TIP van de dag- Vaseline

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jerryx
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
Locatie: Noord nl

Met de winter voor de de deur en het feit daar dat onze 440/460/480 nogal roest gevoelig is bij de wielranden achter hier een tip:

Smeer de binnenkant van de achterspatbordranden in met een royale laag vaseline. Dit zorgt er voor vocht geen kans heeft.
Ik doe dit al een aantal winters en mijn wielranden zien er nog piekfijn uit!
2003 - V70 2.4 170 pk - 385.000 km -
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40985
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Leeftijd: 92

Jij bent al zó oud, dat moet een heel oud trucje zijn :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
jerryx
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
Locatie: Noord nl

Ach, zolang het werkt maakt het mi. niet uit of een bepaalde truc een baard heeft of niet.
2003 - V70 2.4 170 pk - 385.000 km -
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Porsche heeft/had zelfs in hun handleiding de aanbeveling staan om elke 3 maanden de velgen in te smeren met Vaseline... tegen corrosie.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
jochemvolvo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
Locatie: Woonplaats Arnhem

En dit insmeren doe je dus alleen 'op' het randje binnenin, waar je niet op kan kijken, of ook in het zichtsveld, dus aan beide zeiden van het metaal??

Wel een super handig trucje hoor....denk dat ik 'm ook ga toepassen
Volvo V40 2.0 1997

Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

het levert niet andere problemen op ofzo?? dat er iets van vuil of dergelijke door blijft hangen?? anders ga ik het ook maar eens toepassen
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Waarom niet inspuiten met tectyl oid? Dan hoef je het niet elk jaar te herhalen. Belangrijkste is trouwens om de rand vrij te houden van zand en vuil. Elke wasbeurt even schoonmaken en de roest blijft heel lang weg.
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Dank u voor de tip Jerryx! Respect voor uw leeftijd en nog zo actief met de 440! Mijn wielkastranden waren al aangetast toen ik de 440 kocht. Ik heb deze destijds ingespoten met Tectyl om verder doorrotten te voorkomen.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Ik wil niet vervelend zijn maar naar mijn mening is het het vuil wat tussen het plaatmateriaal inkruipt. Alleen het binnenrandje invetten of spuiten doet niet wat het moet doen. Als de vaseline er voor zorgt dat troep er niet blijft hangen en zo tussen het plaatmateriaal kruipt heeft het een functie. Door steeds schoon te spuiten blijft de troep dus ook niet hangen. Het mag niet tussen die naad kruipen.

Vaseline is ook uniek als je je slangen van radiator wilt vastschroeven. Slang aan binnen en buitenkant smeren zorgt ervoor dat de slangenklem de slangen heel mooi sluit.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Vaseline is ook uniek als je je slangen van radiator wilt vastschroeven. Slang aan binnen en buitenkant smeren zorgt ervoor dat de slangenklem de slangen heel mooi sluit.
Ik spuit er ook alle stekkertjes mee in na ze schoongemaakt te hebben met contactspray. Voorkomt allerlei el. storingen door oxidatie v.d. stekker contacten.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Ik heb een andere theorie over de 440/60 en spatbordranden achter, door steenslag, en afsluitende natte modder. aan de voorkant zit plastic in het randje geschroefd..kijk maar eens, die heeft daar nauwelijks last van roest.

Is overigens ook bij andere merken..bekend en roestende randen.
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
fmeinster
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.02.2010 - 13:04

Wat is er nog te doen op het moment dat de randen al aardig aan het roesten zijn? Zijn matjes en plamuur een optie? Bij mijn 460 is vooral aan de linkerkant in het hoekje een boel weggeroest en ook in de binnenrand van de wielkast aan de hele linkerachterkant is een boel roest onstaan wat nu ook aan de buitenkant duidelijk wordt. Dit is met tectyl aan de binnenkant wel te behandelen lijkt me.
Voorzover ik weet zijn dit geen dragende delen, kan het desondanks toch een probleem opleveren voor de APK?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Er mogen geen scherpe randen aan de schermen zitten... Roestranden kunnen heel scherp zijn!
Matjes en plamuur is leuk voor noodoplossing (apk ofzo..) maar niet structureel.
Nieuwe randen inlassen wel.

Noverox of een dergelijk middel, stopt het proces wel, maar is ook geen oplossing op de langere termijn..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”