dit was bij mij het probleem
De voorste lambda sonde wordt op gas heter dan op benzine en gaat dan eerder kapot.
Bij mij ook waarschuwing emissie controle en onregelmatig lopen
De voorste lambda sonde wordt op gas heter dan op benzine en gaat dan eerder kapot.
Groet Peter
s60 2.4 170pk Lpi
s60 2.4 170pk Lpi
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
Het probleem van Pikantje en Johan S60 komt mij, sinds enkele jaren, ook bekend voor. Het afslaan/stotteren bij het omslaan van benzine naar LPG bij koude motor komt bij mij niet voor.
Het stotteren na het afremmen of een scherpe bocht bij afrit was in mijn idee meer het gevolg van een foutief mengsel dan het lopen op vier poten. Mijn conclusie was dat de LPG-pomp door de verplaatsing van het LPG (afremmen/scherpe bocht) even geen LPG kan pompen en de motor daardoor begint te stotteren?
Even omschakelen naar benzine en weer terug op LPG is bij mij ook de oplossing. Het probleem doet zich af en toe voor. Voor zover is heb op kunnen merken gebeurd het ook niet altijd bij stevig afremmen of scherpe bocht.
Het is mij nog steeds een raadsel wat de oorzaak is.
Het stotteren na het afremmen of een scherpe bocht bij afrit was in mijn idee meer het gevolg van een foutief mengsel dan het lopen op vier poten. Mijn conclusie was dat de LPG-pomp door de verplaatsing van het LPG (afremmen/scherpe bocht) even geen LPG kan pompen en de motor daardoor begint te stotteren?
Even omschakelen naar benzine en weer terug op LPG is bij mij ook de oplossing. Het probleem doet zich af en toe voor. Voor zover is heb op kunnen merken gebeurd het ook niet altijd bij stevig afremmen of scherpe bocht.
Het is mij nog steeds een raadsel wat de oorzaak is.
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
-
- 2nd Gear member
Bij mij zakt het toerental verder terug op LPG dan bij benzine, bij warme motor. Gevolg is trillen, alsof de motor bijna afslaat. Ook heb ik het idee dat de stuurbekrachtiging op dat moment minder goed werkt, maar dat kan ik me verbeelden.
Als de motor koud is, slaat hij altijd een keer af, voordat ie overschakeld op LPG. Maar, dit gebeurt alleen als de buitentemperatuur lager is dan 10 graden.... :?:
Dus, nu schakel ik na het starten eerst naar benzine en schakel over op LPG als de motortemperatuur voorbij het eerste streepje is.
Dit allemaal gemeld aan de LPG inbouwer, mag absoluut niet volgens hen, dus er wordt binnenkort naar gekeken.
Als de motor koud is, slaat hij altijd een keer af, voordat ie overschakeld op LPG. Maar, dit gebeurt alleen als de buitentemperatuur lager is dan 10 graden.... :?:
Dus, nu schakel ik na het starten eerst naar benzine en schakel over op LPG als de motortemperatuur voorbij het eerste streepje is.
Dit allemaal gemeld aan de LPG inbouwer, mag absoluut niet volgens hen, dus er wordt binnenkort naar gekeken.
- Johan s60
- 6th Gear member
Vandaag bij de gas boer geweest en even de injectors getest op lekkage, hier was niets mis mee.zijdo schreef:Al aan een van de twee lambda sonde's gedacht ?, dit was bij mij het probleem
Echter wel met de eerste Lambda sonde deze reageerde niet meer, het verbruik was de laatste tijd ook enorm gestegen van 1:9.3 naar 1:7.8
Dus heb alvast een nieuwe besteld