Whiplash Protection Seating System (WHIPS)

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
joost
7th Gear member

Laatst heeft een chefmonteur van de Volvo garage bij mij in de buurt een rondje met mijn auto gereden. Hij merkte op dat het reservewiel (thuiskomertje) achter de bestuurderstoel was geplaatst. Ik vertelde hem dat ik een gastank had, zodoende. Hij waarschuwde mij dat WHIPS daardoor weleens niet goed zou kunnen werken omdat de stoel naar achteren schuift bij een aanrijding om een whiplash te voorkomen.

Defenitie Whiplash:
Een whiplash (eigenlijk whiplash-trauma of post-whiplash klachten) wordt veroorzaakt door een ongeluk, meestal door een auto-ongeluk waarbij het slachtoffer van achteren wordt aangereden. Door de klap bij zo'n ongeluk worden de rug en schouders naar voren geduwd, terwijl het hoofd achterblijft. Wanneer er geen hoofdsteun is, slaat het hoofd helemaal naar achteren, over de leuning heen.
Volvo:
Whiplash Protection Seating System (WHIPS)

De voorstoelen, inclusief de rugleuning en hoofdsteun, schuiven terug en kantelen tegelijkertijd licht om de kracht van de aanrijding op te vangen. Daardoor helpen ze nek- en rugletsel te voorkomen bij een aanrijding aan de achterzijde.
Ik neem toch aan dat hij bedoeld dat de stoel iets naar voren schuift en niet naar achteren? Stel dat er iemand achter je zit dan kan dat toch ook niet? In mijn ogen: of daar nou een thuiskomertje staat of de benen van de passagier achter mij dat zal toch geen (ander) effect hebben? Heeft deze man het goed of heeft hij het niet helemaal begrepen?

Buiten dit hoop ik er nooit gebruik van te hoeven maken, maar dat terzijde.

Wie weet hier wat meer over te vertellen?
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Battlecruiser
8th Gear member

De monteur heeft gelijk: er mag niets groots achter de stoel staan, want de stoel komt bij WHIPS inderdaad een stukje naar achteren. De stoel schuift dan een centimeter of 10 naar achteren en de rugleuning zal dan een flink stuk dalen.

Een groot voorwerp als een reservewiel blokkeert dan een groot deel van het WHIPSeffect.
Een achterpassagier is op die plaats niet zo omvangrijk als een reservewiel(behalve als je je schoonloeder achterin zet; die zou ik dus in de aanhangwagen doen, maar dit ter zijde). De benen van een passagier zullen door de klap een stukje spreiden (en dat wil je vast niet bij je schoonl...) en de schade aan de passagier zal minimaal zijn.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
joost
7th Gear member

10 cm naar achteren? Hoe zit dat dan als de stoel helemaal naar achteren staat i.v.m. lengte bestuurder? En stel je klein bent en je wordt van achteren aangereden en je stoel schuift ineens die 10 cm naar achteren kom je niet meer bij stuur en pedalen, terwijl zo´n aanrijding niet automatisch inhoud dat je gelijk stilstaat... Begrijp ik dus niet goed.

Wat je schoonma betreft: mág die wel eens met je meerijden dan?

Joost.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ze kantelen idd licht naar achteren (alleen aan de bovenzijde) geen spannend stuk maar voldoende om de energie waarmee je terugkomt na "de klap" te absorberen door gefaseerd naar achter te bewegen (dit terwijl je er dus met de rug al tegenaan zit)
Het is veilger om het reservewiel vast achterin te monteren, mocht je ooit over de kop gaan is zo´n ding best gevaarlijk in de passagiersruimte.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Precies, en geen zware dingen los in de auto. Ik herinner me een filmpje op Top Gear waar ze dat eens hebben uitgeprobeerd. Een gereedschapkist, achter in de kofferbak. Bij een botsing met 50 km per uur kwam die dwars dóór de achterbank de passagiersruimte in en het gereedschap fungeerde als messen van een messenwerper. Door de stoelleuningen, door de voorruit en in het dashbord. Levensgevaarlijk.
Zelfs een pluche beest op de hoedenplank is een dodelijk voorwerp bij een aanrijding!
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Battlecruiser
8th Gear member

Laat er geen misverstand over bestaan:

1) de stoelleuning (in z'n geheel) gaat een stukje naar achteren

2) de rugleuning zal zakken.

BEIDE bewegingen maken deel uit van WHIPS

zie: http://www.hoeke.nl/Consument/veilig.html

De stoel kan nooit zó ver naar achteren geschoven worden dat het WHIPSsysteem erdoor verhinderd wordt. Je kunt de stoel dus niet tegen de achterbank aanschuiven, zodat er nog genoeg WHIPSruimte over is.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
joost
7th Gear member

Dat is duidelijke informatie.

Ik begrijp het probleem van de losliggende lading maar al te goed. Door de onderbouw gastank is er geen ruimte meer om het wiel tegen de zijkant van de auto te monteren, de afdekplaat (normaal voor het reserve wiel) komt bij mijn V40 ±8cm omhoog. Ik heb daar dus simpelweg geen ruimte voor. Ik kan hem plat op de laadvloer leggen en vastleggen met de bagageband (gadget Volvo). Maar dan zit ik weer met mijn bagage :( .

Geen zorgen mensen ik ben en was er al uit: ik maak van het thuiskomertje een thuisblijvertje :P ! Er ligt toch al zo´n spuitbusje in.
Los ik in een keer twee problemen op. Was alles maar zo simpel...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”