Ik heb nu een paar keer mogen sturen in een Volvo met Nivomats, waarbij ik altijd wel voel of er Nivomats onder zitten. Prachtig voor een Estate waar je veel inmikt hoor.
Nu heb ik zelf Nivomats, getest en 100% in orde maar eigenlijk vind ik het kwa wegligging en vering/demping als je het vergelijkt met veren/schokdempers gewoon niks. Ok, het rijdt fatsoenlijk en is reuze handig, maar het is nogal zompig en traag in de reacties, ook voel je duidelijk dat je aan de voorkant aardig wat meer werk hebt.
Klopt dit ? En dan heel objectief gezien ? Vooral van mensen die ze allebei hebben gehad ?
Nivomat en wegligging: een tegenstrijdigheid ?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat goede schokdempers in combinatie met de juisten banden en -spanning, vergezeld gaande van een hele goede set veren de wegligging van de auto ten goede zal komen.
Maar met 1500 kg aan de welvaartsknobbel veert de V70 met nivomats behoorlijk prettiger dan de vorige zonder nivomats. Maar ja, daarom zitten nou juist de noivomats eronder.
Ergo: hier heb je ook niks aan
Maar met 1500 kg aan de welvaartsknobbel veert de V70 met nivomats behoorlijk prettiger dan de vorige zonder nivomats. Maar ja, daarom zitten nou juist de noivomats eronder.
Ergo: hier heb je ook niks aan

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Hallo, je rijdt in een stationbak van 1600kg. Dat wordt nooit sportief, daar is de auto nl niet op ontworpen. Ze kunnen wel hard. Rechtdoor.Misha schreef:![]()
Klopt ja, dat was mijn conclusie ook al. Zowel dat ik er niks aan heb, als de plus en minpunten van de nivomats.
Ik reed eerst zonder nivomats en na aanschaf van een caravan met, ik merk geen enkel verschil.
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Hoe veel weegt een gemiddelde sportauto 
meeste wegen ook tegen de 1500 a 1600kg. Daarbij is het verhoogde gewicht helaas wel in de aandrijving en het stijf maken van het chassis gegaan. Niet in de 200kg aan vloermatten :p

