Ik overweeg de aanschaf van een XC90 V8. Heeft iemand ervaring met deze motor? De zoekfunctie helpt niet, waarschijnlijk omdat de zoek string te kort is.
Zijn er verder nog zwakke plekken waarop je moet letten bij de aanschaf van een XC90?
XC90 V8
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
doen! echt een heerlijke machine!
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
Het erge is: hij is niet voor mij, maar voor haar
We hebben proefgereden in een D5 en dat reed goed, maar een beetje weinig power. Ze rijdt nu in een auto die in de 7 sec nodig heeft om op de 100 te komen. Gebruik je natuurlijk niet iedere keer, maar is wel lekker om achter de hand te hebben. Als je meer wilt hebben in de XC90, moet je een benzine motor nemen (ok, je kunt de D5 een beetje oppeppen, maar dat zal niet de wereld schelen). De keuze is dan 3.2 of V8. Als je dan toch bezig bent ...
We hebben proefgereden in een D5 en dat reed goed, maar een beetje weinig power. Ze rijdt nu in een auto die in de 7 sec nodig heeft om op de 100 te komen. Gebruik je natuurlijk niet iedere keer, maar is wel lekker om achter de hand te hebben. Als je meer wilt hebben in de XC90, moet je een benzine motor nemen (ok, je kunt de D5 een beetje oppeppen, maar dat zal niet de wereld schelen). De keuze is dan 3.2 of V8. Als je dan toch bezig bent ...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Wat een dikke keuze idd. Ben erg benieuwd naar je ervaringen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- awedzing
- 2nd Gear member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 12.03.2010 - 16:08
- Locatie: Edebäck, Zweden
- Contacteer:
De motor is prima in orde en pk's zat. Dat zal je wel gaan merken aan de regelmatige bandenwissel 

Onze belevenissen in Zweden zijn hier: http://www.prive.route62.nu te volgen.
Volvo XC90 D5 R-Design II - 200pk -7 zits MY2010 - xeon, geartronic, lightforce zonder E-merk, 220V
Volvo XC90 D5 R-Design II - 200pk -7 zits MY2010 - xeon, geartronic, lightforce zonder E-merk, 220V
- Rick H
- 3rd Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 15.07.2009 - 21:42
- Locatie: Almere
Het is een V8 in een compacte vorm (geen 90 maar 60 graden) en is geproduceerd door Yamaha Motor Company in Japan. de motor is ook terug te vinden in de Noble M15 waarin hij +- 650 pk levert (dan heeft hij een dubbele turbo)
ik vind het een geweldige motor, dat kan ik jammergenoeg niet baseren op ervaring, ik ben naast volvo ook gewoon een Yamaha fan
grt
Rick
ik vind het een geweldige motor, dat kan ik jammergenoeg niet baseren op ervaring, ik ben naast volvo ook gewoon een Yamaha fan

grt
Rick
MY07 Volvo S80 4.4 V8 AWD Geartronic
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...
MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...
MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24661
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Fijne motor met een fijn geluid. Zeker in de S80, daar is de uitlaat iets opener. Soepel blok met fijne bak, zeker een aanrader.
ehh... Wat voor auto rijd je zelf dan?
ehh... Wat voor auto rijd je zelf dan?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
VolvoMafia,
goeie vraag!
Ripley, ze moet wel héééél erg lief zijn
Gewoon de V8 met de mededeling: "Zo, nu heb jij een auto en nu nooit meer zeuren".

Ripley, ze moet wel héééél erg lief zijn
Gewoon de V8 met de mededeling: "Zo, nu heb jij een auto en nu nooit meer zeuren".
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik zou inderdaad, als ik de keuze zou hebben
, voor de V8 gaan. In de 3.2T krijg je hetzelfde gevoel als in de D5 dan.

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
You assume too muchV70/2.4D/2003 schreef: Ripley, ze moet wel héééél erg lief zijn![]()
Gewoon de V8 met de mededeling: "Zo, nu heb jij een auto en nu nooit meer zeuren".

