Volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Na dat ik mijn turbo spruitstuk voor de 3e keer uitelkaar had gehaald
(het was niet makkelijk een goede positie te vinden) is het me toch gelukt om een spruitstuk te maken waarbij mijn turbo op de (enige) juiste plek zit!

Afbeelding
Dit is de 3e keer geloof ik :)

Afbeelding
Eindelijk op zn plek!

Afbeelding

Geen turbo zonder intercooler (vind ik dan) deze beugels helpen daarbij :)
Afbeelding

Eind resultaat!
Afbeelding

met de gril op zijn plaats kun je bijna niet zien dat er een intercooler in de auto zit, sorry golf-met-pet-in-zn-nek rijder... :)
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

knallen met die hap!

lijkt me heerlijk om dat soort figuren voorbij te rcen bij het stoplicht.
wordt nu vaak genoeg met een hoop bombarie ingehaald, waarbij ze heel moielijk kijken van ik kan lekker harder...

denk altijd maar bij mezelf, tof hoor, dat je sneller gaat als een auto van bijna 40 jaar oud.

dit kan jij doorbreken :)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Mooi man, dit gaat wel werken als ik het zo zie :) Zullen we samen de nieuwe versie van Tunerstudio aanschaffen?
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

ts heb ik al, kost $20 of zo iets?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

$40 (!)
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

ook goed, maak kom op wel 300$ + uitgeven aan een motormanagment systeem maar dan niet 40$ aan de software? vergeleken met megatune is tunerstudio echt superieur! met de autotune die in tunerstudio heb je binnen een paar uur je auto afgesteld. liever dat dan uren kloten met megalog viewer (die ik ook gekocht heb trouwens)
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Daar heb je een punt te pakken, al vind ik 40 dollar net een beetje teveel. Overigens bestel ik hem toch, omdat Autotune inderdaad zo ontzettend goed werkt :)
Hoe ga je je motor koelen?
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

ik heb een verse radiator en heb een electrische fan uit een V70 van de sloop, en ik verplaats mijn claxons zodat er verse lucht door de roostertjes de motorruimte in kan stromen. de uitlaat wil ik inwikkelen met hitte bestendig materiaal.

mocht hitte dan nog een probleem worden dan kan de motorkap aan de achterkant nog gemodificeerd worden.

heb jij problemen gehad met de hitte?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

B-lennium schreef:ik heb een verse radiator en heb een electrische fan uit een V70 van de sloop, en ik verplaats mijn claxons zodat er verse lucht door de roostertjes de motorruimte in kan stromen. de uitlaat wil ik inwikkelen met hitte bestendig materiaal.

mocht hitte dan nog een probleem worden dan kan de motorkap aan de achterkant nog gemodificeerd worden.

heb jij problemen gehad met de hitte?
claxons passen mooi onder/achter je linkerkoplamp. Ik had geen problemen met koeling wel merkte ik dat het geheel toch wel wat warmer was dan normaal. In de zomer heb ik niet getest, maar gewoon zorgen dat voldoende rijwind hebt tijdens powersliden :twisted:

Bij de Conrad heb je voor 10 euro een thermostaat waarvan de werking identiek is aan die van Kenlowe
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Hoe staat het met dit project!?
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

:) dat vraag ik me ook 10x per dag af haha!

de school vakantie is weer voorbij, ik moet weer aan de bak dus!
de auto staat bij mn ouders (70km verder op) en ik heb weinig tijd om verder te gaan.

het spruitstuk is afgelast, de electrische fan zit gemonteerd (dual fan van een mondeo) de dynamo is van plek verhuist, zit nu boven de stuurbekrachtigings pomp. en ik heb een nieuwe beugel voor de VR sensor (Megasquirt).

Om de gang er een beetje in te houden, foto's!

Dynamo aan de andere kant.
Afbeelding

Intercooler buizen aangesloten
Afbeelding

Afbeelding

Electrische fan in aanbouw
Afbeelding

Gemonteerde electrische fan's
Afbeelding

Spruitstuk afgelast
Afbeelding

Net kunst toch?
Afbeelding

Het spruitstuk is afgelast met TIG (extra diepe las dus sterker) ik ga het inwikkelen met hitteband, hierdoor blijven de gassen warmer en is de turbo sneller op snelheid.

aankomend weekend de lucht inlaat af maken.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

mooi werk!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Even een vraag van niet technische iemand ;).
Waarom 2 nieuwe electrische fan's inplaats van die er standaard op zit ?

Het zal wel meer koelen, dat geloof ik graag.
Maar als ik die van mij zie blazen. Soms heb ik het gevoel dat ik een boeing weg kan blazen :P ;) (niet letterlijk ... grapje )
Volvo 164E 1972
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

de standaard fan vreet ook vermogen van je auto op, aangezien hij direct op je krukas zit. vandaar de 2 electrische (correct me if i'm wrong)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Even een vraag van niet technische iemand .
Waarom 2 nieuwe electrische fan's inplaats van die er standaard op zit ?
Zo'n turboed 164 kan wel wat extra hulp gebruiken wat koeling betreft. Dat wordt allemaal veel heter als een standaard blok. Bovendien scheelt het behoorlijk in de herrie in vergelijking met de standaard fan die altijd meedraait als de motor loopt. Electrische fans gaan alleen draaien als de temp. te hoog oploopt, dus ook geen onnodig verlies van vermogen.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Kijk!

Dat ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

biadman schreef:de standaard fan vreet ook vermogen van je auto op, aangezien hij direct op je krukas zit. vandaar de 2 electrische (correct me if i'm wrong)
http://www.aaroncake.net/rx-7/efanmyth.htm

;)
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

mijn thermokoppeling in de fan was stuk, maar de grootste reden is plek :)

door de intercooler is de radiator een beetje naar achtergekomen. de standaard fan past niet meer :)
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

ferdy schreef: :D Hoe gaat het trouwens met je mooie wagen?
beetje bij beetje beter,

De downpipe is klaar, spruitstuk, bijna alle intercooler buizen. olie toevoer. goede brandstofdrukregelaar + leiding , 3" uitlaat

ik ga de megasquirt aanpassen (launch control, boost control tach out enz)

todo list:

Boost, oliedruk olie temp metertjes monteren
olie afvoer
uitlaat inpakken
nieuwe Forge wastegate
BOV installeren
Olie 'catch can' maken uit intercoolerbuis

en er zijn nog heeeel veel kleine rot klusjes die gedaan moeten worden.

ik ben inmiddels afgestudeerd (Techniek docent! met meneer of meester aanspreken AUB :P ) dus ik heb meer tijd voor andere dingen!
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

aha mooi man, die launch control moeten we maar eens even over overleggen, ik wil deze functie ook wat beter integreren in de auto. Een hoofdschakelaar gecombineerd met bijvoorbeeld een reed relais aan het koppelingspedaal.
Kijk ook even hoe je de carterontluchting gaat maken, de slang op je inlaatspruitstuk kan je voorzien van een ventiel zodat je, zodra er turbodruk opkomt, deze laat afzuigen door de luchtinlaat van je turbo ipv spruitstuk.

Ik denk trouwens dat de scholieren het vastwel een interressant project vinden nietwaar?
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”