stationair toerental zakt steeds weer terug naar 500 toeren

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Rubicon
1st Gear member

Zoals de titel het zegt, loopt mijn Volvo 242 slecht stationair. Betreft bouwjaar 1979, met B19A motor en zenith 175 CD carb.

Omdat ik niet weet wat precies aan de oorzaak kan liggen, zal ik meteen een overzicht van de laatste problemen / gebeurtenissen schetsen:
- in februari werd de Volvo afgekeurd op 5 % CO. Door de dealer werd o.m. de naald en sproeier vervangen, maar hielp niet.
- contacthoek bleek eveneens verkeerd. Werd goed gezet en CO kwam op ca. 1,2 %.
- even later stond ik met de auto stil langs de kant van de weg, want toen bleek dat de Volvodealer bij de vervanging van de sproeiernaald het borgschroefje te hebben vergeten. Resultaat: naald losgekomen en vrolijk rondgedanst in de venturikamer, tot de zuiger werd geblokkeerd en de motor ermee ophield. Met een nieuwe schroef toen de naald weer vastgezet.
- wat later (dus niet onmiddellijk) bleek de motor stationair slechter en slechter te lopen. Als ik een rit maakte en afremde voor bv een rood licht en hiebij ontkoppelde, dook het toerental dermate naar beneden dat de motor zelfs uitviel, of bijna uitviel. Als de motor bleef lopen, bleef het toerental vervolgens enkele lange ogenblikken schommelen tussen pakweg 400 en 900 voor uiteindelijk weer een beetje te stabiliseren rond 700. Hieruit bleek dat de motor o.a. véél te arm liep. Ook bleek de demperolie te lekken - vermoedelijk niet echt de oorzaak van het probleem, maar het zal niet echt bijgedragen hebben aan verbetering.
- bij controle bleek de sproeiernaald iets te laag te staan. Afstellingstool gekocht en de naald op de door Volvo voorgeschreven hoogte gezet. Eveneens met een nieuw o-ringetje het lekken van de demperolie verholpen.
- motor liep hierna iets beter en sloeg niet meer af.
- COmeting gedaan: slechts 0,5 %! Veel te laag dus. Naald vervolgens vervolgens afgesteld tot 2% CO. Stationair tevens afgesteld op 900-1000 toeren (met de schroef op het spruitstuk). De motor liep hierdoor stukken beter, eigenlijk wel netjes :D

MAAR: het stationair blijft toch een beetje een eigen leven te leiden: na afstelling op het goede toerental (dus 900-1000), is dat tegen het einde van de rit, of de volgende dag weer steeds teruggezakt tot 500-600 toeren. De positie van de schroef op het spruitstuk verandert blijkbaar niet. Opnieuw afstellen op 900 toeren, even later weer hetzelfde verhaal: 500-600 toeren. Kortom: de motor blijft niet lopen op het toerental dat ik instel. Hoef je niet te vertellen dat ie daardoor steeds weer rommelig blijft lopen, en dus ws. ook weer te arm.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik weet het even niet meer :cry:
Volvo 240 GLE 2.3 estate 1992 - verkocht
Volvo 242 DL 1.9 1979
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Na al dat afstellen ook nog even naar dat naaldje gekeken? Zakt die weer terug na een autorit?
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
psychonautlib
2nd Gear member
Contacteer:

Op die carburateurs zit een thermische regelaar geloof ik. Misschien is die kapot?
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Rubicon
1st Gear member

Ik zal het eens in de gaten houden, of de naald terugzakt.

Op de zijkant van de carb zit inderdaad een temperatuurcompensator. Toen de Volvo met 't te hoge COprobleem worstelde, had ik 't ding eruit gehaald om 'm alvast gekeurd te krijgen. Hij zoog toen valse lucht via de ontstane opening, met een onregelmatig lopen en laag CO als gevolg. Ding zit er inmiddels terug (motor liep hierdoor weer rijker en beter), maar de loop die hij toen had is wel enigszins te vergelijken met het gedrag van de motor nu. Enig idee hoe ik de werking ervan kan testen? Ik heb er nog wel een andere liggen, maar die komt van een carb in veel slechtere staat en heb geen idee van het functioneren ervan. Testen kan nooit kwaad natuurlijk.

Zou het kunnen dat de carb valse lucht zuigt? Ik heb al getest met remmenreiniger, maar kan niets vinden.
Volvo 242 DL 1.9 1979
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Mijn kennis houdt hier even op, zeker als ik niet over het motorblok gebogen sta.
Succes verder.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
psychonautlib
2nd Gear member
Contacteer:

Rubicon schreef:Enig idee hoe ik de werking ervan kan testen? Ik heb er nog wel een andere liggen, maar die komt van een carb in veel slechtere staat en heb geen idee van het functioneren ervan.
Vervangen door een andere lijkt mij de eenvoudigste oplossing. En dan maar kijken wat er gebeurt.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Rubicon
1st Gear member

Ik heb wel een andere liggen, maar die heeft 300.000 km op lpg achter de kiezen gehad en ik heb nooit de werking ervan gekend. Heb 'm ondertussen wel uit elkaar gehad en schoongemaakt, maar die is nog niet onmiddellijk gebruiksklaar (oa sproeier moet nog worden vervangen, kan ik niet zelf).

Op deze carb zit trouwens een bypass-valve, wat op de huidige niét zit. Werd er blijkbaar opgezet vanaf 1980 ofzo. Schept dat problemen? Membraam en pakking van de bypass zijn wel versleten en nog niet vervangen (verkeerde set besteld) - dat moet dus wel nog gebeuren (even kijken op de VKB naar een nieuwe set).

De carb komt van een 83 of 84er. Kan die gewoon overgezet worden op het huidige spruitstuk? Het is alleszins de moeite waard om eens te proberen, maar zal ik pas na de VKB kunnen doen. Het valt trouwens tegen om snel een goeie andere carb te vinden. Zoveel worden ze heus niet aangeboden, of net niet 't goede type. Als er suggesties zijn, hoor ik het graag!

Moet dit weekend werken, zal morgen alvast nog een paar andere dingen nalopen. Nog maar eens goed controleren op valse lucht ook.
Volvo 242 DL 1.9 1979
Rubicon
1st Gear member

Zo, de kap vandaag nog eens open gehad en begonnen met de eerste dingen van het check-lijstje af te vinken.

Wat heb ik gedaan:
  • - met een watervernevelaar de bougieskabels gecheckt. Geen vonken te zien.
  • - suggestie van een ander forum: mogelijkheid dat de verdeler niet goed vast zit en vanzelf verdraait, wat de ontsteking in de war schopt. Verdeler blijkt echter goed vast.
  • - nog maar eens grondig gecontroleerd op valse lucht overal. Ditmaal met WD40 omdat dit beter vernevelde dat de bus remmenreiniger. Niets te zien. De pakking aan de luchtinlaat van de carb ook gecheckt. Die is wel oud, maar nog helemaal intact, net als de plastic schijf tussen carb en de kop van de luchtslang.
  • - dichtknijpen van de vacuumslang tussen spruitstuk en hoofdremcilinder: geen verandering. Ook geen verandering in het remgedrag opgemerkt.
  • - stationairstelschroef afgetekend; wijzigt niet.
  • - solenoidvalve op inlaatspruitstuk: stekker losgetrokken bij lopende motor. Hij viel meteen bijna uit, maar nét niet. Loopt beduidend slechter, dus de stekker werkt toch wel. Met een spanningszoekertje erop kan ik 'm ook horen klikken. Ik kreeg de solenoid (het tonnetje) niet losgeschroefd, zat echt muurvast, dus kon niet checken of er vuil in de kanaaltjes zat.
  • - de gaskabel stond in rust veel te slap, hing er maar losjes bij. Dus aangespannen met die plastic ring op de gaskabel.
  • - afstelling van de chokekabel bleek niet helemaal goed. Wanneer het streepje op de gashendel tegenover het schroefje staat, draaide ie maar liefst op 1600 toeren of meer ipv ca. 1250. Het toerental schommelt echter dermate, dat afstellen nauwelijks zin had. Zonder dat ik ergens aan kwam, wees de meter telkens wel weer een ander toerental aan als ik tussendoor eens de motor afzette. Dus jah, begin dan maar af te stellen. Maar heb het toerental toch wat lager gekregen en "ongeveer in de buurt van wat het zou moeten zijn".
  • - afstelling stationair is ook niet helemaal wat het moet zijn. Stationair stond te hoog, maar afstellen had nu ook niet veel zin omdat het toerental echt te veel op en neer gaat.
Bovenstaande zaken hebben niets uitgehaald. Er VOOR de Volvo warmgereden en bij de terugrit deed ie het wel wat beter en bleef wat stabieler rond 800-900 stationair. Maar tegen thuiskomst zat ie weer aan amper 500 toeren.

Ik heb de carb zelf nog niet losgehad, daarvoor had ik geen tijd. Volgende keer maar het ding openmaken.
Volvo 242 DL 1.9 1979
B-lennium
4th Gear member

heb je al een compressie gemeten bij de motor?
Rubicon
1st Gear member

Jup, niet denderend. Bij koude motor (don't ask me, ask the garage..): 6 à 7.. Maar hoorde dan weer van iemand anders met een vergelijkbaar probleem én ogenschijnlijk lage compressie, dat ie bij een nieuwe meting door iemand met meer kennis van zaken wél een goede compressie had. Misschien moet ik die 'iemand' ook maar eens gaan raadplegen :?
Volvo 242 DL 1.9 1979
Boele
4th Gear member

das niet zo gek hoog....
B-lennium
4th Gear member

compressie meten is slechts een indicatie. er zijn zo veel verschillende meet tactieken.

compressie meten zonder bougies draaiende op de startmotor koud
compressie meten zonder bougies draaiende op de startmotor warm

wat doe je aan een slechte accu dus steeds lager wordende snelheid?

compressie meten met bougies (minus de te meten cilinder) stationair draaiend koud
compressie meten met bougies (minus de te meten cilinder) stationair draaiend warm

en zo zijn er nog wel een paar.

wat eigenlijk nog belangrijker is is dat alle 4 cilinders ongeveer de zelfde waarden moeten hebben, ongeacht de meet methode.
Rubicon
1st Gear member

De compressie is toen gemeten zonder bougies, op de startmotor. Koud. De waarden lagen redelijk dicht bij elkaar:
cil 1: 6,5 - cil 2: 7 - cil 3: 7 - cil 4: 8

Ik was van plan zelf de compressie nog eens te meten bij warme motor, compressiemeter besteld, heel lang erop moeten wachten.. uiteindelijk het stationair-probleem opgedoken.. en zodus is het steeds blijven liggen. Moet ik toch nog een keertje doen. Zal eens de spanning op de accu meten ook. Toerental zakt 100 toeren als ik bij draaiende motor de koplampen aanzet.

Overigens was er gisteren wel verbetering op te merken: toerental bleef behoorlijk stabiel rond 900 toeren hangen! Die verbetering is er alleen als de motor echt goed warm is. Als hij nog koud is, of begint af te koelen (na ff stilstand), gaat 't toerental weer pruttelen rond 600 toeren.

Toen ik na een stukje op hogere toeren (110 m/uur) weer 50-70 ging rijden, geraakte het stationair weer even in de war en zat effe te schommelen rond 6-700 toeren, maar uiteindelijk stabiliseerde het weer.

Ik weet niet of het toeval is, maar ik had toen ook andere brandstof getankt. 98, met loodvervanger, daarvoor zat er 95 in, zonder loodvervanger, omdat ik er ook een reinigingsmiddel had ingedaan (om koolaanslag te verwijderen).

Ik ga het nog even aankijken en de carb of spruitstuk nog ff laten zitten. Ik ben voorlopig wel tevreden. Als 't weer gaat verslechteren, zal ik dat dan nog wel doen, maar dan na de VKB - kan ik er meer tijd voor uittrekken.
Volvo 242 DL 1.9 1979
admiral
5th Gear member

Rubicon schreef:De compressie is toen gemeten zonder bougies, op de startmotor. Koud. De waarden lagen redelijk dicht bij elkaar:
cil 1: 6,5 - cil 2: 7 - cil 3: 7 - cil 4: 8

Ik was van plan zelf de compressie nog eens te meten bij warme motor, compressiemeter besteld, heel lang erop moeten wachten.. uiteindelijk het stationair-probleem opgedoken.. en zodus is het steeds blijven liggen. Moet ik toch nog een keertje doen. Zal eens de spanning op de accu meten ook. Toerental zakt 100 toeren als ik bij draaiende motor de koplampen aanzet.

Overigens was er gisteren wel verbetering op te merken: toerental bleef behoorlijk stabiel rond 900 toeren hangen! Die verbetering is er alleen als de motor echt goed warm is. Als hij nog koud is, of begint af te koelen (na ff stilstand), gaat 't toerental weer pruttelen rond 600 toeren.

Toen ik na een stukje op hogere toeren (110 m/uur) weer 50-70 ging rijden, geraakte het stationair weer even in de war en zat effe te schommelen rond 6-700 toeren, maar uiteindelijk stabiliseerde het weer.

Ik weet niet of het toeval is, maar ik had toen ook andere brandstof getankt. 98, met loodvervanger, daarvoor zat er 95 in, zonder loodvervanger, omdat ik er ook een reinigingsmiddel had ingedaan (om koolaanslag te verwijderen).

Ik ga het nog even aankijken en de carb of spruitstuk nog ff laten zitten. Ik ben voorlopig wel tevreden. Als 't weer gaat verslechteren, zal ik dat dan nog wel doen, maar dan na de VKB - kan ik er meer tijd voor uittrekken.
Ik vindt die waardes nou niet echt denderend hoor zit veel te veel variatie in wat weer onbalans in de motor geeft. Volgens mij is 8 al te laag. Mijn schoonvader heeft 12 bar compressie op alle zuigers.
Iroll
6th Gear member

Je moet voor een compressie meting wel eerst de kleppen stellen, anders heeft het totaal geen zin. Na de eerste meting van alle cilinders gooi je ong. een flinke theelepel motorolie via het bougiegat op de zuiger en meet je zo alle cilinders nog eens na. Noteer alle meetgegevens en laat weten wat daar uitkomt. Verder tijdens de meting het gaspedaal tegen de vloer gedrukt houden zodat de gasklep helemaal open staat en met alle bougies uiteraard verwijderd en zorg voor een volle accu.
De meetgegevens die je nu opgeeft duiden op een zwaar versleten blok, de compressie is erg laag en er zit veel verschil tussen de cilinders. Verschil tussen de cilinders mag maar ong. 10% zijn. Normaal moet het idd rond de 12 bar zitten met vers afgestelde kleppen en via de meetmethode die ik beschreef. Maar zoals gezegd de lage compressie en het beroerde stationair kan ook liggen aan lang niet gestelde kleppen.
Rubicon
1st Gear member

Hmm.. ik maak me al zorgen..

De klepspeling is overigens nagekeken geweest door de garagist en was goed. Kleppen had ik trouwens ook al laten stellen, kort na aankoop van de auto in 2009. Compressie natuurlijk getest op de manier die je beschreven had: met de gasklep open en alle bougies er uit.

Ik ben inderdaad ook van zinnens geweest om wat olie op de zuigers te doen, maar toen ik dat vertelde aan de VAB-man die me depanneerde toen de naald uit de zuiger losliet, sloeg die krijtwit uit. Hij zei dat hij al veel op die manier geteste motorblokken was tegengekomen, met kromme zuigers. Daar heb ik natuurlijk ook nog geen zin in. :shock:

Het blok heeft maar 86.000 km. Zonde :(
Volvo 242 DL 1.9 1979
Iroll
6th Gear member

Hij zei dat hij al veel op die manier geteste motorblokken was tegengekomen, met kromme zuigers. Daar heb ik natuurlijk ook nog geen zin in.
Maak je daar maar niet ongerust om, dit is een veel gebruikte methode bij deze blokken om te zien of het aan de kleppen ligt die lekken ofdat het de zuigerveren zijn. Drijfstangen die krom slaan kan alleen gebeuren als je veel te veel olie op de zuigers giet, een beetje is voldoende. Blijft de compressie gelijk na het toevoegen van de olie dan ligt het aan de kleppen, is de compressie hoger dan ligt het aan de zuigerveren. Heeft de auto trouwens lang stilgestaan voordat jij hem ging rijden? Als dat zo is kunnen de zuigerveren vastzitten. Oplossing is dan om ATF olie op de zuigers te gieten. Even 24uur laten staan en starten. De atf (olie van een automatische versnellingsbak) lost de aanslag op waardoor de zuigerveren weer vrij kunnen bewegen.
Rubicon
1st Gear member

Bedankt! Ben bekend met deze methode (dankzij cursus autotechniek voor oldtimers :razz: ), maar ik had er nog niet bij stilgestaan dat er ook gevaren aan waren verbonden. ATF heb ik staan, het is de moeite waard om te proberen. Vanzodra ik een beetje tijd heb ..

Ik heb de auto nu sinds februari 2009, gekocht van de eerste eigenaar. Naar mijn weten heeft de auto niet (lang) stilgestaan. Maar volgens de onderhoudshistorie werd er maar een paar duizend km per jaar mee gereden. :shock:
Volvo 242 DL 1.9 1979
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”