meeste wegen ook tegen de 1500 a 1600kg. Daarbij is het verhoogde gewicht helaas wel in de aandrijving en het stijf maken van het chassis gegaan. Niet in de 200kg aan vloermatten :p
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Ik vind het gewoon opvallend. het is net alsof ze trager zijn dan normale schokbrekers.
Nu heb ik alleen een 850 sedan en twee S70's gehad met reguliere vering, dus het kan ook gewoon standaard Estate zijn.
Hard rechtdoor gaan ze wel ja, ben altijd verbaasd geweest over de top als je gewoon het pedaal gevloerd houdt. Het duurt wel even, maar 200+ is nooit een probleem geweest, ook niet met de 10V. En dan rijdt het nog steeds gewoon goed... als je maar niet hoeft te remmen, hahaha...
Nu heb ik alleen een 850 sedan en twee S70's gehad met reguliere vering, dus het kan ook gewoon standaard Estate zijn.
Hard rechtdoor gaan ze wel ja, ben altijd verbaasd geweest over de top als je gewoon het pedaal gevloerd houdt. Het duurt wel even, maar 200+ is nooit een probleem geweest, ook niet met de 10V. En dan rijdt het nog steeds gewoon goed... als je maar niet hoeft te remmen, hahaha...
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Heb na de koop, na een paar weken, nivomats gemonteerd op mijn D5.
Het verschil was wel dat ik bij veel bobbels in de weg voelde dat de auto minder bokte. De nivomats reageren goed.
Paar maanden geleden in Essen (Duitsland) 650 kg klei gehaald (mijn vrouw is keramiste) en achterin gegooid. Passagiersrugleuning omlaag en de klei verdeeld over de auto. Achterkant van de wagen lag bijna tegen de grond.
Voorzichtig weggereden en na een paar honderd meter kwam de achterkant weer omhoog. De auto lag weer recht.
Op de snelweg (totaal leeg en 2 baans) even 200 gereden. De D5 reed zeer strak en reageerde uitstekend op het stuur. Even later wat afgeremd want het is toch een zware last wat je meetorst.
Ook met de caravan (1350kg) gaat het voortreffelijk.
Ben zeeeer tevreden over de nivomats. Het onderleggen door een BOVAG garage kostte mij ongeveer €950,--.
Het verschil was wel dat ik bij veel bobbels in de weg voelde dat de auto minder bokte. De nivomats reageren goed.
Paar maanden geleden in Essen (Duitsland) 650 kg klei gehaald (mijn vrouw is keramiste) en achterin gegooid. Passagiersrugleuning omlaag en de klei verdeeld over de auto. Achterkant van de wagen lag bijna tegen de grond.
Voorzichtig weggereden en na een paar honderd meter kwam de achterkant weer omhoog. De auto lag weer recht.
Op de snelweg (totaal leeg en 2 baans) even 200 gereden. De D5 reed zeer strak en reageerde uitstekend op het stuur. Even later wat afgeremd want het is toch een zware last wat je meetorst.
Ook met de caravan (1350kg) gaat het voortreffelijk.
Ben zeeeer tevreden over de nivomats. Het onderleggen door een BOVAG garage kostte mij ongeveer €950,--.
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.steven460 schreef:Hoe veel weegt een gemiddelde sportauto
meeste wegen ook tegen de 1500 a 1600kg. Daarbij is het verhoogde gewicht helaas wel in de aandrijving en het stijf maken van het chassis gegaan. Niet in de 200kg aan vloermatten :p
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Heb je de juiste, slappere, veren erbij ? Ik heb ze laten vervangen bij de montage van de nivomats.Misha schreef:Ik vind het gewoon opvallend. het is net alsof ze trager zijn dan normale schokbrekers.
Nu heb ik alleen een 850 sedan en twee S70's gehad met reguliere vering, dus het kan ook gewoon standaard Estate zijn.
Hard rechtdoor gaan ze wel ja, ben altijd verbaasd geweest over de top als je gewoon het pedaal gevloerd houdt. Het duurt wel even, maar 200+ is nooit een probleem geweest, ook niet met de 10V. En dan rijdt het nog steeds gewoon goed... als je maar niet hoeft te remmen, hahaha...
@voorn: dat heb ik een keer met graszoden gedaan, kofferbak vol, schokbrekers stuk.
Die 950 was nivomats + montage mag ik hopen ?
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
[quote="piotrV70]
Heb je de juiste, slappere, veren erbij ? Ik heb ze laten vervangen bij de montage van de nivomats.
?[/quote]
Zal wel, zo komt ie uit de fabriek.
Ik voel het overigens altijd hoor, Nivomat of niet. Het dempt en veert gewoon anders. Niet slechter, maar anders.
Heb je de juiste, slappere, veren erbij ? Ik heb ze laten vervangen bij de montage van de nivomats.
?[/quote]
Zal wel, zo komt ie uit de fabriek.
Ik voel het overigens altijd hoor, Nivomat of niet. Het dempt en veert gewoon anders. Niet slechter, maar anders.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10682
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Misha,
Wil je van de nivomats af?
Wil je van de nivomats af?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Gewoon de boel een beetje verlagen. Dan is het zompige verdwenen, Misha

Ook hier liggen nivomats onder. Ik zou niet meer zonder willen.


Ook hier liggen nivomats onder. Ik zou niet meer zonder willen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
@ elianmars, "Ook hier liggen nivomats onder. Ik zou niet meer zonder willen."
Optisch lijkt het erop dat hij enigszins verlaagd is of moet ik tóch de bril opzetten?
Optisch lijkt het erop dat hij enigszins verlaagd is of moet ik tóch de bril opzetten?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- 1993SAAB900
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31
Helemaal mee eenspiotrV70 schreef:
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.

2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Denk nog vaak met weemoed aan m'n rode NA1993SAAB900 schreef:Helemaal mee eenspiotrV70 schreef:
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.

- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Je ogen zijn goed, hoor. De wagen is inderdaad verlaagd. Voorzijde met Volvo sportdempers i.c.m. verlagingsveren. De nivomats liggen met behulp van speciale brackets lager. In combinatie met speciale nivomat verlagingsveren ligt de wagen nu gewoon goed op de weg.V70/2.4D/2003 schreef:@ elianmars, "Ook hier liggen nivomats onder. Ik zou niet meer zonder willen."
Optisch lijkt het erop dat hij enigszins verlaagd is of moet ik tóch de bril opzetten?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- 1993SAAB900
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31
Dan ruil je toch die audi in tegen een NA of NB.piotrV70 schreef:Denk nog vaak met weemoed aan m'n rode NA1993SAAB900 schreef:Helemaal mee eenspiotrV70 schreef:
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.Wat een briljante auto was dat.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Opvallend! Ook hier een groot NA liefhebber: Cobalt blauwe en Rode gehad. Best rijdende auto(s) die ik ooit heb gehad. Alleen niet echt comfortabel bij hele lange reizen 
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10682
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ben ik nog niet over uit. Met caravan wel verrekte handig. Auto hangt niet echt door maar zakt wel wat in de kont.edraket schreef:Zoek je ze dan?
Ach zo gaat het ook zonder noemenswaardige problemen. Bovendien moet ik dan weer op zoek naar een andere kortere haak.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge