In Lommel is een proefproject van Flanders Drive gestart waarbij elektrische voertuigen draadloos kunnen worden opgeladen. Het gaat om een wereldprimeur. Ingrid Lieten en Peter Vanvelthoven gaven het startschot.
Aan de Balendijk is een tijdelijk testparcours aangelegd. Via een lus in het wegdek op de N769 kan een elektrische bus geladen worden tijdens het rijden. Bij stilstaan - op een parkeerplaats of thuis in de garage - werkt het systeem ook.
"Als dit lukt, lopen we op wereldvlak voorop in de introductie van elektrische voertuigen", aldus een enthousiaste Lieten.
filmpje via deze link http://www.zita.be/nieuws/auto/1042861_ ... uigen.html
Wereldprimeur: draadloos herladen elektrische voertuigen
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7770
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
Draadloos opladen... Ik loop gigantisch achter, of is het in Belgie al bijna 1 april?
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21750
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Volgens mij kan dat inderdaad niet. Energie moet ook "vervoerd" worden en dat gaat niet echt door de lucht. Wel door een kabel, slang of buis.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Inductie heren..
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41425
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Maar kan dat zo snel? Als je over één lus rijdt?
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33132
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Mooi zeg! Leek overigens een normale DrivE C30, niet die Elektrische uit Zweden.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7770
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
Ik geef graag toe dat ik ver achterloop! En a-technisch ben...Johann schreef:Inductie heren..
Zou een mooi systeem zijn. Overal aanleggen, wegenbelasting omhoog en nooit meer tanken!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21750
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Inductie kan inderdaad Ben. Maar dan is er erg veel inductie nodig en de ontvanger moet ongeveer op de spoel liggen om die inductie op te vangen.
Voorlopig is deze techniek nieuw en zeker nog niet rendabel.
Overigens een aardig onderwerp. Vroeger op school vond ik natuurkunde en scheikunde de twee leukste vakken die er waren.
Voorlopig is deze techniek nieuw en zeker nog niet rendabel.
Overigens een aardig onderwerp. Vroeger op school vond ik natuurkunde en scheikunde de twee leukste vakken die er waren.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41425
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Dat bedoel ik. M'n tandenborstel heeft een hele nacht nodig om weer op adem te komen. En daar zit maar een heel klein batterijtje in.
Om een auto voort te bewegen heb je nogal wat stroom nodig en om zo'n accu op te laden heb je naar mijn idee (maar ik was heel slecht in natuurkunde) toch wat meer stroom nodig dan je in een fractie van een seconde met een langsrijdende ontvanger uit een lus in de grond kunt halen.
Om een auto voort te bewegen heb je nogal wat stroom nodig en om zo'n accu op te laden heb je naar mijn idee (maar ik was heel slecht in natuurkunde) toch wat meer stroom nodig dan je in een fractie van een seconde met een langsrijdende ontvanger uit een lus in de grond kunt halen.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41425
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Die rijden in Arhem e.o. nog steeds.
Maar wel een béétje lastig voor gewone auto's
Dan liever de MagLev
Maar wel een béétje lastig voor gewone auto's
Dan liever de MagLev
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
We hebben bij ons in de productie een aantal AGV's rijden die palletten uit de productie halen en in het magazijn rijden en wegzetten. Het zijn eigenlijk onbemande heftruck's.dus. De palletten kunnen ze op de vloer of op een andere pallet met een maximum hoogte van 1.80 mtr wegzetten. Ze draaien in een 3 ploegen dienst 24/5. Elke AGV doet ongeveer 1.5 uur op een acculading en heeft een minuut of 7 nodig om van ongeveer 25-30% naar 100% te laden. In het weekeinde doorlopen ze een soort van conditioneringsprogramma waarbij ze langer aan de lader staan. Dit schijnt beter voor de accu te zijn.Ben schreef:Dat bedoel ik. M'n tandenborstel heeft een hele nacht nodig om weer op adem te komen. En daar zit maar een heel klein batterijtje in.
