Lang geleden dat ik wat op het forum heb geschreven maar dat maak ik nu goed met een megalang verhaal. Ik wil proberen het zo volledig mogelijk te vertellen zodat anderen er mogelijk ook hun voordeel mee kunnen doen.
In Oktober 2006 is mijn S60 modeljaar 2007 afgeleverd, de auto is besteld met een HU650 als onderdeel van het drivers edition II pakket. Daarnaast heb ik een upgrade op high-performance audio als extra optie besteld. Deze upgrade betekend de PA200 versterker van 4 * 50 Watt en de high-performance speakers die bij de standaard HU850 worden geleverd (met uitzondering van de center-speaker omdat een HU650 geen dolby-surrond heeft). In totaal zijn er dus 8 speakers ingebouwd.
Vanaf het begin ben ik niet tevreden over de geluidskwaliteit. Maar omdat je wel vaker verhalen hoort dat luidsprekers eerst moeten inspelen heb ik afgewacht met de hoop dat het beter zo worden. Maar helaas, dat werd het dus niet.
Het probleem zat hem in de balans tussen de voor- en achterspeakers. Voor heel veel bas, hoog volume en snel vervormen en oversturen van de speakers. Achter nauwelijks bas en in verhouding tot voor ook nauwelijks volume. De verhoudingen in geluidskwaliteit of geluidsdynamiek tussen voor en achter klopten dus totaal niet. Helaas heeft de HU650 geen verborgen equalizer-menu waarmee je het een en ander kan beïnvloeden. Omdat ik goede ervaring heb met de audiosystemen van Volvo (S60 met premium sound en V50 met high performance) kon ik me eigenlijk niet voorstellen dat het met de luidsprekers te maken zou hebben. Dus wat geëxperimenteerd met de equalizer-settings via itunes en de ipod. Daaruit bleek dat de achterluidsprekers best wel power en bas kunnen leveren, als ik de settings echter zo had dat het achter enigszins acceptabel klonk, stonden de voorspeakers totaal te vervormen en was het geluid niet om aan te horen.
Eind November 2006 ben ik uiteindelijk terug gegaan naar de dealer, daar hebben verschillende mensen geluisterd en ook bevestigd dat dit niet klonk zoals je zou verwachten, de grote verschillen tussen voor en achter werden ook door hen geconstateerd. Bij de delaer ook nog even vergeleken met een HU850 met high-performance en die klonk duidelijk beter. Dus afspraak gemaakt voor ½ Januari, de auto de hele dag bij de delaer geweest maar helaas, niets gevonden. Dus de dealer stuurde een mailtje naar Volvo NL voor support. In Februari nog eens geïnformeerd maar nog niets teruggehoord van Volvo NL. Uiteindelijk in April nog maar eens gebeld en nog steeds niet gehoord! Daarop heeft de dealer besloten de zaak dan nog maar eens op eigen houtje te onderzoeken, dus eind Mei auto weer een dagje weg (en een splinternieuwe S80 D5 als vervangende auto!!). Weer van alles onderzocht en de radio gewisseld met een andere HU650 uit een nieuwe voorraadauto, daarmee klonk het zoals het zou moeten klinken. Radio moest terug in de voorraadauto dus eigen radio teruggebouwd en een nieuwe HU650 besteld. Een week later weer terug om de radio te wisselen, daar kon ik op wachten. Nieuwe radio erin en het klinkt weer zoals het zou moeten klinken, software geïnstalleerd om de radio aan de auto toe te kennen plus de software van de PA200. En nu klinkt het weer kl.te, shit alles voor niets! Bij de dealer weten ze het nu ook even niet meer, helaas is de Europese(?) service of support in Keulen ook niet te bereiken vanwege een Duitse feestdag, maar het verhaal zal de volgende dag in Keulen voorgelegd worden.
Na kontakt met Keulen wilde de dealer de auto weer een dag in de werkplaats hebben. Dat was dus gisteren. Als ik het goed begrepen heb, hebben ze nu weer een andere radio gebruikt en alleen de software van de radio geïnstalleerd (dus niet van de versterker). Blijkbaar is het laden van software en ook de volgorde daarvan van grote invloed op de prestaties van de HU650 in combinatie met de PA200 versterker.
En nu werkt het wel! Het geluid heeft nu wel een goede balans tussen voor en achter, ook worden er achter nu hoor- en voelbare bassen geproduceerd. Het is nog niet de premium kwaliteit uit mijn vorige S60, maar voor mij is dit ruim voldoende, zeker als je de meerprijs van een HU850 met premium sound in ogenschouw neemt.
