Vergeet niet dat hij dan pure lucht aanzuigt en je AFR verhouding niet meer klopt. Gevolg een te arme afstelling en dan afslaan. (in geval van LPG mengstuk)Iroll schreef:Als hij in het inlaattraject valse lucht aanzuigt dan zou het stationair lopen te hoog zijn.Zou ook kunnen dat je ergens veel valse lucht hebt
Hoe zit het trouwens met het onderhoud. Zijn de kleppen gesteld, contactpunten, condensator, bougies, rotor, verdeelkap en bougiekabels al vervangen. En vergeet het luchtfilter niet. Voordat je een goede diagnose kan stellen moet je eerst zeker weten dat het basis onderhoud goed in orde is omdat te kunnen uitsluiten.
Algemene vragen volvo 164
- ferdy
- 4th Gear member
- Iroll
- 6th Gear member
In geval van valse lucht wordt het vacuum minder laag in het inlaatspruitstuk en dat detecteerd de map sensor waardoor die de ecu ook meer benzine laat inspuiten, dus gaat het stationair omhoog. Boven de 1700 rpm stationair schakeld de ecu de benzine toevoer weer af waardoor je het typische jagen krijgt. De toeren lopen op, de ecu stopt met inspuiten boven de 1700rpm en pakt weer op als het toerental rond de 700rpm is en vervolgens gaat hij weer toeren maken. Typisch voor de Djet. En omdat de motor zowel op benzine als op LPG afslaat bij gasloslaten denk ik dat je valse lucht kan uitsluiten. Ik heb juist het idee dat hij te weinig lucht krijgt, bijv. door een vervuild luchtfilter of de luchtomloopklep is vastgelopen in gesloten positie. Dat is een veel voorkomend euvel van de Djet. Hoe hoog staat hij stationair afgesteld? Stationair moet hij rond de 900 rpm draaien. Een andere mogelijkheid zijn vervuilde contacten v.d. gaspositieklep. De ecu heeft dan niet door dat de gasklep gesloten is en hij op stationair moet overgaan.Vergeet niet dat hij dan pure lucht aanzuigt en je AFR verhouding niet meer klopt. Gevolg een te arme afstelling en dan afslaan.
-
- 2nd Gear member
Iroll, thanks voor je bericht.
Wat is Djet?
De luchtfilter is nieuw, luchtomloopklepje (die zit onder de luchtfilter dat ronde ding toch?) Die is gesmeerd en loopt goed.
Hoe kan ik erachter komen hoeveel rpm hij stationair draai?
En de contacten bedoeld u de bougies ?
De ecu is
?
Ik ga vandaag nog even lange rit maken. Maar volgensmij heb ik het probleem opgelost. Vraag me niet hoe ik dat gedaan heb btw
.
Wat is Djet?
De luchtfilter is nieuw, luchtomloopklepje (die zit onder de luchtfilter dat ronde ding toch?) Die is gesmeerd en loopt goed.
Hoe kan ik erachter komen hoeveel rpm hij stationair draai?
De ecu is

Ik ga vandaag nog even lange rit maken. Maar volgensmij heb ik het probleem opgelost. Vraag me niet hoe ik dat gedaan heb btw

