Olieverbruik

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
JosW
5th Gear member

Dames en heren,

er is al veel over geschreven maar ik maak mij zorgen over het olieverbruik van mijn V70. Om een lang verhaal kort te maken, is er een objectieve manier om te meten hoeveel olie er verbruikt wordt? Ik heb namelijk het idee dat de peilstokmethode niet erg nauwkeurig is. En wat is een normaal verbruik?

Bij voorbaat dank voor de reacties.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ja, die is er.

Maak een lange rit en zet dan de auto stil en tap alle olie af en vang dat op in een bak waarvan je het lege gewicht hebt vastgesteld (schrijf ook even de km-stand op). Meet het totale gewicht van de olie en opvangbak en vul de motor weer met die olie die je er net hebt uitgehaald. Weeg de opvangbak opnieuw (met de restant hoeveelheid olie) en je weet hoeveel olie er is achter gebleven in de opvangbak na het terug gieten.
Na 5000 km doe je dit weer en dan zie je een verschil in het gewicht in olie ten opzichte van de eerste keer.
Wat heb je nu gemeten? Totaal gewicht van de olie die je de eerste keer hebt afgetapt en totaal gewicht van de olie bij de tweede keer aftappen. Dat verschil is je olieverbruik. MAAR je hebt ook nog twee maal een heel kleine hoeveelheid olie niet terug gegoten en dat was de olie die achter bleef in de opvangbak. Die hoeveelheid is niet verbrand in je motor en hoef je niet mee te tellen in je totale olieverbruik.

Het enige wat je moet doen is dat gewicht omrekenen naar liters, mits je het soortelijk gewicht weet van de olie die je gebruikt.

Nu hoor ik enkelen al denken "en de verontreinigingen dan uit de motor in de olie?" Ik verwacht dat die verontreinigingen de hoeveelheid olie niet meer dan 5% kunnen beïnvloeden. Enkel omdat die verontreinigingen worden opgevangen door je oliefilter.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
JosW
5th Gear member

Msuidgeest schreef:Ja, die is er.

Maak een lange rit en zet dan de auto stil en tap alle olie af en vang dat op in een bak waarvan je het lege gewicht hebt vastgesteld (schrijf ook even de km-stand op). Meet het totale gewicht van de olie en opvangbak en vul de motor weer met die olie die je er net hebt uitgehaald. Weeg de opvangbak opnieuw (met de restant hoeveelheid olie) en je weet hoeveel olie er is achter gebleven in de opvangbak na het terug gieten.
Na 5000 km doe je dit weer en dan zie je een verschil in het gewicht in olie ten opzichte van de eerste keer.
Wat heb je nu gemeten? Totaal gewicht van de olie die je de eerste keer hebt afgetapt en totaal gewicht van de olie bij de tweede keer aftappen. Dat verschil is je olieverbruik. MAAR je hebt ook nog twee maal een heel kleine hoeveelheid olie niet terug gegoten en dat was de olie die achter bleef in de opvangbak. Die hoeveelheid is niet verbrand in je motor en hoef je niet mee te tellen in je totale olieverbruik.

Het enige wat je moet doen is dat gewicht omrekenen naar liters, mits je het soortelijk gewicht weet van de olie die je gebruikt.

Nu hoor ik enkelen al denken "en de verontreinigingen dan uit de motor in de olie?" Ik verwacht dat die verontreinigingen de hoeveelheid olie niet meer dan 5% kunnen beïnvloeden. Enkel omdat die verontreinigingen worden opgevangen door je oliefilter.
Dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Ik moet dus aan het werk!
945i
8th Gear member

Waarom is de peilstok methode niet nauwkeurig genoeg, verschil tussen min. en max. is 1 liter denk ik..?
Het komt niet op 0.1 liter aan toch....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
jan weemering
4th Gear member

Msuidgeest schreef:Ja, die is er.

Lekker handig allemaal.
het verschil in liters op mijn peilstok is tussen minimum en maximun 1,5 liter, dat staat er ook op, en als je auto veel olie verbruikt zoals de topicstarter meld, dan ben je na 5000 km wel te laat denk ik en komt er geen druppel meer uit je blok.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
jan weemering
4th Gear member

JosW schreef:Dames en heren,

er is al veel over geschreven maar ik maak mij zorgen over het olieverbruik van mijn V70. Om een lang verhaal kort te maken, is er een objectieve manier om te meten hoeveel olie er verbruikt wordt? Ik heb namelijk het idee dat de peilstokmethode niet erg nauwkeurig is. En wat is een normaal verbruik?

Bij voorbaat dank voor de reacties.
een normaal verbruik is moeilijk aan te geven, de meeste volvo rijders zullen zeggen dat hun volvo geen olie verbruikt, maar elke auto verbruikt olie, dus ook een volvo, dat het vloeistof niveau weinig of niets daalt komt omdat zich andere vloeistoffen (condens) mengt met de aanwezige oilie.
een fabrikant zal in ieder geval niet ingrijpen zolang het verbruik niet meer is dan een liter op de 1000 km (wat ik persoonlijk al heel erg veel vind)
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Jan, ik heb 5000 km genoemd maar dat kan net zo goed 2000 zijn. Mij is niet duidelijk hoeveel JosW moet bijvullen over welke periode.
Daarnaast vindt hij de peilstok-methode niet nauwkeurig genoeg. Vandaar mijn suggestie over dat aftappen en wegen, die ik overigens ergens gelezen heb maar niet meer weet waar.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”