Bij 99,999999999% van de automobilisten is nu (nog) ingebakken dat ze reageren.
Dat zullen ze dus ook doen in 99,999999999999 van de gevallen.
Alleen als de bestuurder even niet zit op te letten neemt het systeem het van hem over (onder de voorwaarden die Volvo daarvoor heeft ingeprogrammeerd) en dat is het mooie van het systeem. ik kan me niet voorstellen dat bestuurders bewust de grenzen gaan opzoeken door alles aan de auto over te laten.
Het is dus geen automatisch rijdende auto.
volvo crashtest ging in 09-2010 opnieuw mis.....
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Het gaat niet zo zeer om te laat remmen maar om simpelweg niet remmen omdat men b.v. niet goed op zat te letten.Discovery schreef:Ik begrijp alleen het nut niet van dat overrulen. Als het systeem bepaald heeft dat er geremd moet worden omdat de bestuurder te laat is, dan is het systeem toch altijd sneller in het stil zetten van de auto dan de bestuurder?
Het is ook geen overrulen om het overrulen maar gewoon de geconditioneerde reflex om te remmen en die kan gelijk maar ook 1 seconde later zijn met het ingrijpen van city safety
Volvo for life
- Peter-V50
- 4th Gear member
...en dan heeft city safety al geremd en sta je dus eerder stil dan wanneer je alleen op je eigen reflex moet vertrouwen.
NEXT!

NEXT!

Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Mocht city safety nu eens niet reageren (we hebben de voorbeelden nu langs zien komen) en je walst er dom kijkend overheen, l*l je dan nog zo makkelijk?Peter-V50 schreef:...en dan heeft city safety al geremd en sta je dus eerder stil dan wanneer je alleen op je eigen reflex moet vertrouwen.
NEXT!
Jij blijft als chauffeur namelijk wel steeds verantwoordelijk en niet een stuk blik met een intelligente feature.
Het is een grensverleggend systeem, daar bestaat weinig twijfel over, leg jouw lot en dat van een ander alleen niet in handen van om het even welk "hulpsysteem" omdat je er van uitgaat dat het "allemaal wel vanzelf goed komt"
Volvo for life
- Peter-V50
- 4th Gear member
Mee eens, maar city safety + reflex is sneller dan reflex alleen.945i schreef:Niet dus. :evil3:
Als de auto vanzelf gaat remmen, niks doen, reflex uitschakelen. Dan heb je de meeste kans.
Volvo XC40 P8 MY21
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Een reflex schakelt city safety uit, deze reflex overruled het zeg maar...
Het moet niet zo zijn dat je iedere keer na gaat zitten denken zal ik wel of zal ik niet remmen..
Het moet niet zo zijn dat je iedere keer na gaat zitten denken zal ik wel of zal ik niet remmen..
Volvo for life
-
- 8th Gear member
Helaas Peter...Als het systeem al bedacht heeft te moeten remmen, dan is geen reflex dat wat je wil.
City safety + reflex = langere remweg.
City safety alleen = de kortere remweg
Zelf goed opletten en ingrijpen voordat de City safety het ziet = de beste optie.
City safety + reflex = langere remweg.
City safety alleen = de kortere remweg
Zelf goed opletten en ingrijpen voordat de City safety het ziet = de beste optie.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Het systeem is bedoeld om in geval van dat je in een moment van onoplettendheid bij lage snelheid (op b.v. een woonerf of in een parkeergarage) wat mist in te grijpen voor je.
Veel ongelukken in b.v. files (ik weet dat daar de snelheden vaak hoger liggen) ontstaan door impact zonder dat er ueberhaupt geremt is, dan helpt ieder systeem, maar meer dan helpen wordt het nooit.
Die 0 verkeersdoden op enig moment is een heel ambitieus streven van Volvo, maar het risico van zulke systemen is wel dat een bestuurder minder scherp gaat worden en zijn verantwoordelijkheden niet meer bij zichzelf legt.
Veel ongelukken in b.v. files (ik weet dat daar de snelheden vaak hoger liggen) ontstaan door impact zonder dat er ueberhaupt geremt is, dan helpt ieder systeem, maar meer dan helpen wordt het nooit.
Die 0 verkeersdoden op enig moment is een heel ambitieus streven van Volvo, maar het risico van zulke systemen is wel dat een bestuurder minder scherp gaat worden en zijn verantwoordelijkheden niet meer bij zichzelf legt.
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
Het is wel wennen aan dit soort automatische systemen!
Sinds kort rij ik rond met Adaptieve cruiscontrol, Collision Warning met Auto Brake, BLIS, DAC en LDW.
