erg onregelmatig stationair toerental op LPG

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
erikie
1st Gear member

Hallo meedenker, Het stationaire toerental van mijn 145 B20A op LPG is erg instabiel, is afhankelijk van buitentemperatuur, wordt wat hoger wanneer het kouder wordt. Vaak zakt het toerental langzaam weg naar te laag en slaat de motor af. Als ik na een korte stop opnieuw start slaat motor moeilijk aan, moet ik soms de LPG / benzine schakelaar even in tussenstand zetten. Als ik voor een stoplicht sta te wachten, zakt het toerental ook langzaam en verhoog ik deze weer met het uittrekken van de choke. Mijn conclusie is: stationairmengsel staat te rijk. Ik heb deze schroef op de verdamper al wel vaker wat verdraaid maar met weinig succes. De installatie is nog niet zo lang geleden door een gasboer afgesteld. Ik heb de verdamper vorig jaar gereviseerd en ook de carburateur. De luchtinlaatslang is uit de grille verwijderd, lucht wordt nu uit motorruimte gezogen. Er zit een 123-ontsteking gemonteerd met LPG-curve. Alvast bedankt, Erik
B-lennium
4th Gear member

beste erik,

volgens mij heb je last van vacuum lekjes. die lekken kunnen overal zitten, slechte slangen slechte pakking enz. door VOORZICHTIG! een beetje remmen reiniger/start piloot op de verbindingen in het inlaat traject te spuiten kun je aan de motor horen of er ergens valse lucht gezogen wordt.
retsok
2nd Gear member

Wij hebben een dergelijk probleem bij onze 144 uit 1970. Met B20a motor.
Bij ons ligt het aan de rembekrachtiger. Deze is lek/stuk.
Als je de slang naar de bekrachtiger dichtknijpt moet het toerental even veranderen en dan gewoon doordraaien. Bij ons sloeg de moter af.
Het onregelmatig lopen wordt bij ons veroorzaakt door het feit dat de vacuum leiding naar de rembekrachtiger tussen de 1e en 2e cilinder zit. Hierdoor krijgen deze cilinders minder inlaatdruk dan 3 en 4.

Heb ik niet van mezelf, maar van een garagehouder die onze LPG installatie zou gaan afstellen.

Dus even de slang inknijpen van de bekrachtiger en als hij afslaat is de rembekrachtiger stuk.
erikie
1st Gear member

Haha ik ben eruit! Ik draaide maar weer eens aan de stationairmengselschroef en draaide deze een slag of drie verder in. Gevolg veel mooier ronddraaien en goed af te stellen met het aanslagboutje van de gasklepbediening. Enkele dagen met verschillende temperaturen gereden en motor draait nog steeds regelmatig stationair. Conclusie: Een erkend LPG-inbouwstation garandeerd nog niet direct dat ze de boel netjes afstellen! Klooi soms zelf maar wat aan met boerenverstand en op z'n Jan Boeren Fluitjes.
admiral
5th Gear member

erikie schreef:Haha ik ben eruit! Ik draaide maar weer eens aan de stationairmengselschroef en draaide deze een slag of drie verder in. Gevolg veel mooier ronddraaien en goed af te stellen met het aanslagboutje van de gasklepbediening. Enkele dagen met verschillende temperaturen gereden en motor draait nog steeds regelmatig stationair. Conclusie: Een erkend LPG-inbouwstation garandeerd nog niet direct dat ze de boel netjes afstellen! Klooi soms zelf maar wat aan met boerenverstand en op z'n Jan Boeren Fluitjes.
En hang hem nu maar is aan een Co meter als ie dan goed staat heb je mazzel maar te arm is behoorlijk slecht en te rijk is weer wat minder goed voor de portemonee.
ferdy
4th Gear member

Dat merk je vanzelf of hij te arm staat, dan houdt hij in bij volgas. Deellast en arm mengsel is niet zo'n ramp, alleen maar goed voor je portomonnee ;)
Boele
4th Gear member

erikie schreef:Haha ik ben eruit! Ik draaide maar weer eens aan de stationairmengselschroef en draaide deze een slag of drie verder in. Gevolg veel mooier ronddraaien en goed af te stellen met het aanslagboutje van de gasklepbediening. Enkele dagen met verschillende temperaturen gereden en motor draait nog steeds regelmatig stationair. Conclusie: Een erkend LPG-inbouwstation garandeerd nog niet direct dat ze de boel netjes afstellen! Klooi soms zelf maar wat aan met boerenverstand en op z'n Jan Boeren Fluitjes.
Klopt! Vaak stellen ze het CO hartstikke arm af. Nieuwere auto's moeten namelijk aan die norm voldoen. Ooit tijdens een afsteldag van de volvo vereniging CO afgesteld op 1.5 bij 4000rpm. Trekt als een beer!! (Gaat ie wel iets meer gebruiken, 1:7,5 was nog makkelijk haalbaar!
admiral
5th Gear member

ferdy schreef:Dat merk je vanzelf of hij te arm staat, dan houdt hij in bij volgas. Deellast en arm mengsel is niet zo'n ramp, alleen maar goed voor je portomonnee ;)
Mij is verteld dat een te arm mengsel slecht is voor je motor en zeker op LPG omdat de verbranding heter is, of heb ik dat fout want dan is het wel goedkoper voor de portemonee, anders kost het op den duur de motor en volgens mij ben je dan wel duur uit.

