Sinds ik terug ben gekomen uit Frankrijk met mn S80 '99 T6 vallen mij een aantal dingen op..
1. De radio reageert op snelheid, dwz. deze gaat harder als er wordt geaccelereerd. Dit heb ik niet ingesteld en ik vraag me af, of dit altijd aan staat?
2. De oliepijlstok wordt omhoog geduwd door carterdruk(?), hierdoor ontsnapt olie uit het pijpje en wordt een gigantische bende onder de kap. Cartventilatie kan verstopt zitten (298000 km), maar het is een LPG gestookte T6, dus die zou eigenlijk niet heel vuil horen te zijn lijkt mij..? Is de carterventilatie een groot karwei om aan te pakken?
3. Accelereren gaat nog steeds tot 5000 toeren daarna gebeurt er niets meer(zie andere topics van mij), misschien zijn er inmiddels forummers die hetzelfde ervaren..
Nou verder rijdt ie best goed eigenlijk..
Oliepeilstok en radio
-
- 4th Gear member
Zou maar snel je carterventilatie laten reinigen! voor je het weet knal je er ook nog een paar keringen uit :oops:
Wat heeft het lopen op gas te maken met carterventilatie, zit er ook geen olie in ??
Bij mij koste het 200,- euro (bij de Dealer) incl een wasbeurt (lol)
Wat heeft het lopen op gas te maken met carterventilatie, zit er ook geen olie in ??
Bij mij koste het 200,- euro (bij de Dealer) incl een wasbeurt (lol)
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- Morgenstond
- 5th Gear member
Welk type radio zit erin? Ik heb de HU601, maar ik ken die optie niet. Misschien heb ik 'm nog niet ontdekt dan 

2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Brutus850
- 2nd Gear member
Zal het vandaag checken.Morgenstond schreef:Welk type radio zit erin? Ik heb de HU601, maar ik ken die optie niet. Misschien heb ik 'm nog niet ontdekt dan
Over de oliepeilstok, deze zit erg los en kan zonder moeite omhoog worden getrokken. Is dat normaal voor een S80?
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Naar mijn idee niet normaal voor een S80 (trouwens voor welke auto wél ?)Brutus850 schreef:Zal het vandaag checken.Morgenstond schreef:Welk type radio zit erin? Ik heb de HU601, maar ik ken die optie niet. Misschien heb ik 'm nog niet ontdekt dan
Over de oliepeilstok, deze zit erg los en kan zonder moeite omhoog worden getrokken. Is dat normaal voor een S80?
Mijn peilstok zit 'klem' d.w.z. je moet enige kracht uitoefenen om hem uit de buis te trekken. Hij komt dus niet spontaan omhoog.
V.w.b. de radio het volgende:
De HU 601 beschikt over een zgn. 'hidden menu' of 'advanced mode' waarin je allerlei instellingen kunt wijzigen.
Let op: indien je niet weet wat alles betekent kun je de zaak ook zodanig ontregelen dat hij niet meer goed werkt !
Door de volgende procedure toe te passen kun je in dat menu komen.
1. Zet de radio uit.
2. Druk de |<< knop ('terugspoelen') in en houdt deze ingedrukt.
3. Schakel de radio in terwijl je de 'terugspoelknop' nog minstens 5 sec. ingedrukt houdt.
Nu zal de tekst "Diver test on/off" in het display verschijnen.
4. Draai net zo lang aan de '1-20/disc' knop totdat "Constant Disp >>>" in het display verschijnt.
5. Druk nu op '1-20/disc'. In het display verschijnt nu "ASC/BAR/DAB/PI/off".
6. Druk net zo vaak op '1-20/disc' totdat 'ASC' knipperend in het display verschijnt.
ASC = Active Sound Control. Wat je af kunt lezen is de huidige snelheid in km/h met het daarbij ingestelde volume + de eerstvolgende snelheid waarbij het volume aangepast gaat worden. Ook is de op dat moment ingestelde volumecorrectie af te lezen.
Als je weer naar het normale display wilt doe je het volgende:
1. radio uit
2. 'terugspoeltoets' indrukken en minstens 5 sec. ingedrukt houden terwijl je de radio weer aanzet.
3. Draai aan de knop '1-20/disc' totdat "Constant Display" verschijnt.
4. Druk een aantal malen op de knop '1-20/disc' totdat "off" in het display verschijnt
Als je nu de radio uit- en weer aanzet heb je weer het normale display.
WAARSCHUWING: Wees voorzichtig met het uitvoeren van de handelingen om ongewenste effecten te voorkomen !! Indien je ongemerkt/ongewild iets wijzigt valt het niet mee om dit weer ongedaan te maken !
Bij mijn HU601 werkt de snelheidsafhankelijke volumeregeling overigens niet !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Wellicht was het zo al af fabriek ingesteld of heeft de vorige eigenaar (als die er is tenminste) het wel zo ingesteld.Brutus850 schreef:Interessant Rob..
Ga er niet aanzitten, want je waarschuwing zegt mij genoeg.
Maar hoe kan dit zomaar zijn ingesteld bij mij?? Dat is toch vreemd..?
Ik heb er wél mee geëxperimenteerd maar dat heeft geen enkel resultaat opgeleverd ! En ach .............. met de stuurbediening van de radio red ik me ook wel

