Uitlaatgas in auto

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Mathieu
1st Gear member

Beste forumleden,
Sinds kort ruik ik uitlaatgas in de auto direct na het starten en als ik voor een stoplicht sta. Het gaat om een s60 d5 van 2002. Als ik de uitlaat achter dicht hou met een lap, bouwt hij flink druk op en hoor ik het nergens lekken. Wel wordt de lap weggeblazen. Het lijkt er dus op dat de uitlaat zelf niet lekt. Ook de leidingen rond de EGR heb ik gecontroleerd en geen lek gevonden.
Als ik onder de motorkap ruik meen ik dat uitlaatgaslucht te ruiken is in de buurt van de turbo, maar ik zie nergens iets ontsnappen en hoor ook geen abnormaal geluid. Bij rijden met snelheid is de reuk weg. De auto loopt verder prima, start onmiddellijk en trekt als een lier. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar zou het lek kunnen zitten? Hoe op te sporen?
Bij voorbaat dank!
Mathieu.
mehrzahl
3rd Gear member

Heb je de carterontluchtingsslang al gecontroleerd?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Mathieu
1st Gear member

Nee ik heb de carterontluchtingsslang nog niet gecontroleerd: waar zit die precies en wat moet ik er aan controleren?
Bij voorbaat dank,
Mathieu.
NOS
7th Gear member

Dit probleem hebben wij ook gehad.
Er zat een lek (lekken?) in de voorpijp van de uitlaat. Dat ding zit ergens achter het motorblok. Bij ons kon het dicht gelast worden.
wim998nl
2nd Gear member

Of evt lekke spruitstukpakking.
v70 ---november 2002 automaat 310000km
mvg Wim Butter
Mathieu
1st Gear member

Na lang zoeken heb ik ontdekt dat er een scheurtje zit in de "frisse luchtslang". Dat is de slang die van de luchtfilter naar de turbo gaat. Van de bovenkant kon je niets aan die slang zien, maar na het verwijderen van de bodemplaat kon ik van onderen voelen dat er een scheurtje in zat. Inmiddels is de slang vervangen en ruik ik niets meer. De slang kostte overigens 80,92 euro! Halverwege die slang zit de aansluiting voor de carterontluchting. De carterontluchtingsslang zelf was dus niet lek, maar wel de verbindingsslang waardoor gas ontsnapte en in de auto te ruiken was. Ik vermeld deze afloop omdat iemand anders er misschien nog iets aan heeft. Groet, Mathieu.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”