
Louis van Laerhoven met zijn Volvo 262C. foto Johan Wouters
'Wat een speciaal ding'
door Lucas Boot. vrijdag 01 oktober 2010
Eind jaren zeventig werd de Volvo 262C in een tijdschrift omschreven
als 'de vrucht van het huwelijk van de Zweedse techniek met de
Italiaanse stijl.
Noordse staatsie met Latijnse zwier'.
Treffender dan dit is de markante Zweed niet te omschrijven. Hij heeft de
bekende vierkante plompheid van een Volvo, maar dankzij de
designkunsten van het Italiaanse ontwerphuis Bertone werd het opeens
een sierlijke excentriekeling.
Ten tijde van de marktintroductie zorgde de 262C dan ook voor
behoorlijk wat reuring. We praten over het jaar 1977. Vier jaar later trok
Volvo de stekker er al uit. Het productieaantal bleef steken op 6.622.
Kleine kans dat u 'm anno 2010 nog tegenkomt, tenzij u langs Achtmaal
rijdt. Daar staat dit exemplaar van trotse eigenaar Louis van Laerhoven.
,,Ik heb altijd al een Volvo-oldtimer willen hebben. En graag ook een flink
model. Tijdens een Volvo-beurs in Utrecht kwam ik de 262C voor het
eerst tegen. Ik was er meteen weg van; wat een speciaal ding."
Van Laerhoven vond ruim twee jaar terug een 262C die ooit in Californië
had gestaan. ,,Het is een Amerikaanse uitvoering, en dat kun je
bijvoorbeeld zien aan de dubbele koplampen. Een Nederlands model
heeft één grote koplamp."
Lang kon Van Laerhoven niet van zijn aanwinst genieten, want tien dagen
na de aankoop raakte zijn zoon met de Volvo betrokken bij een
aanrijding. Balen als een stekker natuurlijk, maar tegelijkertijd de ideale
aanleiding om de hele auto in één keer op te knappen. ,,Dat was nodig
ook. Op een aantal plekken zat roest en het koetswerk bij de C-stijl was
bijna helemaal weggevreten."
De Achtmaler schakelde de hulp van twee vrienden in met wie hij de
Zweed weer spic en span maakte. ,,Op wat kleine dingetjes na is de auto
nu helemaal af. Maar vind nog maar eens die ontbrekende onderdelen
voor een 262C. Bijna niet te krijgen. Dat maakt 'm aan de andere kant
wel extra speciaal." Louis van Laerhoven en zijn Volvo 262C