Niet dat ze niet lief is, maar ze betaalt dat ding -als we hem kopen- zelf, en is daar waarschijnlijk beter toe in staat dan ik.
Zelf rijd ik een V40. Wel een hele mooie: 2.0T Europa Prestige uit 2004, met schuifdak, sportonderstel, Arcadia's, etc. Heb ook weleens overwogen om een grote V8 te kopen (ander merk), maar ik rijd wat meer kilometers per jaar en dan wordt het al gauw onbetaalbaar.
Tot nu toe vooral aanmoedigingen tot koop, maar geen informatie over zwakke plekken o.i.d. Het begint erop te lijken dat er gewoon niets mis is met een XC90. De perfecte auto

Heb trouwens wel even mijn dealer gepolst over het grote onderhoud van de V8. Er zit immers een ketting in i.p.v. een riem en wie weet kost dat allemaal twee keer zoveel. Viel me mee: ketting hoeft pas te worden vervangen bij 240.000 km of 10 jaar. Vervanging kost inclusief de beurt circa 1.100 euro.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21389
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
En een V8 loopt geen 1 op 12, maar dat had je vast al begrepen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
1:11 toch?
Rekenen is wel aan mij toevertrouwd, dus ik weet wat ik kan verwachten. Voor de geinteresseerden en op basis van 15.000 km/jaar, 1,55 euro/l, 75% noclaim:
Brandstof: 3.100
MRB: 1.288
Verzekering: ca. 1.100
Afschrijving: ca. 5.000
Onderhoud: ca. 1.500
Komt formeel nog rente(verlies) bij.
Drie jaar geleden heb ik ook zoiets overwogen (voor mezelf) en afgewezen, nu kan het er wel uit.
Overigens vandaag de grom van de V8 gehoord: wauw!
Rekenen is wel aan mij toevertrouwd, dus ik weet wat ik kan verwachten. Voor de geinteresseerden en op basis van 15.000 km/jaar, 1,55 euro/l, 75% noclaim:
Brandstof: 3.100
MRB: 1.288
Verzekering: ca. 1.100
Afschrijving: ca. 5.000
Onderhoud: ca. 1.500
Komt formeel nog rente(verlies) bij.
Drie jaar geleden heb ik ook zoiets overwogen (voor mezelf) en afgewezen, nu kan het er wel uit.
Overigens vandaag de grom van de V8 gehoord: wauw!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21389
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Even snel: 80 ct/km dit jaar. En die te verwachten 12.000 euro doet bij 4% rente ook maar 480 euro.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
Renteverlies bereken je normaal over het geinvesteerde (c.q. geleende) bedrag. Dus stel dat de wagen 35k kost, dan is de rentederving (c.q. te betalen rente) 4% x 35k = 1.400 euro. Of begrijp ik je verkeerd?
Overigens zijn er op het moment weinig banken die me 4% geven op een spaarrekening...
Overigens zijn er op het moment weinig banken die me 4% geven op een spaarrekening...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
35k, kijk je ook nog in Duitsland? Vast meer keuze.Ripley schreef:Renteverlies bereken je normaal over het geinvesteerde (c.q. geleende) bedrag. Dus stel dat de wagen 35k kost, dan is de rentederving (c.q. te betalen rente) 4% x 35k = 1.400 euro. Of begrijp ik je verkeerd?
Overigens zijn er op het moment weinig banken die me 4% geven op een spaarrekening...
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik was onlangs ook eens even aan het struinen maar de prijzen in Dld vallen me ergens wel een beetje tegen. Ik dacht dat de verschillen (na aftikken van de BPM boete) groter zouden zijn maar dat valt me een beetje tegen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
De prijzen van de XC90 zijn een beetje "all over the place", maar de Duitsers zijn over het algemeen toch wel aantrekkelijker geprijsd. De Duitse markt is vooral groter, zodat je meer keus hebt bij een reletief exclusieve auto, en de Duitsers kopen vaker luxe uitvoeringen en veel opties, omdat auto's daar betaalbaarder zijn. Bovendien is de Deutsche Grundlichkeit een pre waar het om poetsen gaat
Ik weet niet in hoeverre je je hebt verdiept in de BPM berekeningen, maar er zijn 6 opties. De basis BPM mag worden berekend op basis van de huidige wetgeving, of de wetgeving ten tijde dat het voertuig voor het eerst in gebruik werd genomen. Uiteraard is het aantrekkelijk om bij slurpers de oude wetgeving te hanteren (geen slurptax). Voor elk van de wetgevingen mag je de afschrijving van de BPM vervolgens bepalen op basis van de afschrijvingstabel, van een koerslijst, of door een taxatie. Dure bakken schrijven vaak snel af in de eerste jaren, zodat de tabel ongunstiger (minder afshrijving) is dan een koerslijst of taxatie. Door je huiswerk goed te doen, kun je de af te dragen BPM minimaliseren. Het blijft natuurlijk krankzinnig veel geld. Volgens mij betaal je al zat voor de CO2 via de brandstofprijzen (72 ct/l accijns plus 19% BTW) en is een extra heffing op grote auto's vooral ingegeven door afgunst.
'Leuke' rekenexcercitie:
Je verdient 1 euro bruto, dat kost je werkgever ongeveer 1,30 (30% werkgeverslasten). Jij houdt daarvan 0,58 over (42% inkomstenbelasting). Daarvoor koop je een auto. Daarop zit 19% BTW en 45% BPM (even de oude regeling, anders moet je de CO2 uitstoot kennen). De dealer ontvangt dus slechts 0,35 euro. Van de 1,30 die het je werkgever kost, gaat dus 0,95 naar de overheid! Ja, ja, ik weet dat je niet over je hele inkomen 42% betaalt (of 50%), maar het blijft een absurd plaatje.