Maar wanneer rij je op deellast in de stad of het dorp, daar heb ik de fiets of de benenwagen voor, ik bedoel op de snelweg natuurlijk.
Iroll
6th Gear member

Dat merk je vanzelf of hij te arm staat, dan houdt hij in bij volgas. Deellast en arm mengsel is niet zo'n ramp, alleen maar goed voor je portomonnee
Een te arm mengsel kan een gat in je zuigers branden door de te hoge verbrandingstemp. dat lijkt me idd niet bepaalt goed voor je portemonnee!
B-lennium
4th Gear member

er is maar een mengsel, dat is een goed mengsel :) CO meten idd, liever iets 'vetter' dan armer.
erikie
1st Gear member

Beste reageerders,

Ik heb alleen de stelschroef voor het stationaire toerental een stuk armer gedraaid, niet aan de vollastschroef gezeten. Motor loopt nu gewoon veel mooier rond tijdens stationair draaien. Ik vergelijk het maar met de remluchstelschroef op een eenvoudige carburateur op een motorfiets of zoals ik mijn Citroen Dyane (Solexcarburateur) afstel als deze op benzine gaat rijden. Op gehoor / gevoel afstellen, zorgen voor het hoogste toerental bij stationairloop.
psychonautlib
2nd Gear member
Contacteer:

erikie schreef:BOp gehoor / gevoel afstellen, zorgen voor het hoogste toerental bij stationairloop.
Met de stelschroef voor stationair kun je hem zo snel laten lopen als de schroef ingedraaid (of uitgedraaid) kan worden. Met de stelschroef voor het mengsel veranderd ook je stationair toerental. Bij eenvoudige carburateur stel je het mengsel (zonder co2 meter) zo af. (Geleerd van oude monteur en werkt perfect)

Met draaiende motor:

Draai mengsel stelschroef geheel in en draai dan ietsje terug (Motor mag niet uitvallen).

Stel met stationair schroef zo af dat motor blijft lopen.

Draai mengsel stelschroef uit tot motor in toerental omhooggaat.

Wil je een rijk mengsel, draai mengsel stelschroef iets terug. Het toerental zal weer iets afnemen.

Stel stationair toerental af op gewenste toerental.

Dit heb ik ook getest bij lpg met stelschroef in toevoerslang. Werkt net zo.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
biadman
4th Gear member

heeft men een foto van deze schroeven? ebn wel benieuwd.
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
psychonautlib
2nd Gear member
Contacteer:

biadman schreef:heeft men een foto van deze schroeven? ebn wel benieuwd.
Even plaatje bijgevoegd van de Zenith 175cd. Stationair weet je waarschijnlijk wel te vinden. Zit op de kant van de choke aansluiting.

De mengselschroef aka co stelschroef zit op de andere kant.

De Zenith is geavanceerder dan de carburateurs zoals gebuikt op motoren welke hier genoemd
eenvoudige carburateur op een motorfiets of zoals ik mijn Citroen Dyane (Solexcarburateur)
. Het principe van afstellen blijft gelijk, maar de Zenith heeft meer regel mogelijkheden zoals afstellen sproeier, temperatuur regeling etc. Voor een volledige beschrijving van het afstellen van deze carburateur raad ik toch echt de vraagbaak aan.

NB: ivm copyrights, het originele plaatje is hier te vinden http://www.tiiliskivi.com/volvo/kuvat/zenith175cd.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
biadman
4th Gear member

dank!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
ferdy
4th Gear member

Iroll schreef:
Dat merk je vanzelf of hij te arm staat, dan houdt hij in bij volgas. Deellast en arm mengsel is niet zo'n ramp, alleen maar goed voor je portomonnee
Een te arm mengsel kan een gat in je zuigers branden door de te hoge verbrandingstemp. dat lijkt me idd niet bepaalt goed voor je portemonnee!
Ik zei deellast, bedankt :)
ferdy
4th Gear member

admiral schreef:
ferdy schreef:Dat merk je vanzelf of hij te arm staat, dan houdt hij in bij volgas. Deellast en arm mengsel is niet zo'n ramp, alleen maar goed voor je portomonnee ;)
Mij is verteld dat een te arm mengsel slecht is voor je motor en zeker op LPG omdat de verbranding heter is, of heb ik dat fout want dan is het wel goedkoper voor de portemonee, anders kost het op den duur de motor en volgens mij ben je dan wel duur uit.

Maar wanneer rij je op deellast in de stad of het dorp, daar heb ik de fiets of de benenwagen voor, ik bedoel op de snelweg natuurlijk.
op de snelweg is nog steeds deellast althans 120 km/h met een b30 continu. Zodra je volgas gaat haal je vollast.

http://www.msextra.com voor meer leesvoer
je bent dus anders gewoon brandstof aan het verspillen :wink:
B-lennium
4th Gear member

klopt, maar met het afstellen van de CO houd je geen (weinig) rekening met deel / vol last. co wordt meestal afgesteld bij stationair, daar wil je geen arm mengsel
ferdy
4th Gear member

Ik meen me te herinneren dat destijds zowel stationair als deellast appart van elkaar afsteld werden (vollast inderdaad niet). Maar het is en blijft natuurlijk houtje touwtje, daar geef ik je gelijk in. Gelukkig hebben wij niet meer te maken met dat probleem :D Hoe gaat het trouwens met je mooie wagen?
admiral
5th Gear member

ferdy schreef:
admiral schreef:

op de snelweg is nog steeds deellast althans 120 km/h met een b30 continu. Zodra je volgas gaat haal je vollast.

http://www.msextra.com voor meer leesvoer
je bent dus anders gewoon brandstof aan het verspillen :wink:
Wat je zegt is waar, op snelheid (deellast) zul je met een arm mengsel minder verbruiken,een motor wordt belast als je wegrijd (vollast). Maar onze oude auto's zijn geen hightech computer gestuurde auto's en dan kun je beter op safe spelen, dus zet hem niet te arm, maar gewoon goed zoals het hoort oftewel haal het maximale eruit zodat de auto evengoed nog lekker rijd.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”