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- EVV
- 5th Gear member
Er is ook nog een ander setup menu, het Advanced User Menu, daar kom je in door Volume 5 seconden ingedrukt te houden. De bediening is hetzelfde, met [1-20/DISC] een item selecteren, bevestigen met het drukken op de toets. Dan de waarde veranderen en weer drukken. Daarna door scrollen tot "BACK and SAVE" op drukken om op te slaan. In deze lijst zit de optie ASC ON/OFF, die zou uit kunnen staan. Default is trouwens aan. Ik dacht dat dit menu zelfs in het instructieboekje beschreven wordt.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Of je het duur vindt weet ik natuurlijk niet maar in de prijslijst van 3 mei 1999 (MY 2000) staat de HU601 vermeld voor Hfl 2195,- incl. BTW en montage. Omgerekend naar onze huidige, uiterst waardevaste, alom geliefde euro is dat € 996,05 :twisted:Brutus850 schreef:de radio is: HU601
Was dit destijds trouwens een (dure) optie?
Het geluid is echt nog steeds fantastisch..!
Ik kan me óók prima redden met het geluid van de HU601

Rob
- DrRossi
- 4th Gear member
Voor de peilstok is een modificatie, nieuwe buis en stok met 2 rubberringen.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
S80 T6
- Brutus850
- 2nd Gear member
Mja en die 2 rubberringen zitten tegen elkaar? Dan heb ik die modificatie dus al.. Ga straks proberen andere o-ringen te monteren. Overigens de dealer wist van geen modificatie af..DrRossi schreef:Voor de peilstok is een modificatie, nieuwe buis en stok met 2 rubberringen.
- Niels S80
- 2nd Gear member
Toen ik het las dacht ik; ooooeeeeeiiii!Brutus850 schreef:Vanavond een dikke o-ring gemonteerd. de peilstok zit nu lekker stevig in de buis en komt er niet meer uit..
Ik houd mijn hart vast! Ik hoop werkelijk voor je dat dit niet nog meer ellende veroorzaakt (uitgaande van de zooi onder de kap beschrijving). Ik zou toch eens naar die carterventilatie kijken (ook al heb je gelijk met de schonere verbranding).
Je weet wat ze zeggen; Baat het niet, dan schaadt het niet en niet geschoten is altijd mis!
Succes!
- DrRossi
- 4th Gear member
Dit is de nieuwe peilstok.
De buis staat er helaas niet bij.
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPa ... V_ID=12483
De buis staat er helaas niet bij.
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPa ... V_ID=12483
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
S80 T6
S80 T6
- streetie
- 5th Gear member
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
Ik zou in ieder geval de carterventilatie na kijken.
Je bent de eerste niet waarbij de krukaskeerring gaat lekken door een druk in het carter.
Als dat gerepareerd moet worden ben je veel geld kwijt. De versnellingsbak en koppeling moet er dan uit.
Hoop voor je dat het niet te laat is.
Je bent de eerste niet waarbij de krukaskeerring gaat lekken door een druk in het carter.
Als dat gerepareerd moet worden ben je veel geld kwijt. De versnellingsbak en koppeling moet er dan uit.
Hoop voor je dat het niet te laat is.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.