ls de motor warm is dan is het in de achteruit schakelen niet mogelijk zonder kraak. Bij een koude motor is het geen enkel probleem en het is dus alleen met de achteruit en niet bv ook bij de eerste versnelling.
Wat zou dit kunnen zijn?
Krakende achteruitversnelling
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
weet je zeker dat de koppeling voldoende speling heeft (1 - 2 cm vrij op het pedaal voordat er meer druk nodig is)
de achteruit is niet gesynchroniseerd, als de ingaande as nog niet stil staat (snel in de achteruit schakelen of verkeerd afgestelde koppeling) dan kraakt de achteruit idd.
de auto moet volledig stil staan voordat je de achteruit inschakeld.
de achteruit is niet gesynchroniseerd, als de ingaande as nog niet stil staat (snel in de achteruit schakelen of verkeerd afgestelde koppeling) dan kraakt de achteruit idd.
de auto moet volledig stil staan voordat je de achteruit inschakeld.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.10.2010 - 21:32
Ook als je even wacht tot 'de machine' tot rust is gekomen lukt het nog niet om soepel in te schakelen. Het vreemde is dus dat dit alleen zo bij een warme motor is en alleen bij de achteruit. De koppeling gaat vrij soepel, ik geloof dat die 2 cm er wel in zit, echt veel zwaarder wordt het pedaal niet...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
een goed afgestelde koppeling heeft een zwaarpunt waar je 'doorheen' kunt trappen, licht zwaarder zwaarst licht (lastig uit leggen
)
als de motor koud is is de bakolie ook koud dus dikker, misschien scheelt dat net genoeg in wrijving om de as toch tot stilstand te brengen.
kun je verschil in geluid waarnemen als je stationair de koppeling indrukt of juist niet?

als de motor koud is is de bakolie ook koud dus dikker, misschien scheelt dat net genoeg in wrijving om de as toch tot stilstand te brengen.
kun je verschil in geluid waarnemen als je stationair de koppeling indrukt of juist niet?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 08.08.2010 - 23:37
- Locatie: IJsselstein, NL
En heb je inmiddels de kraak eruit. Heb het zelf ook dus vandaar mijn nieuwsgierigheid. Zo ja wat was de oplossing?
groet Martin
groet Martin
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.10.2010 - 21:32
Ik dacht het eruit te hebben na het vervangen van de versnellingsbakolie. helaas toch niet. Hij schakelt wel beter nu maar het kraken bij het in de achteruit zetten is niet weg. Je leert er wel mee omgaan (even wachten voor hem in z'n achteruit te zetten) helemaal goed is het echter volgens mij niet.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 08.08.2010 - 23:37
- Locatie: IJsselstein, NL
Ok in iedergeval beter gesmeerd. Ik hoorde dat het kraken (tandenpoetsen) niet echt iets bijzonder is. De versnellingsbak kan er tegen mits het met beleid gaat. Grote vrachtwagens (vb leger) hebben het ook en die heben veel te lijden en gaan nauwelijks stuk. Wel vervelend als je snel even achteruit moet en gelukkig moeten we heel veel vooruit.
toch bedankt voor je reactie.
toch bedankt voor je reactie.
Volvo 245 sw 1979 blauw
Volvo 740 1986 blauwmet
Volvo 240 sw limited edition new 1988 (Beesd) zilvermet
Volvo 240 1982 oranje
Volvo 850 sw GLT 1993 new (dipl sale Gotenborg) groenmet
Volvo 460 1996 blauwmet
Volvo V70 sw 1997 mosgroenmet
Volvo V70 sw 1999 bruinmet
Volvo V70 sw 2004 zwartmet
Volvo 440 1998 licht groenmet
Volvo 340 1997 licht blauwmet
Volvo C70 convertable 2004 blauwmet
Volvo 240 sw diesel 1992 Rood (huidige auto)
Volvo 740 1986 blauwmet
Volvo 240 sw limited edition new 1988 (Beesd) zilvermet
Volvo 240 1982 oranje
Volvo 850 sw GLT 1993 new (dipl sale Gotenborg) groenmet
Volvo 460 1996 blauwmet
Volvo V70 sw 1997 mosgroenmet
Volvo V70 sw 1999 bruinmet
Volvo V70 sw 2004 zwartmet
Volvo 440 1998 licht groenmet
Volvo 340 1997 licht blauwmet
Volvo C70 convertable 2004 blauwmet
Volvo 240 sw diesel 1992 Rood (huidige auto)