Ik weet niet in hoeverre je je hebt verdiept in de BPM berekeningen, maar er zijn 6 opties. De basis BPM mag worden berekend op basis van de huidige wetgeving, of de wetgeving ten tijde dat het voertuig voor het eerst in gebruik werd genomen. Uiteraard is het aantrekkelijk om bij slurpers de oude wetgeving te hanteren (geen slurptax). Voor elk van de wetgevingen mag je de afschrijving van de BPM vervolgens bepalen op basis van de afschrijvingstabel, van een koerslijst, of door een taxatie. Dure bakken schrijven vaak snel af in de eerste jaren, zodat de tabel ongunstiger (minder afshrijving) is dan een koerslijst of taxatie. Door je huiswerk goed te doen, kun je de af te dragen BPM minimaliseren. Het blijft natuurlijk krankzinnig veel geld. Volgens mij betaal je al zat voor de CO2 via de brandstofprijzen (72 ct/l accijns plus 19% BTW) en is een extra heffing op grote auto's vooral ingegeven door afgunst.
'Leuke' rekenexcercitie:
Je verdient 1 euro bruto, dat kost je werkgever ongeveer 1,30 (30% werkgeverslasten). Jij houdt daarvan 0,58 over (42% inkomstenbelasting). Daarvoor koop je een auto. Daarop zit 19% BTW en 45% BPM (even de oude regeling, anders moet je de CO2 uitstoot kennen). De dealer ontvangt dus slechts 0,35 euro. Van de 1,30 die het je werkgever kost, gaat dus 0,95 naar de overheid! Ja, ja, ik weet dat je niet over je hele inkomen 42% betaalt (of 50%), maar het blijft een absurd plaatje.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Klopt ja, onlangs was in het nieuws dat de belastingdienst een taxatie van Xray moet accepteren. Daar kun je ws best wat voordeel uit halen!
Vraag me af of ik achteraf dat nog kan laten doen, heb vorig jaar een V70 geimporteerd en bijna 5k mogen aftikken.
Vraag me af of ik achteraf dat nog kan laten doen, heb vorig jaar een V70 geimporteerd en bijna 5k mogen aftikken.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- drowel
- 5th Gear member
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08
Ik reken regelmatig eens de BPM uit, maar klopt het dus dat je puur kan kijken naar de berekening die van toepassing was op het moment dat de auto op kenteken is gezet? bij onzuinige auto's scheelt dat volgens mij gewoon makkelijk duizenden euros.k weet niet in hoeverre je je hebt verdiept in de BPM berekeningen, maar er zijn 6 opties. De basis BPM mag worden berekend op basis van de huidige wetgeving, of de wetgeving ten tijde dat het voertuig voor het eerst in gebruik werd genomen. Uiteraard is het aantrekkelijk om bij slurpers de oude wetgeving te hanteren (geen slurptax).
Ik kijken altijd hier...
http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.ph ... 6&cache=no
kan je bij dit voorbeeld dus zelf kiezen welke je kiest van de twee aangegeven opties?