Heeft er iemand wel eens de achterruitenwissermotor uit elkaar gehaald?
Ik wel, de as zat namelijk vastgeroest.
Nu heb ik alles in elkaar gezet maar heb het volgende probleem:
Ruststand hoort 3 uur te zijn (naar rechts). Als ik de wisserarm er in die stand opzet en de wisser aanzet gaat ie eerst een stukje naar beneden voordat het raam gewist wordt (het veegt een stukje achterklep schoon). :evil:
Ik kan het "achterklepwissen" verhelpen door de wisserarm iets omhoog te zetten, maar het ziet er niet uit. :?
Kan iemand me helpen?
achterruitenwisserprobleempje
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.01.2007 - 21:11
ex S70 Tdi
V70 D5
V70 D5
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
En wanneer je de wisser uit zet, staat deze dan ook op de achterklep of staat deze dan netjes in de ruststand?
In het eerste geval lijkt het me dat het motortje gewoon iets verdraaid is gemonteerd in de achterklep.
In het tweede geval: waarschijnlijk zit er in het motortje iets wat de bewegingsrichting van de wisser laat omdraaien, én iets wat bepaald wat de ruststand is. Je hebt het zelf uit elkaar gehaald, dus ik neem aan dat je daar wel een beeld bij hebt. Een tandwieloverbrenging, of een omkeerpunt voor de stroomrichting waardoor het motortje de andere kant op draait? In ieder geval komt het me voor dat dat punt is verlopen. Er vanuit gaand dat het gewoon een mechanisch keerpunt is lijkt het me dat je het motortje opnieuw even uit elkaar moet halen en moet uitvogelen wat de ruitenwisser de andere kant op laat gaan, en dat in de juiste positie zetten.
Groet, Olav
In het eerste geval lijkt het me dat het motortje gewoon iets verdraaid is gemonteerd in de achterklep.
In het tweede geval: waarschijnlijk zit er in het motortje iets wat de bewegingsrichting van de wisser laat omdraaien, én iets wat bepaald wat de ruststand is. Je hebt het zelf uit elkaar gehaald, dus ik neem aan dat je daar wel een beeld bij hebt. Een tandwieloverbrenging, of een omkeerpunt voor de stroomrichting waardoor het motortje de andere kant op draait? In ieder geval komt het me voor dat dat punt is verlopen. Er vanuit gaand dat het gewoon een mechanisch keerpunt is lijkt het me dat je het motortje opnieuw even uit elkaar moet halen en moet uitvogelen wat de ruitenwisser de andere kant op laat gaan, en dat in de juiste positie zetten.
Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Er is met de montage van het mechaniek iets niet goed gegaan. Er zit een mechaniekje in met een schakelaartje die de ruststand aangeeft van de arm. Deze is iets verschoven, waardoor hij te vroeg stopt. Als je hem dan weer aanzet gaat hij eerst nog door z`n dode punt heen voordat hij weer omhoog gaat. Het schakelaartje word te vroeg aangegrepen.
De motor word in ieder geval niet van draairichting veranderd, deze draait altijd 1 kant op.
De motor word in ieder geval niet van draairichting veranderd, deze draait altijd 1 kant op.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.01.2007 - 21:11
Dank voor de reacties.
Aan de "armenwinkel"kun je nix veranderen en aan de draairichting inderdaad ook niet.
De ruststand wordt bepaald door sleepcontacten achter op het tandwiel ( het is een worm-/tandwiel overbrenging.
Als je deze willekeurig monteert en er spanning opzet loopt het tandwiel automatisch naar zijn nulpositie. Maar als je de ruitenwisser er dan opzet dan krijg ik het probleem wat ik hierboven beschreef.
Weet iemand of dit "ingeregeld"moet worden door de dealer?
Aan de "armenwinkel"kun je nix veranderen en aan de draairichting inderdaad ook niet.
De ruststand wordt bepaald door sleepcontacten achter op het tandwiel ( het is een worm-/tandwiel overbrenging.
Als je deze willekeurig monteert en er spanning opzet loopt het tandwiel automatisch naar zijn nulpositie. Maar als je de ruitenwisser er dan opzet dan krijg ik het probleem wat ik hierboven beschreef.
Weet iemand of dit "ingeregeld"moet worden door de dealer?
ex S70 Tdi
V70 D5
V70 D5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 28.01.2010 - 15:12
ik denk dat het wiel met de sleepcontacten verdraaid is t.o.v. de stand van de as (waaraan de wisser zit). Ik ben bang dat dit niet iets is dat de dealer voor je kan fixen: volgens mij halen die zo'n unit niet uit elkaar als er iets mee mis is, ze vervangen gewoon het hele ding (waardoor zij ook niet weten wat nu precies de juiste stand van de sleepcontacten moet zijn).
V70 2.4T MY2001
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Turbodesk heeft dus gelijk,hij draait net iets te ver over het schakelmomentje heen.