Ik zat toevallig even op www.autoweek.nl en las daar een review (04-12-2009) over de C30.
Herkent iemand zich in onderstaande tekst?
(Het volledige artikel.)
C30 veilig maar zeer teleurstellend (9.000 km)
Betreft Volvo C30 1.8 Sport met Business Line pakket, bouwjaar juli 2009.
Vanwege een snel te nemen beslissing de fout gemaakt deze auto afgelopen juni te bestellen zonder eerst een proefrit te maken. Op papier en internet ziet alles er prachtig uit maar mijn praktijk heeft anders uitgewezen.
Eerst de positieve kanten. Het redelijk gewaagde uiterlijk (met name de achterkant) levert meer complimenten op dan verwacht, met name bij de dames valt deze auto in de smaak. Het sportpakket met subtiel spoilertje en de 17 inch wielen maken de wagen af.
Het remsysteem is top, goed doseerbaar en het ABS komt precies op tijd inzetten. Van een drijfnat wegdek is deze auto niet onder de indruk, mede dankzij de uitstekende Continental banden. Dit draagt zeker bij aan het toch al aanwezige veiligheidsgevoel dat je van een Volvo verwacht (of waarom je een Volvo koopt). Idem de zeer dikke deuren en airbags ten overvloede. Bediening en werking van de cruise control is perfect. Stereo systeem (Performance Sound) klinkt super. De (met leer beklede) stoelen zien er prachtig uit en zitten ook bij lange afstanden comfortabel, minpuntje is wel dat de hoofdsteunen niet versteld kunnen worden en daardoor niet je nek ondersteunen.
Dan de negatieve punten waarom ik deze auto zeer teleurstellend vind en nooit nogmaals zou aanschaffen.
- Restwaarde: Nog geen drie maanden na levering van de auto besluit Volvo de C30 duizenden Euro's goedkoper te maken (http://www.nu.nl/auto/2087012/volvo-c30 ... koper.html).
- Prestaties: De 1.8 16V op benzine is niet vooruit te branden ondanks de korte overbrenging van de versnellingsbak. Het hoge gewicht van deze relatief kleine auto (1230 kg!) maakt het de 125 PK sterke, van Ford afkomstige, motor erg moeilijk. De fabrieksopgaven van 0-100 in 11 seconden en een top van 200 zijn absoluut onhaalbaar. Boven de 160 is het kruipen naar de 175, max 180 en dan houd het echt op, al is het maar omdat de toerenteller dan al richting het rood wijst.
- Comfort: Door de korte overbrenging en het ontbreken van een 6e versnelling maakt deze auto veel te veel toeren bij snelweg gebruik, 3500 bij 120 km/h en 4000 bij 140 km/h. Hierdoor maakt de motor onnodig veel (en een niet erg aantrekkelijk) geluid.
- Verbruik: Navenent aan de korte overbrenging en de hoge toeren is het absurd hoge verbruik voor een 1.8 motor. Na 9000 vooral snelweg kilometers (met cruise control) staat er op de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 10,7 liter/km over het totaal aan kilometers (1:9,3!)
- Praktisch gebruik: Voor een auto van deze prijsklasse is het onvoorstelbaar dat de nihile kofferruimte niet bruikbaar is zonder een knullige plastic lap los te maken en opzij te schuiven. In geval van een tas met boodschappen dient het hele ding eerst te worden ontkoppellend dan wel er uit te worden gehaald. Wie denkt de achterbak dan maar niet te gebruiken en bagage in de auto mee te nemen komt ook hier bedrogen uit. Een tas op de voorstoel doet het 'geen gordel om' alarm afgaan (bij Volvo is dit boven de 40 km/h radio automatisch uit en keihard gepiep). Bagage op de achterbank kan wel maar dan moet je daarna wel de daarvoor omgeklapte voorstoel opnieuw instellen, deze hebben namelijk geen geheugen om terug te keren in de oorspronkelijke stand(!). Tevens dien je de gordels eerst weg te duwen voordat je de achterbank kunt bereiken want ook hier is niet aan gedacht.
- Kwaliteit: Ondanks dat dit een nieuwe auto betreft is deze niet kraak en piepvrij. Het voelt aan alsof de koets niet stijf genoeg is. Deze auto is qua marketing gepositioneerd in de Audi A3 en BMW 1 serie niveau maar kan dit niveau na lange niet benaderen. Ik durf dit zeker te stellen op basis van ervaren verschil door testritten te hebben gemaakt met bovengenoemde auto's.
- Betrouwbaarheid: Bij ca. 1500 km op de teller liet er onder hevig gebonk een schroef los uit het motorblok. Dit gebeurde tijdens een stadsrit en na een speurtocht heb ik deze, nog in gloeiend hete staat, terugevonden. De Volvo dealer ging lakoniek om met dit, voor mij zeer serieuze, voorval.