Om een auto voort te bewegen heb je nogal wat stroom nodig en om zo'n accu op te laden heb je naar mijn idee (maar ik was heel slecht in natuurkunde) toch wat meer stroom nodig dan je in een fractie van een seconde met een langsrijdende ontvanger uit een lus in de grond kunt halen.
Je zou eens een keer een testje kunnen doen en klokken hoe lang je bij bijvoorbeeld een stoplicht of stop teken bij een kruising stil staat. Denk dat het je nog zal verbazen hoeveel tijd hier in gaat zitten. Je zou misschien met elke 30 seconden laden wel weer een minuut of 10 kunnen rijden.
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Toen we indertijd in de eindasamblage nog in een 2 ploegen stelsel zaten werkte ik op de motorlijn. Die motoren werden op carriers geplaatst, die een vastgelegd traject volgden ( LOOP genaamd) In de vloer zat een draad verwerkt die het traject aangaf waar deze carrier heen moest rijden. In de carrier zat een module die steeds registreerde waar de carrier zich op dat ogenblik bevind ten opzichte van het vastgelegde traject door middel van 2 sensoren (atennes) die kort over de vloer zaten. We moesten wel telkens op het einde van de dag de carriers aansluiten op het net. (laagspanning) Toen er sprake was van het oprichten van een nachtploeg werd bekeken of het mogelijk was om die carriers om te bouwen en tevens in de vloer oplaadpunten te voorzien, zodat deze carriers 24 u op 24 konden blijven meedraaien zonder nog aan de stekker te moeten opgeladen worden.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik neem aan dat die AGV's aan de stekker gaan om op te laden, en niet via een lus in de vloer.Johann schreef:We hebben bij ons in de productie een aantal AGV's rijden die palletten uit de productie halen en in het magazijn rijden en wegzetten. Het zijn eigenlijk onbemande heftruck's.dus. De palletten kunnen ze op de vloer of op een andere pallet met een maximum hoogte van 1.80 mtr wegzetten. Ze draaien in een 3 ploegen dienst 24/5. Elke AGV doet ongeveer 1.5 uur op een acculading en heeft een minuut of 7 nodig om van ongeveer 25-30% naar 100% te laden. In het weekeinde doorlopen ze een soort van conditioneringsprogramma waarbij ze langer aan de lader staan. Dit schijnt beter voor de accu te zijn.Ben schreef:Dat bedoel ik. M'n tandenborstel heeft een hele nacht nodig om weer op adem te komen. En daar zit maar een heel klein batterijtje in.
Om een auto voort te bewegen heb je nogal wat stroom nodig en om zo'n accu op te laden heb je naar mijn idee (maar ik was heel slecht in natuurkunde) toch wat meer stroom nodig dan je in een fractie van een seconde met een langsrijdende ontvanger uit een lus in de grond kunt halen.
Je zou eens een keer een testje kunnen doen en klokken hoe lang je bij bijvoorbeeld een stoplicht of stop teken bij een kruising stil staat. Denk dat het je nog zal verbazen hoeveel tijd hier in gaat zitten. Je zou misschien met elke 30 seconden laden wel weer een minuut of 10 kunnen rijden.
Het grootste probleem met opladen via inductie is dat er geen grote hoeveelheden stroom kunnen worden getransporteerd. En dat is wel nodig voor het herladen van een accu. Zie dit voorlopig nog niet in de praktijk toegepast.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Soort van stekker ja. AGV gaat naast een paal staan waar twee contacten uit komen die tegen contacten op de AGV drukken.
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
Rendement werd inderdaad niks over gezegd, wat mij meteen doet vermoeden dat deze zeer slecht is. Eenerzijds ook wel te verwachten aangezien dit project in de kinderschoenen staat. Hoewel dit met beetje ontwikkeling nog altijd beter zal zijn dan de huidige verbrandingsmotoren. Technisch zou ik hier wel wat meer informatie van willen puur uit interesse.
