verschil profiel bij visco-koppeling

Plaats reactie
craze
1st Gear member

daar gaan we weer;
heb al eea gelezen over dit onderwerp op het forum (errug handig) maar nu het volgende: moet bij mijn net aangeschafte XC70 uit 2002 de banden vervangen ivm cuppen achter.
bestel sowieso dezelfde banden als die voorop liggen maar nu het volgende: mag er verschil zitten tussen de voor- en achterbanden qua profieldiepte?
oftewel: de banden voor zijn 1 jaar oud dus beetje gesleten en de banden achter worden 'vers' erop gezet dus verschil in profieldiepte.
of geldt dit eigenlijk alleen voor verschil profieldiepte tussen de wielen achter?
en dan nog het volgende: de bandenboer zegt dat de verse banden voorop gelegd moeten worden ivm slijtage vanwege sturen, ik zeg juist achterop leggen ivm visco-koppeling en uitbreken achteras.
wie weet antwoord op deze prangende vragen :wink: :?:
thx
KEEP THE SHINNY SIDE UP!
Wolfs XC
5th Gear member

Als jij een XC70 hebt (MY2003 (eind 2002!)) dan heb je geen visco maar een Haldex. In het laatste geval maakt het profiel verschil niets uit.

Heb je een V70XC dan heb je een visco en moet je even in je boekje kijken wat het maximale verschil mag zijn tussen de 4 banden! Dus niet alleen kijken naar voor of achter maar alle 4 de banden onderling vergelijken.

Als je al het e.e.a. hebt gelezen op dit forum over de visco dan ben je vast ergens de maximale waarden tegen gekomen. Weet ze zelf niet (meer).
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gast

Je hebt gelijk als je zegt "verse" (beste) banden achter met uitbreken achteras.
Jammer, weer een een bandenboer met geen kennis.

Hier heb ik er ook al wat over geschreven: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=25
M@rcel
6th Gear member

Maar misschien is het in het geval van een Visco beter om de beste banden voor te leggen. Op die manier zal het verschil in profieldiepte tussen voor en achter langzaam minder worden.

T'is maar een idee... :?:
craze
1st Gear member

hmm, in het volvo boekje staat juist dat je nieuwe banden voorom moet leggen.
en verschil in profieldiepte ben ik niet tegengekomen, lastig....
ben eigenwijs :wink: dus gooi ze er achter op, zijn nm. ook de banden die vervangen dienen te worden.
maar verwarrend is het wel allemaal....
KEEP THE SHINNY SIDE UP!
Ripley
2nd Gear member

Over bandenwissel in het algemeen en niet specifiek over AWD:

Dit is een onderwerp waarover de meningen altijd verdeeld lijken te zijn. Aan de ene kant wil je achter ten minste gelijke grip als voor, want dan is de kans op uitbreken minimaal. Aan de andere kant wil je niet je voorbanden veel verder opslijten dan de achterbanden, want dan krijg je het vermogen niet meer op de weg en krijg je meer en meer last van onderstuur.

Ik heb ervoor gekozen om de banden te rouleren. Niet iedere keer per se van voor naar achter, maar ik zet altijd het paar met het grootste profiel voor. Met 'iedere keer' bedoel ik iedere keer dat ik wissel van zomer/winter bandenset. Op deze manier blijft de slijtage van de hele set ongeveer gelijk en voorkom ik gevaarlijk gebrek aan grip achter (t.o.v. de grip voor). Wanneer het onderstuur onplezierig wordt, of de wettelijke minimum profieldiepte is bereikt, koop ik een hele nieuwe set.

Op deze manier voorkom ik dat ik een paar nieuwe moet kopen omdat de voorbanden op zijn, terwijl er achter nog 4mm op zit. Ik zou dan de nieuwe er achter op zetten en de 4mm voor. Na een poosje zijn de voorbanden weer op, terwijl de achterbanden weer 4mm hebben. Weer de achterbanden naar voor i.v.m. meer grip achter. Zodoende rijd je gemiddeld met behoorlijk versleten voorbanden en heb je nooit de lol van maximale grip voor bij optrekken en bochten.
craze
1st Gear member

denk dat ik het boekje toch maar opvolg en de nieuwe banden voorom leg....
of toch niet?
damn, lastige kwestie!
maar idg met de bandenboer overleggen....
andre vraag, zijn M+ S banden, is dan een winterset toch nog handig of kun je hiermee gewoon doorrijden?
ga wel op wintersport dsu moet door DLD en heb zo het idee dat deze banden niet 'mogen'in DLD ivm geen officiele winterband, klopt dit?
thx
KEEP THE SHINNY SIDE UP!
Captain Slow
2nd Gear member

craze schreef:denk dat ik het boekje toch maar opvolg en de nieuwe banden voorom leg....
of toch niet?
damn, lastige kwestie!
maar idg met de bandenboer overleggen....
andre vraag, zijn M+ S banden, is dan een winterset toch nog handig of kun je hiermee gewoon doorrijden?
ga wel op wintersport dsu moet door DLD en heb zo het idee dat deze banden niet 'mogen'in DLD ivm geen officiele winterband, klopt dit?
thx
Zou mijn hoop niet te veel vestigen op de kennis van de (gemiddelde)bandenboer.
In DLD wordt in geval van een ongeval de schuldvraag bepaalt naar in dit geval jouw gedragingen. Dus slecht zicht , regen/sneeuw , zomerbandjes, en jij meent toch met 170 km/pu over der Autobahn te rijden en vliegt onbedoeld de ausfahrt af en neemt twee auto's mee, dan is in de (zowel Juridisch als verzekeringstechnisch )de schuldvraag meer/minder op jouw conto toe te schrijven. En dat kan in de papieren lopen........

En M&S banden ziet men niet als Winterschoeisel, net zo min als Winterbanden met minder dan 4 mm.........
Volvo XC90, '03, zilver,full options
craze
1st Gear member

hoor idd dat er een sneeuwvlokjesymbool op de band moet staan wil het aangemerkt worden als winterband in DLD!
had ff gesurft en internet is daar niet eenduidig over, verwarrend allemaal~@#?!
las ook ergens dat alleen de ANWB met het sneeuwvlokje werkt en de rest met M+S als zijnde winterband, grrrrr.
anyway, neem geen risico en ga voor sneeuwvlokje (lijkt wel naam van een paard haha!).
KEEP THE SHINNY SIDE UP!
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”