Dan nog een aantal kleinere irritaties:
- Sleutel: Ouderwets groot, niet inklapbaar, niet handzaam.
- Climate control: De airco voelt niet erg koud, het duurt ook minimaal 15 minuten voordat deze van de hoogste blaasstand (met herrie) naar een lager niveau gaat bij warm weer.
- Bergruimte: Het dashboardkastje is van nihil formaat en ook de bergruimte in de enorme deuren is vrij klein. Tussen de voorstoelen zitten nog drie afzonderlijke bakjes waar wel wat in past maar een simpele bekerhouder zit niet bij de prijs in. Een telefoon neerleggen kan niet in het zichtsveld. Er is geen goede plek te vinden voor het veilig opbergen van een zonnebril.
- Bleutooth: De telefoonvoorbereiding ziet er mooi uit met knopjes op het stuur en de middenconsole maar werkt voor geen meter hetgeen de Volvo dealer erkent. Telefoongegevens zoals het adresboek kunnen maar in zeer beperkte mate worden gesyncroniseerd (waardoor je toch weer de gsm moet vasthouden om te kiezen) en de verbinding valt herhaaldelijk weg, met name bij regenachtig weer.
- Vergrendeling: Goed dat beide deuren zich bij het wegrijden automatisch vergrendelen. Slecht dat de passagiersdeur en achterklap daarna niet ontgrendelden zodra de bestuurdersdeur dat ook doet. Is in de praktijk absoluut onhandig want je denkt daar niet aan en moet steeds weer de sleutel pakken.
- Kledinghaakje: Colbert of overhemd ophangen in een C30? No way, er zijn nul kledinghaakjes aanwezig.
- Parking distance control (alleen achter): Werkt niet bij regen. Systeem ziet waterdruppels als object, blijft dan continue piepen.
- Navigatie: Betreft hier de Garmin Nuvi af fabriek 'opbouw' versie. Volvo had bij aanschaf auto een oud model geinstalleerd. Dit niet gepikt en zonder kosten het nieuwste model gekregen. Het apparaat moet worden geplaatst op een lelijk en onnodig groot voetstuk dat is gemonteerd bovenop het dashboard. Hoewel dit qua prijs een redelijk 'top of the line' product van Garmin schijnt te zijn zit er geen TMC functionaliteit op hetgeen tegenwoordig toch standaard zou moeten zijn. Het opstarten duurt erg lang in vergelijking met bv. een TomTom en in grote steden heeft deze Amerikaanse pathfinder soms dusdanig moeite (vooral bij werkzaamheden) dat hij er spontaan van reboot. Geen aanrader.
- Gemis: Naast een zesde versnelling, bekerhouder, kledinghaakje en fatsoenlijke achterbak aankleding zou een auto van ruim 26.000 Euro uit 2009 miniaal een regen- en lichtsensor standaard dienen te hebben (paar tientjes bij de Halfords, laat staan af fabriek). Een simpel lampje naast de make-up spiegels in de zonnekleppen idem.
Samengevat:
De Volvo C30 is een zgn 'lifestyle' auto die je een veilig gevoel weet te geven. Het ontwerp is volgens sommigen controversieel maar weet de meesten toch qua smaak positief te enthousiasmeren. In het dagelijks gebruik kent deze auto echter, met name in combinatie met de 1.8 benzine aandrijflijn, vele missers. De praktische bruikbaarheid is zeer klein, de prestaties vallen byzonder tegen almede het comfort en het verbruik. Kortom, nette auto om te zien, niet om te hebben en dagelijks te gebruiken.
C30 veilig maar zeer teleurstellend
- Max
- 7th Gear member
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- 360Degreez
- 5th Gear member
Ja inderdaad, als je de auto niet een beetje kent zou je het nog geloven ook. Echter zijn veel van de punten te wijten aan een slechte oriëntatie van een koper en een klein stukje pech dat iedere autobezitter kan overkomen.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Laat ik voorop stellen dat ik GEEN zin heb om het artikel te lezen op die website waar dit artikel staat. Maar ik denk zomaar dat de bestuurder deze auto helemaal niet had moeten kopen (snelle beslisser geweest zoals hij geciteerd wordt).
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Paul
- Geartronic member
Nou hij heeft wel een punt over de inruilwaarde, maar daar-en-tegen heb je nu ook goedkoper een C30.
Die bluetooth doet het in mijn auto prima, bij mijn vader in Xc60 niet, maar ligt aan telefoon.
En die parkeersensoren, daar is een update voor dat hij het beter moet doen.
Zag op AW, dat die stoelen niet in de oudestand terug gaan?
Moet hij toch echt even leren hoe het werkt, want dat is juist het fijne van die stoelen...