Al met al ben ik dus blij dat er uiteindelijk een oplossing is gevonden. En ook ben ik blij dat de delaer heeft volgehouden, het probleem serieus heeft genomen en heeft getracht een acceptabele oplossing te vinden. Wat mij betreft is die oplossing volledig te danken aan de dealer in combinatie met het supportcentrum in Keulen, ik geloof niet dat Volvo NL daar een zinvolle bijdrage aan heeft geleverd.
En nu de bonus van het verhaal: ik heb ineens een AUX-ingang op de radio. Ik heb geen AUX-aansluiting in de auto gevonden, op de radio is die echter wel degelijk aanwezig. Ik weet niet of die AUX-ingang nu vanwege de software-update aanwezig is ofdat de radio vervangen is door een nieuwer type (vanaf 2006, week 48 was een AUX-ingang standaard aanwezig op een HU650 en HU850). Morgen of vrijdag de dealer maar eens even bellen en informeren wat er nu precies gedaan is en of er een mogeljkheid is de AUX-ingang te gebruiken.
HU650 met high performance perikelen
- V480-S60
- Geartronic member
Mooi dat alles nu in orde is.
Hulde aan de doorzetters!
Als ik jou was zou ik die AUX maar niet gaan gebruiken. Heb je zo weer een k* geluid
Hulde aan de doorzetters!
Als ik jou was zou ik die AUX maar niet gaan gebruiken. Heb je zo weer een k* geluid

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Maar nu ze alleen de SW voor de radio hebben geinstalleerd werkt de PA2000 versterker?
Als ik je verhaal lees doet mij dit voorkomen alsof er fase verschil gezeten heeft tussen de speakers onderling. Als er fase verschil zit tussen de speakers krijg je een hele slecht dynamiek, lage tonen zullen elkaar uitdempen, mid en hoge tonen klinken raar en het geluid is niet om aan te horen. Zo heb je speciale CD's (met audio frequenties) waarmee je kan controleren of de fases van je speakers correct zijn.
Maar wat dit alles te maken kan hebben met het toekennen van de PA2000 met SW aan de radio weet ik even niet :-k
Misschien zou het te maken kunnen hebben dat bij het toekennen van de PA2000 versterker DSP (Digital Signal Processor) Software in de HU650 wordt geprogrammeerd die misschien een fase verschil in de uitsturing veroorzaakt.
Als ik je verhaal lees doet mij dit voorkomen alsof er fase verschil gezeten heeft tussen de speakers onderling. Als er fase verschil zit tussen de speakers krijg je een hele slecht dynamiek, lage tonen zullen elkaar uitdempen, mid en hoge tonen klinken raar en het geluid is niet om aan te horen. Zo heb je speciale CD's (met audio frequenties) waarmee je kan controleren of de fases van je speakers correct zijn.
Maar wat dit alles te maken kan hebben met het toekennen van de PA2000 met SW aan de radio weet ik even niet :-k
Misschien zou het te maken kunnen hebben dat bij het toekennen van de PA2000 versterker DSP (Digital Signal Processor) Software in de HU650 wordt geprogrammeerd die misschien een fase verschil in de uitsturing veroorzaakt.
-
- 1st Gear member
Zojuist kontakt met de dealer gehad en me het hele verhaal nog eens uit laten leggen.
Er is een nieuwe HU650 uit een showroomauto gemonteerd. Dit is een radio uit een auto zonder PA200 versterker. Deze HU650 is nu in mijn auto met de PA200 versterker gemonteerd, dat verklaard ook het AUX-kanaal dat ik nu ineens zie. Nadat de HU650 in mijn auto is gemonteerd is er geen versterker-software geladen. Blijkbaar worden er met de versterker-software andere equalizer-settings in de HU650 geladen die nogal verschillend zijn tov. de standaard HU650 equalizer-settings. In mijn auto is dus eerst de versterker-software geactiveerd door de 'oude' radio, daarna is er een nieuwe radio gemonteerd met de standaard equalizer-settings. Resultaat: PA200 werkt en de geluidskwaliteit is er wat mij betreft met 100% op vooruit gegaan.
De dealer heeft nog een mailtje richting Volvo verstuurd met de vraag om uitleg. Er kwam een reaktie met de opmerking dat het een software-fout in de PA200-software zou zijn en dat zowel Volvo NL als de dealer daar geen invloed op heeft. Het enige wat ze zouden kunnen doen is een technisch rapport naar Volvo Zweden versturen met een verzoek om een software-aanpassing. Of die aanpassing er uiteindelijk gaat komen .....??
