Stond vanmorgen in "De Telegraaf" :
APELDOORN - De politie rijdt de komende jaren alleen nog maar in Volkswagens. Het Duitse automerk schreef zich in voor de Europese aanbesteding Politievoertuigen en kon als enige voldoen aan de eisen die de politie stelde voor de mammoetorder van 300 miljoen euro.
Merken als Mercedes, Volvo, Ford en Opel, waar de politie nu ook in rijdt, vallen buiten de boot.
De voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), dat de gezamenlijke inkoop regelt voor alle 26 politiekorpsen, had in de aanbesteding de eis gesteld dat een merk in alle categorieën auto's moet kunnen leveren: Van kleine wagens, middenklassers, busjes tot voertuigen uit het hogere segment, compleet voorzien van dakset/signaleringsapparatuur.
Alleen de Pon Groep, die VW's importeert, kan dat waarmaken en mag de komende vier jaar jaarlijks zo'n achthonderd tot duizend auto's van de types Golf, Passat, Touran en T5 aanleveren.
"Maar honderd procent zeker zijn we nog niet", reageert Sandra van der Wurf van de Pon Groep. "Laten we het hopen."
Mercedes Benz noemt het "vreselijk jammer dat wij hebben moeten afhaken. We hebben ons zelf teruggetrokken omdat we niet aan alle honderden eisen konden voldoen. Eén keer 'nee' betekende al dat je buitenspel stond. Echt heel bizar", aldus woordvoerster Eugenie Jongste. Ook Volvo baalt: "Er werden zulke specifieke eisen gesteld dat het onmogelijk voor ons was in te schrijven", stelt zegsvrouw Femke Bruggeman.
Onopvallende politievoertuigen, auto's van arrestatieteams, de zogeheten 'specials', kunnen nog wel van een ander merk zijn. Hiervoor loopt de aanbesteding nog.
Vreemde aanbesteding. Er zijn op deze manier maar weinig merken die van elke categorie een auto hebben........
Alles over de politie en Volvo's
-
- 3rd Gear member
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
- casper
- 5th Gear member
Merken kunnen waarschijnlijk in beroep gaan tegen deze wijze van aanbesteden.v70bio schreef:Stond vanmorgen in "De Telegraaf" :
APELDOORN - De politie rijdt de komende jaren alleen nog maar in Volkswagens. Het Duitse automerk schreef zich in voor de Europese aanbesteding Politievoertuigen en kon als enige voldoen aan de eisen die de politie stelde voor de mammoetorder van 300 miljoen euro.
Merken als Mercedes, Volvo, Ford en Opel, waar de politie nu ook in rijdt, vallen buiten de boot.
De voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), dat de gezamenlijke inkoop regelt voor alle 26 politiekorpsen, had in de aanbesteding de eis gesteld dat een merk in alle categorieën auto's moet kunnen leveren: Van kleine wagens, middenklassers, busjes tot voertuigen uit het hogere segment, compleet voorzien van dakset/signaleringsapparatuur.
Alleen de Pon Groep, die VW's importeert, kan dat waarmaken en mag de komende vier jaar jaarlijks zo'n achthonderd tot duizend auto's van de types Golf, Passat, Touran en T5 aanleveren.
"Maar honderd procent zeker zijn we nog niet", reageert Sandra van der Wurf van de Pon Groep. "Laten we het hopen."
Mercedes Benz noemt het "vreselijk jammer dat wij hebben moeten afhaken. We hebben ons zelf teruggetrokken omdat we niet aan alle honderden eisen konden voldoen. Eén keer 'nee' betekende al dat je buitenspel stond. Echt heel bizar", aldus woordvoerster Eugenie Jongste. Ook Volvo baalt: "Er werden zulke specifieke eisen gesteld dat het onmogelijk voor ons was in te schrijven", stelt zegsvrouw Femke Bruggeman.
Onopvallende politievoertuigen, auto's van arrestatieteams, de zogeheten 'specials', kunnen nog wel van een ander merk zijn. Hiervoor loopt de aanbesteding nog.
Vreemde aanbesteding. Er zijn op deze manier maar weinig merken die van elke categorie een auto hebben........
Ik dacht dat het opleggen van zulke eisen voor Europese aanbestedingen niet mogelijk was.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Als je van tevoren per se een bepaald merk wil, kan je dus gewoon de meest bizarre eisen stellen aan de inschrijvers...
En over 5 jaar komen ze er achter dat alles met één merk ook onvermoede nadelen heeft en moet er weer een aanbesteding komen van 5 verschillende merken.
En zo houden ambtenaren zichzelf en onze portemonnee bezig...
En over 5 jaar komen ze er achter dat alles met één merk ook onvermoede nadelen heeft en moet er weer een aanbesteding komen van 5 verschillende merken.
En zo houden ambtenaren zichzelf en onze portemonnee bezig...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 8th Gear member
Tja, misschien dat Peugeot in elke categorie ook een auto heeft, maar die VW's zijn wel ruimer.
Jammer maar helaas. Zie het als een voordeel, er komen een hoop witte V50 en te koop met hele goeie remmen!
Ook een flink aantal V70 in de kleur wit komt op de markt.
Jammer maar helaas. Zie het als een voordeel, er komen een hoop witte V50 en te koop met hele goeie remmen!

Ook een flink aantal V70 in de kleur wit komt op de markt.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 8th Gear member
Ik dacht dat mensen en instanties vrij waren de keuzes die ze maken....casper schreef: Merken kunnen waarschijnlijk in beroep gaan tegen deze wijze van aanbesteden.