Die bluetooth doet het in mijn auto prima, bij mijn vader in Xc60 niet, maar ligt aan telefoon.
En die parkeersensoren, daar is een update voor dat hij het beter moet doen.
Zag op AW, dat die stoelen niet in de oudestand terug gaan?
Moet hij toch echt even leren hoe het werkt, want dat is juist het fijne van die stoelen...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 8th Gear member
Tja, hij zegt het zelf al;
Vanwege een snel te nemen beslissing de fout gemaakt deze auto afgelopen juni te bestellen zonder eerst een proefrit te maken. Op papier en internet ziet alles er prachtig uit maar mijn praktijk heeft anders uitgewezen.
Niet slim.
Niet slim.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Giuseppo
- 2nd Gear member
Hoewel de reactie erg negatief is kan ik me toch wel vinden in een paar punten:
- Afwerking is echt duidelijk slechter dan bij onze vorige V50, zitten een paar irritante kraakjes en piepjes in
- Verbruik van 1.8 motor is te hoog (leasemaatschappij doet moeilijk)
- Het verschuiven van de voorstoelen werkt niet goed (De veel gebruikte rechterstoel blijft ook niet naar voren staan, maar schuift langzaam terug)
Verder is ondertussen al de gasklep vervangen en is er een lekkage achter waar de hemel voor losgemaakt moet worden. En dat na een jaar en 32.000 km
- Afwerking is echt duidelijk slechter dan bij onze vorige V50, zitten een paar irritante kraakjes en piepjes in
- Verbruik van 1.8 motor is te hoog (leasemaatschappij doet moeilijk)
- Het verschuiven van de voorstoelen werkt niet goed (De veel gebruikte rechterstoel blijft ook niet naar voren staan, maar schuift langzaam terug)
Verder is ondertussen al de gasklep vervangen en is er een lekkage achter waar de hemel voor losgemaakt moet worden. En dat na een jaar en 32.000 km
2009 C30 1.8 Sport
2021 XC40 T4 Recharge r-design
- Paul
- Geartronic member
Lekkage achter, echt van water of van de ruitenwisserkabel?
Die stoel, die hou ik altijd vast als iemand instapt, (soort van service voor de persoon die achterin gaat zitten) en echt waar, geen last van.
Die stoel, die hou ik altijd vast als iemand instapt, (soort van service voor de persoon die achterin gaat zitten) en echt waar, geen last van.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- Giuseppo
- 2nd Gear member
Jup, na een regenbui is het rechterdeel van de vloerbedekking van het koffer doorweekt.Paul schreef:Lekkage achter, echt van water of van de ruitenwisserkabel?
Dat doe ik nu ook, maar er zit niet altijd iemand bij het in- en uitstappen. Dit vind ik toch wel een foutje.Paul schreef:Die stoel, die hou ik altijd vast als iemand instapt, (soort van service voor de persoon die achterin gaat zitten) en echt waar, geen last van.
2009 C30 1.8 Sport
- kmser
- 4th Gear member
Waarom denk je dat er hier bijna nooit C30's op benzine verkocht worden. De enige fatsoenlijke benzinemotor (rekeninghoudend met prestaties en verbruik) is de T5. In diesel zijn vele problemen opgelost.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
-
- 1st Gear member
Dit soort quotes vind ik dan wel weer een beetje jammer.kmser schreef: De enige fatsoenlijke benzinemotor (rekeninghoudend met prestaties en verbruik) is de T5.
Ik rijd zelf een 1.8 en kan me in een aantal opmerkingen zeker vinden: traag, veel toeren bij 120-130 km/u, relatief hoog verbruik (zeker in vergelijking met de prestaties van de T2 en T3 1.6 motoren in de S/V60).
Hoewel het mij fijn lijkt om een keer een T5 te rijden, lijkt me een 230 pk motor niet de "enige fatsoenlijke benzinemotor". Verbruik nog even daargelaten.
V50 1.8 Barents Blue Edition I, MY09
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
uw fiscaal systeem is daar debet aan, de benzine turbo motoren worden van andere modellen ook vrijwel niet verkocht.kmser schreef:Waarom denk je dat er hier bijna nooit C30's op benzine verkocht worden. De enige fatsoenlijke benzinemotor (rekeninghoudend met prestaties en verbruik) is de T5. In diesel zijn vele problemen opgelost.
Een onzinstelling dus tav die T5
Volvo for life
- piotrV70
- 5th Gear member
- Paul
- Geartronic member
You love it or you hate it...
-
- 3rd Gear member
Ware woordenPaul schreef:You love it or you hate it...

Als ik het zo lees heeft hij geoown een verkeerder keuze gemaakt (lees niet goed nagedacht over zijn aanschaf)
- Paul
- Geartronic member
Heb dat hoesje al drie jaar in mijn achterbak opgerold liggen waarvan ik me nu eigenlijk pas bedenk dat ik dat er net zo goed uit kan laten.