Nogmaals hulde en dank aan de volhardendheid van de dealer!
Er is een nieuwe HU650 uit een showroomauto gemonteerd. Dit is een radio uit een auto zonder PA200 versterker. Deze HU650 is nu in mijn auto met de PA200 versterker gemonteerd, dat verklaard ook het AUX-kanaal dat ik nu ineens zie. Nadat de HU650 in mijn auto is gemonteerd is er geen versterker-software geladen. Blijkbaar worden er met de versterker-software andere equalizer-settings in de HU650 geladen die nogal verschillend zijn tov. de standaard HU650 equalizer-settings. In mijn auto is dus eerst de versterker-software geactiveerd door de 'oude' radio, daarna is er een nieuwe radio gemonteerd met de standaard equalizer-settings. Resultaat: PA200 werkt en de geluidskwaliteit is er wat mij betreft met 100% op vooruit gegaan.
De dealer heeft nog een mailtje richting Volvo verstuurd met de vraag om uitleg. Er kwam een reaktie met de opmerking dat het een software-fout in de PA200-software zou zijn en dat zowel Volvo NL als de dealer daar geen invloed op heeft. Het enige wat ze zouden kunnen doen is een technisch rapport naar Volvo Zweden versturen met een verzoek om een software-aanpassing. Of die aanpassing er uiteindelijk gaat komen .....??
Nogmaals hulde en dank aan de volhardendheid van de dealer!
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Even een oud topic terug boven gehaald.
Ik heb een HP speaker set op de kop getikt en een PA200, ik was van plan om bij de dealer ook de PA200 s/w te laten laden, maar na dit topic te hebben gelezen kan ik dat blijkbaar beter niet doen.
Wat is dit forum toch van onschatbare waarde !
Of is de PA200 s/w sinds 2007 dan toch aangepast ?
Ik heb een HP speaker set op de kop getikt en een PA200, ik was van plan om bij de dealer ook de PA200 s/w te laten laden, maar na dit topic te hebben gelezen kan ik dat blijkbaar beter niet doen.
Wat is dit forum toch van onschatbare waarde !
Of is de PA200 s/w sinds 2007 dan toch aangepast ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
- sbv
- 6th Gear member
en als je het eens gewoon aansluit en kijkt of het werkt ?Anders heb ik nog wel een hu-650 liggen uit mijn MY06 V70
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Het is NOOIT nodig om een PA2 of 300 te laden software matig om de boel te laten werken, WEL om geen storingen in je AUM te hebben.
(daar (van een eventuele storing) wordt het geluid echter compleet niet minder van...)
(daar (van een eventuele storing) wordt het geluid echter compleet niet minder van...)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Euuh AUM Bob ?
Audio ... Module ????
Audio ... Module ????
Nu:
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Is audio module, onderdeel van je HU, uitleesbaar door het Volvo garage systeem.
Practisch; niet versterkt lijn signaal gaat altijd uit via de AMP poort op de hu, is dus geen update voor nodig om het te laten werken.
Omdat je echter bij een HU die ook een interne versterker heeft (bijv. 603 of 650) de speakers niet meer direct aan de HU koppelt missen deze dus volgens de HU en dat geeft een foutmelding...
Practisch; niet versterkt lijn signaal gaat altijd uit via de AMP poort op de hu, is dus geen update voor nodig om het te laten werken.
Omdat je echter bij een HU die ook een interne versterker heeft (bijv. 603 of 650) de speakers niet meer direct aan de HU koppelt missen deze dus volgens de HU en dat geeft een foutmelding...
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Wordt bij het uitlezen van de foutmeldingen van de auto steeds alle fouten (ook deze) getoond of wordt er specifiek naar bepaalde fouten gezocht die dan weergegeven worden ?
In a nutshell, gaat de dealer bij elke uitlezing van de auto deze fout zien of alleen als hij ernaar opzoek gaat ?
Eerste info van de dealer is dat de s/w update ongeveer 50 euro kost.
In a nutshell, gaat de dealer bij elke uitlezing van de auto deze fout zien of alleen als hij ernaar opzoek gaat ?
Eerste info van de dealer is dat de s/w update ongeveer 50 euro kost.
Nu:
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Altijd zien, maar "oranje" en niet "rood" , verschil lijkt me duidelijk.