Volvo 164E 1972
-
- 4th Gear member
Djet is het type injectie systeem.
Ecu is de besturing van de injectie (computer).
met de contacten zullen de onderbreker contacten in de ontsteking bedoeld worden denk ik.
de klep die omschreven wordt is een klep in een aluminium huis op de voorkant van de cilinderkop in het aluminium huis zit een bronzen klep die doormiddel van temperatuur verschillen uitzet/krimpt hierdoor wordt de extra lucht voor het stationair lopen gecontroleerd.
met een toerenteller kun je het toerental aflezen.
Ecu is de besturing van de injectie (computer).
met de contacten zullen de onderbreker contacten in de ontsteking bedoeld worden denk ik.
de klep die omschreven wordt is een klep in een aluminium huis op de voorkant van de cilinderkop in het aluminium huis zit een bronzen klep die doormiddel van temperatuur verschillen uitzet/krimpt hierdoor wordt de extra lucht voor het stationair lopen gecontroleerd.
met een toerenteller kun je het toerental aflezen.
- Iroll
- 6th Gear member
Stond er toch al bij? Of mis ik iets?Een andere mogelijkheid zijn vervuilde contacten v.d. gaspositieklep.
Het moet eigenlijk gaspositiesensor en geen klep, even een typefoutje van me. De GPS zit vooraan op het inlaatspruitstuk, aan de buitenkant gemonteerd met een zwart dekseltje. Deze geeft aan de ecu door of de gasklep gesloten is zodat hij op stationair overgaat of hoever en hoe snel het gaspedaal wordt ingetrapt zodat die weet hoeveel benzine intespuiten.
Voor de rest heeft B-lennium, je vragen al beantwoord.
-
- 2nd Gear member
Ben ik weer.
Sorry Iroll, verkeerd gelezen.
Het afslaan is nu al stuk minder.
Als ik stukje gereden heb dan val hij uit.
En inderdaad, kopelling intrappen en toerental gaat rustig naar beneden tot uitvallen.
Ik heb 2 foto's gemaakt van de componenten die jullie bedoelen (als ik het goed heb
)
eigenlijk rest de vraag, wat kan ik er aan doen
.
Hartelijk dank.
Sorry Iroll, verkeerd gelezen.
Het afslaan is nu al stuk minder.
Als ik stukje gereden heb dan val hij uit.
En inderdaad, kopelling intrappen en toerental gaat rustig naar beneden tot uitvallen.
Ik heb 2 foto's gemaakt van de componenten die jullie bedoelen (als ik het goed heb

eigenlijk rest de vraag, wat kan ik er aan doen

Hartelijk dank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 164E 1972
- Iroll
- 6th Gear member
Foto 1 is de GPS. Maak de stekker en de 4 schroefjes los waarmee het dekseltje vastzit. Denk erom, niet de 2 afstelschroefjes loshalen waarmee hij vastzit op spruitstuk, anders moet je hem weer opnieuw afstellen! Haal het dekseltje voorzichtig los en maak de koperen contactbanen die je ziet schoon met een wattenstaafje en contactspray.
Foto 2 is de MAP sensor. Daar niets aan doen, alleen ff checken of de slang goed luchtdicht is door de slang lostehalen van het spruitstuk en eraan te zuigen. Hij moet goed vacuum blijven, mag absoluut niet lekken. De MAP is erg zeldzaam aan het worden en daardoor erg duur om te moeten vervangen als ze al te vinden zijn!
De alu. luchtomloopklep zit in de kop onder het thermostaathuis, er lopen 2 slangen vanaf naar onder het inlaatspruitstuk toe. Maak de slang los van het spruitstuk die het dichtstbij de grille zit (voorste dus). Als de auto loopt de slang met je duim dichthouden. Hoe loopt hij dan stationair? Dat zou slechter of afslaan moeten betekenen. Slaat hij niet af dan zit de klep dicht.
Je kan het stationair afstellen met de schroef die vooraan onder het spruitstuk zit tussen de 2 slangen van de luchtomloopklep. Met sleutel 14 de contramoer losdraaien en de schroef er langzaam uitdraaien tot het toerental omhoog gaat. Daarna de moer weer vastzetten.
Foto 2 is de MAP sensor. Daar niets aan doen, alleen ff checken of de slang goed luchtdicht is door de slang lostehalen van het spruitstuk en eraan te zuigen. Hij moet goed vacuum blijven, mag absoluut niet lekken. De MAP is erg zeldzaam aan het worden en daardoor erg duur om te moeten vervangen als ze al te vinden zijn!
De alu. luchtomloopklep zit in de kop onder het thermostaathuis, er lopen 2 slangen vanaf naar onder het inlaatspruitstuk toe. Maak de slang los van het spruitstuk die het dichtstbij de grille zit (voorste dus). Als de auto loopt de slang met je duim dichthouden. Hoe loopt hij dan stationair? Dat zou slechter of afslaan moeten betekenen. Slaat hij niet af dan zit de klep dicht.
Je kan het stationair afstellen met de schroef die vooraan onder het spruitstuk zit tussen de 2 slangen van de luchtomloopklep. Met sleutel 14 de contramoer losdraaien en de schroef er langzaam uitdraaien tot het toerental omhoog gaat. Daarna de moer weer vastzetten.