144 ontsteking volgorde & aansluiting kabels

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
mennowo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.10.2010 - 17:21
Contacteer:

Hallo!

vandaag heb ik getracht van mijn 144 (bouwjaar 1973, B20 motor) mijn stroomverdelerkap te vervangen, helaas had ik een verkeerd model (binnen in zit op de nieuwe een uitstulping waar een uitsparing zit bij de oude...).

ik ben vergeten vooraf goed te kijken en te noteren hoe de kabels lopen tussen verdeler en bougies. Daarom bij deze de vraag of iemand weet hoe dat hoort te lopen:

- Hoe is de ontstekingsvolgorde? 1-4-3-2 ? Of 1-3-4-2 ?
- Wat is 1 op de verdeler, welk contact? Dat lijkt me van belang voor een juist ontstekingsmoment?

De verdeler draait tegen de klok in. Ik heb een aantal mogelijkheden geprobeerd maar er is terugslag, ontsteking in de uitlaat, etc. Met kabels volgens 1-4-3-2 liep de motor even, heel onregelmatig, met plofjes etc. Wellicht zitten de kabels op de verdeler niet goed, bijvoorbeeld 1 slag te ver?

Tips zeer welkom!

Groeten, Menno.
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
mennowo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.10.2010 - 17:21
Contacteer:

Dank voor je snelle reactie!

Maakt het vervolgens nog uit welke bougie met welk punt op de stroomverdeler is verbonden?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je de verdeelkap eraf hebt zie je in de alu rand v.d. verdeler een kleine uitsparing, dat is #1. Dat is die links het dichtst tegen het blok zit. Links daarvan komt dan #3 dan #4 en #2 zit dus rechts van #1. Bougie #1 is die het dichtsbij de radiateur zit. Handig is om als je de motor weer hebt lopen om met een permanent marker de aansluitingen op de verdeelkap te nummeren.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Iroll schreef:Als je de verdeelkap eraf hebt zie je in de alu rand v.d. verdeler een kleine uitsparing, dat is #1. Dat is die links het dichtst tegen het blok zit. Links daarvan komt dan #3 dan #4 en #2 zit dus rechts van #1. Bougie #1 is die het dichtsbij de radiateur zit. Handig is om als je de motor weer hebt lopen om met een permanent marker de aansluitingen op de verdeelkap te nummeren.
Bij het fiatje 850 van mijn pa staat het op de kop en op de verdeler, waarom volvo dit nooit heeft toegepast. Misschien waren die fiat monteurs niet de meest snugg................................... :D
mennowo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.10.2010 - 17:21
Contacteer:

De motor loopt weer, behoorlijk regelmatig. Hartelijk dank voor de antwoorden!

Inderdaad zit er een kleine inkeping op de rand van de verdeler, die overigens moeilijk zichtbaar was, nogal veel troep erop. Goed idee om dat op de kap ook te markeren.

Wellicht goed om een keer helemaal schoon te maken, maar ik weet niet of ik dat aandurf, of het dan weer lukt hem heel en werkend te monteren... En zo lang het werkt ;-).

Nu alleen nog de uitlaat oplappen, die rammelt er zo ongeveer van onder vandaan...
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”