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- KR@MMETJE
- 2nd Gear member
Excuses voor een oude koe uit de sloot halen maar ik heb exact hetzelfde probleem alleen dan voor en achter omgedraaid.
Ik heb recent m'n S60 met HU-650 met Base audio geupgrade naar High Performance (PA-200 met HP speakers). Ik heb het geheel in fases gemonteerd, allereerst de versterker en hoedenplank speakers en een paar weken later de deuren.
Nadat de versterker en hoedenplank speakers erin zaten was het geluid al merkbaar beter, voller en helderder. Ook bleef het geluid bij hogere volumes zuiverder en zakte de midden en hoge tonen niet weg bij wat bas. Een paar weken later (gisteren) de HP voor en achterdeur speakers gemonteerd en het lijkt er nu op alsof al het geluid van achteren komt. Als ik aan de balans draai naar voren hoor ik wel dat de voordeur speakers werker echter zeer zacht en onder maats qua kwaliteit (geen gekraak of zo). Ik heb vooralsnog geen losse tweeters in de voordeuren zitten maar voor m'n gevoel is dit niet het probleem.
Voor het vervangen van de speakers in de deuren klonk alles beter in balans, nu dus echt overwegend van achteren.
Ik heb geen software laten laden voor het aanmelden van de PA-200...
Iemand tips hoe dit aan te pakken / op te lossen?
Ik heb recent m'n S60 met HU-650 met Base audio geupgrade naar High Performance (PA-200 met HP speakers). Ik heb het geheel in fases gemonteerd, allereerst de versterker en hoedenplank speakers en een paar weken later de deuren.
Nadat de versterker en hoedenplank speakers erin zaten was het geluid al merkbaar beter, voller en helderder. Ook bleef het geluid bij hogere volumes zuiverder en zakte de midden en hoge tonen niet weg bij wat bas. Een paar weken later (gisteren) de HP voor en achterdeur speakers gemonteerd en het lijkt er nu op alsof al het geluid van achteren komt. Als ik aan de balans draai naar voren hoor ik wel dat de voordeur speakers werker echter zeer zacht en onder maats qua kwaliteit (geen gekraak of zo). Ik heb vooralsnog geen losse tweeters in de voordeuren zitten maar voor m'n gevoel is dit niet het probleem.
Voor het vervangen van de speakers in de deuren klonk alles beter in balans, nu dus echt overwegend van achteren.
Ik heb geen software laten laden voor het aanmelden van de PA-200...
Iemand tips hoe dit aan te pakken / op te lossen?
Volvo 440 1.8i Luxury Line '95
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
- Johan s60
- 6th Gear member
Van tweeters wordt het geluid een stuk beter, controleer of je voor speakers niet vast zitten, dit komt nog wel eens voor, de cone moet vrij kunnen bewegen, maar gaat wel eens vast zitten.
Ik heb ook achteraf een PA-200 gemonteerd maar had hier geen extra software voor nodig
Ik heb ook achteraf een PA-200 gemonteerd maar had hier geen extra software voor nodig
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Ik heb destijds in mijn V70N MY06 ook een PA200 en HP speakers + voordeur tweeters geplaatst en alles werkte zonder s/w update.
Nu:
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
- KR@MMETJE
- 2nd Gear member
Johan s60 schreef: Van tweeters wordt het geluid een stuk beter, controleer of je voor speakers niet vast zitten, dit komt nog wel eens voor, de cone moet vrij kunnen bewegen, maar gaat wel eens vast zitten.
Ik heb verder nog even gespeeld vandaag en het blijft toch vreemd klinken. Bij wat stevigere muziek met veel lage tonen valt het minder op. Dit duidt dan weer op het ontbreken van de tweeters. Verder nog met de Fader en Balance gespeeld en de speakers klinken toch beduidend anders en kwalitatief minder als ik ze vergelijk met degene achterin de hoedenplank.BlackcurrantV70 schreef: Ik heb destijds in mijn V70N MY06 ook een PA200 en HP speakers + voordeur tweeters geplaatst en alles werkte zonder s/w update.
De speakers zitten volgens mij niet vast aangezien ik de cone gewoon kon bewegen.
De tweeters zijn onderweg vanuit Parts4swedes dus het is even afwachten in hoeverre deze het oplossen... Wordt vervolgd.
- KR@MMETJE
- 2nd Gear member
Ik heb vanmorgen de tweeters ingebouwd en alles is nu weer perfect in balans! Geen software probleem dus maar alleen het ontbreken van de tweeters!
klinkt heerlijk nu!
klinkt heerlijk nu!