Sinds 2 weekjes ben ik de eigenaar van deze Amazon. Erg wennen maar wel enorm gaaf om te rijden. Ik ben een moderne wagen gewend dus het is een hele overschakeling.
Mijn vraag: wat zijn de do's en don't? Olie of andere vloeistoffen wekelijks peilen? Vering of ophanging ieder kwartaal checken? Lekkages maandelijks? Hebben jullie hier een schema of ritueel voor?
Ben benieuwd.
M.v.g.
Frank
Things to do and do not
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Mooie auto en velgen, echte minilite's of GBfloots schreef:Sinds 2 weekjes ben ik de eigenaar van deze Amazon. Erg wennen maar wel enorm gaaf om te rijden. Ik ben een moderne wagen gewend dus het is een hele overschakeling.
Mijn vraag: wat zijn de do's en don't? Olie of andere vloeistoffen wekelijks peilen? Vering of ophanging ieder kwartaal checken? Lekkages maandelijks? Hebben jullie hier een schema of ritueel voor?
Ben benieuwd.
M.v.g.
Frank
olie peilen ligt eraan of ie olie verbruikt, gebruik wel de voorgeschreven olie ivm je nokkenas.
Remmenolie, zou ik in het begin wekelijks doen, blijft het op het juiste peil staan dan kan je dit naar 1x per maand doen. Wel 1 keer in de 2 jaar verversen. Rem olie trekt vocht aan en dat remt slechter.
Hydraulische kopp, in het begin wekelijks zie verder bij rem olie. Let wel op de hulpkoppelingcillinder kan gaan lekken zo ook de hoofdkopp cill.
Ruitensproeier vloeistof spreekt voor zich op is op en ik heb altijd 2 liter in de auto.
diff olie, ff nakijken of er genoeg in zit door de bovenste plug los te draaien en met het topje van je vinger voelen of er genoeg olie in zit. Is dit tekort dan of de diff deksel pakking vervangen of de keerringen bij de wielen vervangen. Als het niveau goed is dan kun je overwegen om de olie te verversen en als alles lekvrij is kan dat 10.000den km goed gaan zonder dat je naar hoeft te kijken.
vering, merk je en hoor je vanzelf wel. lang na deinen, klapperen bijna uit de bocht vliegen.
Lekkages bedoel daar waterlekkages mee?? als je weet dat ie hartstikke droog is van binnen laat hem dan zonder vloerbekleding lekker in de regen staan en kijk als het droog is of het nat is zo ook de kofferbak.
Een speciaal overzicht van waneer ik vloeistoffen moet peilen o.i.d. is afhankelijk van de totaal gereden km.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12.02.2010 - 19:03
Als we het over olie hebben welke types zijn nu echt het beste.
Als we spreken over de motor (b20) moet er dan een minerale olie in? een 20w50 en moet ik rekening houden met het zddp of is dit los toe te voegen en welk product is dit.
Daarnaast nog de olie die in het diff gaat.
Ik heb het idee dat ik een lekke keerring heb dus moet mijn diff bij vullen (en lekkage verhelpen uiteraard) welke olie moet hier in.
En uiteraard als laatste nog de versnellingsbak.
Bedank
Als we spreken over de motor (b20) moet er dan een minerale olie in? een 20w50 en moet ik rekening houden met het zddp of is dit los toe te voegen en welk product is dit.
Daarnaast nog de olie die in het diff gaat.
Ik heb het idee dat ik een lekke keerring heb dus moet mijn diff bij vullen (en lekkage verhelpen uiteraard) welke olie moet hier in.
En uiteraard als laatste nog de versnellingsbak.
Bedank
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 23.08.2006 - 19:16
- Locatie: Zeewolde
De juiste olie voor in je motor is 20W50. Wel een minerale olie absoluut geen sythetische. De laatste maakt de motor dermate schoon dat deze kan gaan rammelen i,v,m, speling die door verwijdering van koolaanslag ontstaat. Voor assen en bak gearoil gebruiken. Mijn ervaring is de beste met Millers. Voor beide is een vulplug aanwezig die gelijk het juiste peil is bij overloop. Bij lekkage achteras meestal pignon keerring lek. Is simpel te vervangen! Wat de vering betreft als schokdempers lekken zijn ze in het begin meestal vettig. Oudere zijn leeg en dus droog. Wegligging zeer slecht dus snel vervangen.
S60D5, P130, P220