Ik dacht dat het opleggen van zulke eisen voor Europese aanbestedingen niet mogelijk was.
Er zijn natuurlijk wel voordelen te behalen als je alles van een (1) merk betrekt.
En de Politie gebruikt al jaren Golfjes en busjes van VW, die voldoen schijnbaar goed.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
maar vallen de KLPD auto's hier ook onder? Dat is wat anders dan de gezamelijke korpsen
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Tsja, was te verwachten.
Een aantal maanden gelden lekte ergens een opmerking van een hoog geplaatste functionaris dat VW de voorkeur bij hun had, dus ......
Eerlijke strijd in dit soort gevallen is ook al ver te zoeken.
Ik ga dat bericht nog eens zoeken.
Een aantal maanden gelden lekte ergens een opmerking van een hoog geplaatste functionaris dat VW de voorkeur bij hun had, dus ......
Eerlijke strijd in dit soort gevallen is ook al ver te zoeken.
Ik ga dat bericht nog eens zoeken.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
-
- 2nd Gear member
Op het ogenblik heeft NL 26 korpsen: 25 regiokorpsen en het KLPD. In de topic start gaat het over 26 korpsen, dus dat is dan incl. het KLPD...VolvoMafia schreef:maar vallen de KLPD auto's hier ook onder? Dat is wat anders dan de gezamelijke korpsen
V70 2.4T MY2001
- Peter-V50
- 4th Gear member
Stel dat VW met een terugroepactie komt. Zijn in één keer alle politiewagens van de weg. (OK, ik overdrijf een beetje)
Ik zou als wagenparkbeheerder juist wat spreiding willen.
Ik zou als wagenparkbeheerder juist wat spreiding willen.
En met allerlei gaten op de plekken waar de extra's hebben gezeten...Zie het als een voordeel, er komen een hoop witte V50 en te koop met hele goeie remmen!
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
-
- 8th Gear member
Ja gaten genoeg idd. en wat dacht je van een paar kilo bedrading die er nog inzit...
Heb eens een Astra gehad die als onopvallende dienst had gedaan... Een heel ander dashboard ingebouwd, want het ding zat vol met gaten.
Heb eens een Astra gehad die als onopvallende dienst had gedaan... Een heel ander dashboard ingebouwd, want het ding zat vol met gaten.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Voor de grote meute zal het inderdaad VW worden, zeg maar alles met strepen op de deur en lampjes op het dak. En daar is niks mis mee, die dingen hebben het altijd fantastisch gedaan. De uitstap naar Opel was dat aangaande een openbaring. Citaatje? "Wat zegt U? de turbo kapot? Dat kan niet, die gaan nooit kapot" Totdat een stelletje dienders met de Vectra 2.2 DTI en 1,9 CDTI de noodhulp gingen rijden.
Sectie stiekum, de A.T's en KLPD blijven, daar waar nodig, gewoon rijden met voertuigen die voor dat doel geschikt zijn. (Ik zie namelijk nog geen A.T.-er in een Polo Bleumotion, zijnde dé reisauto van het huidige pakket, door NL racen op weg naar een inzet)
Sectie stiekum, de A.T's en KLPD blijven, daar waar nodig, gewoon rijden met voertuigen die voor dat doel geschikt zijn. (Ik zie namelijk nog geen A.T.-er in een Polo Bleumotion, zijnde dé reisauto van het huidige pakket, door NL racen op weg naar een inzet)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Volvoman
- 7th Gear member
- Contacteer:
Hebben de politieagenten geen secundaire arbeidsvoorwaarden? Stel je voor dat je nu de dagen slijt in een V70 of V50 en straks de dag moet doorkomen in een VW. Ik zou gaan staken!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- Harige Harry
- 2nd Gear member
Ideaal die vw's, mijn T5 is sneller! \:D/ . Het is jammer dat ze niet voor een betrouwbaarder product gaan voor dezelfde prijs of minder.....
S60 T5 geartronic, cosmos bleu metalic, zwart leder, 2000. verkocht...
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Deze actie maakt Volvo ook wel weer een beetje exclusiever ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik kan er wel mee leven.
Ik rijd geen Mercedes omdat er iedere keer als je dan ergens stopt wildvreemde mensen in willen stappen ............. :twisted: :twisted: ........
en nu ben ik eindelijk van dat gezeur af of ik een 'stille' ben ........ :drinking: :drinking:
Rob
Ik rijd geen Mercedes omdat er iedere keer als je dan ergens stopt wildvreemde mensen in willen stappen ............. :twisted: :twisted: ........
en nu ben ik eindelijk van dat gezeur af of ik een 'stille' ben ........ :drinking: :drinking:
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- xc-men
- 4th Gear member
- Contacteer:
VW dus erg Jammer ik vind dat Volvo veel meer uitstraalt als Politie wagen,
Een vriend van me uit Noorwegen heeft me een paar dagen geleden deze foto gestuurd. Ook toevalig weer een VW.
Een vriend van me uit Noorwegen heeft me een paar dagen geleden deze foto gestuurd. Ook toevalig weer een VW.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- Peter-V50
- 4th Gear member
Ik heb soms wel eens het idee dat andere bestuurders mij voor de zekerheid toch wat voorzichtig inhalen. Je weet maar nooit of ik een "stille" ben. :glasses2:
Volvo XC40 P8 MY21