Ik rij graag, op de cruiscontrol, over 60 km wegen maar dat is met Adaptieve cruiscontrol niet echt een goed idee als er ook fietsers rijden. :shock:
Sinds kort rij ik rond met Adaptieve cruiscontrol, Collision Warning met Auto Brake, BLIS, DAC en LDW.
Ik rij graag, op de cruiscontrol, over 60 km wegen maar dat is met Adaptieve cruiscontrol niet echt een goed idee als er ook fietsers rijden. :shock:
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Nee, je moet natuurlijk altijd wel zelf blijven nadenken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ben wel bang voor als het systeem gaat werken wanneer het niet zou moeten.
Heb een dergelijk geintje al eens meegemaakt met brake assist, gelukkig kon het andere speeltje brake distribution het weer oplossen.. :roll:
Heb een dergelijk geintje al eens meegemaakt met brake assist, gelukkig kon het andere speeltje brake distribution het weer oplossen.. :roll:
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Volvo mag de uitvinder ervan heten, op de S60/V60 en XC60 is deze ook standaard terwijl VW hem als optie aanbiedt.jds schreef:Het systeem zit nu ook al op de gefacelifte Passat, is dus niet eigen aan Volvo, je moet er wel een adaptieve cruise control eerst bij kopen.
VW heeft op de Passat een automatisch inschakeldende electrische handrem die niet handmatig te ontgrendelen is, grappig ding, kan er zomaar opspringen en laat nooit meer los :twisted:
Volvo for life
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
soort pitbull
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Peter
- 7th Gear member
- Contacteer:
Maar uh, hij is wel mooi, zo in het zwart.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
 Mijn Flickr foto's
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ford heeft het ook op de nieuwe Focus.
- John Vermeulen
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Er is al veel over gezegd hier, maar een paar losse opmerkingen:
- ik heb de sterke indruk dat de V60 in de videoclip in Italie wel erg hard komt aanrijden, ver boven de 30 kilometer per uur, eerder rond de 40-45 kilometer per uur schat ik in. Hakan signaleerde dit terecht;
- de City Safety en Pedestrian Detection systemen zijn intelligente, ondersteunende, actieve veiligheidssystemen, die volgens mij ten principale zijn gemaakt om technisch, zonder handelingen van de bestuurder in welke vorm dan ook, in te grijpen in situaties waarbij een botsing reeel en onvermijdelijk is. Bij lagere snelheden van de wagen. De systemen reageren in een fractie van een seconde en zullen altijd sneller zijn dan het ingrijpen van de bestuurder zelf, als hij/zij ook in een fractie van een seconde opeens toch voluit en met schrik bewust wordt van de naderende botsing;
- dit is ook meteen het lastige in het "spelenderwijs" uittesten van beide systemen, want dan ga je als bestuurder juist zeer bewust en dus geforceerd checken of de systemen werken. Dit is en kan nooit een nabootsing zijn van de situatie waarvoor beide systemen zijn bedoeld. "Spelen" ermee is dus eigenlijk niet het testen ervan, hoewel we met elkaar net doen alsof dat zo is;
- tijdens de Test Laps in Lelystad heb ik zelf ervaren hoe lastig dit "spelenderwijs" "testen" eigenlijk is. Kern ervan is dat het zeer onnatuurlijk is om met een wagen op een obstakel af te rijden (zoals de plastic Bob of een plastic zak) zonder de reflex te kunnen onderdrukken om toch in te grijpen in de vorm van het indrukken van het rempedaal. Vooral tijdens de eerste keer op Bob afrijden kon vrijwel geen enkele deelnemer de reflex onderdrukken op het laatste moment toch even het rempedaal aan te raken. Dan werkt het systeem niet meer, want het systeem denkt dat de bestuurder toch in control is. De wagen knalt dan tegen de plastic pop aan en iedereen denkt dan "zie je, het systeem werkt niet". Maar dat is niet zo.
Wat mij zelf wel bezighoudt is dat ik eigenlijk niet 100% zeker weet of beide systemen in de S60 die ik heb ook daadwerkelijk werken. In het Infotainment Centre kun je via de systeeminstellingen van de wagen zelf de verschillende veiligheidssystemen aan/uit zetten, maar ik heb nog geen functie kunnen ontdekken waarmee je de systemen virtueel (weet even geen andere term) kan testen. Zoals je wel eens in Science Fiction films ziet: een testprocedure waarmee op een ruimtevaartschip, ik noem maar wat, het radarsysteem wordt getest in termen van "all systems ready, set and operational". Het enige wat je als consument eigenlijk kunt doen is naar de dealer gaan en wat "testen" met behulp van Bob en de 4 plastic flappen in de standaard van de introductie van de XC60. Of is er toch meer...