Dankzij de sunblinds zie je toch niks, en ik ga er niet voor 10k aan pc's in laten liggen op parkeerplaatsen, dus ach....
Dankzij de sunblinds zie je toch niks, en ik ga er niet voor 10k aan pc's in laten liggen op parkeerplaatsen, dus ach....
- Silver_R
- 6th Gear member
Welke auto je ook uit dit segment overhaast koopt, zonder dat je affiniteit met een bepaald merk hebt, zal altijd wel tegenvallen.
Ik kan ook een A3, een 308, een Corolla ,een Scirocco of wat dan ook echt wel afkraken en met de grond gelijk maken.
Toch moet deze persoon eerst maar eens gedegen marktonderzoek doen voordat hij wat aanschaft.
Maar dat zeiltje in de C30, kan echt niet.
Ik kan ook een A3, een 308, een Corolla ,een Scirocco of wat dan ook echt wel afkraken en met de grond gelijk maken.
Toch moet deze persoon eerst maar eens gedegen marktonderzoek doen voordat hij wat aanschaft.
Maar dat zeiltje in de C30, kan echt niet.
- John Vermeulen
- 3rd Gear member
- Contacteer:
In een aantal punten moet ik de auteur eigenlijk wel gelijk geven:
- de 1.8 motor is toch niet meer van deze tijd (5 versnellingen, geen turbo/injectie). Geldt ook voor de 1.6 en de 2.0 overigens. Deze atmosferische motoren moeten veel te veel toeren maken, wil je een beetje op snelheid komen. Traag in de accleratie. Geen 6e versnelling. Veel te onzuinig. Dat heeft de concurrentie in dezelfde prijsklasse toch veel beter voor elkaar. De huidige benzinemotorisering in de C30 met alleen de 2.0 en de T5 lijkt toch ook helemaal nergens op;
- afwerking is hier en daar niet helemaal top;
- het interieurdesign is hier en daar al gedateerd (de klokken in het dashboard bijvoorbeeld).
Belangrijkste aandachtspunt blijft uiteraard de motorisering. De andere punten zijn bijzaken. De meeste aspecten had de auteur bij een betere kennismaking en orientatie vooraf (waaronder een proefrit) kunnen weten. Kwestie van te snelle impulsaankoop waarschijnlijk.
- de 1.8 motor is toch niet meer van deze tijd (5 versnellingen, geen turbo/injectie). Geldt ook voor de 1.6 en de 2.0 overigens. Deze atmosferische motoren moeten veel te veel toeren maken, wil je een beetje op snelheid komen. Traag in de accleratie. Geen 6e versnelling. Veel te onzuinig. Dat heeft de concurrentie in dezelfde prijsklasse toch veel beter voor elkaar. De huidige benzinemotorisering in de C30 met alleen de 2.0 en de T5 lijkt toch ook helemaal nergens op;
- afwerking is hier en daar niet helemaal top;
- het interieurdesign is hier en daar al gedateerd (de klokken in het dashboard bijvoorbeeld).
Belangrijkste aandachtspunt blijft uiteraard de motorisering. De andere punten zijn bijzaken. De meeste aspecten had de auteur bij een betere kennismaking en orientatie vooraf (waaronder een proefrit) kunnen weten. Kwestie van te snelle impulsaankoop waarschijnlijk.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
-
- 1st Gear member
Inderdaad een raar verhaal, heb verhaal op autweek.nl net gelezen.
In het verhaal lijkt het net of dat ie naar de bakker voor een halfje bruin is geweest.
Persoonlijk vind ik het echt een schitterende auto (lees verliefd), had echt in mijn hoofd, de C30 wordt de volgende.
Maar toen het moment daar was, hebben we toch maar besloten voor de V50 te gaan.
Dit omdat het in dagelijks gebruik toch handiger is, en ben geeneens aan een proefrit toegekomen.
Maar puur door internet en bij de dealer in de auto gaan zitten en me te oriënteren (geholpen door een aantal verkopers), zijn wij tot de conclusie gekomen dat voor ons de V50 een betere keus is.
In het verhaal lijkt het net of dat ie naar de bakker voor een halfje bruin is geweest.
Persoonlijk vind ik het echt een schitterende auto (lees verliefd), had echt in mijn hoofd, de C30 wordt de volgende.
Maar toen het moment daar was, hebben we toch maar besloten voor de V50 te gaan.
Dit omdat het in dagelijks gebruik toch handiger is, en ben geeneens aan een proefrit toegekomen.
Maar puur door internet en bij de dealer in de auto gaan zitten en me te oriënteren (geholpen door een aantal verkopers), zijn wij tot de conclusie gekomen dat voor ons de V50 een betere keus is.