Conrad intervalschakelaar inbouwen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Bandbox
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.10.2010 - 18:55

Ik ben reeds al een aantal uur bezig geweest met het aansluiten van het zelfbouwsetje van de Conrad, de volgende dus: Intervalschakelaar Conrad. Maar ik snap dus niet helemaal wat er nu op welke aansluiting aangesloten moet worden. Ik wil hem op de snelle stand hebben van de ruitenwisser. Wie kan mij uitleggen welke draden van welk punt ik moet trekken om een werken geheel te krijgen, hierbij een foto van het schema en de schakelaar zelf:

Afbeelding

Afbeelding

De auto betreft een 144.
Gebruikersavatar
leidsekade
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
Locatie: Utrecht

Niet om flauw te doen, maar ipd verkoopt toch gewoon instelbare ruitenwisserrelais?
Jerry

Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
Bandbox
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.10.2010 - 18:55

Niet echt wat ik vraag. Ik heb dit ding nu en ik vraag dus hoe ik deze moet inbouwen. En al zou ik al weten wat in hemelsnaam IPD is.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

uv+ en gnd iig 12 v.

Verder is t gewoon een relay.

C komt die binnen en dan schakelt die tussen S en Ö.

Tussen welke kleur draden je dit moet aansluiten geen idee, weet de kleurcode niet. Ik zou de elektronica schema's erbij pakken.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41428
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Bandbox schreef:En al zou ik al weten wat in hemelsnaam IPD is.
http://www.ipdusa.com/ wordt in Nederland vertegenwoordig door Forumsponsor European Tuning.
Bandbox
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.10.2010 - 18:55

mightyspawn schreef:uv+ en gnd iig 12 v.

Verder is t gewoon een relay.

C komt die binnen en dan schakelt die tussen S en Ö.

Tussen welke kleur draden je dit moet aansluiten geen idee, weet de kleurcode niet. Ik zou de elektronica schema's erbij pakken.
Ik heb via een ander forum ook al een vergelijkbare uitleg gekregen maar op een of andere manier werkt het relais eventjes en vervolgens is hij uit de sync en blijft de ruitenwisser gewoon normaal wissen zonder tussenkomst van het relais.
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Van mij ook een antwoord waar je niets aan hebt; waarom begin je er aan als je het niet begrijpt?
Groeten van Frans.
Bandbox
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.10.2010 - 18:55

Waarom plaats je het antwoord dan?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41428
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Heren, TS heeft een probleem. Los het even voor hem op maar verzandt niet in goedbedoelde maar zinloze antwoorden.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Bandbox
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.10.2010 - 18:55

waarom begin je er aan als je het niet begrijpt?
Om hier nog even op terug te komen. Als iedereen alles wat men niet snapte niet deed dan waren er geen apparaten zoals deze, laat staan een auto. Jij denkt dat ik er geen verstand van hebt, maar raad eens wie hem in elkaar heeft gesoldeerd, het duitse handleidinkje was in ieder geval zinloos.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21751
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een interval is bedoeld om aan de lage snelheid van de wissers te monteren. En laten we daar eens vanuit gaan.
De werking van de wisser is simpel: je zet spanning op de wissermotor en hij gaat draaien. Echter, aan die motor zit een extra plus waardoor de wissermotor zijn slag kan afmaken als de schakelaar weer in de rustpositie wordt gezet.
Met dat laatste moet je dus iets doen. Zoek de draad op die spanning krijgt als de wisser langzaam moet bewegen. De draad dus tussen de schakelaar en de motor.
Neem het schema en maak een plus (via een zekering) aan het S-contact. Onderbreek de eerder genoemde langzame-snelheid-draad en maak de schakelaar-kant vast aan de Ö en de motor-kant aan de C.
In rust zijn Ö en C doorverbonden en kan de schakelaar van de ruitenwisser zelf de lage stand van de motor bedienen. Staan de ruitenwissers uit en ga je de interval gebruiken, dan krijgt contact C spanning via het S-contact, dat je aan plus hebt gelegd. De wissermotor maakt dan een volledige slag en stopt weer aan het eind. Na een ingestelde tijd via een potmeter, gaat het relais weer om en maakt de wissermotor weer een slag.

Het is zo dat wissermotor ongeveer 4 seconden nodig heeft voor een volledige slag en dat het relais maar 2 of 3 seconden om is. De wissermotor stopt dan niet maar maakt zijn slag af via de extra gemonteerde plus die standdard op de wissermotor is gemonteerd.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik heb dezelfde erin zitten, je moet iig een vaste plus en min input hebben voor de electronica, die kan je aftappen bij de schakelaar. Ik meen me te herinneren dat ik er destijds ook een diode tussen gepropt had omdat ik een vergelijkbaar probleem had als jij. (een keer werken en daarna continu aan). Ik zal wel ff kijken of ik tijd vrij kan maken om te kijken welke kleuren draden je moet hebben. Ik heb overigens de mijne op de zachte stand aangesloten.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”