- ik heb de sterke indruk dat de V60 in de videoclip in Italie wel erg hard komt aanrijden, ver boven de 30 kilometer per uur, eerder rond de 40-45 kilometer per uur schat ik in. Hakan signaleerde dit terecht;
- de City Safety en Pedestrian Detection systemen zijn intelligente, ondersteunende, actieve veiligheidssystemen, die volgens mij ten principale zijn gemaakt om technisch, zonder handelingen van de bestuurder in welke vorm dan ook, in te grijpen in situaties waarbij een botsing reeel en onvermijdelijk is. Bij lagere snelheden van de wagen. De systemen reageren in een fractie van een seconde en zullen altijd sneller zijn dan het ingrijpen van de bestuurder zelf, als hij/zij ook in een fractie van een seconde opeens toch voluit en met schrik bewust wordt van de naderende botsing;
- dit is ook meteen het lastige in het "spelenderwijs" uittesten van beide systemen, want dan ga je als bestuurder juist zeer bewust en dus geforceerd checken of de systemen werken. Dit is en kan nooit een nabootsing zijn van de situatie waarvoor beide systemen zijn bedoeld. "Spelen" ermee is dus eigenlijk niet het testen ervan, hoewel we met elkaar net doen alsof dat zo is;
- tijdens de Test Laps in Lelystad heb ik zelf ervaren hoe lastig dit "spelenderwijs" "testen" eigenlijk is. Kern ervan is dat het zeer onnatuurlijk is om met een wagen op een obstakel af te rijden (zoals de plastic Bob of een plastic zak) zonder de reflex te kunnen onderdrukken om toch in te grijpen in de vorm van het indrukken van het rempedaal. Vooral tijdens de eerste keer op Bob afrijden kon vrijwel geen enkele deelnemer de reflex onderdrukken op het laatste moment toch even het rempedaal aan te raken. Dan werkt het systeem niet meer, want het systeem denkt dat de bestuurder toch in control is. De wagen knalt dan tegen de plastic pop aan en iedereen denkt dan "zie je, het systeem werkt niet". Maar dat is niet zo.
Wat mij zelf wel bezighoudt is dat ik eigenlijk niet 100% zeker weet of beide systemen in de S60 die ik heb ook daadwerkelijk werken. In het Infotainment Centre kun je via de systeeminstellingen van de wagen zelf de verschillende veiligheidssystemen aan/uit zetten, maar ik heb nog geen functie kunnen ontdekken waarmee je de systemen virtueel (weet even geen andere term) kan testen. Zoals je wel eens in Science Fiction films ziet: een testprocedure waarmee op een ruimtevaartschip, ik noem maar wat, het radarsysteem wordt getest in termen van "all systems ready, set and operational". Het enige wat je als consument eigenlijk kunt doen is naar de dealer gaan en wat "testen" met behulp van Bob en de 4 plastic flappen in de standaard van de introductie van de XC60. Of is er toch meer...
-
- 2nd Gear member
ik zie het probleem niet, ze proberen een auto te bouwen die je help in het on oplettende moment en vervolgens meent iedereen dat de auto alles perfect moet overnemen. Als de auto maar 1 op de honderd onoplettende momenten met letselschade voorkomt is het toch al een perfect werkend systeem.
degene die blind vertrouwd op hulp systemen wordt zelf hulpeloos.
natuurlijk begrijp ik ook dat je op het systeem wilt kunnen vertrouwen en ben er dan ook van overtuigd dat Volvo het niet eerder in productie geeft dan dat het voor bijna 100% perfect werkt. het gaat hier om testen en die mogen falen, van falen steken ze meer op dan enkel goede testen.
degene die blind vertrouwd op hulp systemen wordt zelf hulpeloos.
natuurlijk begrijp ik ook dat je op het systeem wilt kunnen vertrouwen en ben er dan ook van overtuigd dat Volvo het niet eerder in productie geeft dan dat het voor bijna 100% perfect werkt. het gaat hier om testen en die mogen falen, van falen steken ze meer op dan enkel goede testen.
- John Vermeulen
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Er staat nu een leuk testje op de Volvo website waarmee je je reactiesnelheid kan testen:
http://www.volvocars.com/nl/all-cars/vo ... s.aspx?hub
Klik op de 2e button "Innovatieve veiligheid" aan de rechterkant.
http://www.volvocars.com/nl/all-cars/vo ... s.aspx?hub
Klik op de 2e button "Innovatieve veiligheid" aan de rechterkant.