Ik rijd nu 2 weken de Amazon. Ik ben alleen nog zoekend naar de juiste bediening van de 3 schuifjes rechts naast het stuur. Welke schuif is voor wat? Is omhoog juist "aan" of "uit", warm of koud?
Hoe zet je de schuiven het best om de ramen te ontdoen van beslaan?
Gr Frank
Bediening schuifjes
- Geus
- 4th Gear member
Poeh, hoe zat dat ook alweer? Volgens mij voor warm/koud, boven/beneden en bijmengen buitenlucht. Maar dat is toch vrij makkelijk te testen?
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- admiral
- 5th Gear member
Als het goed is staat er tekst bij de schuifjes, kan in het engels zijn of Zweeds. Blower op High en kijken wat er gebeurt. Links was als ik het goed herinner warm en koud, of warm boven is of koud onder is, is een kwestie uitproberen met warme motor. Dan hou je er 2 over. 1 voor de wisseling tussen het voorraam en de voetenbak voorkant en de achterpass. en 1 om te kunnen wisselen tussen buitenlucht ventilatie of circulatie binnen de auto.floots schreef:Ik rijd nu 2 weken de Amazon. Ik ben alleen nog zoekend naar de juiste bediening van de 3 schuifjes rechts naast het stuur. Welke schuif is voor wat? Is omhoog juist "aan" of "uit", warm of koud?
Hoe zet je de schuiven het best om de ramen te ontdoen van beslaan?
Gr Frank
-
- 1st Gear member
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... 201967.pdf
(even volledige tekst kopieren en in de adresbalk plakken, aangezien de link afkapt.
Blz 15 van het boekje staat het allemaal uitgelegt
(blz 11 in de pdf reader)
(even volledige tekst kopieren en in de adresbalk plakken, aangezien de link afkapt.
Blz 15 van het boekje staat het allemaal uitgelegt

-
- 1st Gear member
Kortgezegt dus:
Linkse schuif: regel je de hoeveelheid lucht richting de voorstoelen
Middelse schuif: regel de hoeveelheid lucht richting de achterstoelen en voorruit
rechtse schuit: temperatuur
Middelse schuif: regel de hoeveelheid lucht richting de achterstoelen en voorruit
——————————————————————————————————
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
- admiral
- 5th Gear member
Oké rechts is dus warm of koud. de middelste schuif vindt niet echt een handige oplossing want je hebt en zeker met een oude auto altijd de blower vol op het raam staan, ik zou de linker schuif combineren met voorstoelen en achterpass.Temmink schreef:Kortgezegt dus:
Helaas hadden de ontwerpers destijds andere gedachten
- admiral
- 5th Gear member
Bij mijn volvo 245 (zie de avater) gaat alles op het motor vacuum. Dus motor uit en blower op high en overal komt lucht uit vandaan. Doe je de motor aan dan hoor je ff gesis en worden de rubber balgjes vacuum gezogen en sluiten de kleppen die op dat moment moeten sluiten. Wist ik eerst niet totdat ik is mijn dashboardkastje weg haalde.Temmink schreef:Ja, ik vond het ook al een beetje bijzonder...
- whitehorsekart
- 5th Gear member
Je kunt een nieuw tekst "dingetje" kopen bij de schuifjes hoor! Bijvoorbeeld hier: http://www.wilpac.nl/shop/index.php?cPath=8 , zelfs in het zweeds, engels of nederlands!
Linkerschuif: naar beneden is lucht op de voeten en naar achteren
Middenschuif: naar beneden is lucht op de voorruit
Rechterschuif: naar beneden op z'n warmst en naar boven dus koud.
Om alle warme lucht op de voorruit te krijgen dus: Linkerschuif omhoog, middenschuif naar beneden en rechterschuif naar beneden. Je kunt ook de linker en rmiddenschuif in het midden zetten: dan krijgen beide de helft van de lucht.
Linkerschuif: naar beneden is lucht op de voeten en naar achteren
Middenschuif: naar beneden is lucht op de voorruit
Rechterschuif: naar beneden op z'n warmst en naar boven dus koud.
Om alle warme lucht op de voorruit te krijgen dus: Linkerschuif omhoog, middenschuif naar beneden en rechterschuif naar beneden. Je kunt ook de linker en rmiddenschuif in het midden zetten: dan krijgen beide de helft van de lucht.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- v700r
- 5th Gear member
admiral schreef: Oké rechts is dus warm of koud. de middelste schuif vindt niet echt een handige oplossing want je hebt en zeker met een oude auto altijd de blower vol op het raam staan, ik zou de linker schuif combineren met voorstoelen en achterpass.
Helaas hadden de ontwerpers destijds andere gedachten
Oude auto??!!
Toevallig werkt het helemaal perfekt bij een Amazon, kan niet anders zeggen.
Groeten van Frans.