De invoering van zo'n systeem gaat lang duren zeker omdat dit meteen op europeese dan wel niet wereld vlak moet worden gedaan, dergelijke aanpassing aan de weg brengt kosten met zich mee en we zullen toch nog jaren op "hybrides" moet leven die op ouderwetse fossiele brandstof rijd en elektrisch opgeladen wordt (niet de Hybrid van nu das gewoon rotzooi)
wat me opvalt is dat mensen zich meteen druk maken over de kosten en wat de staat erdoor misloopt. hiervoor zijn simpele oplossingen die nu al bestaat namelijk km belasting (niet ingevoerd) die accijns en wegenbelasting doen vervangen. Gewicht van de auto hoeft geen probleem enkel een kleine aanpassing in de formule voor de berekening tbv het te betalen belasting.
Zo'n systeem zou qua belasting etc een hoop kunnen schelen en er kan niet meer "gesjoemeld" worden in het binnenland door in het buitenland te tanken.
De invoering van zo'n systeem gaat lang duren zeker omdat dit meteen op europeese dan wel niet wereld vlak moet worden gedaan, dergelijke aanpassing aan de weg brengt kosten met zich mee en we zullen toch nog jaren op "hybrides" moet leven die op ouderwetse fossiele brandstof rijd en elektrisch opgeladen wordt (niet de Hybrid van nu das gewoon rotzooi)
wat me opvalt is dat mensen zich meteen druk maken over de kosten en wat de staat erdoor misloopt. hiervoor zijn simpele oplossingen die nu al bestaat namelijk km belasting (niet ingevoerd) die accijns en wegenbelasting doen vervangen. Gewicht van de auto hoeft geen probleem enkel een kleine aanpassing in de formule voor de berekening tbv het te betalen belasting.
Zo'n systeem zou qua belasting etc een hoop kunnen schelen en er kan niet meer "gesjoemeld" worden in het binnenland door in het buitenland te tanken.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Vlaanderen maakt 30 miljoen euro vrij ter ondersteuning van de invoering van elektrische voertuigen. Voogdijminister Ingrid Lieten lanceert bovenop een oproep om te komen tot een Vlaams Actieplan Elektrische Mobiliteit om zo de vele inspanningen die reeds worden geleverd, te coördineren.
Eerder al maakte de Vlaamse regering 12 miljoen euro vrij voor de Proeftuin Elektrische Voertuigen. Doelstelling hiervan is te onderzoeken hoe de invoering van elektrische en hybride voertuigen kan worden ondersteund.
Lieten trok ook al 1,7 miljoen euro uit voor steun aan een samenwerking tussen Volvo Cars Gent en Flanders’DRIVE om het productieproces van hybride en elektrische wagens in een traditionele autofabriek te vereenvoudigen. Nu worden bovenop nog eens zowat 17,25 miljoen euro vrijgemaakt.
Zo zal, gelijklopend met de Proeftuin, het IWT projecten steunen die inzetten op elektrische voertuigen. Het IWT krijgt hiervoor 5 miljoen euro subisidies ter beschikking.
Tot slot trekt Flanders’DRIVE 12,25 miljoen euro uit om te investeren in projecten die de technologie achter de elektrische wagens op punt moet stellen.
Eerder al maakte de Vlaamse regering 12 miljoen euro vrij voor de Proeftuin Elektrische Voertuigen. Doelstelling hiervan is te onderzoeken hoe de invoering van elektrische en hybride voertuigen kan worden ondersteund.
Lieten trok ook al 1,7 miljoen euro uit voor steun aan een samenwerking tussen Volvo Cars Gent en Flanders’DRIVE om het productieproces van hybride en elektrische wagens in een traditionele autofabriek te vereenvoudigen. Nu worden bovenop nog eens zowat 17,25 miljoen euro vrijgemaakt.
Zo zal, gelijklopend met de Proeftuin, het IWT projecten steunen die inzetten op elektrische voertuigen. Het IWT krijgt hiervoor 5 miljoen euro subisidies ter beschikking.
Tot slot trekt Flanders’DRIVE 12,25 miljoen euro uit om te investeren in projecten die de technologie achter de elektrische wagens op punt moet stellen.
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7770
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
Er zijn meer kapers op de kust voor de wereldprimeur: http://www.autoweek.nl/autonieuws/15244 ... V-op-komst
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram